CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 hovedbryter

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




hovedbryter Empty
PosteTema: hovedbryter   hovedbryter Icon_minitimeTir 26 Jan 2010 - 14:40

hei, jeg skal snart montere mover på adria og er på jakt etter hovedstrømbryter med "fjernkontroll". Hoved bryteren bør jo sitte nær batteriet, så poenget er å montere den ved siden av batteriet og styre den fra avstand. jeg mener jeg har sett et eller annet sted en hovedbryter med tynne ledninger på som går til en bryter som kan settes lenger unna. dette er for å ikke behøve å tråkke langt inn i vogna for å slå bryteren av og på når man skal slå leir.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

hovedbryter Empty
PosteTema: Re: hovedbryter   hovedbryter Icon_minitimeTir 26 Jan 2010 - 15:58

Er en sånn hovedbryter spesifisert i av mover leverandøren?
Jeg spør fordi jeg ikke har sånn, men derimot en kontakt som støpselet til hengerkoblingen, 13-pins kontakten, må stå i for at moveren skal virke.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




hovedbryter Empty
PosteTema: Re: hovedbryter   hovedbryter Icon_minitimeTir 26 Jan 2010 - 22:29

det var med en vanlig hovedbryter med moveren, men den sitter igjen i hobbyen. det må være en hovedbryter. det er også mulig å koble en ledning fra "mover databoksen" til 13 pin kontakten som kobles til bilen, da må bilen være koblet til å gi strøm gjennom kontakten hele tiden. Da går ikke moveren når bilen-vognen er sammenkoblet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

hovedbryter Empty
PosteTema: Re: hovedbryter   hovedbryter Icon_minitimeTir 26 Jan 2010 - 22:48

Ok. Truma bruker motstanden i bremselyspærene som betingelse for drift av mover. Om ikke støpselet er satt i "moverkontakten" går ikke moveren.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




hovedbryter Empty
PosteTema: Re: hovedbryter   hovedbryter Icon_minitimeTir 26 Jan 2010 - 23:00

Så du har ingen hovedbryter , kun 13 pin støpsel fra cv i moverkontakten. den er lik kontakten på bilen, men
sitter på vognen. Når den er ute får du ikke kjørt moveren, men du har full strøm til movermotorene hele tiden. Du bør kanskje ha hovedbryter i tillegg??
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

hovedbryter Empty
PosteTema: Re: hovedbryter   hovedbryter Icon_minitimeOns 27 Jan 2010 - 2:30

Han som monterte moveren for meg satte på en hovedbryter da han mente det var nødvendig. Min er manuell, men sitter rett innenfor lasteluka ved batteriet, slik at den er lett å betjene.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

hovedbryter Empty
PosteTema: Re: hovedbryter   hovedbryter Icon_minitimeOns 27 Jan 2010 - 7:12

anton skrev:
Så du har ingen hovedbryter , kun 13 pin støpsel fra cv i moverkontakten. den er lik kontakten på bilen, men
sitter på vognen. Når den er ute får du ikke kjørt moveren, men du har full strøm til movermotorene hele tiden. Du bør kanskje ha hovedbryter i tillegg??

Nei, kan ikke se behovet.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




hovedbryter Empty
PosteTema: Re: hovedbryter   hovedbryter Icon_minitimeFre 29 Jan 2010 - 17:22

anton skrev:
hei, jeg skal snart montere mover på adria og er på jakt etter hovedstrømbryter med "fjernkontroll". Hoved bryteren bør jo sitte nær batteriet, så poenget er å montere den ved siden av batteriet og styre den fra avstand. jeg mener jeg har sett et eller annet sted en hovedbryter med tynne ledninger på som går til en bryter som kan settes lenger unna. dette er for å ikke behøve å tråkke langt inn i vogna for å slå bryteren av og på når man skal slå leir.

Kollevold selger hovedbryter og stoppwire (til Rally / Racing) tenker det er noe sådan du trenger.

Scroll med til ca. midt på siden:
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=kollevold&subgid=210&gid=209
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

hovedbryter Empty
PosteTema: Re: hovedbryter   hovedbryter Icon_minitimeLør 30 Jan 2010 - 10:19

anton skrev:
hei, jeg skal snart montere mover på adria og er på jakt etter hovedstrømbryter med "fjernkontroll". Hoved bryteren bør jo sitte nær batteriet, så poenget er å montere den ved siden av batteriet og styre den fra avstand. jeg mener jeg har sett et eller annet sted en hovedbryter med tynne ledninger på som går til en bryter som kan settes lenger unna. dette er for å ikke behøve å tråkke langt inn i vogna for å slå bryteren av og på når man skal slå leir.
Kan du ikke bare bruke et vanlig 12V rele som tåler strømmen som moveren bruker?
Da kan du montere en bryter for å styre releet hvor du vil, med tynne ledninger til bryteren. Enkelt og greit
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




hovedbryter Empty
PosteTema: Re: hovedbryter   hovedbryter Icon_minitimeLør 30 Jan 2010 - 12:59

Takk for hjelpen. det er sikkert flere løsninger på dette, jeg har sett en hovedbryter med tynne ledninger til en bryter som har en annen plassering , men greier ikke å finne den igjen. kanskje det var no båtgreier. Uansett så burde jo dette være et kurant produkt som det burde være etterspørsel etter. Hovedbryteren bør stå i nærheten av batteri og en elektrisk styrt hovedbryter ville jo være lettere å plassere riktig.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

hovedbryter Empty
PosteTema: Re: hovedbryter   hovedbryter Icon_minitimeLør 30 Jan 2010 - 13:09

Det du beskriver er i praksis det som sitter i Trumamovere, er det kanskje noe lignende i din?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

hovedbryter Empty
PosteTema: Re: hovedbryter   hovedbryter Icon_minitimeLør 30 Jan 2010 - 13:13

anton skrev:
det var med en vanlig hovedbryter med moveren, men den sitter igjen i hobbyen. det må være en hovedbryter. det er også mulig å koble en ledning fra "mover databoksen" til 13 pin kontakten som kobles til bilen, da må bilen være koblet til å gi strøm gjennom kontakten hele tiden. Da går ikke moveren når bilen-vognen er sammenkoblet.

Du skriver det forsåvidt her, men denne spenningen som du sier må komme fra bilen, kan ikke den komme fra batteriet i vogna?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





hovedbryter Empty
PosteTema: Re: hovedbryter   hovedbryter Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
hovedbryter
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hovedbryter???
» Hovedbryter
» Hva tapper batteriet når hovedbryter er slått av?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: