CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 TEC 730 RDK

Go down 
+3
DagV
Jan
Jan Ole
7 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeTir 17 Jul 2007 - 21:31

Ser litt på en sånn, om de kommer med trippel køye neste år.
Skal i tilfelle ha med Alde og eget vannbårent gulvvarmesystem.

TEC 730 RDK It129710

Er jo ikke den vanligeste vogna, men det er vel noen med litt peiling på den?
Har ikke sett den utenom på bilder så må skaffe litt mer info.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeTir 17 Jul 2007 - 22:35

J.O.
som du sikkert vet så er jo TEC og LMC samme vogn laget på samme fabrikk så kvaliteten er lik med den
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 19:08

Har faktisk kikket litt på TEC 720 RBK (den med køysenger på midten) eller tilsv LMC. Disse kommer jo med vannbåren gulvvarme og Alde, så det ser jo bra ut på papiret, men hvordan disse vognene er om vinteren er jo det jeg undres på..... Kjenner Bjølseth, Cabby og Solifer, men tysk om vinteren vet jeg ikke så mye om, annet enn at et vennepar av oss har problemer med sin 720 Hobby om vinteren; vannet under kjøkkenbenken fryser selv om det er 20 grader inne, gr mangel på isolasjon under der. Hvordan er dette f.eks på TEC/LMC?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 20:55

DagV.

Ofte så gjennomfører ikke tyskerne vinteroptimaliseringen til fulle,og slenger inn en Alde uten å gøre noe med interiøret,slik at sirkulasjonen ofte blir dårligere enn på de nordiske.Vannslanger ligger ofte langs gulvet,hvor det ikke er gulvvarme,og langs dårlig isolerte hjulbuer.Avløpsrør er trukket under vogna,og ender ofte med frost og propper.Mange tar av disse på vinteren,og noen legger varmekabler på dem.

Men om man er nevenyttig og vet om fellene,er det jo mye man kan gjøre for å forbedre litt her og der,selv.Og så har man spart endel titusener i forhold til prisen av de nordiske.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 22:04

Et vennepar av oss hadde en 2002 LMC 720. Dette er vel en forholdsvis lik vogn. Husker ikke typebetegnelse på denne. Men de brukte den hele vinteren, helt ned til -25 gr. Det eneste han hadde å si når det var såpass uggent var at det var kjekt å ha varmekabel slik at han ikke ble kald på beina. Var ikke snakk om noe sprengfyring der etter hva jeg vet.
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 13:28

Ja, er klar over disse tingene som ARVE nevner, men iflg brosjyrer etc, er dette tatt hensyn til på både TEC og LMC; det er åpninger i skuffer og skap osv. Men så leser jeg jo i Bürstner tråden her at det bl.a. har vært problemer med at Alde-rørene ligger for tett inntil setetrekk etc, slik at disse blir overopphetet og smuldrer opp etter tid. Men siden LMC og TEC nå har gulvvarme som standard, og attpåtil vannbåren når man velger Alde, så må de jo ha tenkt på dette fra grunnen av, skulle en tro. Virker iallefall mer gjennomtenkt enn de produsentene som bare "slenger" inn Alde etter at resten av vogna er påtenkt Truma blåsevarme. Skal forsøke å sjekke litt om dette med isolasjon over skjermkasser og andre litt "ufarbare" steder på disse merkene; altså TEC eller LMC. De er forøvrig helt identiske inni!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 13:59

DagV.

Sjekka bl.a. en Bürstner 700 TK Belcanto Nordic med Alde for noen uker siden.Hva som var "Nordic" med den må gudene vite,for luftspaltene var mangelfulle både her og der,utvendige avløpsrør,vannslanger langs gulvet m.m.

Forhandleren frarådet meg å kjøpe den,da han har solgt meg endel Bjøller opp gjennom årene,og vet at dette hadde ikke jeg blitt fornøyd med.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 15:04

Arve, er det ikke ganske klart at du ikke skal kjøpe ny vogn på en stund nå da? Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 15:19

Lars Egil.

Hehe,jada,men dette var før jeg kjøpte 790'en.En litt artig historie er jo at Bürstner-fabrikken var oppe her og kikka på 790'en til Bjølseth,og lagde denne 700 TK'en etter samme planløsning som på Bjøllen.Alt dette i følge min selger på Oslo Caravan.

Sjekk planløsningen her,så der du hva jeg mener.Valgfritt om du vil ha vanlig rundsitter eller den løsningen her.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10433507
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 17:45

ARVE skrev:
DagV.

Sjekka bl.a. en Bürstner 700 TK Belcanto Nordic med Alde for noen uker siden.Hva som var "Nordic" med den må gudene vite,for luftspaltene var mangelfulle både her og der,utvendige avløpsrør,vannslanger langs gulvet m.m.

Forhandleren frarådet meg å kjøpe den,da han har solgt meg endel Bjøller opp gjennom årene,og vet at dette hadde ikke jeg blitt fornøyd med.

Du var vel i norden når du så på den? lol! lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 18:48

ARVE

Ja det er akkurat dette jeg lurer på; det kan jo godt hende at selv om tyskerne mener de har gjort det sabla bra og laget "nordisk" klima-kvalitet på vognene, så er sannsynligheten fremdeles fullt tilstede for at en nordmann ikke blir spesielt imponert likevel...... Har fått en "nabo" litt lenger borte i rekka der vi står på vintercamp som satte opp en 2006 LMC 720 med den planløsningen som jeg synes var ideell for vår familie (RBK?). Skal snakke mer med ham utover høst og vinter for å sjekke ut vogna hans nærmere. Ellers er det klart at både Polar 730 og ikke minst Bjølseth 790 (2005 og opp) er fantastiske vogner (hvis man skal ha 720 vogn eller lenger), men de koster jo endel mer enn tysk selv på bruktmarkedet. Det er grenser for hvor mye jeg synes en meter eller halvannen er verdt å bruke på at ungene skal få mer plass enn i 630 Solifer'n vi har idag!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 18:32

ARVE skrev:
DagV.

Sjekka bl.a. en Bürstner 700 TK Belcanto Nordic med Alde for noen uker siden.Hva som var "Nordic" med den må gudene vite,for luftspaltene var mangelfulle både her og der,utvendige avløpsrør,vannslanger langs gulvet m.m.

Forhandleren frarådet meg å kjøpe den,da han har solgt meg endel Bjøller opp gjennom årene,og vet at dette hadde ikke jeg blitt fornøyd med.
dette vet jeg svaret på.
Nordic er en serie vogner som kroken har fått skreddersydd etter egne spesifikasjoner, og det er han som har valgt navnet navnet nordic.
har ingen ting med kvalitet å gjøre, kun utseendet på interiør
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeSøn 11 Nov 2007 - 14:48

Har fått tak i 2008-brosjyrer fra både LMC og TEC fabrikkene i Tyskland nå, og det fremgår av disse at begge merkene kan fås med full vinterpakke med både Truma eller Alde, og alle vannrør inn/ut er lagt opp over konvektorer slik det skal gjøres. De har minst like store luftespalter rundt om som vi har på Solifer'n vår idag ser det ut til. Det er vannbåren gulvvarme som standard på versjonen med Alde, dobbel bunn under senger og benker, oppvarmet avløpsrør ut, samt oppvarmet spillvannstank. Isolasjonen er riktignok 30mm all over, noe som er mindre enn de nordiske, men man kan jo fyre en del for et par hundre tusen i prisforskjell mot en nordisk. En helt ny 720RDK med batteri/lader, Alde vinterpakke koster ikke mer enn 215.000,- hos flere forhandlere rundt om. Skal virkelig bruke litt tid på disse vognene gjennom vinteren, syns det virker som svært gjennomførte og skikkelige vogner til prisen dette. Ser ut til at LMC/TEC har gjort leksene sine adskillig bedre enn flere andre større merker, og kanskje lært litt av f.eks Adria's framgang de siste årene. Som de nok kan takke KABE mye for.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeSøn 11 Nov 2007 - 16:46

Hei Dag V

Blir spennende å høre hva du kommer frem til........har du noen du kjenner som har disse vognene siden du skal bruke litt tid på disse vognene gjennom vinteren?? Regner med du har ei plan..........

Vi har ei 04 LMC 720. Denne har bare thruma og Ultraheat og ikke engang gulvvarme. Da vi kjøpte den var den tiltenkt sommerbruk - som den også har vært brukt til. Den har vært reisevogn på 3 sommerferier, men nå er den kommet på vintercamping på Oppdal......

Vi er jo spente på hvordan dette vil gå, men innstillingen er sporty og vi har bestemt oss for å prøve. Vi var der i høstferien og hadde riktig så kjekt. Liker vi vintercamping så blir det vel bytta vogn til neste vinter. Må ha ei med litt bedre varmesystem i da. Derfor er jeg spent på hvilke vurderinger du vil gjøre gjennom vinteren.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeSøn 11 Nov 2007 - 22:32

J.O. skrev:
ARVE skrev:
DagV.

Sjekka bl.a. en Bürstner 700 TK Belcanto Nordic med Alde for noen uker siden.Hva som var "Nordic" med den må gudene vite,for luftspaltene var mangelfulle både her og der,utvendige avløpsrør,vannslanger langs gulvet m.m.

Forhandleren frarådet meg å kjøpe den,da han har solgt meg endel Bjøller opp gjennom årene,og vet at dette hadde ikke jeg blitt fornøyd med.

Du var vel i norden når du så på den? lol! lol! lol!

J.O.

Som du vet,befinner jeg meg på min egen planet. TEC 730 RDK 715312
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeSøn 11 Nov 2007 - 22:33

Bjølluto? Bjøllus? Very Happy

God aften forøvrig....
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeSøn 11 Nov 2007 - 22:34

Hvordan er sittekomfort og denslags i TEC/LMC?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeSøn 11 Nov 2007 - 22:36

DagV skrev:
ARVE

Ja det er akkurat dette jeg lurer på; det kan jo godt hende at selv om tyskerne mener de har gjort det sabla bra og laget "nordisk" klima-kvalitet på vognene, så er sannsynligheten fremdeles fullt tilstede for at en nordmann ikke blir spesielt imponert likevel...... Har fått en "nabo" litt lenger borte i rekka der vi står på vintercamp som satte opp en 2006 LMC 720 med den planløsningen som jeg synes var ideell for vår familie (RBK?). Skal snakke mer med ham utover høst og vinter for å sjekke ut vogna hans nærmere. Ellers er det klart at både Polar 730 og ikke minst Bjølseth 790 (2005 og opp) er fantastiske vogner (hvis man skal ha 720 vogn eller lenger), men de koster jo endel mer enn tysk selv på bruktmarkedet. Det er grenser for hvor mye jeg synes en meter eller halvannen er verdt å bruke på at ungene skal få mer plass enn i 630 Solifer'n vi har idag!

DagV.

Sant som du sier ja.Men vi har i alle år valgt nordisk,bortsett fra et par ganger,og synes det er verdt prisen.Vet at mange synes det er noe vås,men det tar jeg med knusende ro.Var ganske fornøyd med Knaus 580'en vår,men savna et par vinteregenskaper,og dermed ble det Bjølle etter den for noen år siden.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeSøn 11 Nov 2007 - 22:40

DagV skrev:
Har fått tak i 2008-brosjyrer fra både LMC og TEC fabrikkene i Tyskland nå, og det fremgår av disse at begge merkene kan fås med full vinterpakke med både Truma eller Alde, og alle vannrør inn/ut er lagt opp over konvektorer slik det skal gjøres. De har minst like store luftespalter rundt om som vi har på Solifer'n vår idag ser det ut til. Det er vannbåren gulvvarme som standard på versjonen med Alde, dobbel bunn under senger og benker, oppvarmet avløpsrør ut, samt oppvarmet spillvannstank. Isolasjonen er riktignok 30mm all over, noe som er mindre enn de nordiske, men man kan jo fyre en del for et par hundre tusen i prisforskjell mot en nordisk. En helt ny 720RDK med batteri/lader, Alde vinterpakke koster ikke mer enn 215.000,- hos flere forhandlere rundt om. Skal virkelig bruke litt tid på disse vognene gjennom vinteren, syns det virker som svært gjennomførte og skikkelige vogner til prisen dette. Ser ut til at LMC/TEC har gjort leksene sine adskillig bedre enn flere andre større merker, og kanskje lært litt av f.eks Adria's framgang de siste årene. Som de nok kan takke KABE mye for.

DagV.

Ta en tur til forhandler,og gå vognene nøye etter i sømmene.Om det du sier her stemmer,er de jo kommet et godt stykke på vei.Skjønner meget godt det økonomiske aspektet her.Synes LMC har gedigne interiører.TEC var og en positiv overraskelse på messa.

Har noen bilder fra messa om det er noe spes. du vil se på.Send en PM i så fall.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeSøn 11 Nov 2007 - 22:42

Lars Egil skrev:
Hvordan er sittekomfort og denslags i TEC/LMC?

Lars Egil.

Disse to merkene hadde noen av de beste sofaene av de kontinentale på messa,følte vi.LMC var det eneste merket som hadde Kabes sittedyp i fronten.Vi målte alle nemlig.Hehe.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeSøn 11 Nov 2007 - 22:46

Lars Egil skrev:
Hvordan er sittekomfort og denslags i TEC/LMC?

Vi har jo ei 04 LMC 720......synes alle madrasser inkludert rundsitten er steinharde i den jeg........men nå er ikke jeg noen ekspert som har sjekka alle vogner på sittekomfort da.......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeSøn 11 Nov 2007 - 22:46

Men det kan jo naturligvis ha skjedd noe på den fronten siden i 04 da..........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeSøn 11 Nov 2007 - 22:51

May-Britt.

Mener å huske at det var litt forskjell fra hvilken utgave av LMC det var.Noen var mer påkostede enn andre.Eller så synes jeg ofte at de kontinentale vognene enten er for harde,som du nevner,eller for myke.Som jeg før har nevnt,så bunner jeg i sofaene i Hobbyene.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeSøn 11 Nov 2007 - 22:53

May-Britt skrev:
Men det kan jo naturligvis ha skjedd noe på den fronten siden i 04 da..........
At verden har gått på frem liksom....? Neppe.... Very Happy
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeSøn 11 Nov 2007 - 22:56

ARVE skrev:
May-Britt.

Mener å huske at det var litt forskjell fra hvilken utgave av LMC det var.Noen var mer påkostede enn andre.Eller så synes jeg ofte at de kontinentale vognene enten er for harde,som du nevner,eller for myke.Som jeg før har nevnt,så bunner jeg i sofaene i Hobbyene.
Min begrensende erfaring var i sommer da vi var innom forhandler som hadde Bjølseth, Kabe, Knaus og Adria. Det er bare en ting å si, klasseforskjell. Hadde ikke trodd at det skulle være slik forskjell, men det ble veldig tydelig når en gikk fra vogn til vogn med bare noen sekunders mellomrom.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeMan 12 Nov 2007 - 10:12

Lars Egil.

Har prøvd å si det noen ganger på div. fora,og får stort sett en midt i trynet tilbake fra folk som ikke vil innse dette.Takk skal du ha !!!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeMan 12 Nov 2007 - 10:30

arve

kan jo hende du får det i dette foraet også, men her inne lander du i bultex
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeMan 12 Nov 2007 - 10:44

nump.

Hehe,jeg er aldri redd for å si meninga mi,og når jeg ser og føler ting jeg mener er relevant å opplyse om på dette eminente forum,så gjør jeg det.Ikke dermed sagt at jeg har rett,men.......
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeMan 12 Nov 2007 - 15:18

Ja, takk for innspill! Skal se disse vognene nærmere etter ja, i praksis (altså krabbe rundt i dem med målebånd etc, slik som deg ARVE..he-he.. veldig bra info dette med setedybden også!) men i teorien ser det ut til at LMC/TEC har tatt et par grep som de andre tyske ennå ikke har satt i system, med et visst unntak av Dethleffs. Ellers er vi ihuga fan av nordiske vi, og aldri hatt noe annet, men om forskjellene på kvalitet nå da skulle vise seg i minske til det akseptable for oss, kan det være aktuelt for den tiden vi føler disse løsningene vi har funnet hos LMC/TEC passer for familien. Ellers har jeg sjekket ut at gulvet i disse vognene ikke er 30mm tykt, men 40mm. Det brukes styrofoam isolasjon, hva er det? Er det dette de nordiske bruker? Jeg har jo 45mm i gulvet idag og 70mm i taket på Solifer'n. 35mm ellers. Er det relativt samme isolasjonsevne, og bra gjennomstrømning i LMC/TEC, så kan de jo ikke være så veldig mye dårligere, kanskje. Ellers er jeg enig i dette med å ta seg en tur inn i forskjellige vognmerker rett etter hverandre, man ser fort litt forskjeller da. Er vel egentlig litt Solifer-mann, men det er ikke lett å finne en Solifer på over 720 av nyere type med den planløsningen vi helst vil ha, og det prismessige også da. Det er vel egentlig bare 790 Bjølseth som er akkurat slik vi kunne tenkt oss, men den blir jo ganske mye dyrere i nyere versjon. Synes modellene fra 2005 og opp er vesentlig penere inni enn de gamle. Men min foreløpige konklusjon så langt er at det er reell mulighet for at LMC/TEC er i ferd med heve seg opp til kanskje den beste tyske vogna i øyeblikket, og at vi bør sjekke de ut om valget skulle falle på ikke-nordisk. Nærmeste forhandleren for meg blir vel Romerike Caravansenter (TEC) og de har iallefall godt rennomè.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeMan 12 Nov 2007 - 15:28

DagV.

Hehe,ja folk lurte da vi dro frem målebåndet i vognene på messa.

Hobby var den med dårligst sittedyp i enden.Tett fulgt av Adria om jeg ikke husker feil.Har tallene hjemme.

Bjølseth brukte noe som ble kalt Jackopor/Jackofoam.

http://www.jackon.no/eway/default.aspx?pid=261&trg=MainPage_4926&MainPage_4926=5602:0:10,1735

Cabby har jo sin egne måte å isolere på ,hvor de sprøyter inn skum i veggene/takene/gulvene.

http://www.cabby.se/no/visning.htm

Kabe bruker den rosa isoleringen Ecoprim,som de påstår ikke trekker fukt.

Kjenner ikke godt nok til hva de forskjellige kontinentale merkene har som isolasjon.

Ellers så skal man vel ikke se seg blind på antall cm. når det gjelder isolasjonen.Forskjellige k-verdier,og ikke minst,luftas evne til å flyte friest mulig i vogna,spiller jo og en viktig rolle her.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeMan 12 Nov 2007 - 15:35

DagV.

Sakset dette fra nettet.

Dette er STYROFOAM
STYROFOAM består av ekstrudert polystyren i form av plater.


Polystyren

Polystyren lages ut fra råolje. Produktet leveres som plater av ekspandert polystyren (EPS) og ekstrudert polystyren (XPS). Platene produseres med ulike densiteter. De tyngre kvalitetene har som regel bedre varmeisolasjonsevne og større trykkfasthet.

Ekspandert polystyren (EPS) produseres ved at små kuler av polystyren, som inneholder et ekspansjonsmiddel som for eksempel pentan, C5H12, ekspanderer ved oppvarming med vanndamp. Polystyrenkulene ekspanderes først i en forskummer. Etter en kort mellomlagring varmes kulene opp med vanndamp. De ekspanderer videre og bindes sammen i kontaktflatene. Isolasjonen støpes ut i plater, blokker eller kontinuerlig på bånd. EPS har delvis åpen porestruktur.

Ekstrudert polystyren (XPS) produseres ved at smeltet polystyren tilsettes ekspansjonsgass (som HFC, CO2 eller C5H12). Når polystyrenmassen ekstruderes gjennom en dyse, foregår en trykkavlastning og massen ekspanderer. Materialet produseres i sammenhengende lengder som kuttes opp etter avkjøling. XPS har lukket porestruktur og gjerne en tynn plasthud på overflaten.

Polyuretanskum

dannes ved reaksjon mellom isocyanater og polyoler. Det produseres kontinuerlig på bånd eller i plater/blokker. Under ekspansjonsprosessen fylles de lukkede porene med fyllgass (som HFC, CO2 eller C5H12). Polyuretanskum brukes særlig i fabrikkframstilte vegg- og takelementer med metall, gips eller trebaserte plater på hver side. Materialet benyttes dessuten som isolasjon i murblokker. Polyuretanskum gir god isolering i liten tykkelse og blir derfor brukt i frysebokser. Polyuretanskum kan også skummes på stedet, for eksempel for å tette rundt vinduer og dører.


Sist endret av den Man 12 Nov 2007 - 15:39, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeMan 12 Nov 2007 - 15:38

Ja, det med forhandlerens renommé er også et godt poeng.
Jeg pleier i allefall å være ganske så trofast mot forhandlere som kan dette med service. Gode priser og tilbud kan du få hos alle, men servicekurset har ikke alle bestått....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeMan 12 Nov 2007 - 19:41

DagV skrev:
Ja, takk for innspill! Skal se disse vognene nærmere etter ja, i praksis (altså krabbe rundt i dem med målebånd etc, slik som deg ARVE..he-he.. veldig bra info dette med setedybden også!) men i teorien ser det ut til at LMC/TEC har tatt et par grep som de andre tyske ennå ikke har satt i system, med et visst unntak av Dethleffs. Ellers er vi ihuga fan av nordiske vi, og aldri hatt noe annet, men om forskjellene på kvalitet nå da skulle vise seg i minske til det akseptable for oss, kan det være aktuelt for den tiden vi føler disse løsningene vi har funnet hos LMC/TEC passer for familien. Ellers har jeg sjekket ut at gulvet i disse vognene ikke er 30mm tykt, men 40mm. Det brukes styrofoam isolasjon, hva er det? Er det dette de nordiske bruker? Jeg har jo 45mm i gulvet idag og 70mm i taket på Solifer'n. 35mm ellers. Er det relativt samme isolasjonsevne, og bra gjennomstrømning i LMC/TEC, så kan de jo ikke være så veldig mye dårligere, kanskje. Ellers er jeg enig i dette med å ta seg en tur inn i forskjellige vognmerker rett etter hverandre, man ser fort litt forskjeller da. Er vel egentlig litt Solifer-mann, men det er ikke lett å finne en Solifer på over 720 av nyere type med den planløsningen vi helst vil ha, og det prismessige også da. Det er vel egentlig bare 790 Bjølseth som er akkurat slik vi kunne tenkt oss, men den blir jo ganske mye dyrere i nyere versjon. Synes modellene fra 2005 og opp er vesentlig penere inni enn de gamle. Men min foreløpige konklusjon så langt er at det er reell mulighet for at LMC/TEC er i ferd med heve seg opp til kanskje den beste tyske vogna i øyeblikket, og at vi bør sjekke de ut om valget skulle falle på ikke-nordisk. Nærmeste forhandleren for meg blir vel Romerike Caravansenter (TEC) og de har iallefall godt rennomè.
Gol Caravan er blitt forhandler av TEC nå..
Verdt å sjekke priser der Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeMan 12 Nov 2007 - 23:05

limt inn i fra Arves innl.

Polyuretanskum

dannes ved reaksjon mellom isocyanater og polyoler. Det produseres kontinuerlig på bånd eller i plater/blokker. Under ekspansjonsprosessen fylles de lukkede porene med fyllgass (som HFC, CO2 eller C5H12). Polyuretanskum brukes særlig i fabrikkframstilte vegg- og takelementer med metall, gips eller trebaserte plater på hver side. Materialet benyttes dessuten som isolasjon i murblokker. Polyuretanskum gir god isolering i liten tykkelse og blir derfor brukt i frysebokser. Polyuretanskum kan også skummes på stedet, for eksempel for å tette rundt vinduer og dører.
_________________

dette stoffet har jeg kjennskap til i fra min tid på nordsjøen! og har dette å si om polyretan! som inneholder "isocyanater" som er veldig giftig ved oppvarming! når vi skulle behandle isolasjon/ maling som inneholdt disse "isocyanatene" så brukte vi og det brukes fortsatt, samme sikkerhets tiltak som når vi var i nærheten av ASBEST!!!!!!

hvis dere jobber eller er i nærheten av dette stoffet og får det på fingrer osv. Vask dere godt! hva dere enn gjør ikke lag en rullings med dette dritet på hendene!

da blir det både oppvarmet samtidig som det blir sugd rett inn i kroppen!

Ellers så er det et fantastiskt stoff, det er veldig bra, men dog ikke så veldig helsemessig! for de som bryr seg om slikt!

hvilke vogner er det som har polyretan som isolasjon???

bare så jeg vet hvilke vogner jeg skal løpe langt vekk i fra når de brenner!!!!!( bare så det er sakt: etter at jeg har sett om noen er inni!!!)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitimeTir 13 Nov 2007 - 6:54

Morten t.

Cabby bruker dette skummet,og det forklarer vel oppførselen til Pondus og numpsey her.Jeg synes ingen vogn er verdt å bli lobotomert for.Lene er jo et hederlig unntak.
Til Toppen Go down
Sponsored content





TEC 730 RDK Empty
PosteTema: Re: TEC 730 RDK   TEC 730 RDK Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
TEC 730 RDK
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: TEC-
Gå Til: