| Dekkskifte. | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Magne1 CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 172 Age : 54 Localisation : Sunndalsøra Registration date : 27.01.2009
| Tema: Dekkskifte. Tor 24 Jun 2010 - 17:34 | |
| Må skifte to av dekkene på vogna mi og det har jeg ikke prøvd før, derfor lurer jeg på følgende: -hvor skal jeg plassere jekken(Burstner 720)? -kan jeg bruke en vanlig biljekk? -kan vogna stå på to hjul en kortere perjode(mens jeg får byttet dekkene)? Magne1 | |
|
| |
Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Dekkskifte. Søn 27 Jun 2010 - 18:45 | |
| jeg jekka opp vår vogn, og brukte da een vanlig saksejekk, mellom hjula, og opp i ramma, gikk helt fint det | |
|
| |
Magne1 CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 172 Age : 54 Localisation : Sunndalsøra Registration date : 27.01.2009
| Tema: Re: Dekkskifte. Søn 27 Jun 2010 - 18:58 | |
| Jan Ok, da gjør jeg det på den måten også. Takk for tipset. | |
|
| |
Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Dekkskifte. Søn 27 Jun 2010 - 20:07 | |
| bare ikke bruk garasjejekk til slikt arbeid siden de ikke løfter rett opp med drar litt sideveis under jekking det aller beste er ei domkraft, men er ikke alle som har det for handa noen biler har det som original jekk tungt å sveive med vanlig saksejekk nemlig | |
|
| |
Magne1 CARAVAN BOSS
| Tema: Re: Dekkskifte. Man 28 Jun 2010 - 0:48 | |
| Jan Et godt poeng det ja, til forskjell fra en bil så må man vel løfte hele siden på vogna. Får ta meg en prat med "gammelkaren" å høre om han har ei domkraft slengende en eller annen plass.
Er det no prob.om vogna står med bare et hjulsett på mens jeg bytter dekkene eller bør jeg sette opp noen støttebukker?
Magne1 | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Dekkskifte. Man 28 Jun 2010 - 7:59 | |
| Hei Magne. Jernia selger en 12V saksejekk, denne tenker jeg å anskaffe. Er veldig lettvint å sette under vogna og en trenger ikke tenke på å få plass til sveiva. Koster 600 kr, og løfter 2 tonn. 4m kabel kan være kort, men det finnes skjøteledninger å få kjøpt. Skal skaffe den før vi drar på neste tur. Og punktering skjer alltid når det passer svært dårlig, det gjorde det begge gangene jeg har punktert med bil og vogn. Se her: http://www.jernia.no/Produkter/Produktvisning?key=316735 |
|
| |
Jan MODERATOR
| Tema: Re: Dekkskifte. Man 28 Jun 2010 - 10:07 | |
| - Magne1 skrev:
- Jan
Et godt poeng det ja, til forskjell fra en bil så må man vel løfte hele siden på vogna. Får ta meg en prat med "gammelkaren" å høre om han har ei domkraft slengende en eller annen plass.
Er det no prob.om vogna står med bare et hjulsett på mens jeg bytter dekkene eller bør jeg sette opp noen støttebukker?
Magne1 hvis du skal avgårde til dekkforhandler for å bytte dekk så ville jeg slengt oppunder et par bukker sånn bare for å være på den sikre siden. better safe than sorry | |
|
| |
Tommy CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 300 Registration date : 21.03.2008
| Tema: Re: Dekkskifte. Man 28 Jun 2010 - 12:13 | |
| Jeg brukte jekken på min gamle toyota Avensis... det var ikke så lurt... Den var ikke kraftig nok. Så om du skal bruke saksejekk - Sørg for at den løfter nok kilo!
Ble litt "skakk" den jekken etterpå...
Tommy | |
|
| |
Thomas GENERAL!
Antall Innlegg : 3084 Age : 47 Localisation : Hønefoss Registration date : 20.05.2007
| Tema: Re: Dekkskifte. Man 28 Jun 2010 - 16:46 | |
| | |
|
| |
ovev CARAVANER
Antall Innlegg : 136 Localisation : Stord Registration date : 05.10.2008
| Tema: Re: Dekkskifte. Man 28 Jun 2010 - 20:27 | |
| - JanP skrev:
- Hei Magne. Jernia selger en 12V saksejekk, denne tenker jeg å anskaffe. Er veldig lettvint å sette under vogna og en trenger ikke tenke på å få plass til sveiva. Koster 600 kr, og løfter 2 tonn. 4m kabel kan være kort, men det finnes skjøteledninger å få kjøpt.
Skal skaffe den før vi drar på neste tur. Og punktering skjer alltid når det passer svært dårlig, det gjorde det begge gangene jeg har punktert med bil og vogn.
Se her: http://www.jernia.no/Produkter/Produktvisning?key=316735 Jeg har hatt en lignende sak kjøpt på Mekk. Var noe ordentlig møl. Hvis den løfter bare ørlite skjevt får toppen av jekken en knekk. Ødela plater rundt jekkfeste på en Opel Calibra med en slik. Vet ikke om Jernia sin er lik, men sjekk hvordan toppen av jekken er festet. Det er ofte samme produsent av slike saker, men med forskjellige navn på produktet. | |
|
| |
pappa_wolf CARAVANER
Antall Innlegg : 86 Age : 52 Localisation : Nakkerud Registration date : 12.03.2010
| Tema: Re: Dekkskifte. Ons 30 Jun 2010 - 13:38 | |
| stikk på huggeren, å finn en surburban, unner panseret ligger en av verdens beste jekker. har min med overalt, sammen med en batteridrill. har aldrig haft problemer. den løfter 2500 kg. ret opp, å med drillen skjer det på en blunk! | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Dekkskifte. Ons 30 Jun 2010 - 15:19 | |
| - ovev skrev:
Jeg har hatt en lignende sak kjøpt på Mekk. Var noe ordentlig møl. Hvis den løfter bare ørlite skjevt får toppen av jekken en knekk. Ødela plater rundt jekkfeste på en Opel Calibra med en slik. Vet ikke om Jernia sin er lik, men sjekk hvordan toppen av jekken er festet. Det er ofte samme produsent av slike saker, men med forskjellige navn på produktet. Har sjekket toppen av jekken, og den ser ut til å være solid og godt skrudd sammen. Under topplata er det det et beslag med form som en omvendt U. Denne er festet med solide bolter. Selve topplata er festet med en solid bolt i dette U-jernet, med litt slarke. Et krysspor på toppen gjøer det når 100% sikkert å bruke på en bil slik som Avensisen jeg har. I tillegg er plata ru på overflata, for bedre kontakt. Skal du bruke en jekk som dette, eller en garasjejekk, må det alltid være et visst areal å legge an mot. Er det ikke det kan du ikke skylde på jekken. Og står bil eller vogn i helling er du ute på tynn is. Jeg prøvde den på vogna, den skrår en del fremover og heller fra den siden jeg har testet. Og det gjorde jeg med vilje, for å se hvordan ting gikk. Vogna gled litt fra meg, som naturlig er tyngdepunktet forskyves. Men om du står på flat mark og sveiver ned labbene er det ikke mye en trenger å løfte opp vogna før hjulene henger i lufta. Min konklusjon er at denne ser solid ut, og når den tid kommer skal jeg bruke den med varsomhet. En saksejekk er uansett ikke et sikkert produkt. Men den kan også skrues fast i en klosse, med 2-3 franske treskruer er den solid forankret. Men om en er usikker er det beste å bruke noe annet, f.eks denne fra www.kamafritid.se: C16-17B for vogner opp til 200kg. Koster ca 1700 svenske. |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Dekkskifte. Ons 30 Jun 2010 - 20:54 | |
| Når en skal jekke vogna er det en stor fordel om mulig å ha den koblet til bilen. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Magne1 CARAVAN BOSS
| Tema: Re: Dekkskifte. Ons 30 Jun 2010 - 20:57 | |
| Jan Ole Hehe, skal prøve å unngå den fella, ja. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Dekkskifte. Ons 30 Jun 2010 - 21:16 | |
| Om jeg punkterer igjen kobler ikke fra vogna, å ha den påkoblet er en ekstra sikkerhetsfaktor. Med stoppklosser foran og bak hjul på motsatt side. Dermed kan ikke vogna flytte så mye på seg. Gjelder egentlig bare å bruke hodet, og sikre seg litt ekstra. Klossene på Dethleffs henger jo foran hjulene på begge sider. Å frikoble ei vogn ved punktering er jo meningsløst! |
|
| |
ovev CARAVANER
Antall Innlegg : 136 Localisation : Stord Registration date : 05.10.2008
| Tema: Re: Dekkskifte. Ons 30 Jun 2010 - 22:11 | |
| JanP: Slik ser toppen av jekken min ut etter forsøk på løft av Calibraen: Boltene som fester toppen består av en gjennomgående bolt med en endepropp presset inn i bolten. Ved litt skjevbelastning blir proppen presset ut av bolten og jekken går enda skjevere. På bildet er proppene falt ut. Boltene burde selvfølgelig ha vært gjennomgående med mutter, men det er de ikke. Jeg vet ikke om Jernias jekk er lik, men det ser du vel fort. Jeg er selvfølgelig enig i at man bør sørge for at jekken løfter rett opp, men det er ikke alltid like enkelt å få til. Det var ikke mye skjevhet i løftet da proppene spratt ut av boltene og bilen falt ned et lite stykke. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Dekkskifte. Ons 30 Jun 2010 - 22:39 | |
| Toppen på min ser mye jevnere ut, men det kan godt være den samme. Men den er kanskje modifisert etter at du kjøpte den? Ser ikke bra ut det der, uansett. Skal se litt bedre på min. Har den foran meg nå, og det er riktig som du sier. Har lyst til å modifisere til M6 med låsemutter, men vet ikke om det er lurt på en ny jekk. Takk for tilbakemeldingen. Skal tenke litt og se hva jeg skal gjøre. Kan jo ev. spørre kjapt om hva andre ville ha gjort? |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Dekkskifte. Ons 30 Jun 2010 - 22:49 | |
| Her er et bilde: Og et annet: Som du ser. det er den samme (dritten)! |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Dekkskifte. Ons 30 Jun 2010 - 22:51 | |
| Kjøpt hydraulisk donkraft, mellomstor. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Dekkskifte. Ons 30 Jun 2010 - 22:55 | |
| Takk for tipset, har en hydraulisk som er byttet ut med bilens originale. Klarer 2,5 tonn. Denne så så snerten ut, derfor ble den innkjøpt. Med lovnad om å levere den tilbake. Tror det blir sånn. Et uhell som er fatalt og så kan en forbanne seg selv i lang tid etterpå. Kona tar sikkert glatt på seg skylda hun da, men like forbannet er det ens egen skyld... |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Dekkskifte. | |
| |
|
| |
| Dekkskifte. | |
|