CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vogn + touran = ikke sant!

Go down 
+4
chg
Thomas
Magne1
caravanjunkey
8 posters
AvInnlegg
caravanjunkey




Antall Innlegg : 4
Registration date : 23.06.2010

Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeTor 24 Jun 2010 - 19:40

Kjøpte vogn her forleden, og når den er koplet til blinker blinklysene på vogna bare en skjelden gang når bilen blinker. skal sies at touran har den nye hengerkoplingen med en overgang til den gamle ledningen på vogna.

Hvis jeg prøver å kople den til arbeidsbilen funker det knall. Hva kan detta være?
Har også prøvd andre hengere på touran, og da fungerer det som normalt.
Lønner det seg for meg å bygge omm hengerkontakten til den nye typen?
Til Toppen Go down
Magne1
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Magne1


Male
Antall Innlegg : 172
Age : 54
Localisation : Sunndalsøra
Registration date : 27.01.2009

Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeTor 24 Jun 2010 - 19:55

caracanjunkey
Har akkurat samme probl.som deg.
Min forrige bil og min nåvæernde bil har nytypen hengerkobling og nå jeg henger på min gamle tilhenger(med gammel kobling) blinker vogna en gang mens bilen blinker som den skal.
Når jeg henger på cvèn som har nytypen kobling, så blinker både bil og henger som det skal.
Byttet den overgangen ny/gammel kobling uten at det hjalp.

Magne1
Til Toppen Go down
caravanjunkey




Antall Innlegg : 4
Registration date : 23.06.2010

Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeFre 25 Jun 2010 - 8:00

Det kommer også opp i "fisen" at høyre blinklys har gått, men det stemmer ikke. Kan det ha noe med at det er "finere" elektronikk på touran siden det funker knall på hiacen?
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeFre 25 Jun 2010 - 20:33

Har du prøvd noe så enkelt som å spraye litt WD40 el.l inn i kontakten? Bruk også en mini flat trekker for å "spre" pinnene fra hverandre en liten millimeter.. Det gjorde jeg og da var problemet løst!
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeLør 26 Jun 2010 - 12:34

caravanjunkey skrev:
Kjøpte vogn her forleden, og når den er koplet til blinker blinklysene på vogna bare en skjelden gang når bilen blinker. skal sies at touran har den nye hengerkoplingen med en overgang til den gamle ledningen på vogna.

Har erfaring med den nye kontakten og overgang til gammel. Etter å ha blitt brukt litt så ble den fort dårlig (byttet mellom 2 biler med ny og gammel kontakt)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeOns 30 Jun 2010 - 21:37

Angående 7-polt og 13-polt: Mi vogn har 13polt, og bilen hadde 7-polt. Har nå bytttet til 13-polt på bilen, uten å ha lagt opp til lading osv. da jeg ikke har bruk for det. Etter å ha brukt denne litt er jeg glad for at jeg gjorde dette. Nytt ledningsnett er delvis tatt i bruk, sammen med det gamle. Men det er bare midlertidig.

En 7-polt med en overgang sitter ikke skikkelig og er utsatt for mye vridninger underveis, og dermed blir det ustabilitet i det elektriske. En kontakt alene koster ca 200 på f.eks Mekonomen, fullt kabelsett til min bil med sikringer, releér og mye kabler koster 1750. Vil sikkert være billigere til mange modeller.
Tilhengeren har fått byttet til 13-polt plugg. I løpet av uka får Avensisen også 13-polt, riktignok bare 13-polt kontakt og ikke fullt opplegg.

13-polt har flere fordeler, blant annet full låsing. Og bedre jordforbindelse, 3 punkter. Men kjøp en tube med hvit vaselin og fyll opp tomrommet i kontakten. Og spray kontakter med 5-56 jevnlig. Og du slipper problemer i lang tid fremover.


Sist endret av JanP den Tor 1 Jul 2010 - 9:41, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
sveintore
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 24
Age : 45
Localisation : Molde
Registration date : 29.06.2010

Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeTor 1 Jul 2010 - 8:28

JanP: Du bytta da egentlig bare til nykoblinga uten å trekke nye ledninger i det hele tatt?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeTor 1 Jul 2010 - 9:41

Har enret litt på teksten i innlegget over.

Ja jeg har delvis byttet, men med komplett ledningssett fra Toyota. Men jeg unngår å legge frem til sikringsboks og tenning da jeg ikke har bruk for det. På konas bil blir det bare kontakten som byttes, kan allikevel ikke trekke vogna med den. Og den skal vi ikke ha så lenge heller. Den gamle kontakten er delvis ødelagt også.
Til Toppen Go down
caravanjunkey




Antall Innlegg : 4
Registration date : 23.06.2010

Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeTor 1 Jul 2010 - 10:30

Touran sto brått uten strøm her forleden! Tok en tur opp til erling rød (vw butikken i askim) og de fant ut at styringsboksen til hengerfeste styringa var gåen! Dene skulle visst ligge i høyre skinka på bilen, og blir byttet til neste uke.
Da får jeg håpe problemet er løst.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeTor 1 Jul 2010 - 12:44

Det finnes en del biler som har relestyring av tilhengerkontakten, og da unngår du at feil i påkoblet utstyr ødelegger bilen din. Genialt!

I en Nissan Micra som kona hadde for en del år siden fikk alt elektrisk brent opp, alle ledningene var smeltet sammen. Lysene slo seg på midt på natta, blinklysene virket ikke eller levde sitt eget liv. Ble en svært kostbar sak som Nissan tok på garanti. De endret dette på biler med hengerfeste senere.

Greitt at det ordner seg for deg!!
Til Toppen Go down
caravanjunkey




Antall Innlegg : 4
Registration date : 23.06.2010

Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeTor 1 Jul 2010 - 13:08

Riktig! Men hva om jeg har noen problemer med vogna, slik at jeg kanskje ryker den nye boksen også når jeg plugger i vogna igjen?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeTor 1 Jul 2010 - 14:39

Nja, om du er usikker på det elektriske opplegget har mange caravanforhandlere en smart boks som de simulerer alle lys og deres funksjoner, også jordfeil. Min (Cabo AS) forhandler har det. Om du har tilgang til slikt da er du trygg. Mer kan jeg ikke bidra med, sorry.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 9:19

Jeg hadde også vogn med 13-pol og bil med 7-pol, og svært varierende lysføring gjennom overgang. I tillegg har jeg to andre tilhengere, med 7-pol kontakt.

Jeg gjorde motsatt. Klippa kontakten på vogna, og satte på 7-pol der også. Etter det, ingen problemer.

Det har tatt seg opp med fricamp, så jeg skal legge ladestrøm over 54g, den såkalte tåkelyspinnen i 7-pol. Monterer LEAB-booster i vogna, samt sikring, bryter og rele i bil. Vil ha styrestrøm fra parkeringslys, men også en mulighet til å slå det av sånn at tåkelyset ikke lyser hele tida på de andre tilhengerne. I tillegg skal jeg ha en bryter mellom booster og batteri i vogn sånn at boosteren ikke trekker strøm når den ikke brukes.

Noe annet jeg bør tenke på?
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 9:57

JanP skrev:
Nja, om du er usikker på det elektriske opplegget har mange caravanforhandlere en smart boks som de simulerer alle lys og deres funksjoner, også jordfeil.

Hups, denne må jeg bare si noe om.

Om du har varselsignal for døde bak-/bremselys-pærer på bilens instrumentpanel, skal du være en tanke restriktiv med å la hvemsomhelst stappe simulatorer inn i tilhengerkoblinga di. På en PKK for noen år siden var det en luring som gjorde det på en Accord jeg hadde på den tida. Det ødela følerne som skal varsle døde lyspærer.

Resultat:

Julefeiring på instrumentpanelet, både motorlampa, bremsefeilindikator og ABS-lampa lyste hele tida.

Følerne kosta 1200kr stykket, 4 stk. Det ble betalt av luringen, som kasta simulatoren etterpå. Den ble for dyr i drift...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 10:09

Hei, Tom. Jeg snakker om vognas tilkobling, og ikke bilens uttak. Bilens elektriske får ingen caravanforhandler røre, ikke strøm den veien takk. Den boksen min forhandler brukte er beregnet for å finne feil i vogna, og ble aldri tilkoblet bilen.

Om noen begynner å koble til et instrument med å sjekke bilens elektriske vil det garantert bli et ragnarokk. Vogn + touran = ikke sant! Icon_twisted
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 10:14

JanP skrev:
Hei, Tom. Jeg snakker om vognas tilkobling, og ikke bilens uttak.[/img]

Det blir noe annet, ja.

På vogna "simulerer" jeg litt sjøl, fra tid til annen.

Idea
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeTor 9 Jun 2011 - 21:45

På min ex-touran lyste alltid feilvarslingslampa for lys da jeg hadde henger tilkoblet 13-pinkontakta, uansett varehenger eller caravan. Dette uten at det var noen feil og finne. MEN 14 dager etter at fjorårets caravanferie var over, røk turboen på bilen (tdi), så trådstarters valg av overskrift stemmer bra.
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitimeFre 10 Jun 2011 - 10:51

Som en kurositet vil jeg peke på at det faktisk ikke er nytt med 13-polet Jaeger-kontakt (ISO 11446). Mercedes hade dette på slutten av 80-tallet, og trolig andre merker også. Det er vel bare vi her på berget som har vært særdeles konservative og tviholdt på den gamle teknologien.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vogn + touran = ikke sant! Empty
PosteTema: Re: Vogn + touran = ikke sant!   Vogn + touran = ikke sant! Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vogn + touran = ikke sant!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Oppveiing av Touran
» Lys og sånt
» VW Touran
» 12V er ikke å spøke med!
» 12v virker ikke

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: