CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Draget skraper i asfalten

Go down 
+4
Sten Rune
sveintore
Jan Ole
einkje
8 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
einkje




Antall Innlegg : 9
Registration date : 14.07.2010

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeOns 14 Jul 2010 - 22:44

Jeg har en passat stasjonsvogn som jeg drar en knaus 550 med. Problemet er at den er for lav på hengerfestet. Hengerfestet er fast. Skraper i asfalten i fartshumper og ved ombordkjøring på ferger.
Er det noe lurt jeg kan gjøre med dette som ikke innebærer å kjøpe ny bil? Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeOns 14 Jul 2010 - 22:45

Stivere/høyere fjærer er vel en grei ende å begynne i?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
sveintore
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 24
Age : 45
Localisation : Molde
Registration date : 29.06.2010

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeOns 14 Jul 2010 - 23:29

Hvor høy er kula med vogna på?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeOns 14 Jul 2010 - 23:41

Jeg har ca 55 cm, med 90 kg på kula. Men jeg har en meget stiv fjæring.

Høyden kan være litt lavere, bilen er parkert litt på skr i veikanten.


Sist endret av JanP den Tor 15 Jul 2010 - 22:33, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 11:07

Hadde samme problem som trådstarter når jeg dro vogna med Scorpio stv. Bytta fjærer og problemet løste seg.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Draget skraper i asfalten Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 15:00

Ta med nye dempere, kjøpte gassdempere fra Koni for noen år siden. Merkbar forskjell på demping fra de som var påmontert den Audien jeg da hadde. Er bilen noen år gammel er det kanskje tid for et bytte om ikke så lenge?
Demper må jo løsnes uansett, og å skifte bak er mye enklere enn foran på de aller fleste biler skulle jeg tro.
Til Toppen Go down
einkje




Antall Innlegg : 9
Registration date : 14.07.2010

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 15:50

Knapt 2 år gammel bil som er kjørt ca. 30 000. Så nye dempere tror jeg ikke at jeg spanderer. Satser på det holder med nye fjærer.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 16:12

2 år og 30 000km hørtes tidlig ut med fjærbytte.... om ikke bilen stadig går med tung last da. Hør med forhandleren din. Kan fjærene være knekt?

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Draget skraper i asfalten Caravan
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 22:00

Men 90 kg på kula, det kan vel reduseres til rundt 80. Det er det jeg kjører med, og det fungerer helt fint.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 22:32

Hva er det som endres av egenskaper om en letter på trykket? Blir det mindre rykking av vogna når en kjører over forhøyninger/huller i veibanen, eller er det andre ting som endres?

Hadde nok godt over 100 kg en periode da jeg hadde montert batteriene foran under ei seng. Men det ble for drøyt, merket at vogna slo hardt når jeg passert dumper.

Noen med erfaringer om hva som endrer seg?
Til Toppen Go down
einkje




Antall Innlegg : 9
Registration date : 14.07.2010

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 22:36

Jeg har planer om å montere sykkelstativ. For å lette litt på trykket på kula har jeg fått anbefalt å montere det bak på vogna. Noen som har erfaring med dette?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 22:59

Ja, ikke gjør det, det er min konklusjon, men ikke noen fasit.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
einkje




Antall Innlegg : 9
Registration date : 14.07.2010

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeFre 16 Jul 2010 - 6:52

Greit å få en begrunnelse. Jeg hadde tenkt å få forhandleren til å gjøre det. De brukte gjennomgående bolter. Er det lekkasje folk er redde for?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeFre 16 Jul 2010 - 16:22

Lekkasje er jo en mulighet, men det bidrar ikke på noen måte til bedre stabilitet.
Samme kan en selvfølgelig si om sykler på draget, men det blir ikke det samme, vekten er da nærmere kula og har ikke samme innvirkning på wobbling.
Vekt i vogna som er flyttbar bør jo vere nær akslingen(e), men foran er bedre enn bak, så lenge kuletrykket ikke blir for høyt.
Har selv syklene på Thulestativ på bakluka og foretrekker det.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeLør 17 Jul 2010 - 21:46

Har du for høyt kuletrykk er det enkleste å flytte på lasten/innholdet i vogna.

Har kjørt noen tusen kilometer med sykler på bakveggen. Med kuletrykk på 70-80 kilo har syklene INGEN merkbar virkning på stabiliteten!
De kiloene man mister på kula ved å henge sykler på bakveggen kompenserer man med ditto last fremme i vogna = kuletrykk på 70-80 kg.
Til Toppen Go down
einkje




Antall Innlegg : 9
Registration date : 14.07.2010

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeLør 17 Jul 2010 - 22:10

Takk for tipset. Da tror jeg at jeg går for sykkelstativ på bakveggen. Har du et stativ du kan anbefale for 2 sykler?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeLør 17 Jul 2010 - 22:12

Der kom fasiten ja. INGEN innvirkning. Da har vi slått fast det.

Da var det nok noe annet jeg merket når jeg plasserte sykler bakpå der, sidevind eller noe. Draget skraper i asfalten Icon_lol

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeLør 17 Jul 2010 - 22:15

Suspect Suspect Suspect

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Draget skraper i asfalten Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeLør 17 Jul 2010 - 22:17

Vogna vår fungerer fint med et par sykler bakpå, selv i 100 km/t på Autobahn. Har kjørt tusenvis av km med sykler bakpå vogna hver sommer.....

Nok kuletrykk er tingen, så er ikke sykler bak noe problem.

For hver sykkel vi har bakpå så minket kuletrykket med ca 20kg (om jeg ikke husker helt feil) da vi veide på vår vogn. Så vei og last deg frem til et bra kuletrykk er mitt tips.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeLør 17 Jul 2010 - 22:24

Veldig stor forskjell å på hvor ømfintlige bil/vogn kombinasjoner er for påvirkninger som vekter, sidevind og passerende biler/trailere. En Passat feks kan slite ganske mye med det en Caravelle ikke merker noenting av, jeg vet det, for jeg har hatt begge deler på samme vogn, med og uten sykler på sykkelstativet.

Når målet med sykkelstativ er å senke kuletrykket blir jeg litt skeptisk, da sier jeg heller at man bør omplassere det som er mulig nær akslingene og evt sette syklene på bilen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeLør 17 Jul 2010 - 22:49

Hvis du mener at målet med å ha sykler bakpå er å senke kuletrykket hos oss, så må du lese innlegget mitt en gang til. Jeg skriver at en skal være klar over at kuletrykket synker når en har sykler bakpå og at en må veie seg frem til nok kuletrykk.

Vogna vår er i utgangspunktet mer baktung en andre vogner vi har hatt, derfor veide vi oss frem til ei lasteløsning som passer. Med sykler bakpå og nok trykk på kula. Godt å kjøre med!

At noen ikke får til å kjøre med sykler bakpå vogna betyr ikke at alle andre også har problemer med det. Vi må alle finne løsninger som vi kan leve med og som fungerer. Det finnes ingen fasit!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeLør 17 Jul 2010 - 22:58

Nå var det en lenger oppe som stilte spørsmål, han hadde fått anbefalt å montere sykkelstativ for å senke kuletrykket, er bare å lese så ser du hva jeg svarte på.
At vi har forskjellige vurderinger og erfaringer er en selvfølge, at man forsøker å svare utfra det som blir spurt om hjelper oftest mest for de som spør.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeLør 17 Jul 2010 - 23:12

einkje

Har du målt kuletrykket ditt??

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Draget skraper i asfalten Caravan
Til Toppen Go down
einkje




Antall Innlegg : 9
Registration date : 14.07.2010

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeSøn 18 Jul 2010 - 12:32

Nei jeg har ikke målt kuletrykket. Jeg i Nordsjøen nå så jeg får prøve på det når jeg kommer i land. Hvordan gjør jeg lettest det? Stå på badevekta mens jeg løfter koblingen? Jeg er som du forstår ganske fersk camper Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeSøn 18 Jul 2010 - 12:41

einkje skrev:
Nei jeg har ikke målt kuletrykket. Jeg i Nordsjøen nå så jeg får prøve på det når jeg kommer i land. Hvordan gjør jeg lettest det? Stå på badevekta mens jeg løfter koblingen? Jeg er som du forstår ganske fersk camper Smile
du setter bare nesehjulet på badevekta, for da kan du endre kuletrykket med å laste om mens den står på vekta
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeSøn 18 Jul 2010 - 20:48

jeg registrerer at jeg til en viss grad blir adressert til - uten at navnet mitt blir nevt.

Jeg skrev "ingen merkbar innvirkning".

Med fortsatt henvisning til den vage adresseringen, vil jeg også presisere at jeg IKKE har tatt til ordet for sykkelstativ på bakveggen for å redusere kuletrykket.

Det jeg sier er at sykkelstativ på bakveggen ikke forringer kjøreegenskapene så lenge vogna lastes riktig med hensyn til kuletrykk/vekt.

PS. Jeg sitter sjelden med noe fasit. Det er ikke bestandig den finnes...


Sist endret av Sten den Søn 18 Jul 2010 - 21:14, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeSøn 18 Jul 2010 - 20:53

einkje skrev:
Nei jeg har ikke målt kuletrykket. Jeg i Nordsjøen nå så jeg får prøve på det når jeg kommer i land. Hvordan gjør jeg lettest det? Stå på badevekta mens jeg løfter koblingen? Jeg er som du forstår ganske fersk camper Smile

Du har jo mulighet for å kjøpe nesehjul med innebygget vekt.

Undersøk hos nærmeste caravanforhandler. Alternativt er det sikkert noen her på forumet som har en link til KAMA-fritid eller andre som forhandler dette.
Til Toppen Go down
einkje




Antall Innlegg : 9
Registration date : 14.07.2010

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeSøn 18 Jul 2010 - 21:54

Jeg har jo badevekt så det skal nok gå bra
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeSøn 18 Jul 2010 - 22:05

Sten skrev:
jeg registrerer at jeg til en viss grad blir adressert til - uten at navnet mitt blir nevt.

Jeg skrev "ingen merkbar innvirkning".

Med fortsatt henvisning til den vage adresseringen, vil jeg også presisere at jeg IKKE har tatt til ordet for sykkelstativ på bakveggen for å redusere kuletrykket.

Det jeg sier er at sykkelstativ på bakveggen ikke forringer kjøreegenskapene så lenge vogna lastes riktig med hensyn til kuletrykk/vekt.

PS. Jeg sitter sjelden med noe fasit. Det er ikke bestandig den finnes...

Når du skriver det sånn er i alle fall jeg mye mer enig med deg.Draget skraper i asfalten Icon_rolleyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeSøn 18 Jul 2010 - 22:09

Først ville jeg ha målt høyden til center av kulen!
Mener det skal være +/- 42 cm.

Kuletrykk skal måles under kulehandsken! Måler du med nesehjulen (evt. med hjulet vendt bak over) får du lett opp mot 10% for høy vekt! Så bruk en stokk (eller hva som helst) under handsken og badevekt.
Til Toppen Go down
einkje




Antall Innlegg : 9
Registration date : 14.07.2010

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeSøn 18 Jul 2010 - 22:17

Takker for tips alle sammen. Positivt overrasket over engasjementet til folk. Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeSøn 18 Jul 2010 - 22:20

jkl skrev:
Først ville jeg ha målt høyden til center av kulen!
Mener det skal være +/- 42 cm.

Kuletrykk skal måles under kulehandsken! Måler du med nesehjulen (evt. med hjulet vendt bak over) får du lett opp mot 10% for høy vekt! Så bruk en stokk (eller hva som helst) under handsken og badevekt.

Den reduksjonen avhenger jo mye av lengden på vogna det, jo lengre vogn jo mere like verdier, mener jeg å huske jeg fra fysikktimene.

Som for å gjøre det riktig er det jo bare å ta en 2"x6" eller hva en bruker å legge under hjul/labber og støtte opp under kula eller så langt fram en kommer.

Ang sykkelstativ: målet er vel ikke å laste vogna med 25 kg sykler eller mere og så hive inn tilsvarende i gasskassa? Jeg vil ihvertfall fortrinnsvis minske vekta på vogna, da jeg har sett at jeg har lite å gå på på totalen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeSøn 18 Jul 2010 - 23:01

JanP skrev:

Den reduksjonen avhenger jo mye av lengden på vogna det, jo lengre vogn jo mere like verdier, mener jeg å huske jeg fra fysikktimene.

Siden spørsmålet går på en Knaus 550, så bør jeg vel oppjustere feilmaginen en god del i forhold til de 10 % Shocked
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeMan 19 Jul 2010 - 12:42

Jeg hadde tidligere en passat 2003 modell som også var så myk bak at draget tok i asfalten. Løsningen ble å bytte fjærer. I 2007 byttet jeg til en ny passat med 4-hjulstrekk og med originalt forsterkede fjærer og forhøyet understell. Denne bilen var helt nydelig å dra vogn med.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitimeMan 19 Jul 2010 - 22:32

Mener det skal finnes noen gummiputer man kan sette mellom fjærene, slik at de ikke "klapper" helt sammen, når man skal dra vogn. Kan det være en løsning?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Draget skraper i asfalten Empty
PosteTema: Re: Draget skraper i asfalten   Draget skraper i asfalten Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Draget skraper i asfalten
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Sykkelstativ på draget
» Slakk/dødgang i draget på ei 720 2004 mod.
» Håndbremsa på draget.
» Fjerne draget?
» Hvorfor trekk på draget?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: