CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Skifte takluke på 2008 Hobby

Go down 
+4
Janita
Ronny
Elisabeth
hpk
8 posters
AvInnlegg
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Empty
PosteTema: Skifte takluke på 2008 Hobby   skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_minitimeLør 31 Jul 2010 - 0:29

Vi har hatt en defekt låsemekanisme på takluka i soverommet på vogna vår. Litt utpå dagen i dag fikk vinden tak under luka og flerret den av vogna. Fant den igjen litt bortpå taket, der den lå fillete. Heldigvis var det ikke verre enn at den kunne legges på igjen og festes provisorisk slik at det ble tett. Måtte bruke det jeg hadde for hånden i vogna, både av deler og verktøy.

Quick fix’en ble som følger:

Det er 2 plastplugger i glasset på luka. I de dro jeg inn treskruer.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Skrueiplastpluggmedstri

I skruene festet jeg to sammenskjøtte Isabella-strikker.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Strikkerfestettilstenge

Så tok jeg stenger fra et barnetelt og festet strikkene rundt som mothold.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Stengersommothold

Dette ble såpass bra at det kunne greid seg til vi kommer hjem, men pga at glasset er så ødelagt at det ikke dekker ordentlig over rammen på luka ønsker jeg å fikse det så jeg er helt sikker på at det ikke kommer vann inn om det regner når vi skal videre.


Vi bestemte oss for å reise til Forsbergs Fritidscenter i Hyssna, ca. 6 mil fra Varberg der vi ligger nå. Det er den svenske generalimportøren for Hobby bobiler og de har meget godt utvalg i vogner og tilbehør. Håpet at de kunne ha noe brukandes på lager og jammen hadde de originalluker liggende. Ny komplett ytterdel til luke kostet 1750 SEK. Fikk med en patron pakningsmasse på kjøpet. Innerdelen, dvs ramma med sveiva inne i vogna kostet ca. 500 SEK, men den har jeg ikke noe bruk for så den kjøpte jeg ikke.

Det er en enkel sak å skifte luka så bare det blir litt bedre vær og jeg får tak i en stige så jeg kommer opp på taket så skal det bli i orden, forhåpentligvis i morra.

Da kommer en beskrivelse av hvordan man skifter luka.
Til Toppen Go down
Elisabeth
BARON!
BARON!
Elisabeth


Female
Antall Innlegg : 2482
Age : 55
Localisation : Bergen
Registration date : 12.03.2007

skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Empty
PosteTema: Re: Skifte takluke på 2008 Hobby   skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_minitimeLør 31 Jul 2010 - 0:32

Kjedelig at slikt skjer, da.
Håper det går greit å skifte.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Empty
PosteTema: Re: Skifte takluke på 2008 Hobby   skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_minitimeLør 31 Jul 2010 - 9:41

Kanonbra fix det der! isabella strikk er anvendbart til forskjellig...
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Empty
PosteTema: Re: Skifte takluke på 2008 Hobby   skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_minitimeLør 31 Jul 2010 - 19:16

Kreativ løsning det der gitt lol!
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Empty
PosteTema: Re: Skifte takluke på 2008 Hobby   skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_minitimeTor 5 Aug 2010 - 1:12

Regnet ga seg dagen etter og da fikk jeg skiftet luka. Det var en enkel operasjon som tok en times tid. Her er en beskrivelse av hvordan jeg gjorde det:

Beskrivelsen gjelder luker av type RemiTop Vario som sitter på 2008 Hobby.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 00typeluke

Demontering av ”innedelen”
Innedelen er i ett stykke. Ta tak der pilene viser og dra nedover til den løsner. Den sitter på kuler som er festet på braketter i taket og kan sitte ganske hardt. Når det blir spalte mellom taket og innedelen kan du hjelpe til med fingrene der. BRUK IKKE VERKTØY. Man må begynne på en side og jobbe seg rundt.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 01innerramme

Demontering av luka (ytterdelen)
Løsne skruene som er skrudd i luka innenfra. Brakettene kan sitte igjen i taket. Gå opp på taket. Stikk hendene ned gjennom luka, ta tak under rammen inne og dra rett opp. Luka sitter fast i tettemassen og kan sitte veldig hardt. Forsøk å få løsnet et hjørne. Når den først løsner en plass så går det lettere. Forsøk å dra rett opp så glir den lett av festebrakettene.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 02lukafjernetinne

Fjerning av rester av tettemasse og rengjøring utvendig
Skarp vekk gammel tettemasse med en plastsparkel eller lignende (jeg brukte en engangskniv).
Denne operasjonen er kanskje det som tar lengst tid, og det lønner seg å være nøye.
Vask til slutt med rødsprit for å fjerne alt fett.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 03lukafjernetute

Påføring av tettemasse på ny luke
Tips: Ta ikke av beskyttelsesplasten på den nye luka før den er på plass for det er lett å få tettemasse på glasset. Påfør tettemasse i sporet på den nye luka. Bostik 1590 Butyltettemasse var det jeg fikk med luka. Jeg hadde sikkert på dobbelt så mye som nødvendig, men det så jeg ikke før etter at jeg hadde montert luka. Det er nok å ha tettemasse i ytterkanten av sporet. Da vil den fordele seg inne i sporet og ikke tyte så mye ut.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 06nylukemedkitt

Montering av ny luke
Husk å montere luka med hengslene forover på vogna. Sett luka rett ned på festebrakettene som sitter igjen i taket inne og klem luka godt ned mot taket så tettemassen fordeler seg utover og kommer i kontakt med taket overalt. Nå er det en stor fordel å være to slik at den ene er ute på taket og klemmer luka ned mens den andre står inne og styre luka riktig ned på brakettene og sørger for skruingen. Sett i alle skruene og dra de til i kryss. I manualen for luka står det max 1,0-1,2Nm og det er ikke veldig hardt.
Vent en time og trekk etter skruene.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 05nylukeutvendig

Montering av innedel og justering av sveiv
Luka skal være lukket og i lås. Den svarte plastkoblingen mellom ytterdelens aksling og sveiva skal monteres på ytterdelen. Det kan hende du må bruke litt kitt eller lignende for å få den til å sitte på. Sveiva skal ligge i låst stilling i innedelen. Sett innedelen opp i taket og sørg for at splines’en på plaskoblingen entrer i sveiva. Sveiva må muligens vris så vidt til den ene eller andre siden for å entre.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 04montavsveiv
Trykk innedelen fast på kulene som sitter igjen i taket. Åpne og lukk igjen luka og sjekk at den er låst ved å dytte den opp med hendene når sveiva ligger i låst stilling.
Om luka ikke skulle være låst så sveives den til den låser. Deretter løsnes innedelen fra taket, sveiva legges i låst stilling og innedelen monteres på nytt.


Slik så den gamle luka ut etter at vinden hadde herjet
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 07gammelluke

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Empty
PosteTema: Re: Skifte takluke på 2008 Hobby   skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_minitimeTor 5 Aug 2010 - 8:48

Flott, HPK. Man må være selvhjulpen når uhellet er ute.skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_cheers skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_cheers

Dette kan vel også delvis brukes når det gjelder Heiki-luker også. Håper alikevel at jeg slipper å få bruk for denne "guiden".
Til Toppen Go down
Royaz
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
Royaz


Antall Innlegg : 25
Registration date : 29.05.2011

skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Empty
PosteTema: Re: Skifte takluke på 2008 Hobby   skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_minitimeMan 30 Mai 2011 - 12:11

Akkuret dette skjedde med luka vår oxo(08 mod, 720), da vinden fikk godt tak oppunder luka og vart revet av :/ Denne fremmgangs måten er knall bra, skal prøve å bytte luka til helgen:)
Til Toppen Go down
RoyArnold
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 56
Registration date : 02.12.2013

skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Empty
PosteTema: Re: Skifte takluke på 2008 Hobby   skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_minitimeFre 26 Aug 2016 - 0:21

hpk skrev:
Regnet ga seg dagen etter og da fikk jeg skiftet luka. Det var en enkel operasjon som tok en times tid. Her er en beskrivelse av hvordan jeg gjorde det:

Beskrivelsen gjelder luker av type RemiTop Vario som sitter på 2008 Hobby.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 00typeluke

Demontering av ”innedelen”
Innedelen er i ett stykke. Ta tak der pilene viser og dra nedover til den løsner. Den sitter på kuler som er festet på braketter i taket og kan sitte ganske hardt. Når det blir spalte mellom taket og innedelen kan du hjelpe til med fingrene der. BRUK IKKE VERKTØY. Man må begynne på en side og jobbe seg rundt.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 01innerramme

Demontering av luka (ytterdelen)
Løsne skruene som er skrudd i luka innenfra. Brakettene kan sitte igjen i taket. Gå opp på taket. Stikk hendene ned gjennom luka, ta tak under rammen inne og dra rett opp. Luka sitter fast i tettemassen og kan sitte veldig hardt. Forsøk å få løsnet et hjørne. Når den først løsner en plass så går det lettere. Forsøk å dra rett opp så glir den lett av festebrakettene.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 02lukafjernetinne

Fjerning av rester av tettemasse og rengjøring utvendig
Skarp vekk gammel tettemasse med en plastsparkel eller lignende (jeg brukte en engangskniv).
Denne operasjonen er kanskje det som tar lengst tid, og det lønner seg å være nøye.
Vask til slutt med rødsprit for å fjerne alt fett.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 03lukafjernetute

Påføring av tettemasse på ny luke
Tips: Ta ikke av beskyttelsesplasten på den nye luka før den er på plass for det er lett å få tettemasse på glasset. Påfør tettemasse i sporet på den nye luka. Bostik 1590 Butyltettemasse var det jeg fikk med luka. Jeg hadde sikkert på dobbelt så mye som nødvendig, men det så jeg ikke før etter at jeg hadde montert luka. Det er nok å ha tettemasse i ytterkanten av sporet. Da vil den fordele seg inne i sporet og ikke tyte så mye ut.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 06nylukemedkitt

Montering av ny luke
Husk å montere luka med hengslene forover på vogna. Sett luka rett ned på festebrakettene som sitter igjen i taket inne og klem luka godt ned mot taket så tettemassen fordeler seg utover og kommer i kontakt med taket overalt. Nå er det en stor fordel å være to slik at den ene er ute på taket og klemmer luka ned mens den andre står inne og styre luka riktig ned på brakettene og sørger for skruingen. Sett i alle skruene  og dra de til i kryss. I manualen for luka står det max 1,0-1,2Nm og det er ikke veldig hardt.
Vent en time og trekk etter skruene.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 05nylukeutvendig

Montering av innedel og justering av sveiv
Luka skal være lukket og i lås. Den svarte plastkoblingen mellom ytterdelens aksling og sveiva skal monteres på ytterdelen. Det kan hende du må bruke litt kitt eller lignende for å få den til å sitte på. Sveiva skal ligge i låst stilling i innedelen. Sett innedelen opp i taket og sørg for at splines’en på plaskoblingen entrer i sveiva. Sveiva må muligens vris så vidt til den ene eller andre siden for å entre.
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 04montavsveiv
Trykk innedelen fast på kulene som sitter igjen i taket. Åpne og lukk igjen luka og sjekk at den er låst ved å dytte den opp med hendene når sveiva ligger i låst stilling.
Om luka ikke skulle være låst så sveives den til den låser. Deretter løsnes innedelen fra taket, sveiva legges i låst stilling og innedelen monteres på nytt.


Slik så den gamle luka ut etter at vinden hadde herjet
skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby 07gammelluke




----------------
Dette er noe jeg skal gjøre nå og bytte 2 luker. Så denne fine brukerveiledingen, men ser ikke bildene dessverre.
er det noen måter og se bildene på tro?

Hilsen Roy
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Empty
PosteTema: Re: Skifte takluke på 2008 Hobby   skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_minitimeLør 27 Aug 2016 - 20:38

RoyArnold skrev:

----------------
Dette er noe jeg skal gjøre nå og bytte 2 luker. Så denne fine brukerveiledingen, men ser ikke bildene dessverre.
er det noen måter og se bildene på tro?

Hilsen Roy

Hei Roy

Bildene kan ikke vises fordi bildetjenesten de ble lastet opp på ikke finnes lenger
Dersom du sender meg epostadressen din på pm så skal jeg sende deg bildene
Til Toppen Go down
RoyArnold
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 56
Registration date : 02.12.2013

skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Empty
PosteTema: Re: Skifte takluke på 2008 Hobby   skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_minitimeMan 29 Aug 2016 - 23:36

pm på vei.


Sist endret av RoyArnold den Tir 30 Aug 2016 - 12:57, endret 1 gang
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Empty
PosteTema: Re: Skifte takluke på 2008 Hobby   skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_minitimeTir 30 Aug 2016 - 12:39

RoyArnold skrev:
heisan mailen min er xxx
Kjempe takk for dette.

PM er en personlig melding, tror du bør redigere meldingen slik at du ikke får mer spam enn høyst nødvendig...
Til Toppen Go down
RoyArnold
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 56
Registration date : 02.12.2013

skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Empty
PosteTema: Re: Skifte takluke på 2008 Hobby   skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_minitimeTir 30 Aug 2016 - 12:57

ArneO skrev:
RoyArnold skrev:
heisan mailen min er xxx
Kjempe takk for dette.

PM er en personlig melding, tror du bør redigere meldingen slik at du ikke får mer spam enn høyst nødvendig...



Takk for det.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Empty
PosteTema: Re: Skifte takluke på 2008 Hobby   skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_minitimeTir 30 Aug 2016 - 15:20

PM-er vises ikke på søk, men brukernavn og e-postadresser som vises i forumet blir mat for spammere og spambots.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Empty
PosteTema: Re: Skifte takluke på 2008 Hobby   skifte takluke - Skifte takluke på 2008 Hobby Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Skifte takluke på 2008 Hobby
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Skifte oppheng for skyvedører 2008 Hobby 650 KFU
» Justering av sveiv på takluke Hobby 2008
» Skifte lyspære i kjøkken-/glasskap Hobby 2008
» Skifte pære i nedre posisjonslys foran på 2008 Hobby
» Skifte takluke på Knaus 97-modell - Hvordan?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: