CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

"Logrer"

Go down 
4 posters
AvInnlegg
oyvindx

Antall Innlegg : 2
Registration date : 02.08.2010

"Logrer" Empty
PosteTema: "Logrer"   "Logrer" Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 11:47

Kjørte nedover i Sverige med min Hobby 560 2005 enkel aksling.
Går det forterer enn 85-90 km/h starter logringen.
Mener å ha 60-70 kgs kuletrykk.
Sjekket luft i bil og vogn, men til tider rimelig ekkelt å kjøre med.

Skal ta sandpapir å pusse litt på hengerfeste, og "bremseskoen" i draget.
Andre som har gode ideer så er det fint før jeg starter hjemturen...
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!

Male
Antall Innlegg : 3858
Registration date : 20.06.2007

"Logrer" Empty
PosteTema: Re: "Logrer"   "Logrer" Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 11:49

Kanskje litt tyngre kuletrykk vil hjelpe? Jeg må ha ca. 90kg for at vogna skal ligge fint som et slips.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male
Antall Innlegg : 2903
Registration date : 16.08.2008

"Logrer" Empty
PosteTema: Re: "Logrer"   "Logrer" Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 12:14

Hva slags bil du trekker med har sikkert litt å si også. I tillegg til kulevekt er jo totalvekt på vogn og bil viktig. Er det lastet mer enn fullt i vogn og bil vil man vel lettere oppleve at ting blir utrivelig. Fordeling av last i bilen har nok også litt å si.

Det blåser mye til tider nedover i Sverige, og kombinert med slitt veidekke kan det også ha en innvirkning.

Om alt slikt er i orden, har du kanskje ubalanse i hjulene på vogna? Kanskje du ikke har optimale dekk hverken på vogna eller bilen.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13248
Registration date : 11.03.2007

"Logrer" Empty
PosteTema: Re: "Logrer"   "Logrer" Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 12:19

60-70 kg kuletrykk blir gjerne redusert til 30-40kg i 90 km/h, ikke rart om det logrer litt da.
Har du plassert flyttbar vekt nær akslingen?, det er veldig mye bedre enn halvparten i hver ende.

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

"Logrer" Empty
PosteTema: Re: "Logrer"   "Logrer" Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 15:13

Sjekk lufttrykk på bil og vogn. Har 2-3 ekstra pund på min bil, blir bedre stabilitet da. Og jeg har 2 vannkanner som jeg fyller (2 X 10 ltr). Disse setter jeg i gasskassen om jeg kjenner at det er lite vekt på kula. Jeg pleier å ha 80-90 minst, men dette er jo forskjellig fra hvordan andre opplever det. Det skal være tungt å løfte opp vogna, er det lett å løfte er det alt for lav vekt på kula.

Min opplevelse av klossene er at det hjelper fint lite for stabilitet, jeg synes at det er mere en gimmick enn reell nytte ved wobling. Prøver ofte å kjøre i 100 en kort strekning for å finne ut om vogna er stabil. Er den ikke det flytter jeg på last. Kjekt å vite at du ikke kjører helt på grensen når du har ca. 80 km/t, og blir forbikjørt. Da kan det bli litt hjerteklapp. Og siden jeg har hatt et par slike så lærer man etterhvert.
Til Toppen Go down
oyvindx

Antall Innlegg : 2
Registration date : 02.08.2010

"Logrer" Empty
PosteTema: Re: "Logrer"   "Logrer" Icon_minitimeTir 10 Aug 2010 - 11:18

Det var fint med så mye tilbakemeldinger.
Har en Sharan å dra med. Må skyte inn at jeg nok hadde noe mer enn 60-70 kg på kula, for jeg klarte ikke å løfte draget.
Etter en runde med sandpapir på kula, og rufset litt på kontaktpunktene oppe i draget, var det faktisk stor forskjell.

Mulig at dette hadde "glassert" seg ?? ikke vet jeg.

Ja det med vektfordeling er jeg obs på, og "alt" er lastet foran hjulene. (Smart med vanntank nesten helt bak).

Nå var det tungt lass, og jeg må jeg også innrømme at jeg hadde 1850 kg på hjulene på vogna da vi var innom vekta på Minnesund (1600 totalvekt).
Det er det sikkert mange andre som sliter med også, at vogna er altfor tung i utgangspunktet.
Tror nok den veier 1600 før vi tar inn tannbørstene...!!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

"Logrer" Empty
PosteTema: Re: "Logrer"   "Logrer" Icon_minitimeTir 10 Aug 2010 - 19:53

Ang. vekt og overlast: Skal du reise til Sverige og har overlast kan det bli dyrt for deg. Der regner de overlast som prosent av lastekapasitet, dvs at om vogna er 1600 kg netto og 1800 totalvekt (200 kg lastekap.) og du laster den inn med 100 kg over (til 1900 kg) har du 50% overvekt. Og det vil koste deg noen tusen kroner. Så vær obs, og last det du ev. kan ta ut inn i bilen!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

"Logrer" Empty
PosteTema: Re: "Logrer"   "Logrer" Icon_minitimeFre 13 Aug 2010 - 23:29

Forts. ang vekt, overlast og fart; kjører du i lovlig hastighet er sjansen mindre for å bli stanset Smile

I tillegg unngår du "logring"
Til Toppen Go down
Sponsored content

"Logrer" Empty
PosteTema: Re: "Logrer"   "Logrer" Icon_minitime

Til Toppen Go down

"Logrer"
Til Toppen 
Side 1 av 1