CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 VOGN OPPSTILLING

Go down 
AvInnlegg
fred
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeOns 14 Mar 2007 - 22:35

Har lest flere forskjellige varianter av hvordan man gjør dette.

Når en skal stille opp vogna, og den skal stå stille hele sesongen, hva gjør dere da?

Lecablokk under ramma?
Jekk?
Ingenting? bare på støttebeina?

Eksempelvis med den nye hobby, så skal chassi være veldig lett ( hvor bærende?? ) og bedre "kraftigere" støttebein være montert.

Fred.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeOns 14 Mar 2007 - 22:47

Fred.

Om du står flatt,behøver du egentlig ikke så mye annet enn støttebeina.Jeg bruker noen bukker,som du får kjøpte hos caravanforhandler/Biltema o.l. for å få litt mer stabilitet,og for å avlaste støttebeina litt.Må du jukke og jekke,og det er kupert under vogna,så hender det at du må ha noe plank undr hjula,og kanskje noen Leca'er for å hjelpe til med.

Vet at Vegard,som står plant,bare buker labbene (støttebeina).

Det du skal være forsiktig med,er å bruke støttebeina til å vatre opp vogna med,om det er store nivåforskjeller.Bruk en solid garasjejekk,og legg en liten plankebit e.l. mellom chassiet og jekken.

Men igjen,er det plant og fint,så tåler beina litt småjusteringer.

Du vil sikkert se mange "Flåklypa løsninger" blant folk,og det viktigste er jo om det funker,og det jeg her beskriver er sånn jeg har gjort det i 18 sesonger nå.


Arve.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeOns 14 Mar 2007 - 22:48

Fred

Jeg vil anbefale deg firkantede heller under labbene, sørge for at labbene har nærmest mulig 45 graders vinkel i forhold til vognens underside og terreng, bygge minst mulig opp, men bruke heller, eller brede planker under hjulene om vogna står skjeivt. Skru labbene godt ned, men ikke løft vogna på labbene.

Grunnen for betongheller er at disse etter vår erfaring logger stødigere enn enn noe plank. legg om nødvendig flere heller oppå hverandre, for å oppnå passe høyde der labben skal stå.

Glem leca, og jekker... vogna er konstruert for å stå som den er!!

Vegard
Til Toppen Go down
fred
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeOns 14 Mar 2007 - 22:50

Takk Arve Smile

Så lenge vognen er like rett i chassi ved sesongslutt, eller når du bytter inn vogna høres jo det troverdig ut Smile

Får jo ikke tro at Hobby er dårligere en andre merker når det gjelder dette punktet?


Fred
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeOns 14 Mar 2007 - 22:52

Vegard.

Glemte jo å si at han skulle ha noe under labbene ja.

Jekken jeg nevner ,er selvsagt når man vatrer opp,og vogna må løftes mer enn godt er for labbene.Ikke for at jekken skal bli stående for å støtte opp etter at den er i vater,og vogna skal brukes.


Arve.
Til Toppen Go down
fred
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeOns 14 Mar 2007 - 22:54

Vegard skrev:
Fred

Jeg vil anbefale deg firkantede heller under labbene, sørge for at labbene har nærmest mulig 45 graders vinkel i forhold til vognens underside og terreng, bygge minst mulig opp, men bruke heller, eller brede planker under hjulene om vogna står skjeivt. Skru labbene godt ned, men ikke løft vogna på labbene.

Grunnen for betongheller er at disse etter vår erfaring logger stødigere enn enn noe plank. legg om nødvendig flere heller oppå hverandre, for å oppnå passe høyde der labben skal stå.

Glem leca, og jekker... vogna er konstruert for å stå som den er!!

Vegard

Stein/ betong heller. Er ikke dumt kanskje nei Smile

thx

fred
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeOns 14 Mar 2007 - 22:56

Fred.

Og Lecaen har jeg brukt kun på vintercamp,når det er fryktelig ujevnt.,og labbene ikke når ned til bakken.Legger de under labbene på den sida,hvor vogna står høyt.Fryktelig skjev den vinterplassen vår.Ikke legg chassiet mot Leca.Har sett at mange gjør det,men jeg ville ha ungått det.

Arve.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeOns 14 Mar 2007 - 23:00

Fred.

Er plassen veldig skjev,så kan det lønne seg å skråskjære en planke eller flere i forkant,og kjøre vogna opp på den/dem,slik at du slipper å jekke så mye etterpå.Blir lettere å kjøre vogna opp på den/dem da.

Men jeg er ingen snekker så anbefalt dim. på plankehaugen kan sikkert
andre uttale seg bedre om.

Arve.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeOns 14 Mar 2007 - 23:10

Fred

Dra vogna opp på det de skal stå på, ikke rygg!! ved rygging kan bremsene bli liggende på, og båndene kan sette seg i løpet av sommeren... når labbene er nede, få av brekket.... til høsten får du det ikke alltid av...

Og du, ikke bruk flat stein... jeg har prøvd mye billig-løsninger, men måtte skaffe heller til slutt.. Spør på en byggvare om vrak-heller... det gjør da ikke noe om det skulle være noen skår i de til denne bruken.

Med Heller under, blir vogna så stødig, at du og kan nærme deg kona inni vogna... det er jo kipt å måtte reise hjem for å kunne røre henne.... Prater av erfaring.... har vært fatligger, med penta og saker...

Vegard
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeOns 14 Mar 2007 - 23:17

Vegard.

Noen ganger må du rygge på plass.Jeg har en bratt skråning rett bak vogna,og eneste mulighet er å rygge den.

Eller så er jeg selvsagt enig med deg.

Arve
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeOns 14 Mar 2007 - 23:20

Arve

I nøden spiser fanden fluer..... men bare da!!!

Vegard
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeOns 14 Mar 2007 - 23:23

Vegard.

Men jeg må jobbe litt der oppe faktisk.Skulle ønske de kunne ha planert litt der,men pengene sitter ikke løst akkurat for vertskapet på plassen.

Arve
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeTor 15 Mar 2007 - 0:06

Fred se på denne siden rull helt ned til siste bilde så ser du hvordan jeg har løst høyde forskjellen, http://pic4.piczo.com/Mortens-campingside/?g=31873204&cr=4 her har jeg bygd klar for en flotte vogn 650 kfu he he!
men det er jo ikke alle plasser du har lov til å lage det til sånn da !!
jeg har bygd opp med grus og vatret heller på begge sider så jeg slipper å gjøre noe med vogna!


morten
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeFre 16 Mar 2007 - 8:30

Very Happy Ellers kan jeg fortelle at jeg bruker som Vegard sier sement Heller ( har masser av de, fikk hente en hel haug av feil produserte Heller på et støperi)under støtte labbene og legger de så høyt at støtte labben ikke står så høyt for da blir vogna stabil og fin he he!

Morten
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeFre 16 Mar 2007 - 13:14

Very Happy Når det gjelder det med platting til Fortelt eller platting rundt forteltet!

så vil jeg anbefale å slå 2"4" ned i bakken til bunnramma i tillegg til å ha stein heller gjevnt plasert ut på strategiske plasser for å ungå svikt og skjeiv platting, har sett mange plattinger som er helt skakke!

Dette er enda viktigere hvis man bare skal lage en ramme og slå 2"4" inni denne. viktig da å ikke ha for stor avstand mellom bjelkene 60cm pleier jo å være standard. disse rammene er ikke så stive som å lage et skikkelig reisverk som det på hjemme sida mi,

http://pic4.piczo.com/Mortens-campingside/?g=36016992&cr=4

her har jeg laget et kraftig reisverk for at det skulle holde lenge! synd vi valgte å flytte på oss egntlig!
men sånn går det jo ikke å bygge hvis en må ta med seg plattingen hver høst, eller hvis man ikke får lov! skjekk med eier av campen!

når man er ferdig med ramma/reisverket så legg på sånn ugress matte el.
før terrasse borda blir lagt på!

har du nye ferske bord, som er fulle av fukt, kan de legges nesten helt i hverandre ellers brukte jeg enden på tommestokken som mål mellom terrasseborda for få det likt hele veien!

skal du ha rekkverk, er det greit å la det stå igjen en liten stubb av bjelkene rundt hele veien mål med bjelken så får du rette lenden som skal stikke ut!!


Morten☀


Sist endret av den Tor 31 Mai 2007 - 6:57, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeFre 16 Mar 2007 - 13:18

Morten.

Bare å komme på besøk til oss i Årjäng,og prøve ut dine kunnskaper.Jeg går meg en lang tur mens du bygger min fine platt,og så skryter jeg til naboene at jeg har bygd den selv.

Puh,hvor lærer dere å bygge sånt da ? Føler meg som en dust når det gjelder sånne ting.

Arve.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeFre 16 Mar 2007 - 13:22

Very Happy king Arve

får ta med meg han jrh da han er jo skikkelig proff☀ og kan det nok mye bedre en meg he he!

men jeg har vært med å bygd noen lekehytter og terrasser opp igjennom!!

Morten
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeFre 16 Mar 2007 - 14:26

Morten.

Basketball Best med ball,jeg.

Arve.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeFre 16 Mar 2007 - 15:46

ja jeg stiller da på dugnad jeg bare maten blir servert i tilstrekkelig mengde og intervaller, og at man ikke tørster i hjel.
under dekket kan jeg anbefale veiduk eller lignende da den slipper vann ned men ingenting opp.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeFre 16 Mar 2007 - 15:51

jrh.

Ærede CARAVANER (LOL,du skjønner DEN nå).

Ingen sulter eller tørster i hjel hos meg,enten de legger platt eller ikke.Ingen fare.

Arve.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeFre 16 Mar 2007 - 15:59

Arve
det var da godt å høre, men det må bli tidlig da hele gjengen skal til lofoten i midten av juli cheers
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeFre 16 Mar 2007 - 16:09

jrh.

Nida,du skal få slippe å dra halve Norge og 5 mil av Sverige for å legge noen plankebiter foran min svenske skjønnhet.

Blir pressenning og Bolon-matte i år igjen.Går det og,når du ikke er vant til annet.Jeg kommer fra enkle kår vet du.

Arve.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeFre 16 Mar 2007 - 16:17

Arve
norge er da ikke så stort, tar jo ikke så mange dager å kjøre fra sør til nord Cool
vet om mer plagsomme ting å gjøre enn å hjelpe kjentfolk med noe, og samtidig få seg en helgetur vekk fra huset Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeFre 16 Mar 2007 - 16:22

jrh.

Ta med deg badebuksa i så fall.Knallfin strand,og reint vann,som du kan drikke i sjøen der.Huhei,som jeg gleder meg til å få ned vogna der i mai.

Hadde bare disse tyske naboene våre fått den j..... bikkja si til å bjeffe litt mindre.En huggærn Jack Russel terrier som gauler på alt og alle,ødelegger litt av idyllen.Hva skal folk med bikkjer,når de ikke gidder å prøve å dressere dem ?
Og de er pensjonister,så de er der hele sommeren og.Grrr !!

Arve.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeFre 16 Mar 2007 - 16:57

Arve det finnes da hjelpemiddel mot slike hunder.
jeg lærte nabohunden nordpå å holde kjeft, dro på dyrebutikken og kjøpte en pose med griseører, og fikk etterhvert bikkja til å skjønne at hvis den var stille vanket det snop santa
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeFre 16 Mar 2007 - 18:28

jrh

he-he... det var jo det omvedte han kompisen min gjorde med guttungen min....

Hver gang guttungen ropte "Hobby er best", fikk han is av kompisen min den sommeren... da sommersesongen var over så sto jo guttungen der pg ropte "Hobby er best", hele vinteren, og trodde han skulle få is.... Og dette var jo i den tiden han så vidt kunne si Mamma og Pappa...

he-he.... nytter ikke å rope sånt til meg vet du.... dette var jo som å banne her i huset... men svært mange syntes dette var ufattelig gøy!!!

Og hevnen.... nei den sliter jeg med å komme på!!!


Vegard
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeFre 16 Mar 2007 - 19:04

vegard
lyden av unger er bare kos så lenge de ikke krangler, mens gneldrebikkjer er et mareritt, gav beskjed til en narkis med pitbull her at hvis han ikke tok kjøtern og stakk ble både han og kjøtern avlivet på stedet.
de ble livredd begge to siden jeg sto med øksa i hånda, og siden har jeg aldri sett dem i området.
er delvis oppvokst i hundegården til onkelen min som drev med hundekjøring og hadde 35 grønnlandshunder på det meste, så en gneldrete liten pelsløs kjøter bekymrer meg svært lite med den bakgrunnen fra hundegården.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeFre 16 Mar 2007 - 19:05

driver forresten enda og tenker på han der hobbynaboen din, men har ikke kommet op med noen god løsning enda, så vi får ta det når vi treffes en gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 16:34

jrh.

Pytt pytt,en pitbull er vel ingen ting for en nordlenning.

Får kjøpe inn et lager med griseører til sommeren da.

Den bikkja er jo vokst opp på Sauerkraut und Eisenbein eller noe sånt),så det spørs om den tar til takke med noen fattigslige ører.

Steike som de eter disse tyskerne.Lukter jo full middag allerede kl.12.00.Og så er det full pakke igjen med svære,dævve dyr på grillen noen timer seinere.Og så er de like brede som de er høye og da.Hehe.

Arve.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 16:43

Arve
jentungen på 7 er større i kjeften enn den pittbullen der når hun tørner bananas av ett eller annet
Til Toppen Go down
Sponsored content





VOGN OPPSTILLING Empty
PosteTema: Re: VOGN OPPSTILLING   VOGN OPPSTILLING Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
VOGN OPPSTILLING
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
» Vogn til å bo i
» Tak over vogn
» Ny vogn:)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: