CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?

Go down 
+2
Johnny
knerten
6 posters
AvInnlegg
knerten

knerten


Male
Antall Innlegg : 14
Localisation : Oslo
Registration date : 05.08.2010

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeTor 5 Aug 2010 - 15:20

Heisann! Mitt først innlegg her.
Håper noen kan hjelpe meg litt?

Er det noen som har mer kjennskap til om det går å finne en ekstra skinne som har samme skinnespor som vanlig kantskinne for fortelt.

Ønsker å ha min 2 m caravanstore hengende på vogna, men samtidig kunne montere mitt Locarno reisefortelt når det passer uten å ta ned caravanstore-posen.
Gjennomgående montering på vegg er ikke noe problem på min gamle Adria360TQ, og det er akkurat plass nok for en skinne med forteltet oppe.

I emnet:
https://caravan.norwegianforum.net/fortelt-f12/fastmontert-markise-t1630.htm
nevnte May-Britt at hun hadde sett dette.
Er det noe som man kan få tak i som produkt eller må "snekre sjæl"?
Noen tips for snekring i så fall?

Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeTor 5 Aug 2010 - 16:00

knerten skrev:
Heisann! Mitt først innlegg her.
Håper noen kan hjelpe meg litt?

Er det noen som har mer kjennskap til om det går å finne en ekstra skinne som har samme skinnespor som vanlig kantskinne for fortelt.

Ønsker å ha min 2 m caravanstore hengende på vogna, men samtidig kunne montere mitt Locarno reisefortelt når det passer uten å ta ned caravanstore-posen.
Gjennomgående montering på vegg er ikke noe problem på min gamle Adria360TQ, og det er akkurat plass nok for en skinne med forteltet oppe.

I emnet:
https://caravan.norwegianforum.net/fortelt-f12/fastmontert-markise-t1630.htm
nevnte May-Britt at hun hadde sett dette.
Er det noe som man kan få tak i som produkt eller må "snekre sjæl"?
Noen tips for snekring i så fall?



Snakk med en forhandler om å skaffe frem slik list. Har sett flere som har dette for markisa.


Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeTor 5 Aug 2010 - 16:02

Har kjøpt sånn skinne hos caravanforhandler, bruker markisa på spikerteltet.
Ellers er det enkelt å lage inntrekkingsspor i den originale skinna oppe på taket, da kan du trekke inn/ut markisa uten å måtte rulle den ut.

Velkommen forresten!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
knerten

knerten


Male
Antall Innlegg : 14
Localisation : Oslo
Registration date : 05.08.2010

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeTor 5 Aug 2010 - 18:20

Hei
Takk for velkomsten! Og for kjapt svar!
Skal kontakte forhandler og se hva de har.

Visste ikke helt hva jeg skulle gjøre med markisa, ellers. Tenkte først å mekke til noe slik at jeg kunne bruke den utenfor snikkerboden min, men nå kan jeg kanskje finne en løsning for begge deler !

Til Toppen Go down
Jon Erik
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 64
Registration date : 18.02.2010

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeTor 5 Aug 2010 - 20:48

Jan Ole:

Hvordan lager man et nytt inntrekkingsspor i teltskinna? Tror forresten jeg må nedom deg en tur snart for litt råd og villedning. Unnskyld; veiledning. Poden hadde kjøpt seg et ridderskjold på Borgholm som ble lagt opp på hylla over rundsitteren. Det falt selvsagt ned under kjøring og lagde et flott hull i bordplata Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? 830847 . Mener å huske at du reparerte kjøkkenbenken din med litt Macgyver-teknologi
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeTor 5 Aug 2010 - 21:50

Hehe, bare kom du, men akkurat nå nyter jeg solnedgangen ved siden av et godt varmt bål i panna på Sandane.

Hullet jeg reparerte var en halvrunding, borret hull fra undersiden gjennom nederste laget, stakk opp en spiker og dyttet delen som var trykt inn så nær som mulig der den skulle vere.
Dryppa på lynlim i mange omganger, ble riktig så bra.

Teltskinna kan åpnes med en vannpumpetang med litt tape på kjeftene.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeTor 5 Aug 2010 - 23:57

Jan Ole skrev:
Teltskinna kan åpnes med en vannpumpetang med litt tape på kjeftene.

Bare vær forsiktig. Tar du for mye av gangen med tanga får du bruddanvisninger i alu-skinna. Jeg brukte en trebit som jeg la ann mot åpningen i lista og dunket forsiktig med en hammer. Fikk tipset av en forhandler. Kan ta bilder hvis du vil.
Til Toppen Go down
knerten

knerten


Male
Antall Innlegg : 14
Localisation : Oslo
Registration date : 05.08.2010

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeFre 6 Aug 2010 - 9:06

Ja, dette er veldig interessant, og bilder ville være perfekt!

Til Toppen Go down
Jon Erik
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 64
Registration date : 18.02.2010

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeFre 6 Aug 2010 - 9:50

Jeg stemmer i - send bilder!!
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeSøn 8 Aug 2010 - 21:27

Bilder kommer men akkurat nå står vogna i Bø med kjerring og unger da jeg skal jobbe endel denne uka. Blir ikke før torsdag eller noe...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeSøn 8 Aug 2010 - 23:11

ole skrev:
Jan Ole skrev:
Teltskinna kan åpnes med en vannpumpetang med litt tape på kjeftene.

Bare vær forsiktig. Tar du for mye av gangen med tanga får du bruddanvisninger i alu-skinna. Jeg brukte en trebit som jeg la ann mot åpningen i lista og dunket forsiktig med en hammer. Fikk tipset av en forhandler. Kan ta bilder hvis du vil.

Forsiktighet må vere en forutsetning uansett, men har nå laget to sånne spor med tang og det går fint. Aluminium er et greit materiale å arbeide med.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeMan 16 Aug 2010 - 0:24

knerten skrev:
Ja, dette er veldig interessant, og bilder ville være perfekt!

Da kommer det noen bilder.

Slissa er plassert litt foran knekken på Hobby'n. Med denne plasseringa klarer jeg å montere, og demontere, markisa alene uten å rulle den ut. Husk bare å montere låseenheten for markisa i skinna ellers kan det bli en overraskelse ved en evt bråbrems... Laughing
Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Plassering

Slik ser det ut
Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Resultat02

Verktøyet er en bordbit med avrundede hjørner og en hammer
Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Tool01

Sett bordbiten mot indre kant og bank forsiktig. Flytt verktøyet etter hvert som åpningen utvider seg.
Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Slisse01

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Slisse02

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Slisse03

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Slisse04

Resultatet blir slik
Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Resultat01
Til Toppen Go down
sveintore
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 24
Age : 45
Localisation : Molde
Registration date : 29.06.2010

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeMan 16 Aug 2010 - 7:17

Hvordan går det med "tettheten" når man skal bruke fortelt?
Teltet spennes jo ganske godt opp og da vil det vel ikke være like tett mellom skinna og teltet akkurat i denne åpningen?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeMan 16 Aug 2010 - 8:08

På min vogn er åpningen helt bak på taket, rett etter svingen, men jeg har ikke testet med telt der, har ikke telt i full størrelse. Ser at åpningen på vogna mi er mye mindre og kun i øverste profilen, tror ikke det byr på problemer på den.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
knerten

knerten


Male
Antall Innlegg : 14
Localisation : Oslo
Registration date : 05.08.2010

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeMan 16 Aug 2010 - 8:44

Dere er praktiske! Imponert!
Men siden jeg har så lita vogn har jeg ikke særlig med plass ellers, og er avhengig av at markisa henger fast på. Derfor velger jeg ekstra skinne på veggen.
Så at Oslo Caravan (Frogner) har slik på lager til ca. 150 pr lengdemeter. Dette er den typen uten fals/leppe: altså må monteres med skruer inne i skinna mot veggen.
Jeg tenkte å montere med gjennomgående bolter, med ekstra skinne på innsiden (delvis inne i skap) og muttere: må bare finne skuer med små nok hoder slik at de ikke stikker ut i skinneløpet.
Er det noen som har erfaring om dette?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeMan 16 Aug 2010 - 9:06

Er jo nettopp for å frigjøre plass vi har gjort dette, om du skal ha telt i stedet for markise bruker du bare et øyeblikk på å trekke ut markisen, legge den under vogna og så setter du opp teltet.
Ikke bruk gjennomgående skruer, det vil bli kuldebro og kondensproblemer.
Inni veggen er det diverse stendere, du må forsøke å finne en horisontal i passe høyde. Om ikke det går nå du i alle fall forsøke å treffe flest mulig vertikale.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
knerten

knerten


Male
Antall Innlegg : 14
Localisation : Oslo
Registration date : 05.08.2010

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeMan 16 Aug 2010 - 9:13

OK, takk for tipset. Skal undersøke mer på skroget for å finne stendere.
Forresten vil en ekstra åpning i standardskinna ikke bety noe for meg og tetting i forteltet, siden vogna er så lita.
Og egentlig trenger jeg ikke ekstra åpning for å ta kjapt av og på. Da må jeg bare file litt på stopperen slik at den glir litt lettere (jf. tidligere tips her på forumet).
Skal gi tilbakemelding når jeg har bestemt meg og ev. montert!
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitimeMan 16 Aug 2010 - 16:06

sveintore skrev:
Hvordan går det med "tettheten" når man skal bruke fortelt?
Teltet spennes jo ganske godt opp og da vil det vel ikke være like tett mellom skinna og teltet akkurat i denne åpningen?
Har ikke helt telt til vogna så vet ikke hvordan dette påvirker i praksis men åpningen er ca 10 cm lang og teltet blir jo holdt på plass på hver side av slissa. Tror ikke man klarer å stramme teltet å mye at man trekker ut særlig åpning her. Det eneste måtte være at man ikke lager slissa på det punktet stanga for teltet monteres mot veggen... Cool
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Empty
PosteTema: Re: Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?   Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ekstra skinne på vegg for Caravanstore (under fortelt) HVOR?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Er det noe galt med fortelt eller vogn eller skinne?
» LED lys skinne over sittegruppe trekker mye strøm
» Fukt i vegg.
» Fiamma Caravanstore 360
» Fiamma caravanstore Zip 440

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: