CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
knerten

knerten

Male
Antall Innlegg : 14
Registration date : 05.08.2010

Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd? Empty
PosteTema: Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd?   Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd? Icon_minitimeTor 5 Aug 2010 - 20:05

Hei
Jeg har en Adria 360TQ -87.
Les mer her: http://www.caravan.norwegianforum.net/adria-f6/adria-360tq-og-storre-ca-1987-t2301.htm#206389

Det presses inn vann i veggen under vinduet fremme ved kjøring i regn. I skruer etc lekker det inn i vogna. Dette til tross for iherdig tetting av forrige eier, og litt av meg.

Det er ikke enkelt å tette det store bakoverlutende vinduet med gamle pakninger. Så bruker vi det aldri åpent, og så er plexiglasset temmelig slitt.
Så jeg har en ide om å kjøpe en stor plexiglassdel som dekker hele den bakoverlutende frontdelen, inkludert avstivningslister nede og oppe, og lime den på chassiset.

Tenker å ha litt original blåtone på glasset, men det kan også fikses med folie på innsiden.
Så tenkte jeg å male baksiden av plexiglasset før montering slik at det blir et orignalt stort vindu. Fargen er ikke bestemt, men kanskje blått på grunn av de andre detaljene.

Deretter tenkte jeg å montere på nytt avstivningingslistene, Eller ha noen gjennomgående skruefester til plexiglasset.

Tykt nok plexiglass burde vel være vel så bra avstivning som listene...?
Noen råd her?

Fester til bord på innsiden og ev annet, samt evnt. et sykkelstativ på ruta, krever noen gjennomgående hull. Selve festene er ikke noe problem.

Er det noen som har vært borti lignende prosjekt eller har erfaringer/viten som jeg burde kjenne til før jeg gir meg i kast med dette?
F.eks. hva jeg bør lime platen med på den ujevne skrogsiden på denne type vogn?

Rundt kantene tenkte jeg å bruke et tetningsmiddel som tåler utvendig eksponering bedre enn butyl-37/terostat, men husker ikke navn i farta. Å legge det på som om det var silikon/list.

Andre ideer?
Til Toppen Go down
saltdal
CAMPER
CAMPER
saltdal

Male
Antall Innlegg : 36
Registration date : 22.06.2010

PosteTema: Re: Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd?   Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd? Icon_minitimeSøn 22 Aug 2010 - 14:52

Finn deg en ny billig vogn som er tett er mitt råd.
Til Toppen Go down
knerten

knerten

Male

PosteTema: Re: Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd?   Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd? Icon_minitimeMan 23 Aug 2010 - 8:39

Det er noe med sånne prosjekter. Bytta jeg hadde jeg antagelig funnet på noe der også. Kunne jo bare tette...ferdig. Kan ikke forklares. Må bare mekke og ordne og skru og snekre. Så blir ofte produktene en kjær ting. Og kjære ting forsømmer man ikke. Dessuten er det ikke bare å finne så lita vogn med 2 køyer i tillegg til sittegruppa - ikke engang ny.
Nei, bytte er det ikke snakk om enda.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13248
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd?   Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd? Icon_minitimeMan 23 Aug 2010 - 11:30

Skaff deg nye pakninger, finnes i et uttall varianter slik at du får mer press på og behold den originale looken, det kommer du lengst med og det blir billigst, minst arbeid og stikker seg minst ut, om det ikke er det du ønsker da, da må du modifisere. Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd? Icon_lol

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
knerten

knerten

Male

PosteTema: Re: Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd?   Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd? Icon_minitimeMan 23 Aug 2010 - 15:35

Neei, det er vel ikke for å stikke meg ut, bare for å finne praktiske løsninger som også ser OK ut. Og det trenger ikke bli så dyrt.
Har ikke bestemt meg og skal sjekke pris på pakninger. Men med den "slappe ruta", som er ødelagt av tidligere eieres silikonforsøk må jeg antagelig bytte den også.

Forresten synes jeg vi stikker oss godt ut med vogna slik den er. "Alle" stoppa opp og kikka på oss på Byske havsbad i sommer, hvor vi med vår bittelille sto sammen med kun slike på din størrelse.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13248
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd?   Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd? Icon_minitimeMan 23 Aug 2010 - 19:25

"Alle" originale vinduer har mer eller mindre dobbelkromming i seg,det er ikke bare bare å få til på en pleksiglassrute, derfor tror jeg ikke det blir særlig fint å gjøre sånt selv, men prøv og vis at jeg tar feil. Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd? Icon_wink

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny

Male
Antall Innlegg : 2184
Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd?   Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd? Icon_minitimeMan 23 Aug 2010 - 21:34

Har sett ei vogn med plexi bakrute, og det så ikke særlig bra ut med treskruer rett i karossen og silikonsøl..
Til Toppen Go down
knerten

knerten

Male

PosteTema: Re: Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd?   Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd? Icon_minitimeTir 24 Aug 2010 - 8:44

Ja, skal det gjøres så skal det gjøres skikkelig og pent eller så er det ingen vits. Har hatt nok jobb med å fjerne gammelt silokonsøl på vogna til nå. Så ut som om tape nylig har blitt oppfunnet. I alle fall har ikke forrige eier(e) hatt råd til sånt for maskering.
Itte no treskruer her i gården!
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny

Male
Antall Innlegg : 2184
Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd?   Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd? Icon_minitimeTir 24 Aug 2010 - 10:51

Har du et bilde av fronten på vogna?
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd?   Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd? Icon_minitime

Til Toppen Go down

Ut med fremre vindu og lime på heldekkende plexiglass? Råd?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» vindu
» vindu
» vindu i fortelt
» Ripe i vindu
» Vindu til TEC travelking