CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...

Go down 
+4
Johnny
mr.T
Noraf
IngKogni2
8 posters
AvInnlegg
IngKogni2




Male
Antall Innlegg : 7
Age : 36
Localisation : Olsborg, 9321 MOEN - Målselv
Registration date : 14.08.2010

Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Empty
PosteTema: Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...   Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 6:07

Hei.

Jeg er nybakt eier av en Polar 570 fra 1980. Kjøpte vogna først og fremst pga at jeg skal gå 4-5 mnd på skole på Melbu i Vesterålen (kjøre opp til CE) i høst/vinter, og trengte hybel Smile . Kommer til å bli endel farting rundt om med vogna etterhvert også.

Hadde aldri kjørt med vogn før når jeg hanta vogna i Juli men det var egentlig overraskene enkelt Smile .

Trekkdyret til nå har vært en Citroen CX 25 GTI Turbo (168 hk) fra 1985.
Den har egenvekt på 1490 m/fører, tillatt totalvekt 1885, tillatt hengervekt 1300... Bensinforbruket på denne har jeg hatt nede i 0,87 med egg under gasspedalen på langkjøring UTEN vogn.... Har ikke tort å måle med vogna på enda. Etter hvært så kommer det et dieseldyr på 95 hester og overtar intil videre, men den står og venter på ny drivknute for tiden. Den er en CX fra 79 (reg i 80), så blir litt artig med veteran-ekvipasje Smile .

Her er noen bilder av hærligheta Cool : https://www.facebook.com/album.php?aid=248399&id=573240069&l=7e6811d44b
(skal ikke trenge å logge inn eller noe)

Så til spørsmålet....
Syns vogna er for lav under. Den kommer veldig langt ned bak når den står koblet på bilen. Man kan se det på bildet at den er lavere bak, og den blir enda lavere når motoren på bilen går (rompa på bilen hadde seget litt ned da bildet ble tatt). Den blir faktisk så bikka bakover at det virker som om den bakerste akslingen på vogna tar det meste av vekta...
Årsaken til at den blir lav bak tror jeg er for at kroken på bilen kan være noe høyere opp enn på andre biler (bilen går opp under bak).

Løsningen på dette vil jeg tro er 1: Øke rulleomkretsen på hjulene. Står på 155/75-13 eller no' nå, men tror ikke jeg har så mye plass å gå på i hjulbuene. 2: Shimse opp mellom akslingene og ramma på vogna. 3: Bytte støtdempere da dem sikkert har mista piffen.

Hva foreslår folket? confused

Er sikkert masse regler som begrenser de to første forslagene...

Jeg burde kanskje heller ha poste livshistoria mi i den "Ny? Presenter deg her"-tråden her på forumet...

Finn Aksel, Målselv
Til Toppen Go down
Noraf
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 125
Age : 47
Localisation : Vestfold
Registration date : 07.02.2010

Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Empty
PosteTema: Re: Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...   Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 9:05

du kan jo måle høyden på tilhenger festet ditt da, for å se om det er det som er for høyt festet?


og, har du ikke mulighet for å senke den bilen bak da? er ikke det en av de kjekke modellene med mulighet for manuell kontroll av høyden på ræva? ikke superkjent med citroen, men mener de bilene her no ala highjacks på demperne bak. ??
Til Toppen Go down
mr.T
CARAVANER
CARAVANER
mr.T


Male
Antall Innlegg : 109
Age : 56
Registration date : 13.08.2008

Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Empty
PosteTema: Re: Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...   Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 9:13

Hei

Tror ikke det hjelper å bytte dempere da de skal være ganske nøytrale. Hvis vognen er lavere en det som er normalt er det nok torsjonsfjæringen som er blitt slapp med årene. På gamle folkevogner gikk det å løsne selve svingarmen på ei stjerne og flytte den ett hakk i motsatt retning. Sjekk om det er mulig på ditt understell.
Shimsing vil nok fungere, men om det er lovlig kan jeg ikke svare på.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Empty
PosteTema: Re: Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...   Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 9:21

Hei på deg Finn Aksel. Liten mulighet for å gjøre så mye med vogna,
Støtdempere vil ikke påvirke høyden på vogna. og å sette på dekk med høyere profil vil heller ikke bedre vognas stabilitet.
Så dersom du ikke har noe problemer med fjæring på vogna bør du la vogna være som den er.
Men du har en trekkbil som tydeligvis er ganske så høy på kula. Er du sikker på at høydejusteringssystemet er riktig justert på bilen?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Empty
PosteTema: Re: Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...   Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 9:27

Anbefalt / standard høyde på kula er vel ca. 42 cm.
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Empty
PosteTema: Re: Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...   Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 10:10

Finn Aksel,
Jeg er teoretiker, så jeg kan ikke hjelpe deg. Bortsett fra at jeg plutselig husker jeg kjørte rundt i en Turbo en ukes tid i siste halv del av 80-åra. Det var morsomme saker ! XM var fin da den kom, men CX-en ble den siste med full pakke sjarm!

..en annen ting: Er den bilen din riktig på fjærene, den ser veldig høy ut?
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
IngKogni2




Male
Antall Innlegg : 7
Age : 36
Localisation : Olsborg, 9321 MOEN - Målselv
Registration date : 14.08.2010

Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Empty
PosteTema: Re: Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...   Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 15:23

Noraf skrev:
du kan jo måle høyden på tilhenger festet ditt da, for å se om det er det som er for høyt festet?


og, har du ikke mulighet for å senke den bilen bak da? er ikke det en av de kjekke modellene med mulighet for manuell kontroll av høyden på ræva? ikke superkjent med citroen, men mener de bilene her no ala highjacks på demperne bak. ??

Målte høyden til midten av kula til 44 cm. Har en hendel i midtkonsolen, men den reggulerer høyden på hele bilen, og det er kunn kjørehøyde-hakket som er beregna for kjøring på vei. Kan heve den opp litt ved behov i lav fart (1.gir). Senke den går ikke, pga den blir så lav at flathånda ikke får plass mellom bunnpanna og asfalten. Highjacks er milevis unna... Razz



mr.T skrev:
Hei

Tror ikke det hjelper å bytte dempere da de skal være ganske nøytrale. Hvis vognen er lavere en det som er normalt er det nok torsjonsfjæringen som er blitt slapp med årene. På gamle folkevogner gikk det å løsne selve svingarmen på ei stjerne og flytte den ett hakk i motsatt retning. Sjekk om det er mulig på ditt understell.
Shimsing vil nok fungere, men om det er lovlig kan jeg ikke svare på.

Skal sjekke om jeg kan flytte svingarmene. Det vill vell kunne funke selv om den ikke er for lav egentlig? Om det er 42 cm i kulehøyde som er anbefalt og jeg har 44, så er det kanskje en tann eller tom på armene som skal til for å få den i plan...

Er det noe fasit på standard høgde på vogna, og hvor måles den?



Sitat :
Jeg er teoretiker, så jeg kan ikke hjelpe deg. Bortsett fra at jeg plutselig husker jeg kjørte rundt i en Turbo en ukes tid i siste halv del av 80-åra. Det var morsomme saker ! XM var fin da den kom, men CX-en ble den siste med full pakke sjarm!

..en annen ting: Er den bilen din riktig på fjærene, den ser veldig høy ut?

Artig at du husker på at du har kjørt en slik en... Har selv vokst opp med CX siden midten av 90-tallet, og aldri eid noe annet... Anser meg egentlig som litt rar som har 2 stk biler fra 79, en fra 85 pluss ei gammal vogn fra 80, og så er jeg 87 modell selv... Bruker å si at jeg ble født 20 år for sent Cool

Har ikke sjekka kjørehøyden på den før, så det må vell gjøres.

Finn Aksel
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Empty
PosteTema: Re: Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...   Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 16:51

Har du veid vogna eller tatt grundig fuktkontroll?
Tror at fjæringen er blitt litt slapp gjennom årene, men det kan også være at vogna er skikkelig tung....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Empty
PosteTema: Re: Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...   Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 17:20

Finn Aksel,
Gjør alt det de andre sider, men kanskje en ide å måle kulevekta. En pekepinn får du om du bruker badevekt, men best å bruke en slik pinne du får kjøpt for mindre enn en hundrelapp, og måle i kulehandsken.

Var det som -85 modell den kom med oppgraderte støtfangere? Jeg har faktisk ikke kjørt de gamle utgavene . Men jeg vet jeg har Kjørt 22 TRE, 25 turbo diesel, 25 GTI, 25 Turbo og var det ikke en 20 RE også? (eller husker jeg feil) . Drømte om en av disse laaange (Var det ikke Pallas? - bygd på stasjonsvogn chassiset som har litt lenger akselavstand)
Jeg har aldri eid en Citroen, men jeg har alltid likt dem. Blir nostalgisk når jeg tenker på den geosentriske styringen som tvinger seg selv tilbake til midten. Eller bremsepedalen som nærmest var en bryter som skulle behandles med forsiktighet. Og blinklysbryterne på hver side av rattet som måtte trykkes tilbake til plass etter svingen.
I min innbildning var det fire innstillinger på fjærene. Helt nede, standard, hevet for røff vei (og ikke alt for fort) og verksted stilling) Men jeg har knapt sittet i en cx siden XM-en kom (med den doble bakruta som jeg aldri glemmer på sedanen i de dyre utgavene. Høydepunktet var selvsagt 3,0 literen med både 12 og seinere 24 ventiler)
Men dette våset har ingenting med din henger å gjøre:-)
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
IngKogni2




Male
Antall Innlegg : 7
Age : 36
Localisation : Olsborg, 9321 MOEN - Målselv
Registration date : 14.08.2010

Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Empty
PosteTema: Re: Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...   Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 17:54

Jan Ole skrev:
Har du veid vogna eller tatt grundig fuktkontroll?
Tror at fjæringen er blitt litt slapp gjennom årene, men det kan også være at vogna er skikkelig tung....

Veide vogna med 2 gassflasker og litt anna ting og tang til 1180 kg (egenvekta er 1140 i vognkortet). Har ikke tatt noen annen fukttest enn at jeg sjekka med tommelen på alle tenkelige plasser etter mykt treverk. Fant ingen ting utenom en liten skade under venstre hjørne bak.

campist skrev:
Finn Aksel,
Gjør alt det de andre sider, men kanskje en ide å måle kulevekta. En pekepinn får du om du bruker badevekt, men best å bruke en slik pinne du får kjøpt for mindre enn en hundrelapp, og måle i kulehandsken.

Var det som -85 modell den kom med oppgraderte støtfangere? Jeg har faktisk ikke kjørt de gamle utgavene . Men jeg vet jeg har Kjørt 22 TRE, 25 turbo diesel, 25 GTI, 25 Turbo og var det ikke en 20 RE også? (eller husker jeg feil) . Drømte om en av disse laaange (Var det ikke Pallas? - bygd på stasjonsvogn chassiset som har litt lenger akselavstand)
Jeg har aldri eid en Citroen, men jeg har alltid likt dem. Blir nostalgisk når jeg tenker på den geosentriske styringen som tvinger seg selv tilbake til midten. Eller bremsepedalen som nærmest var en bryter som skulle behandles med forsiktighet. Og blinklysbryterne på hver side av rattet som måtte trykkes tilbake til plass etter svingen.
I min innbildning var det fire innstillinger på fjærene. Helt nede, standard, hevet for røff vei (og ikke alt for fort) og verksted stilling) Men jeg har knapt sittet i en cx siden XM-en kom (med den doble bakruta som jeg aldri glemmer på sedanen i de dyre utgavene. Høydepunktet var selvsagt 3,0 literen med både 12 og seinere 24 ventiler)
Men dette våset har ingenting med din henger å gjøre:-)

Kan jo alltids måle kulevekta, men hvordan påvirker den høyden på kula?

CX serie 2 kom i 85 som 86-modell med plastfangere og modernisert interiør. Den lange heter Prestige, og er som du sier bygget på samme lest som Break (stv). Den er 4,95 m lang, og har tidenes råeste bakseteplass i en sedan. Korrekt at det er 4 stillinger; Helt nede, Kjørestilling, Tereng-høyde og verkstedhøyde, men i alle andre stillinger enn kjørehøyde så blir det feil vinkel på drivleddene, og dem vil slites mye fortere.

I 87 fantes 2,0 RE - 2,2 TRS/TRE - 2,5 GTI - 2,5 GTI Turbo - 2,5 GTI Turbo 2 (intercooler) - 2,5 TRD Turbo - 2,5 TRD Turbo 2 (m/IC) - 2,5 TRI/TGI...
Anbefaler http://cx.malware-site.www/forum for mere info Very Happy

Takk for alle innspil så langt... Skal forske litt iløpet av helga...

Finn Aksel

Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Empty
PosteTema: Re: Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...   Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 18:12

støtdempere med fjær, slike som f.eks slik som på denne gamle motorsykkelen.. disse finnes også med justering..

de vil nok gjøre vogna høyere
men det er jo ikke sikkert demperfestene på vogna er sterke nok til det?

Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... 19052008135rl0
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Empty
PosteTema: Re: Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...   Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 21:01

Du får shimse opp kulehansken på draget i stedet?, hengerfestet er det vel ikke mye å gjøre med? og om det ikke går an å justere kjørehøyden på bilen så blir det å shimse opp kulehansken,shimse ned akslingene eller sette på større felger..kommer ikke på noe bedre jeg..
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Empty
PosteTema: Re: Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...   Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 21:03

Jan Ole skrev:
Har du veid vogna eller tatt grundig fuktkontroll?
Tror at fjæringen er blitt litt slapp gjennom årene, men det kan også være at vogna er skikkelig tung....

Høres ut som en fuktkontroll er på sin plass her ja..
Til Toppen Go down
IngKogni2




Male
Antall Innlegg : 7
Age : 36
Localisation : Olsborg, 9321 MOEN - Målselv
Registration date : 14.08.2010

Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Empty
PosteTema: Re: Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...   Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Icon_minitimeSøn 15 Aug 2010 - 3:23

Ronny skrev:
Du får shimse opp kulehansken på draget i stedet?, hengerfestet er det vel ikke mye å gjøre med? og om det ikke går an å justere kjørehøyden på bilen så blir det å shimse opp kulehansken,shimse ned akslingene eller sette på større felger..kommer ikke på noe bedre jeg..

Er det jeg har tenkt på jeg også, om det ikke er mulig å flytte fjæringa på hakkene...
Kunne jo alltids også ha laga ny plate på hengerfestet som kula står på. Kula er sveisa fast på en plate som er bolta fast i en annen plate med to store bolter (som igjen er festa i stengene som går inn under ramma bak på bilen). Hadde jeg laga en større plate med ny kule, der plata er større, og hullene lenger opp slik at kula kommer 2-3 cm lenger ned, så ville jo problemet være løst.
Dette forutsetter jo at det ikke er gal kjørehøyde på vogna...

Skal som sakt få sjekka opp hva bakkeklaringen er på bilen opp mot boka, og evt justert den.

Det å sette på større felger på vogna var det jeg hadde tenkt når jeg snakka om å endre rulleomkretsen på hjula, men veit ikke hvor mye plass jeg har å gå på før hjulene vill komme borti hverandre eller subbe inni hjulbuen på vogna... Jeg må på relativ kort sikt ha nye dekk til vogna ettersom jeg skal dra den hjem fra Melbu en gang i Januar, og da kan det være ganske så vinterlig her oppe... Ikke så annbefalt med sommerdekk på vogna da vill jeg tro..... Shocked . Vurderer helårsdekk, evt piggfrie vinterdekk... Erfaringer noen?



Ronny:
Sitat :
Veide vogna med 2 gassflasker og litt anna ting og tang til 1180 kg (egenvekta er 1140 i vognkortet). Har ikke tatt noen annen fukttest enn at jeg sjekka med tommelen på alle tenkelige plasser etter mykt treverk. Fant ingen ting utenom en liten skade under venstre hjørne bak.


Finn Aksel
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Empty
PosteTema: Re: Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...   Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak... Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 12V i vogna fra bilen
» Hvor mye kan bilen trekke?
» Montere integrert AC under bilen?
» Teste 12 volt og omformer med bilen ?
» Hobby 560 tapper batteri på bilen ved parkering

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: