| Dekkslitasje | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Gjest Gjest
| Tema: Dekkslitasje Fre 10 Sep 2010 - 21:12 | |
| Hei Vi har ei boggi vogn med BPW understell, vognen er ei demo vogn som er fra o9 vi kjøpte den hos forhandler i mai 2010 etter en ferie tur på ca 180 mil oppdaget vi at dekkene på høyreside var unormalt mye slitt spesielt det bakerste på denne side. Tok så kontakt med firmaet som solgte vognen der fikk vi forklart at det er veistandaren som har slitt dekkene hurtig ned,dette tok ikke jeg som god fisk. Skreiv så en mail til fabrikken som produserer vognen der fikk jeg ett fornuftig svar, di kunne fortelle at BPW har en del understell som er kommet ut med skjeve akslinger. Så dette skal vogn fabrikken ordne for meg. De sier at heldigvis er det ikke mange understell som det er kommet tilbakemeldinger på om dette problemet, men jeg sitter med en guffen følelse om at det er mange sjeler der ute som har svelgt pjattet om veistandar. Jeg vil gjerne dele erfaring med flere som har dette problemet,det skal sies at fabrikken ikke har rettet akslingene våres enda etter flere purringer pr mail. |
|
| |
Polar 680 CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 161 Registration date : 04.11.2008
| Tema: Re: Dekkslitasje Fre 10 Sep 2010 - 21:55 | |
| - frankh skrev:
- Hei
Vi har ei boggi vogn med BPW understell, vognen er ei demo vogn som er fra o9 vi kjøpte den hos forhandler i mai 2010 etter en ferie tur på ca 180 mil oppdaget vi at dekkene på høyreside var unormalt mye slitt spesielt det bakerste på denne side. Tok så kontakt med firmaet som solgte vognen der fikk vi forklart at det er veistandaren som har slitt dekkene hurtig ned,dette tok ikke jeg som god fisk. Skreiv så en mail til fabrikken som produserer vognen der fikk jeg ett fornuftig svar, di kunne fortelle at BPW har en del understell som er kommet ut med skjeve akslinger. Så dette skal vogn fabrikken ordne for meg.
De sier at heldigvis er det ikke mange understell som det er kommet tilbakemeldinger på om dette problemet, men jeg sitter med en guffen følelse om at det er mange sjeler der ute som har svelgt pjattet om veistandar.
Jeg vil gjerne dele erfaring med flere som har dette problemet,det skal sies at fabrikken ikke har rettet akslingene våres enda etter flere purringer pr mail.
Har du Maxmiller dekk? Samme feil med min vogn(Maxmiller), satt på Nokian dekk, ingen unormal dekkslitasje etter 550mil | |
|
| |
mr.T CARAVANER
Antall Innlegg : 109 Age : 56 Registration date : 13.08.2008
| Tema: Re: Dekkslitasje Fre 10 Sep 2010 - 22:01 | |
| Hadde samme problemet med BPW understellet på min vogn, samme forklaring fikk jeg. Vognen var på understellskontroll /retting i fjor høst men problemet fortsatte denne sommeren. Har sett på mange BPW vogner, det er nok utrolig mange som har denne slitasjen uten å vite om det. Jeg ble fortalt at BPW har hatt 3 forskjellige kontrollvogner på veien i år for å finne en god måte å løse dette på. De sier også at folk bytter vogner så ofte at det er vanskelig å følge opp dette. Noen kloke hoder herfa mener det er linken mellom akslingene som drar de skjevt, de løste det med en form for strekkfisk på denne linken. De har også foreslått denne løsningen til BPW. Tror forhandlere venter på ord fra BPW før de gjør noe, desverre er dette et problem de har hatt i mange år. Blir litt provosert når vi som kunder bare må sitte på gjerdet å vente. Leverer en vognprodusent ut en vogn med skjevt understell skulle de ha vært pålagt å bytte hele understellet uten diskusjon. Har bestillt meg ny vogn nå, men får jeg samme problemet skal jeg ha kjøpet hevet selv omså jeg må bo i rettsalen :-( | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Dekkslitasje Fre 10 Sep 2010 - 22:10 | |
| Ser jo dette på min vogn også, men det er ganske lite og jeg har ikke gjort noe med det, enda, om det ikke forverrer seg kommer sikkert dekkene til å bli gamle og bytteklare før de er utslitt. På min er det høyre fremme. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
mr.T CARAVANER
Antall Innlegg : 109 Age : 56 Registration date : 13.08.2008
| Tema: Re: Dekkslitasje Fre 10 Sep 2010 - 22:15 | |
| På min var det kun venstre foran som ikke ble skjevt. Høyre bak var værst. Jeg kjører jo en del med vognen så jeg merker det nok bedre en de som kjører 50 mil i året. Har jo også en teori om at vognen neppe er så stabil å kjøre når hjulene vil hver sin vei :-) | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Dekkslitasje Fre 10 Sep 2010 - 22:46 | |
| I morgen skal jeg måle dekkene på min HOBBY så får vi se da (har god magefølse) :-) tre turer til Italia burde være bra nok test-avstand. |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Dekkslitasje Fre 10 Sep 2010 - 22:47 | |
| Har forresten ikke pepling på hva slags understell jeg har (på vogna :-) |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Dekkslitasje Fre 10 Sep 2010 - 22:54 | |
| Du Tom, du har byttet noe dekk greier så du er ute av vurderingen. Du har forresten Hobby sitt eget undrrstell, forøvrig et helt fint understell tror jeg, aldri hørt noe negativt om det. Gode kjøreegenskaper også. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Tommy CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 300 Registration date : 21.03.2008
| Tema: Re: Dekkslitasje Fre 10 Sep 2010 - 23:19 | |
| - Jan Ole skrev:
- Du Tom, du har byttet noe dekk greier så du er ute av vurderingen.
Du har forresten Hobby sitt eget undrrstell, forøvrig et helt fint understell tror jeg, aldri hørt noe negativt om det. Gode kjøreegenskaper også. Er de ikke ALKO på Hobby? | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Dekkslitasje Fre 10 Sep 2010 - 23:54 | |
| Nei, Peitz muligens, er ikke sikker. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Dekkslitasje Lør 11 Sep 2010 - 0:29 | |
| - Jan Ole skrev:
- Du Tom, du har byttet noe dekk greier så du er ute av vurderingen.
Du har forresten Hobby sitt eget undrrstell, forøvrig et helt fint understell tror jeg, aldri hørt noe negativt om det. Gode kjøreegenskaper også. jeg vil være med.... har bare byttet et dekk da.... det ble veldig fort slitt på en måte. Også lukta det så rart. Får ta en tur under vogna da... se om det står det ene eller det andre. |
|
| |
Polar 680 CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 161 Registration date : 04.11.2008
| Tema: Re: Dekkslitasje Lør 11 Sep 2010 - 0:45 | |
| - Jan Ole skrev:
- Nei, Peitz muligens, er ikke sikker.
Muligens Knott............... | |
|
| |
Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Dekkslitasje Lør 11 Sep 2010 - 0:47 | |
| - Polar 680 skrev:
- Jan Ole skrev:
- Nei, Peitz muligens, er ikke sikker.
Muligens Knott............... nei det vat visst bjølle det | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Dekkslitasje Lør 11 Sep 2010 - 0:57 | |
| Håper det ikke står Knott da ...... blir så ille for Bjølle-folket |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Dekkslitasje Lør 11 Sep 2010 - 8:51 | |
| Hei Det er flott at det er noen der ute som reagerer på pjattet som selger kommer med ang dekkslitasje. Jeg forstår det sånn at PBW har erkjent problemet med aklingene,men kofør i he.... står selgere å bløffe folk rett i tryne,får selger bonus av BPW for hver vogn di lurer bort fra en alvorlig garantisak?
|
|
| |
Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Dekkslitasje Lør 11 Sep 2010 - 12:08 | |
| - frankh skrev:
- Hei
Det er flott at det er noen der ute som reagerer på pjattet som selger kommer med ang dekkslitasje. Jeg forstår det sånn at PBW har erkjent problemet med aklingene,men kofør i he.... står selgere å bløffe folk rett i tryne,får selger bonus av BPW for hver vogn di lurer bort fra en alvorlig garantisak?
tror nok heller det ligger på at selger kanskje ikke er helt oppdatert på at produsenten faktisk tar ansvar for dette enten det eller så må de dekke en del av kostnaden selv, fordi fabrikken ikke dekker all kostnad ved repp f,eks at de dekker bare delene | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Dekkslitasje Lør 11 Sep 2010 - 15:43 | |
| Hahahaha
Jeg kan ikke tenke meg at en produsent av vogner eller andet tilhengerutstyr går med på en slik avtale. Det er snakk om noen tusen understell som blir bestillt av produsent av diverse vognmerker så en sånn dårlig avtale går dem ikke på. |
|
| |
campist HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1132 Age : 106 Localisation : www.campist.no Registration date : 16.09.2008
| Tema: Re: Dekkslitasje Lør 11 Sep 2010 - 18:41 | |
| Jeg trodde det nesten var umulig å slite ut dekkene jeg - om ikke noe er galt. Har kjørt 25.000 på mine Semperit, der er det knapt målbart. Teller nå på knappene om jeg skal være fisefin og bytte dekkene før neste sessong - eller om jeg skal være fornuftig og vente en sommer til.
Noen gode forslag til merke (bruker 195/70-15 C som standard) | |
|
| |
Lennartbj
Antall Innlegg : 10 Localisation : Lofoten Registration date : 09.05.2011
| Tema: Re: Dekkslitasje Lør 4 Jun 2011 - 22:27 | |
| Har nettop kjøpt ei Knaus Azur Royale 680, 2002 mod. Denne har helt tydelig høyere slitasje på høyre side. Hvor finner jeg ut hvilket understell jeg har? Det skal forøvrig nevnes at det etter alle solemerker er originaldekkene som står på, da de som står på er identiske med reservehjulet og alle fire er godt slitte og morkne. Skal byttes før sesongen starter | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Dekkslitasje Lør 4 Jun 2011 - 22:36 | |
| Jeg har nettop ligget under vogna i kveld, og på begge akslingene er det ihvertfall et merke (på fremsiden). Der tror jeg det stod noe, jeg kikket ikke så nøye da det var smøring jeg holdt på med. Men det skal vel stå fremme på draget, høyre side om jeg ikke tar feil?
EDIT: gjelder BPW understell.
Sist endret av JanP den Lør 4 Jun 2011 - 22:48, endret 1 gang |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Dekkslitasje Lør 4 Jun 2011 - 22:40 | |
| Er Alko understell på de vognene, røde plast dingser på kobling og nesehjul?..... _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Dekkslitasje Lør 4 Jun 2011 - 22:51 | |
| Bilde fra finn, 200 Azur: |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Dekkslitasje Tir 7 Jun 2011 - 21:00 | |
| Endelig er Akslingan/spissing rettet,spissing var målt til 25mm+ på den ene akslingen og 14mm+ på den andre. Spissing skal være mellom 0-2mm+ Ja æ fikk stoppa kjæften på forhandleren som meinte at det var veistandaren som slit dekkan skeiv. |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Dekkslitasje | |
| |
|
| |
| Dekkslitasje | |
|