|
| Reise til Union Lido, 07 | |
| | Av | Innlegg |
---|
Gjest Gjest
| Tema: Reise til Union Lido, 07 Ons 15 Aug 2007 - 3:01 | |
| Fredag den 13.juli, startet turen nedover til Italia, vi var 2 biler i lag: min v70 med en hobby 650 kfu, og Tom`s starcraft med Dethleffs 675db
vi kjørte til Kristiansand nærmere bestemt sørlands senteret, hvor vi traff på 3 mann i reise følge, Gunnis! han kjørte en eura mobil bobil! tror den er ca 7 meter. Det skulle også vært en fjerde familie med i reise følge men de ble utålmodige i det dårlige været hjemme og reiste nedover tidliger siden de hadde lengre ferie enn oss andre! forståelig nok! vi overnattet i Kristiansand, og på følgende dag kjørte vi til Langesund for å ta ferge til Hirtsals! for min bil/vogn kostet overfarten 2155,- en vei! når vi kom til danmark kjørte vi til rasteplass villermose som vi var blitt anbefalt av noen lokale. neste morgen bar det nedover til flensburg for å handle litt, vi stoppet da ved scandinavia senteret! etter en liten handle runde kjørte vi nedover mot Hamburg men vi tok av mot Berlin, et stykke før. det ble litt klabb og babb nedover mot Berlin for bobil eieren hold fart opp mot 120 km/t noe vi som kjørte vogn ikke var innteresert i å følge!
når vi nærmet oss Berlin tok vi av på A10 mot potsdam, og så ettervert svingte vi av og ned mot leipzig! vi trodde da at bobilen var reist i fra oss, men det viste seg etterhvert at de hadde kjørt feil ved Berlin og havnet inne i byen! så den tiden de hadde vunnet ved å kjøre fortere enn oss var blitt spist opp! vi var litt uheldige og kjørte forbi en autohof, som tydligvis var den siste på ganske lenge, så det ble ganske seint før vi fant en ny! ved Leipzig.
Neste dag på veien mellom Leipzig og Munchen var det ekstremt varmt måleren viste på det meste 44 grader, starcraften fikk problemer med tempen på motor og gir olje! så ved Munchen valgte vi å ta en lengre stopp, for å vente på kvelden, når det ble litt kjøligere. dette virket godt og vi fikk ikke noen flere problemer på veien nedover, men vi holdt da også en mye laver fart, ca 80km/t. de som kjørte bobil valgte å kjøre nedover resten av stykke på egenhånd, siden de kunne holde en mye høyere hastighet! ved østerrike grensen ble det kjøpt vignette til den oss, og go boks til den store bilen siden den er over 3,5 t. vi hadde et stopp i østerrike på natta for å diskutere om vi skulle kjøre videre og utnytte den kjølige natte lufta eller finne en plass å sove, for så å kjøre videre til Union neste morra! vi valgt å spare bilen for varmen og bruke natta til å kjøre helt ned! Vi kom da til Camping plassen ca kl 0430, ca 10 minutter etter bobilen som kjørte så mye fortere enn oss hehe!! ubetalelig de kunne like gjerne kjørt med oss! vi la oss til på vente plassene på campingplassen og kom inn kl 08 neste morra, Tirsdag! da hadde Harald som hadde vært der nede en liten uke allerede skaffet oss noen fine plasser rett ved hans plass, men de ble ikke ledige før Torsdag morgen! Takker de i fra Klepp som holdt av plassene sine til oss, når de dro! en liten forklaring: på Union fungerer det sånn at man sjekker inn og finner seg en plass for så å gå tilbake til resepsjonen for å registrere hvor man står, det er også mulig å bytte plasser under oppholdet, bare man gir beskjed hvor man har flyttet! jeg flyttet inn på plass 2727 som jeg overtok etter noen hyggelige campere i fra klepp! Det var litt om turen ned! |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Hjemturen i fra San Marino! Ons 15 Aug 2007 - 5:13 | |
| På Mandag den 1 August, startet den triste turen hjemover. vi hadde da plåttet inn hjemadressen på Gps`n og stilt inn på motorvei og betalvei så vi skulle får beste og raskeste vei hjem, vi hadde lagt inn disse del målene: Salsburg-Munchen-Berlin-Hamburg-Malmø. når vi passerte venecia, var det en stor trafikk ulykke rett forran oss med fire store vogntog som hadde kjørt inn i hverandre, vi ble da omdirigert rundt på noen små veier som vi brukte flere timer på, for å komme ut på motorveien bak ulykken! pga. denne omkjøringen kom vi ganske seint til Østerrike så vi valgte å finne en plass for natten! etter mye om og men kom vi da til ro og fikk noen timers søvn! ( mye hendte på den rasthofen men det egner seg ikke å skrive om her hehe). om morgenen, startet vi som vanlig når vi våknet, og alle var klar. Neste kvelden skulle vi være smarte å finne en campingplass langs motorveien, så vi slapp å stå på en autohof eller en rasthof. Så vi brukte adac sin caravan fhurer til å finne en, og Gps`n ledet oss inn til denne plassen, men vi valgte å stoppe på utsiden av campingen, for å ta en titt inn før vi forvillet oss inn der, for det så mildt sagt trangt ut hehe! campingen lå inne på et gårds tun mellom et hus og en driftsbygning, det var bare en liten gressplen, vi kunne nok fått plass men det var fult av bitte små vogner og telt, så våre beist av noen vogner ville trengt hele gårdsplassen hehe! vi valgte å snu,og finne en annen plass! Jeg kom greit rundt, rygget ut på et lite jorde som var der og vrei bilen rundt, det gikk med et nødskrik! Men Starcraften har som kjent en enorm svingradius, og det ble ikke bedre av at Dethleffsen har kortere drag enn det Hobbyen har, og for ikke å snakke om stepp hjulet som står i veien bak på bilen, så Tom greide ikke å vri den rundt der jeg gjorde! så i mellom tiden hadde hele landsbyen strimlet til og ville hjelpe Tom med å snu, hehe. noen kjekke snille damer forklarte oss at det var bare å kjøre litt lengre opp veien så var det en rundkjøring! Tom pustet lettet ut selv om det så fryktelig trangt ut der oppe hehe. Men han tok av og kjørte videre,når han var forsvunnet rundt svingen kom en av de "snille" damene å sa til meg og Heidi: But it is a litelbit to småll hehe! å det sa dama nå når han alt var kjørt hjelp tenkte vi da hehe! Å jo da den som kom ryggende tilbake samme vei som han var kjørt, var Tom, stakkars mann hele bygda var rundt den bilen og vogna, for å hjelpe med å dirrigere, og han som er så god i tysk hehe!! Etter langt om lenge så kom han da endelig ned til det punktet som jeg hadde snudd, jeg fikk da overtalt han til å vri vogna lengre ut på jorde som jeg hadde snudd på. Alle rundt trodde vogna ville velte da jeg fikk han til å rygge så langt ut at den stod helt på skakka hehe! men rundt kom vi, og vi fikk hevet oss i bilene og alt de så igjen av de gale Nordmennene var blå røyken i fra en overopphetet 6,5 diesel heheh! de har i hvertfall fått en artig røverhistorie å fortelle i den lille byen nå hehe! Det ble rasthof på oss den natta og På den rasthofen kom jeg i snakk med en tysker som hadde vært flere ganger i Sverige og Norge, på ferie med vogn, han anbefalte oss å ta raskeste vei til sverige nemlig Sassnitz- Trelleborg med Scandilines, det rådet fulgte vi, og ved nitten tiden om kvelden, annkom vi fergekaien i Sassnitz, fikk plass ombord begge to på ferga som gikk 2215. Og etter en tur opp på øvre dekk ombord i båten noe jeg var litt skeptisk til,med vogn, men det gikk det og! Etter en kaotisk tur over østersjøen ( båten var rimelig full av folk) kom vi til Sverige kl 0200 turen over tok bare 3 timer og 45 min. pris for oss var 200 Euro ca 1600kr for bil og vogn 8-12 meter, vi gikk for det selv om vi var drøye 14? I Trelleborg tok vi farvel med Tom og AnneMay, for de skulle til Svellvik og vi skulle til Gustavsvik, Ørebro for å treffe Harald & co. Turen opp dit gikk veldig bra, men det er en annen historie hehe! |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Ons 15 Aug 2007 - 11:54 | |
| Morten t.
Super lesning her.Takk for at du delte dette med oss. |
| | | Legacy CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 339 Registration date : 19.07.2007
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Ons 15 Aug 2007 - 12:12 | |
| Hvor mange mil er det egentlig fra Langesund / Hirtshals, og hvor mange timers effektiv kjøring må man regne ?
Sommerens vær har vært tragisk deluxe, og jeg er iferd med å legge inn aksjer for en tur sørover i 2008..
Legacy | |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Ons 15 Aug 2007 - 15:30 | |
| måtty
kjempefin reiseberetning, takk! |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Ons 15 Aug 2007 - 17:16 | |
| - Legacy skrev:
- Hvor mange mil er det egentlig fra Langesund / Hirtshals, og hvor mange timers effektiv kjøring må man regne ?
Sommerens vær har vært tragisk deluxe, og jeg er iferd med å legge inn aksjer for en tur sørover i 2008..
Legacy Hei Legacy så vidt jeg husker så er det 1875km ( si ca 2000km +/- da)i fra Hirtsals til Union lido, litt lengre rundt Berlin, men der er det mindre trafikk, og ikke så mye kø! man kan være veldig uheldig rundt Hamburg, kassel, Nurnberg og ved Munchen! tror Gps`n min viste ca 26 timers kjøring! med vogn er det fint å ligge i samme fart som flesteparten av lastebilene, de hold i følge gps`n en fart på 88km/t, på mitt speedometer var det ca 92/3km/ ! i fjor brukte vi 2 kjøre dager ned i fra Hirtsals, på ca 12 og 14 timer i beregnet alle pauser! tror Harald gjorde det på denne måten i år, vi brukte som kjent mye lengre tid i år men det var den ene bilen som ikke tålte alle stigningene rundt Nurnberg kombinert med en veldig varme! |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Ons 15 Aug 2007 - 17:50 | |
| |
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Ons 15 Aug 2007 - 18:19 | |
| alternativet er vel å ta ferga fra Oslo til Kiel. Koster vel en slant ekstra, men sparer oss også for en dag med kjøring totalt..
Legacy | |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Ons 15 Aug 2007 - 18:46 | |
| - Legacy skrev:
- alternativet er vel å ta ferga fra Oslo til Kiel.
Koster vel en slant ekstra, men sparer oss også for en dag med kjøring totalt..
Legacy For oss er Oslo - Kiel ingen reel alternativ. Husker ikke prisene, men mener vi betalte ca. 6000,- EN vei for 6 år siden!! Kjøre gjerne 700 km gjennom Sverige / Danmark for den prisen |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Ons 15 Aug 2007 - 19:02 | |
| Hei som morten sier kjørte vi ned på en annen måte siden vi pliutselig fikk en uke tidligere ferie enn de andre, Første dag kjørte vi bare fra bergen til Gol og neste til Strømstad og låg på Daftø,Neste dag kjørte vi til varberg og overnattet der i to netter,vi skulle jo vente på resten av reisefølget i koldingområdet i danmark,men det var bare drittver,så vi startet ca kl 0900 fra varberg i sverige og kjørte over Øresund/storebelt og ned til Flensburg,handlet der og kjørte ned til Kassel,der vi overnattet,Da hadde vi 1008km igjen til union lido!! Vi startet kl halvåtte om morningen og ankom Union lido kl 2115 om kvelden, Så det er ikke mer enn to lange dager med kjøring fra hirshals, Faktisk lengre fra varberg. Synes det er værdt kjøreturen for å safe veret, Har ikke bestemt ferien neste år, men muligheten er stor for at vi reiser sydover da også!! syden med campingvogn frister til gjentakelse,det er sikkert, Spesielt koselig er det jo når man reiser flere i lag eller camper får eg vel si,vi kjørte jo solo både opp og ned!! |
| | | Camping Kai BARON!
Antall Innlegg : 2429 Registration date : 14.05.2007
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Ons 15 Aug 2007 - 23:44 | |
| Hei.
Oslo Kiel er alt for dyrt , 8600kr en vei i 2005.
Tar du Gøtebotg Kiel er det under halve prisen , men billigst er å kjøre rundt. | |
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Tor 16 Aug 2007 - 19:06 | |
| Billigst og billigst. Faktum er at det koster endel å kjøre også da. Dessuten - skal jeg få med kona på et sånt stunt, er en laaaang fergetur som start,en bra aksje. Uansett - å kjøre rundt er absolutt et alternativ. Man kjører jo kjapt gjennom Danmark også, så f.eks Langesund-Hirtshals eller Oslo - Fredrikshavn er et alternativ som må utredes..
Legacy | |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Tor 16 Aug 2007 - 19:58 | |
| Legacy ser på vogna og bilen din at du kan ende opp mye billigere enn oss andre vi betaler mye ekstra på fergene for de ekstra meterne!! gå inn på nett og prøve bestill en tur så finner du fort ut hva det koster for din bil og vogn! vi kommer til å ta den ekstra kostnaden det er å reise i fra Stavanger neste år hvis vi reiser ned! men vi velger å ikke ta ferge opp igjen for å slippe å ha en tid og dato som låser oss, pluss at vi likte oss godt i Gustavsvik som en avkobling på vei hjem!! et annet plus med color line i fra Stavanger er at den går på Fredags kvelden og er fremme om Lørdags morgenen, så man kan kjøre frisk og utvilt ut av båten om morgenen og gyve løs på turen!! og være nede på Union søndags kveld i stedenfor mandag!! |
| | | Sven Erik CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 265 Age : 57 Localisation : Geithus, Buskerud Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Tor 16 Aug 2007 - 20:02 | |
| Morten t
Dette var kose lesing da det ikke blei noen Italia tur på oss i år valgte en rund tur i danmark og sverige i stedet.Kommer nok sterkere tilbake neste år tar ikke sjansen på en dålig sommer til
hilse sven erik | |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Fre 14 Sep 2007 - 15:26 | |
| - Legacy skrev:
- Hvor mange mil er det egentlig fra Langesund / Hirtshals, og hvor mange timers effektiv kjøring må man regne ?
Legacy Det er det flere som gjør, joohooii |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Lør 15 Sep 2007 - 5:46 | |
| hehe ser at det er så mange som planlegger å reise sørover neste sommer at det kan bli et skikkelig forum treff der nede hehe!
jeg må jo innrømme at jeg går med små planer om å prøve Spania (nærmere bestemt barselona) neste år!!! |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Søn 16 Sep 2007 - 18:03 | |
| - Morten t skrev:
jeg må jo innrømme at jeg går med små planer om å prøve Spania (nærmere bestemt barselona) neste år!!! He he.......... Ser du ble bitt av "basillen" Advarte deg jo for et par år siden om at det er farlig vanedannene å dra utstyret med sydover Større sjanse for Lotto gevinst enn sol og sommer i ferien her på berget jkl |
| | | Camping Kai BARON!
Antall Innlegg : 2429 Registration date : 14.05.2007
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Søn 16 Sep 2007 - 19:58 | |
| Skal også nedover til sommeren. Vi begynner med Kroatsia , og deretter til Union.
Kun 10 måneder igjen. He He. | |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Ons 19 Sep 2007 - 13:38 | |
| jkl ja den basillen er ikke god å bli kvitt hehe! Camping Kai? 10 måneder igjen?? oi hvor fort tida går hehe! vi har jo en liten plan surrende oppe i hodet hehe, ned til union og få montert a/c og mover så videre mot Genova og så videre mot Marseille, og til slutt Barselona hehe???? og raskeste vei hjem derfra! en skikkelig lang tur men vi får se om den blir mulig å gjennom føre for det blir jo mye kjøring! ungene har vært med å bestemt reisemål, Barselona var en klar favoritt ( har noe med fotball å gjøre hehe) er en fare for at turen innom Union blir sløyfet, så mover og ac blir montert her hjemme!! er jo tross alt 1275 km mellom venecia og Barselona! fåreløpig er det eneste sikkre at vi skal sørover hehe!!! jeg kunne tenkt meg en skikkelig lang tur hehe |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 Ons 19 Sep 2007 - 15:41 | |
| Morten t Det er jo langt fra noen dårlig plan dere har! For tre - fire år siden var vi ca. 14 dager på en fransk campingplass helt på spanske grensen, og hadde dagsturer til noen få km fra Barcelona. Av enn eller annen grunn kom vi aldri til "byen", men mange andre steder. På hjemveien var vi på F-1 løp (Magny Course) litt sør for Paris og på vei mot Nederland. Ombestemte oss underveis og drog til Sweits. Kjørte en del rundt i dette fantastiske land................ Total 7500 km (med og uten vogn) på 4 uker, uten det føltes som mye kjøring. Veiene i Frankrike er verdens beste i Europa. Mye mindre trafikk enn i Tyskland og mye bedre standard, så her forsvinner km. som en kald pils foran vogna etter en god og lang dag på veien jkl |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Reise til Union Lido, 07 | |
| |
| | | | Reise til Union Lido, 07 | |
|
Similar topics | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |
| |
| |