CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Reklamasjoner og kjøpslov

Go down 
AvInnlegg
Gjest
Gjest

Reklamasjoner og kjøpslov Empty
PosteTema: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 12:31

Vil tipse andre om at det er lurt å sjekke vogna for eventuelle skader når den er ny. Jeg kjøpte ei vogn som var brukt ei helg på de 2 første årene.
I sommer så jeg en del skavanker som jeg etterhvert sendte over til forhandleren som solgte den, det mest irriterende var nok vinduene som mistet deler av folien.

Imidlertid har jeg fått fortalt av flere forhandlere at reklamasjonstiden på Dethleffs er 2 år, og er det gått lengre tid er det ikke en selvfølge at man får ting utbedret. Nå er min vogn 3 1/2 år, og jeg var spent på om ting ville vli reparert. Og i dag fikk jeg beskjed om at alle ting ville bli utbedret, selv om det var gått langt utover de 2 årene. Jeg ble også fortalt av en forhandler at Dethleffs var mere imøtekommende over kunder som følger opp med fukttest jevnlig. Om det stemmer så er det noe å være obs på. Man skal ikke bestandig se på om man sparer en tusenlapp eller to årlig; det kan komme den dagen at man vil reklamere på noe. Og kanskje ikke får ting reparert uten å koble inn forbrukerrådet.

Jeg er ihvertfall takknemlig for å få skiftet nesten alle vinduene på garanti.
(Skulle limt inn bilde, men dette virker ikke pr. nå). Og limt gulvet som har en sprekke under den ene senga, samt en utgliding i hjørnet ved gasskassen blir også utbedret. Very Happy Very Happy

Oppsummert for mitt vedkommende: sjekk av vogna er lurt når den er ny, og ikke somle med å melde ifra om det er feil som må utbedres. Idea
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André

Male
Antall Innlegg : 506
Registration date : 29.08.2008

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 19:13

Har du kjøpt vogna i Norge, er det vel norsk kjøpslov som gjelder, der man har 5 års reklamasjonsrett, selv om garantien er 2 år.
Eller hur...

Et lite tips når det gjelder å sjekke vogna for evt skader:
Da jeg hentet min vogn på kai i Oslo, sjekket jeg vogna for evt transportskader. Dette er særdeles viktig å gjøre FØR man hekter den på bilen og kjører en eneste meter. For hvis du har gjort det sistnevnte, kjører bort til fergeselskapet og sier at vogna er skadet, ja da er det bare å glemme å få dekket noen reparasjon e.l.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13185
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 19:20

Om man har stått på kaia og sett hvordan vogner som blir sendt på denne måte blir behandlet skjønner man veldig godt behovet for grundig sjekk, det skal vere visst. What a Face

Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 19:38

Andre, det er nok opp til deg noen ganger å forhandle med selger ang. reklamasjon. Da skal det vel være en feil fra produsent, samt at varen skal være ment å vare lengre enn 2 år (eller i minst 5 år). Når det gjelder vinduer var dette kjent hos Dethleffs, og gjelder vogner produsert i 2006. Vil ikke Dethleffs skifte 7 vinduer på vogna tror jeg ikke forhandler vill ha kjøpt de og montert det sånn uten videre. Tror det ville ha blitt en meget lang, og kansje, dyr affære.

Jan Ole: Har ikke sett hvordan vogner behandles, og vil vel kanskje helst slippe å se det. Men jeg vet hvordan nye biler blir, eller ble losset og behandlet, på havna i Drammen. Max turtall, sladding og hard bremsing, med brekk. Uansett om det var under 20 speik så var det full pinne fra første meter. Dyre biler ble ilandkjørt av importørs egne folk, kanskje ikke helt uten grunn!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 20:00

Sånn det foregår med vogner også... Rolling Eyes

Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 20:14

Nå er det heldigvis ikke frossen motorolje på vogna mi da...
Men siden dette er en tråd uten pjatting så skal jeg lime inn et bilde av den ene vinduet for å illustrere hva jeg mener om vinduene:

Reklamasjoner og kjøpslov IMG_2105

På 3 måneder erdet blitt betraktelig værre, og om jeg skulle ha solgt vogna ville jeg nok måttet redusere prisen. Men det slipper jeg å bekymre meg om. Heldigvis!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 20:21

flower flower

Sist endret av JanP den Ons 23 Mar 2011 - 14:22, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas

Male
Antall Innlegg : 3084
Registration date : 20.05.2007

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 21:35

Har da gått i land i Kiel flere ganger og sett alle vognene som står der i påvente av transport med en eller annen ferge. Hvis jeg skulle handlet tysk vogn skulle jeg definitivt hentet den selv, helt klart!! Når de skal dra vognene ombord blir den hektet på trekkvogna og da går det virkelig unna. De lirker ikke akkurat vognene ut fra plassen sin, selv om de står aldri så tett. Full gass fra første meter! Og i det de skal over lemmen og inn på ferga så hopper og spretter vogna inn på ferga, ser ikke mye bra ut nei.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 21:57

Du har tysk vogn.... ler ler ler

Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 21:59

Ok, takk for tilbakemeldinger. Synd at ikke dette er tatt og vist på fjærnsynskanalen. Og noe besynderlig at forhandlere som bør eller må vite om hvilken behandling vognene får ikke gjør noe med det opp mot ferjeselskapene.

Om vi kjøper oss ei ny vogn så skal vi sterkt vurdere å hente den i Tyskland.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas

Male
Antall Innlegg : 3084
Registration date : 20.05.2007

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 22:07

Jan Ole skrev:
Du har tysk vogn.... ler ler ler

Pokker og!! Burde sett den komme Smile Hvis jeg skal kjøpe ei vogn i Tyskland da.... Smile Smile
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André

Male

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 22:53

Dette står i kjøpsloven:

§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 23:07

Joda, Andre. Loven er en ting. Hva en forhandler gjør er noe helt annet. Min erfaring, og som riktignok ikke er så stor, er at det ikke alltid er like enkelt å få gehør for loven. Man kan påberope seg mye med loven i hånd, men er forhandler vrang; ja hva da?

Men jeg ser at i denne tråden skal det ikke chattes, avslutter dette nå. Skal vi fortsette diskusjon om reklamasjon bør vi ta det i en annen tråd.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André

Male

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTor 21 Okt 2010 - 23:30

Siden tråden heter reklamasjoner og kjøpslov, ser jeg ikke noe bedre sted å ta opp dette.

Lov er lov, og forhandler er pliktig til å rette seg etter den. Det er derfor loven finnes. Det er bare å kontakte forbrukerkontoret det. En forhandler kan ikke sette sine egne retningslinjer for hva han synes er best for sin egen del.
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid

Male
Antall Innlegg : 1388
Registration date : 12.10.2008

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeFre 22 Okt 2010 - 9:29

JanP skrev:
Joda, Andre. Loven er en ting. Hva en forhandler gjør er noe helt annet. Min erfaring, og som riktignok ikke er så stor, er at det ikke alltid er like enkelt å få gehør for loven. Man kan påberope seg mye med loven i hånd, men er forhandler vrang; ja hva da?

Men jeg ser at i denne tråden skal det ikke chattes, avslutter dette nå. Skal vi fortsette diskusjon om reklamasjon bør vi ta det i en annen tråd.

Som jeg tidligere har beskrevet i andre tråder og campingforum når det gjelder reklamasjoner:

Man kjøper seg ikke bare en "kapitalgjenstand" som campingvogn eller bobil, man "kjøper" seg også en FORHANDLER!!!!

Men det siste merker man først når reklamasjonsarbeid blir nødvendig. Da spiller det ingen rolle hvor gjenstanden er kjøpt hvis forhandleren er vrang.

Lovverket er klart javel, men gleden over det man har kjøpt klatrer fort nedover stigen i takt med telefoner til forbrukerkontor - advokatkontor, mm.
Til Toppen Go down
Stig as
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
Stig as

Male
Antall Innlegg : 29
Registration date : 12.08.2009

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeFre 18 Mar 2011 - 15:47

Så litt på det som er skrevet her, og mye er riktig, men jeg må jo få lov til å legge til at det er kjøp mellom private som kjøpsloven gjelder for, mens det mellom næringsdrivende(forhandlere o.l) og private reguleres av forbrukerkjøpsloven. Etter den loven så er det en reklamasjonsrett på 5 år hvis tingen er ment skal vare så lenge.
Forhandleren kan ikke lage en dårligere kontrakt på dette en hva loven sier.

Sist endret av Stig as den Lør 18 Jun 2011 - 9:41, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeSøn 20 Mar 2011 - 10:41

Mange har ymse erfaringer vedr. reklamasjoner etc.

Det snakkes om vrange og kranglete forhandlere :-)

Noen som har tenkt at det er flere kunder enn forhandlere ?

Og at det dermed finnes flere kranglete og vrange kunder enn forhandlere .....

Jeg har en bekjent... han har sin opplevelse av verden...

Alt han kjøper skal være billig... (du må jo værra heilt idiot om du trur du skal få så mye for den )
Alt han selger skal være dyrt... ( du må jo værra heilt idiot om du trur du skal få den så billig )
Alle feil er andres feil... (Det er i alle fall ikke min feil )
Alle kostnader er andres kostnader... (Jeg nekter å betale !... om så inkasso tar meg )
Alle andre er idioter....
Jo større de er jo større idioter er de.. (Telenor, Gilde, Staten, Kommunen, Fylket, Fagforeninga... lista er lang..)

Om han kjøper en dings med «verdens garanti» mener han at jeg har garantiansvaret om jeg selger samme dingsen i min butikk....

Han skulle vel egentlig fått noen piller av meg... men jeg kaster ut slike folk jeg Very Happy

Glem aldri at det finnes noe som heter Shit Happens !.... eller på godt norskt; det var da noe dritt !

Nyt livet; det viser seg nemlig å være altfor kort til at man skal ta seg tid til å krangle om bagateller

Til Toppen Go down
Tor H
CARAVANER
CARAVANER
Tor H

Antall Innlegg : 62
Registration date : 26.03.2007

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeSøn 20 Mar 2011 - 11:13

Ja det er alle typer forhandlere og kjøpere er flere. Ikke bare er kjøperene flere, men de har plikter de også.

Merkelig at det skjelden nevnes? Blir såhvidt nevt i første post i denne tråden og gjør ikke kjøper sine plikter da er vel ofte løpet kjørt? Eller skal det alltid være slik at kunden har rett?
Til Toppen Go down
http://torsbobilsider.viviti.com/
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeSøn 20 Mar 2011 - 11:14

Rufus: du har levd noen år, du. Greitt å se ting i et perspektiv iblant.
Shit happens, livet bør gå videre uten at vi kanskje skal syte og bære oss for bagateller.

Mulig en vannkrane gikk dukken sist helg, kjøpte en ny for 300 uten å berope meg at den var muligens ment å vare i mer enn 3-4 år. Noen småting er man vel nødt til å betale for. Og er det en liten feil i microbryteren så er det greitt å fixe, og så har man et batteri i reserve om frosten skal drepe det neste vinter.

Og livstidsgaranti: hva er det? Jo, ofte max 10 år. Kjekt å vite kanskje.
Til Toppen Go down
Rudeboy
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 113
Registration date : 05.02.2011

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeSøn 20 Mar 2011 - 11:16

Minn meg på hvor du jobber når jeg skal ut og handle vogn...

Om jeg kjøper nytt eller brukt, setter jeg meg (selvsagt ?) inn i gjeldende føringer slik at jeg oppfyller mine krav.

Dermed burde det jaggu F være like selvsagt at leverandør/forhandler evner følge opp sine ansvar også. Men det er vel meg som stiller store krav, det holder med å ha klart knyte skoa sine selv, kanskje ? Very Happy

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeSøn 20 Mar 2011 - 11:43

Rudeboy: Er vel ingen her som selger vogner etter det jeg vet. De aller fleste er vel forbrukere..
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan

Male
Antall Innlegg : 15679

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeSøn 20 Mar 2011 - 11:45

finnes nok av useriøse selgere, men det finnes og nom av useriøse kjøpere
fikk en på telefonen her om dagen av det useriøse slaget
var renaulten jeg skal selge det gjalt
lurte på om slik og sånn, jeg skulle fikse slik og dit, og så skulle han selvfølgelig ikke gi noe for den
spurte først m hva i he.... han trodde det var han forventet av en 12 år gammel renault med 200k på telleren
deretter ga jeg beskjed om at jeg ville ikke selge bil til han, da han ikke var en slik person jeg ønsket å ha noe med å gjøre
skulle heller ta med bilen på skytebanen og avlive den der fikk han beskjed om
blei sikkert noe sur den fyren der, men tror han fikk seg en tankevekker og
skal man kjøpe noe må man se på hva det faktisk er som er til salgs
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeSøn 20 Mar 2011 - 12:05

Skal sies at jeg ikke kritiserer noen for å fremsette legitime krav.

Selvfølgelig skal en vare være som ny når man handler nytt.
Vi har også et lovverk som beskytter forbrukeren....
Det samme lovverket gir også en form for beskyttelse for leverandøren.

Ingen leverandører har noen rett til å overse dette faktum.
Heller ingen kunder kan overse dette.

Så var det tolkningen da.......

Men.. man kommer ofte langt med et smil og litt ydmykhet.

Også i denne vognverden.

Jeg kjøpte selv ei ny vogn for noen år siden.
Denne vogna viste seg å være full av feil.
I de neste 12 mnd fikk jeg meget bra oppfølging av leverandør.
Fikk sågar en kompensasjon uten å ha bedt om det.
Mitt eneste bidrag var en jovial hyggelig tone.

Jeg sett kranglefanter som er kastet ut av butikker.
Slike kunder er som regel ikke uten egne feil.
De skaper også underholdningsverdi for oss andre Very Happy

Husker så godt en kar som trumferende kunne fortelle at han hadde skrevet under på at han ikke på noen måte skulle kontakte en bedrift i forbindelse med en byggesak.
Mannen må jo være dum; han skulle jo heller vært flau over å ha en slik fremtoning at han er uønsket. Slik ville nå jeg tenkt....

Til Toppen Go down
Rudeboy
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 113
Registration date : 05.02.2011

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeSøn 20 Mar 2011 - 12:33

OKx2 - ingen selgere her, da tok jeg fail Embarassed

Kranglefant-kunder trodde jeg bare fantes i Donald, men jeg lærer jo at de finnes i den virkelige verden også Very Happy
Til Toppen Go down
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
kbanto

Male
Antall Innlegg : 207
Registration date : 24.05.2008

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeSøn 20 Mar 2011 - 23:06

Jan skrev:
finnes nok av useriøse selgere, men det finnes og nom av useriøse kjøpere
fikk en på telefonen her om dagen av det useriøse slaget
var renaulten jeg skal selge det gjalt
lurte på om slik og sånn, jeg skulle fikse slik og dit, og så skulle han selvfølgelig ikke gi noe for den
spurte først m hva i he.... han trodde det var han forventet av en 12 år gammel renault med 200k på telleren
deretter ga jeg beskjed om at jeg ville ikke selge bil til han, da han ikke var en slik person jeg ønsket å ha noe med å gjøre
skulle heller ta med bilen på skytebanen og avlive den der fikk han beskjed om
blei sikkert noe sur den fyren der, men tror han fikk seg en tankevekker og
skal man kjøpe noe må man se på hva det faktisk er som er til salgs

Har ett motto ang kjøp hos private.
Ringer ALDRI på noe jeg enten synes er for dyrt eller ikke har råd til.
Skulle selge Hobbyen i fjor, da ringte den ene og den andre om at de synest prisen var for drøy, og ville ha 30-40000 i avslag.
Bytta den inn og fikk 10000,. under d jeg skulle selge den for Basketball
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan

Male
Antall Innlegg : 15679

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeMan 21 Mar 2011 - 0:58

ja jeg må ikke selge, prøver bare å rydde litt, da 5 biler på tunet var litt vel mye
særlig når 4 av de er registrert, for det koster jo litt
men enkelte tror jo man er desperate etter å selge
er nok ikke det jeg
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTir 22 Mar 2011 - 19:36

Jeg har ved gjentatte salgsprocesser informert i annonsen at om folk ønsker å prute så får de ringe noen andre.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male
Antall Innlegg : 2903
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeTir 22 Mar 2011 - 19:42

Hadde en meget god opplevelse med XXL i går. Jeg kjøpte nytt skiutstyr for ca 1,5 år siden, og nå hadde støvlene sprukket opp litt og en søm hadde røket. Ingen problemer med å få nye støvler der. De hadde ikke den typen støvel lenger, men de kunne sjekke med produsenten og få sendt nye hjem til meg. Jeg kunne alternativt velge en annen tilsvarende støvel. De var litt utsolgt med den konsekvensen at jeg fant et par som var en god del dyrere, men fikk da reduksjon i pris tilsvarende det jeg hadde betalt for de gamle. Og jeg er fornøyd så langt. Så får vi se til helga om de er gode å gå tur med da, og er de det er det jo fortsatt vintercamping og skiturer Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitimeOns 23 Mar 2011 - 14:20

Jeg hadde en meget hyggelig opplevelse hos Intersport i Trondheim. Kjøpte et par joggesko av et merke jeg har brukt i nesten 20 år. Prøvde og kjøpte de uten å sjekke noe mere.

Etter noen løpeturer så fikk jeg solid gnagsår. Etter sjekk så jeg at fabrikken hadde endret noen detaljer på skoene.

Jeg var innom butikken etter ca 3 uker og spurte om dette. Jeg fikk til svar at om jeg ikke var fornøyd så var det bare å komme tilbake. Og det gjorde jeg. Skoene ble returnert uten mere spørsmål. Og tilgodelappen er brukt opp igjen.

Slik skal det være! cheers All honnør til Intersport Trondeheim. Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Reklamasjoner og kjøpslov   Reklamasjoner og kjøpslov Icon_minitime

Til Toppen Go down

Reklamasjoner og kjøpslov
Til Toppen 
Side 1 av 1