CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 bytte kjøleskap

Go down 
2 posters
AvInnlegg
nyprofil




Antall Innlegg : 17
Registration date : 17.10.2010

bytte kjøleskap Empty
PosteTema: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeMan 20 Des 2010 - 7:53

er det noen her som vet hvordan man får ut kjøleskapet i en knaus azur 530 -88 mod?skulle gjerne vist måla på det også.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeMan 20 Des 2010 - 14:03

Spørsmålet ditt blir veldig spesifikt for den vogna, tror det blir vanskelig å få helt riktig svar, men foreslår at du leter etter plastpropper som kan skjule festeskruer. Tror neppe det er mange, kanskje fire stykker.
Se bak luftgitter ute også.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeMan 20 Des 2010 - 14:45

Skikkelig dritt jobb.....
Fjern luftegitter og pipe fra brenneren
Det sitter to skruer i hver side av skapet. Godt synlig når du åpner døren.
Så må du løsne (eller demontere) benkeplaten.
Koble fra strømledninger (12v og 230v) på toppen av skapet.
Koble fra gasstilførslen bak skapet.

Husker ikke mer i farten, men har helt sikkert glemt noe, for skapet satt noe alvorlig fast.

Hvorfor må du ha ut skapet?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeMan 20 Des 2010 - 15:41

Nesten som JKL sier, mye arbeid og plundrete. Solgte min forrige vogn med delvis ikke-fungerende kjøleskap på gass. Forhandler anslo det til en dagsjobb å fjerne og sette inn det. I min vogn var det også nødvendig å ta opp benkeplate, den var festet nedenfra i skuffeseksjon/skap, skruer på skrå opp i benkeplata (Dethleffs 2000 med Electrolux skap).

Ang. tilkobling av gass så ville jeg vel ha bedt forhandler/autorisert person til å koble på når det ev. skal inn igjen. Det er verdt sine penger å gjøre det, alle vil vel fråråde deg å gjøre det selv.
Til Toppen Go down
nyprofil




Antall Innlegg : 17
Registration date : 17.10.2010

bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeMan 20 Des 2010 - 23:01

skal ha det ut fordi det ikke virker,har kjøpt et nytt men har ikke anelse om det passer.gass skal jeg uansett ikke bruke så det blir bare 12 og 220 volt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeMan 20 Des 2010 - 23:08

Da må du i alle fall sørge for forsvarlig blending av gasstilførselen. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeMan 20 Des 2010 - 23:45

Fungerer det ikke på hverken 12v. 230v eller gass?
Ofte er det nok bare å bytte varmeelementene og / eller rense brenneren

Som J.O. sier så må du få gasstilførslen 100% tettet.... Holder ikke bare å stenge kranen Shocked

På 12 v. er det så liten effekt at det nesten ikke er bryet verd å montere.
Til Toppen Go down
nyprofil




Antall Innlegg : 17
Registration date : 17.10.2010

bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeTir 21 Des 2010 - 7:35

ingenting av gass som er tilkoblet i vogna,virker ikke på 220 volt å når jeg setter det på 12 volt så trekker det så mye strøm at det blir nesten mørkt i vogna,så det er nok modent for utskifting.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeTir 21 Des 2010 - 9:39

At kjøleskapet trekker så mye strøm at det blir mørkt i vogna tror jeg neppe har noe med forbruket av strøm i kjøleskapet. Det skyldes mest sannsynlig at du er moden for å se over 12V opplegget i vogna. Enten er det en dårlig kobling i nærheten av batteriet eller det er for tynn ledning et eller annet sted, eller en kombinasjon av dette.

Jeg har byttet ut en del elektriske ledningsnettet samt sikringene og hovedkabel fra batteriet. Har nå 2 X 10 mm2 ut fra batteriet, og solide koblinger der strømmen forgreines. Samt nye sikringsholdere som kan kjøpes fra f. eks Biltema. Og det hjalp på spenningsfall.

-Anbefales!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeTir 21 Des 2010 - 13:04

Sånne kjøleskap blir ikke utslitt. Det kan skje at det ryker et varmeelement eller at gassbrenneren blir nedsotet, men det er stort ser enklere og billigere å fikse enn å kjøpe nytt skap.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av Jan Ole den Tir 21 Des 2010 - 18:26, endret 1 gang
Til Toppen Go down
nyprofil




Antall Innlegg : 17
Registration date : 17.10.2010

bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeTir 21 Des 2010 - 13:09

oki,ifølge tidligere eier så var det bare å koble til 2 ledninger på det får å få det til å virke,men så vidt jeg greide å se å måle meg frem til så var alt tilkoblet å skapet får ihvertfall 220 volt på bryteren men det blir ikke kaldt.har kjøpt dette:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25459304
men vet ikke måla på det orginale så om det passer vet jeg ikke.vognen står 2,5 time unna så gidder ikke å dra dit bare for å måle heller.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeTir 21 Des 2010 - 13:18

Ett gammelt triks er å ta ut kjøleskapet, sette det på hodet, (for all del, opp ned) og så montere det igjen. Mange skap er berget fra skroting på den måten. Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeTir 21 Des 2010 - 15:41

Sannsynligvis er det gamle skapet ditt ca 82 cm høyt og har et volum på omtrent 85 l. Og bredde og dybde er ca 55 cm. En rask sjekk av høyden først og fremst vil fort vise deg om du er på rett veg.

Har en brosjyre på et skap som er 10 år gammelt, Electrolux. Strømforbruk er maks 10A. Og dermed er det nok ikke kjøleskapet som forårsaker spenningsfallet. Du bør absolutt sjekke 12V opplegget i vogna også.


Sist endret av JanP den Tir 21 Des 2010 - 15:48, endret 1 gang (Reason for editing : 1)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeTir 21 Des 2010 - 17:53

Tror ikke kjøleskapet var så stor i -88. modellen.
Husker den som "liten"..... kanskje bare 70 liter.
Senere fikk 530 Azur vel større skap (på dør siden) enn Südwind.
Til Toppen Go down
nyprofil




Antall Innlegg : 17
Registration date : 17.10.2010

bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeOns 22 Des 2010 - 18:00

oki,det nye jeg har kjøpt er 75 cm høyt,55 i dybde og 52 bredt så da er det jo en mulighet for at det passer.
Til Toppen Go down
nyprofil




Antall Innlegg : 17
Registration date : 17.10.2010

bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitimeOns 22 Des 2010 - 18:06

er døra som sitter på det bare å ta av å sette over på det nye?
Til Toppen Go down
Sponsored content





bytte kjøleskap Empty
PosteTema: Re: bytte kjøleskap   bytte kjøleskap Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
bytte kjøleskap
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bytte av varmtvannsbeholder
» Bytte dør
» Bytte av batteri
» Bytte-/serviceintervaller på gassanlegg?
» Bytte baklykter

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KNAUS-
Gå Til: