CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kullos dreper

Go down 
+10
Beduin
André
janp
quattro1
petter34
tater ola
Rebell
Ronny
Jan Ole
campist
14 posters
AvInnlegg
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Kullos dreper Empty
PosteTema: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeSøn 9 Jan 2011 - 10:50

Jeg ser mange har montert alarmer for å detektere propan. Minst like farlig - sannsynligvis enda verre - er kullos. I flere tilfeller hvor folk har omkommet i forbindelse med gassovner, har det vært mangel p å luft som har vært dødsårsaken.
Det beste botemiddelet mot det er å sørge for god ventilasjon.
NÅr gassbluss, kjøleskap eller gassovn skal brukes - må det være et vindu eler luke åpen for å være sikre på at den ikke stikker av med all lufta som vi skal ha for å puste.

NÅr det er sagt: Jevnlig kontroll av gassanlegget og montering av alarm er supert!
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeSøn 9 Jan 2011 - 12:11

Helt enig i at man må tenke når man bruker av oksygenet. Da må man vite at den blir erstattet av ny etterhvert.
Men det skal ikke være nødvendig med vinduer oppe ved bruk av gass i fast utstyr som kjøleskap, gassbluss og Truma/Alde, det skal være nok med standard ventilasjon bygget inn i konstruksjonen for vogn og bil.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeSøn 9 Jan 2011 - 12:50

Da tror jeg at vi fryser ihjel, vi camper ofte i temperaturer ned i mot -25..viktigere tror jeg det er å sørge for at vognas innbygde ventilasjon virker, mao fjern snø slik at undersiden av vogna kan ventilere seg ut i mot terrenget rundt og koste/fjerne snøen på taket slik at ventiler/luker fungerer slik de skal..
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeMan 10 Jan 2011 - 13:03

Kanskje ikke, men jeg foretrekker å ha et vindu på gløtt uansett.
Så er jeg på den sikre siden.

Det gir bedre klima og gjør at vi slipper dugg på rutene i vår vogn:-)

Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeLør 2 Jun 2012 - 0:28

I vår vogn er det slags "luftesluser" i sidevinduene der vi sover... og det kommer luft inn der. Ikke så mye kanskje, men nok til at det kjennes om en camper når det kaldt og ligger med rumpa bar.
I stedet for vindu kan jo takluka være et alternativ å åpne på gløtt.
Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola


Male
Antall Innlegg : 58
Localisation : Østfold
Registration date : 24.07.2011

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeMan 4 Jun 2012 - 17:15

En skikkelig alarm som tar di fleste gasser er vel aldrig feil å instalere. Var under køya i vår hobby 540 under montering av batterier og der står rørene til ventilasjonen montert i gulvet. Er det noen som kan forklare meg hvorfor disse rørene er ca 20-30 cm høye? Hadde forventet at disse gjennom føringene i gulvet for ventilering lå mer eller mindre i plan med gulvet.
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeMan 4 Jun 2012 - 17:26

Nx 5 dekker vel det meste av gasser?
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeMan 4 Jun 2012 - 17:28

tater ola skrev:
En skikkelig alarm som tar di fleste gasser er vel aldrig feil å instalere. Var under køya i vår hobby 540 under montering av batterier og der står rørene til ventilasjonen montert i gulvet. Er det noen som kan forklare meg hvorfor disse rørene er ca 20-30 cm høye? Hadde forventet at disse gjennom føringene i gulvet for ventilering lå mer eller mindre i plan med gulvet.
Aner ikke, men blir det gulvkaldt hvis rørene slutter i plan med gulvet?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeMan 4 Jun 2012 - 19:04

Tror nok at det har noe med innblanding av kaldluften, mer ideelt er dette i feks Cabby der denne luften blir levert oppunder konvektorene, men i min vogn er det bare noen av disse ventilene som har sånne rør opp, og de andre er flush med gulvet.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeMan 4 Jun 2012 - 22:23

Selv om lufting sikkert kan variere fra vogn til vogn, så bør man montere en anerkjent alarm, som varsler for både kullos og propan og evt. andre gasser. Har hatt NX 5 noen år, og synes det gir ekstra trygghet at det er noen som er "våkne" mens vi andre sover. Også fornuftig å sjekke alarmen av og til.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeMan 4 Jun 2012 - 22:27

Har den følere høyt og lavt?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeMan 4 Jun 2012 - 22:35

Ja, høyt og lavt, 2 stk hvert sted. Den lave skal monteres 10 - 20 cm over gulv.

Og så har varseldekaler om at den tar narkosegasser til å lime på utvendig, i tillegg til også å fungere som innbruddsalarm. Grei sak, og fabelaktig service hos produsenten. Mener den t.o.m. er godkjent av Nato.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeMan 4 Jun 2012 - 22:42

Fra Manual NX5:
Hvilke
funksjoner har NX-5?
1.
Varsling av ”narkosegasser”

NX-4 varsler mange giftige gasser med bedøvende,
forgiftende eller kvelende virkning. Tilsamen 4 sensorer dekker et bredt
spekter av kjente og ukjente gasser. To sensorer er plassert i hovedenheten og
dekker lette gasser og to er plassert i den eksterne sensorenheten ved gulvet
for å dekke tunge gasser som propan, CO2 og andre ”narkosegasser”. Mange av disse gassene vill i beste fall, i
mellomsterk konsentrasjon, føre til en veldig tung søvn. Våkner du likevel, kan
du reagere likegyldig på et ran. I sterkere konsentrasjoner er gass
livstruende. Dersom utelys er montert og tilkoblet NX-5, vil disse blinke når
”Gass” blir detektert. Dette vil medvirke til å tiltrekke oppmerksomhet fra
omgivelsene.
2.
Varsling av propan/butan.

Propansensoren sitter i det lille sensorhuset nede
ved gulvet. Denne detekterer også eksplosiv knallgass fra overladet batteri.
Det er også en egen utgang for denne funksjonen som kan styre en automatisk
stengeventil på propanflaska slik at gassen stenges automatisk ved en eventuell
lekkasje.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeTir 5 Jun 2012 - 1:08

Jeg har en NX 5 montert i vogna. Er det noen form for justering av den? Den kan gi noen korte pip fra seg på natta, og virker litt overivrig på sensitivitet.
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeTir 5 Jun 2012 - 7:46

Den kan justeres, ta av lokket , nederst er det det 2 små hjul. Tror det er det venstre, se bruksanvisningen.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeTir 5 Jun 2012 - 23:45

petter34 skrev:
Den kan justeres, ta av lokket , nederst er det det 2 små hjul. Tror det er det venstre, se bruksanvisningen.

Ok, skal sjekke. Takk.
Til Toppen Go down
Beduin
CARAVANER
CARAVANER
Beduin


Male
Antall Innlegg : 77
Localisation : Senja
Registration date : 19.07.2009

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeOns 6 Jun 2012 - 9:30

Nx5 e veldig følsom.
Opplevde at alarmen gikk når skulle stille ned temperaturen på alden. Begge står veldig nært hverandre.
Hadde akkurat tømt glasset me brunt, så eg hadde vel en bra ånde som trigga alarmen :-)
Til Toppen Go down
Tusseladd
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 35
Age : 43
Localisation : Bømlo
Registration date : 09.05.2011

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeMan 11 Jun 2012 - 22:18

NX-5 er vel den beste (og dyreste?) alarmen som er å få på markedet pr. i dag. Den detekterer både kullos, propan, narkose, røyk osv. Den kan også settes opp som innbruddsalarm (eller utbruddsalarm som jeg også bruker den til). Den er veldig følsom og med litt uheldig plassering kan den løse ut "falske" alarmer, som f.eks alkoholånde. Som skrevet tidligere her er det mulig å justere sensitiviteten både på gassalarm og bevegelsedetektorer. Dette er veldig greit beskrevet i brukermanualen. En bør imidlertid merke seg at den har normalt ikke en optimal plassering som brann(røyk) varsler da den er montert på en vegg. Annbefaler å ha takmonterte røykvarslere i soveavdelinger i tillegg.
Til Toppen Go down
tomle




Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : rogaland
Registration date : 05.03.2012

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeSøn 17 Jun 2012 - 14:18

noen som vet om gass alarmen som biltema selger er brukanes?ifølge biltemakatalogen varsler denne både gass og narkose,og kan utstyres med kullossensor.koster en drøy tusenlapp inkl kullossensor.kan denne være et alternativ for oss unge lovende med gjeld til langt over pipa som synes nx-5 er litt for dyr? brannvarsler har jeg!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeSøn 17 Jun 2012 - 14:39

Sikkerhetsting som dette kjøper ikke jeg fra Biltema, kvaliteten vet jeg ikke noe om.


Men å spare kr på sikkerhet i vogn; nei der går grensen. Kjøp anerkjente produkter fra leverandører som holder mål.
Og om en ikke er klar over det: mange røyk/brannvarslere løser alt for sent ut, og å vurdere å spare penger på sikkerhet i vogn er (nesten) ren og skjær idioti.


Du må ikke kjøpe NX5, det finnes gode kullosdetektorer til 4-500 kr. Og det er kullos denne tråden handler om først og fremst.
Har du tenkt å bli noe mere enn ung og lovende så kjøper du et anerkjent produkt, og dropper Biltema. Det er mitt klare råd.


Det er f.eks store forskjeller på et 6 kg ABC og et 6 kg ABC. Det er nesten dobbel slukkekapasitet på de beste kontra de dårligste, det finner du ut av tall bak A og B.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeSøn 17 Jun 2012 - 23:46

Biltema er bra til mange ting, men når det gjelder sikkerhet så ville jeg velge noe mer anerkjent. Synes NX 5 er bra, men det finnes alternativ. Men ca 3.500,- for å sikre liv er ikke dyrt, uansett. Dette er et område der det ikke bør spares, sikkerhet er viktigst av alt.
Til Toppen Go down
tomle




Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : rogaland
Registration date : 05.03.2012

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeMan 18 Jun 2012 - 19:53

joda,jeg er enig.et liv kan ikke måles i penger uansett. nå er det jo sånn at biltema selger mye dritt,men også noe som er bra.men hva er annerkjente produkter bortsett fra nx 5 da? noen tips?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeMan 18 Jun 2012 - 20:05

Housegard kanskje? Jeg har i alle fall det.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeMan 18 Jun 2012 - 20:18

Kjøpte Kullosalarm og Gass-/Propan-/Butanalarm hos clas. Testa den ene med litt lightergass og den varslet umidelbart.
Har ikke fått testet Kullosalarmen men går utfra at den virker den også.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeMan 18 Jun 2012 - 20:28

Kjøpte noe på Propansenteret i Trondheim, og de selger hytteprodukter. Et tilsvarende sted kunne vel være ok å starte for å finne detektorer.
Men Housegard er nok også en ok start.
Til Toppen Go down
tomle




Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : rogaland
Registration date : 05.03.2012

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeTir 3 Jul 2012 - 19:28

da har jeg kjøpt alarm.ikke biltema og ikke nx 5. gassalarmen monteres rett over gulvet(ca 10cm)? men hvor monteres kullos sensoren??
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeTir 3 Jul 2012 - 21:14

Kullos eller karbonmonoksid er noe lettere enn luft og en co-alarm bør vel derfor monteres på vegg eller oppunder tak.
I følge monteringsanvisningen på den jeg har skulle den monteres ca 10 cm under takhøyde på veggen.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
tomle




Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : rogaland
Registration date : 05.03.2012

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeTir 3 Jul 2012 - 22:00

takk for kjapt svar johnny Very Happy ser nå i min monteringsanvisnig att den skal monteres maks 10 cm fra taket,går ut fra att den kan monteres i taket også da? ser ut som det passer best i min vogn med tanke på å få sjult kabelen mest mulig.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeTir 3 Jul 2012 - 22:27

Min står i taket i soverommet, den har ikke kabel. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
bummen74
CARAVANER
CARAVANER
bummen74


Male
Antall Innlegg : 109
Age : 50
Localisation : Mestervik
Registration date : 13.05.2012

Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitimeFre 3 Aug 2012 - 23:20

Monterte NX-1 nede ved gulvet, den virker greit.
Men når den er lavt montert, tar den vel ikke co2?
Skal dobbelsjekke om det kan monteres en ekstra sensor.

Synes for øvrig att lyden var lav, junior sin DSi kan lage mere lyd... Kullos dreper 830847
For øvrig er det montert røykvarsler under taket, og den må tas ned for hver gang jeg vil steke egg og bacon lol!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kullos dreper Empty
PosteTema: Re: Kullos dreper   Kullos dreper Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kullos dreper
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: