CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Forbikjøring på Autobahn.

Go down 
+8
Jan
ArneO
Camping Kai
lange
Rashid
pappa_wolf
campist
Magne1
12 posters
AvInnlegg
Magne1
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Magne1


Male
Antall Innlegg : 172
Age : 54
Localisation : Sunndalsøra
Registration date : 27.01.2009

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeTir 11 Jan 2011 - 2:34

Hvordan er reglene for forbikjøring på Autobahn?
Har hørt at det ikke er tillatt til å passere med campingvogn, da jeg kjørte der i sommer
var jeg veldig forsiktig i begynnelsen men, da jeg så andre med vogn som kjørte forbi tok jeg sjansen
jeg og. Er dette tillatt?

Mvh Magne1
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeTir 11 Jan 2011 - 5:33

kremt det var jo ingen overdrivelse akkurat :-)
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeTir 11 Jan 2011 - 15:50

Magne,
Ja, det er i utgangspunktet tillatt.
Der det ikke er tillatt, er det skiltet: Og da er det ingen nåde om du blir avslørt - bot på nærmeste sted du kan svinge ut sammen med Polizei .

I praksis er det en god del steder det ikke er lov. Skiltet som dukker opp i veikanten, har hovedfokus på lastebil, men underskilt med tilhenger. Mitt inntrykk er at det er der hvor det både er kun to felt i hver kjøreretning og samtidig potensiale for stor trafikk, at det er forbudt. Strekningene kan være laaaange.

Der hvor det er tre eller flere kjørefelt, er det som regel tillatt - men for din egen skyld burde du nøye deg med å kjøre forbi i midterste feltet. Du blir ikke Autobahns mest populære om du sperre helt ytterst til venstre :-)

Selv har jeg aldri blitt stanset på autobahn,men om jeg har sett på danske diskusjoner at politiet kan være svært hissige om du bryter med skiltene med forbud.
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
pappa_wolf
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 86
Age : 52
Localisation : Nakkerud
Registration date : 12.03.2010

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeTir 11 Jan 2011 - 17:21

nå har jeg kjørt en del i tyskland, både på ferie, å som lastbilsjåffør.
der var en grusom ulykke ret nord for munchen, hvor en bil med campingvogn, hadde forsøkt å forbikjøre en langsommere lastebil. mercedesen som kom bakfra, var ikke opmærksom på dette, å kjørte ret gjennem campingvognen, å inn i trækkbilen foran. 7 døde.
dette var på autobahn, å masser av filer å vælge imellem.

jeg skjønner poenget, med at langsomtgående kjøretøyer bør vike for hurtigere.
jeg forsøker å slippe folk forbi, så ofte jeg kan, når jeg kjører langsomt.
men uanset, vil der altid være en tulling som ikke kan vente, å som skaper farlige situationer.

tyskerne er ikke ute etter de som kjører langsomt, de forsøker å undgå dumme ulykker, netop på grund av forskjellen i hastighet på motorvei.

jeg spurgte nemlig en bekjendt av mig, som bor i tyskland.

og så respekterer tyskerne ikke annet end blinklys, de slipper dig ikke ut, om ikke du bruker blinklys.
og er der noget vi er dårlige til i norge, så er det å bruke blinklys.
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeOns 12 Jan 2011 - 17:55

Hadde vært greit om helsevesenet hadde et vaksineprogram som omhandlet blinklys-allergi. Det er jo en folkesykdom som i motsetning til influensa er helårlig.
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 55
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeOns 12 Jan 2011 - 18:10

Mye som er tillatt er ikke alltid lurt. Med det sagt mener jeg ikke at man skal kjøre forbi på autobahn når det er tillatt, men det er viktig å ta sine forhåndsregler. Ved forbikjøring kan man være fristet til å kjøre fortere enn man burde slik at man kan få sleng på vogna. Da tenker jeg på hastigheter 100+ . Dette er selvsagt i høy grad avhengig av vogntoget, vektforhold og sikkerhetsutstyr.

Mener ikke å være moraliserende på noen måte. Har selv vært i godt driv på autobahn, men ser at det er viktig bevisst sin egen kjøring og eget vogntog i høy fart.

Ellers synes jeg det ser ut som et godt vogntog du har Smile
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeOns 12 Jan 2011 - 22:04

Mange Dansker som kjører j.. fort i allefall. Jeg blir skremt når jeg ser hvordan vogna hopper og danser i de hastighetene.
Til Toppen Go down
Magne1
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Magne1


Male
Antall Innlegg : 172
Age : 54
Localisation : Sunndalsøra
Registration date : 27.01.2009

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeTor 13 Jan 2011 - 2:22

Takk for svar, synes av det med å kjøre på motorveien var en fin opplevelse.
Det var nå uansett først etter jeg begynnte å kjøre sammen med Tom RS at det ble driv over forbikjøringene,
det var mange vogntog som ble forbikjørt av oss etter at jeg meg samman med den karen.

Til Toppen Go down
pappa_wolf
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 86
Age : 52
Localisation : Nakkerud
Registration date : 12.03.2010

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeTor 13 Jan 2011 - 10:36

mange danskere får deres vogn tempo100 godkjent, uten egentlig å være i stand til å kjøre i de hastigheter!
har haft et par skræmmende oplevelser, hvor folk "glemmer" at de har vognen på slep, å svinger inn for tidligt, eller på liv å død, absolut må presse sig forbi, for at nå den samme fergen som jeg skal med! (ser jeg fjolset på fergelejet, får han/hun så hatten passer!)
lad os bare si, at lasten min blev godt pakket i mere end et tilfælle, å jeg vet tuten funker på lastebilen.

Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeTor 13 Jan 2011 - 10:50

Grei lesing om autobahn:

http://www.gettingaroundgermany.info/autobahn.shtml

Og husk tempo 100 godkjenning om du skal kjøre over 80 Wink
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeTor 13 Jan 2011 - 12:08

Hjelper lite med Tempo 100 godkjenning hvis man ikke kjenner sin egen begrensning - samt ekvipasjens begrensning i skikkelig vind- og regnvær. Har sett mye stygg kjøring der nede ja.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeTor 13 Jan 2011 - 23:07

pappa_wolf skrev:
mange danskere får deres vogn tempo100 godkjent, uten egentlig å være i stand til å kjøre i de hastigheter!
har haft et par skræmmende oplevelser, hvor folk "glemmer" at de har vognen på slep, å svinger inn for tidligt, eller på liv å død, absolut må presse sig forbi, for at nå den samme fergen som jeg skal med! (ser jeg fjolset på fergelejet, får han/hun så hatten passer!)
lad os bare si, at lasten min blev godt pakket i mere end et tilfælle, å jeg vet tuten funker på lastebilen.

bare å ha stor nok tute det
har seriøse planer om å bestille dette settet
https://www.youtube.com/watch?v=w8a1n_BlLD8&feature=related
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeTor 13 Jan 2011 - 23:13

Nei nå må jeg legge meg, skal på Autobahn i morgen og regner med å bli forbikjørt. Skal kjøre buss.

Guttetur til Bremen i helga. Blir nok en tøff tur.
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeFre 14 Jan 2011 - 9:25

Jeg har Tempo 100 på min vogn. Det er viktig å huske at bilen også skal tilfredstille kravene. Det holder ikke med merke på bakveggen av vogna.

Er det sidevind, går jeg ned i hastighet. For meg er det en gåte at noen kan kjøre så ekstremt som de gjør. Men så går det jo galt av og til også, dessverre.

Når jeg ligger i 100 og blir forbikjørt av en nordmann, svenske eller danske (som regel er det det) og vognen deres logrer bak bilen, da fatter jeg ikke at de våger å fortsette i samme hastighet.

Det viktigste ved forbikjøring - både når du kjører forbi og blir forbikjørt - er å holde god avstand sideveis. Jeg glemmer aldri min første tur nedover og jeg strevde infernalsk med ikke å bli sugd inn i vogntoget jeg kjørte forbi. Avstanden var på det minste mindre enn en halv meter, men heldigvis fikk jeg hjelp av ham jeg kjørte forbi.

De aller verste på autobahn er likevel bobilistene. Ofte kjører de tett inntil deg og i stor fart når de kjører forbi. Selvsagt ikke alle, men gjerne flere hver dag om du ikke passer på. selv. Selv om de realtivt sett er små, holder de høyere fart og da kan faktisk suget bli kraftig.
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeFre 14 Jan 2011 - 17:56

Stilles desverre allt for lite krav om opplæring til disse bobilførerne. Spesielt de som kjører utleiebiler. Som en kuriositet kan nevnes ham som prøvde å kjøre av Puttgaden - Rødby ferja med blokkerte bakhjul. Full gass i første, bobilen gikk på skrå bortover dekket som en rev. Handbrekket på seff. Klarte å rive sidespeil av 2 stk. vogntog, og sjåførene som kom ut derfra var ikke spesielt høflig og hjelpsomme overfor ham som ikke kunne skjønne hvorfor bobilen gikk på skrå.
Lurer fremdeles på om han overlevde (skulle helt sikkert til) på sin livs Nordkapptur?
Til Toppen Go down
Stine
CARAVANER
CARAVANER
Stine


Female
Antall Innlegg : 106
Localisation : Vestlandet
Registration date : 12.10.2010

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeFre 14 Jan 2011 - 19:24

Rashid skrev:
Som en kuriositet kan nevnes ham som prøvde å kjøre av Puttgaden - Rødby ferja med blokkerte bakhjul. Full gass i første, bobilen gikk på skrå bortover dekket som en rev. Handbrekket på seff.

Handbrekket virka jo i det minste! Very Happy Utfordringen er jo at de lette bobilene er like brede og høye som de tyngre som krever lastebillappen. Er glad jeg får den opplæringen jeg får jeg.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeFre 14 Jan 2011 - 22:40

Jan skrev:
pappa_wolf skrev:
mange danskere får deres vogn tempo100 godkjent, uten egentlig å være i stand til å kjøre i de hastigheter!
har haft et par skræmmende oplevelser, hvor folk "glemmer" at de har vognen på slep, å svinger inn for tidligt, eller på liv å død, absolut må presse sig forbi, for at nå den samme fergen som jeg skal med! (ser jeg fjolset på fergelejet, får han/hun så hatten passer!)
lad os bare si, at lasten min blev godt pakket i mere end et tilfælle, å jeg vet tuten funker på lastebilen.

bare å ha stor nok tute det
har seriøse planer om å bestille dette settet
https://www.youtube.com/watch?v=w8a1n_BlLD8&feature=related


Å satan tute!!! Den var skikkelig grom!!! Hadde vært noe å hatt på Caramellen det gitt Smile Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeFre 14 Jan 2011 - 23:39

ja de er fine de der
har 152 DB originalt, men med annen ventil og høyere trykk kommer de opp på nærmere 180 som denne fine lille tuta hadde
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeFre 14 Jan 2011 - 23:39

da får man ønsket respons og oppmerksomhet svært umiddelbart
Til Toppen Go down
pappa_wolf
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 86
Age : 52
Localisation : Nakkerud
Registration date : 12.03.2010

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeLør 15 Jan 2011 - 2:43

JEG VIL HA!!!!
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 55
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeLør 15 Jan 2011 - 8:07

Jeg også!! Smile Smile Smile
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeSøn 16 Jan 2011 - 21:22

180 dB Smile .... er det noe regler / lover om lydstyrke på horn?

en F16 (jetfly) har 160 dB på full gass..

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeSøn 16 Jan 2011 - 21:36

Du kan jo kjøpe ei og montere den på taket. Ta doningen med og still deg rett utenfor det lokale sheriffkontoret og fløyt ivei. affraid
Så kan du refere her til hvilke ( i flertall ja!) paragrafer det rammes av. Forbikjøring på Autobahn. 830847 Enkelt og ikke rom for gjetninger fra oss andre. Lykke til!
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeSøn 16 Jan 2011 - 21:46

Synes jeg ser meg selv stoppe foran en forgjengerfelt nede i tuppebyen her for å slippe en gammal kæll over veien.... Bare "toucher" hornet litt for å få ham til å kjappe seg litt siden jeg har dårlig tid.....


Forbikjøring på Autobahn. 105977
Forbikjøring på Autobahn. 105977
Forbikjøring på Autobahn. 105977
Forbikjøring på Autobahn. 105977
Til Toppen Go down
Rudeboy
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 116
Localisation : På landeveien
Registration date : 05.02.2011

Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitimeTor 30 Jun 2011 - 13:30

Er det ikke "bare" å montere sekundær krets, beholde originalhornet til normalbruk og detta som Oslotrafikalsk korreksjonsutstyr ?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Forbikjøring på Autobahn. Empty
PosteTema: Re: Forbikjøring på Autobahn.   Forbikjøring på Autobahn. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Forbikjøring på Autobahn.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Autohof ved autobahn
» "Campinghastigheter" på Autobahn

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Langs Vegen :: Veien til Kontinentet-
Gå Til: