CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Sliter med å finne rett bobil.

Go down 
+2
Jan
Rino
6 posters
AvInnlegg
Rino




Antall Innlegg : 4
Registration date : 25.01.2011

Sliter med å finne rett bobil. Empty
PosteTema: Sliter med å finne rett bobil.   Sliter med å finne rett bobil. Icon_minitimeTir 25 Jan 2011 - 14:57

Hei.
Ny på forumet og ny med bobil.

Har hatt vogn tidligere, men skal nå prøve en bobil. Med fare for at dette ikke er noe for meg og familien vil vi ikke bruke for mye penger i første omgang. Grunnet noen krav så finner jeg ikke bilen jeg vil ha. Håper noen kan hjelpe meg.

Her er kravene Smile

Pris, inntil kr 350000
Sengeplass og belter til 6 stk.
Sitteplass. Enten 4 rundt bordet pluss sofa, eller 4+2 rundt to bord.
Helst rundt 6 meter, men opp mot 6,5 meter går bra.
Max 3,5 tonn.
Flatt tak da det skal minst en kajakk på 6,4 meter opp på taket. Må også være mulighet for takrails eller noe slikt at jeg får festet noen slike thule tverrbjelker som kajakk stativet settes på.

Tror det var det meste i første omgang. En kompis fant en slik bil, men kjøpte den selv. Var av type Weinsberg Meteor.

Om bilen står i Norge eller Tyskland har ikke så mye å si. Håper på hjelp.

Rino
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Sliter med å finne rett bobil. Empty
PosteTema: Re: Sliter med å finne rett bobil.   Sliter med å finne rett bobil. Icon_minitimeTir 25 Jan 2011 - 16:42

tricky den der, men det er flere her som liker å surfe, så skal se om vi ikke kan hjelpe
Til Toppen Go down
Rino




Antall Innlegg : 4
Registration date : 25.01.2011

Sliter med å finne rett bobil. Empty
PosteTema: Re: Sliter med å finne rett bobil.   Sliter med å finne rett bobil. Icon_minitimeTir 25 Jan 2011 - 17:58

Det høres bra ut Smile

Ellers så vet jeg jo at det finnes rett type bil. Han jeg kjenner kjøpte en som ser ut som den under. Men den var ca 6,1 meter, inngang bak og 4 seter rund bordet pluss lang benk.
Det fine med den var at stigen og takrails var ferdig montert.

Hvordan er det å ettermontere takrails?

Rino

Link til en litt for lang bil.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=en&id=140156958&pageNumber=1&scopeId=MH&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=25400&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minPowerAsArray=66&minPowerAsArray=KW&vehicleCategory=Motorhome&segment=Motorhome&fuels=DIESEL&minFirstRegistrationDate=1999-01-01&maxPrice=27501&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&categories=Alcoves&numberOfBunks=SIX_BUNKS&tabNumber=1
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Sliter med å finne rett bobil. Empty
PosteTema: Re: Sliter med å finne rett bobil.   Sliter med å finne rett bobil. Icon_minitimeTir 25 Jan 2011 - 18:16

liten motor i den bilen hvis den skal brukes i norge
blir tysk bobilturist av slikt
går sakte oppover bakkene, men lurer på om det ikke er 2,8 jtd motoren som står i den, og den motoren går det ann å hente opp til andre effekten som den motoren og er levert med
nemlig 147 hk.
da går forbruket og en god del ned
eneste som er viktig å huske med den motoren er at den har registerreim, som MÅ byttes, for ryker den er det totalt motorhavari
å ettermontere takrails og stige er ikke noe problem, men anbefaler å bruke forhandler til det for å få garanti med tanke på lekkasjer
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Sliter med å finne rett bobil. Empty
PosteTema: Re: Sliter med å finne rett bobil.   Sliter med å finne rett bobil. Icon_minitimeTir 25 Jan 2011 - 18:27

her er noen aktuelle kandidater som står i norge i alle fall
http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=26479871
http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=26480119
http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=26344918
siste bilen er jo en ford, og har dermed bakhjulstrekk, og som en konsekvens av det har den mye bedre fremkommelighet på glatt underlag kontra de som har forhjulstrekk
disse bilene er alle sammen baktunge, og enda mer blir de når de er lastet
så med kano på taket regner jeg med at denne bilen vil se over normal mengde med gress, og grusveier, og selvfølgelig snø om den brukes på vinteren
den forden vil nok og kunne leveres med ganske anstendig hengervekt, muligens opp mot 2 tonn
dette på grunn av at den er bakhjulsdrevet, og har en mye mer solid ramme oppunder seg på grunn av bakakslingen
Til Toppen Go down
Tor H
CARAVANER
CARAVANER
Tor H


Antall Innlegg : 62
Registration date : 26.03.2007

Sliter med å finne rett bobil. Empty
PosteTema: Re: Sliter med å finne rett bobil.   Sliter med å finne rett bobil. Icon_minitimeOns 26 Jan 2011 - 1:56

Hei
I utgangspunktet ville jeg sagt at bobilkravet ditt er for ambisiøst. Men etter et søk på finn.no er det faktisk endel til salgs i målgruppen din. http://www.finn.no/finn/car/caravan/result?CARAVAN_SEGMENT=2&keyword=6+sengeplasser&PRICE_FROM=1500&PRICE_TO=376999

En ting er jeg ihvertfall sikker på og det er at du vil få et overlaststproblem, siden du tydligvis vil ha med litt mer enn bare personer?

Og billigere enn å legge intil 350 000kr ++++ i en bobil er det og leie en, og det vil jeg faktisk anbefale. Det er heller ikke tvil om at du med bil og CV vil ha mye bedre plass og mye bedre lasteevne enn i en bobil under 3,5t.

Du må ikke stole på vektene som står i vognkortet, for de er alltid feil på eldre biler. Legg sammen vekten på dere 6 som skal bruke bobilen og legg til personlig bagasje, campingmøbler og utstyr, kjøkken og sengetøy, samt gass og vann og se hvor mye lasteevne du da har i reserve?

Jeg virker kansje negativ, men er realistisk. Tror ikke du finner drømmebilen og kjører lovlig?
Til Toppen Go down
http://torsbobilsider.viviti.com/
Rino




Antall Innlegg : 4
Registration date : 25.01.2011

Sliter med å finne rett bobil. Empty
PosteTema: Re: Sliter med å finne rett bobil.   Sliter med å finne rett bobil. Icon_minitimeOns 26 Jan 2011 - 22:34

Takker for info så langt. Mye å tenke på.
Blir nok sjelden 6 i bilen, men enkelte ganger er det kjekt å ha med seg noen.
Som oftest er vi en liten familie på 5.

Ser på tyske sider og der er det endel Bürstner A 532-2 Activ
Der er det noen som har 6 seter og 5 senger, mens i en annen annonse så var det 6 senger selv om bilene ser like ut.

Noen erfaringer med disse bilene jeg burde ta med meg? Er det ikke noen regler om like mange sove plasser som sitte plasser?

Eksempel på biler som likker ute:

link 1

link 2

link 3

link 4
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Sliter med å finne rett bobil. Empty
PosteTema: Re: Sliter med å finne rett bobil.   Sliter med å finne rett bobil. Icon_minitimeOns 26 Jan 2011 - 22:40

en annen ting du og må ta med i betraktningen er at tyske biler solgt for det tyske markedet ofte mangler noe viktig som du trenger her oppe om bilen skal brukes på vinteren
de har nemlig ikke nordiske spesifikasjoner på bildelen, som innebærer
større batteri
kraftigere glødesystem
og ofte kraftigere varmeapparat
dette gjelder som sagt bildelen, og har ingenting med bodelen/påbygget å gjøre

burstner er kjent for å ha rimelig god kvalitet
Til Toppen Go down
Rusken




Male
Antall Innlegg : 5
Registration date : 04.01.2009

Sliter med å finne rett bobil. Empty
PosteTema: Re: Sliter med å finne rett bobil.   Sliter med å finne rett bobil. Icon_minitimeLør 29 Jan 2011 - 11:07

heisann!


Har hatt noen Tysk importerte Ducato`er siste 10 år, og de punktene som nevnt over er identiske der og her.
Det som bør sjekkes er om Tysker bilen har fått montert varme element på veivhus ventilasjonsslangen, om ikke, bør denne monteres. Svært enkelt å sjekke, monteringen er plug and play siden alt er på plass på biler nyere enn 01.
På 250 chassis er det en Nordisk utgave, her har den Norske importøren derimot fått montert Webasto varmer på alle Ducato som standard, og skal slike moderne diesel motorer brukes på vinteren uten problemer, bør en slik webasto også monteres på den Tyskimporten. Få den gjerne montert i Tyskland og spar mange tusen. (Om du skal bruke den om vinteren)
Styr også om mulig unna bobiler som er vinterbrukt både der nede og her, da er de kjørt fulle av salt, klorider og rusta er på gang.
Forøvrig så er det så mange bobiler og planløsninger tilgjengelig at dere sikkert finner hva dere er ute etter!. Men 5 personer og 6m bobil, høres litt trangt ut. Men man kan selvsagt tilpasse seg Smile
Til Toppen Go down
Cobber

Cobber


Male
Antall Innlegg : 11
Localisation : Sirdal
Registration date : 01.10.2012

Sliter med å finne rett bobil. Empty
PosteTema: Re: Sliter med å finne rett bobil.   Sliter med å finne rett bobil. Icon_minitimeMan 14 Jan 2013 - 11:53

Tyskland er et stort/ langt land hvor deler av landet ligger "kaldt" til mot Alpene i sør. Det er ingen selvfølge at biler som er førstegangsreg i Tyskland mangler noe som helst, men det er viktig å være klar over at de kan mangle nordisk utstyr.

Er det et alternativ å kjøpe en eldre og kanskje rimeligere integrert Hymer?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Sliter med å finne rett bobil. Empty
PosteTema: Re: Sliter med å finne rett bobil.   Sliter med å finne rett bobil. Icon_minitimeMan 14 Jan 2013 - 13:07

Denne tråden er ikke bare fryktelig brei, den er også gammel... Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Cobber

Cobber


Male
Antall Innlegg : 11
Localisation : Sirdal
Registration date : 01.10.2012

Sliter med å finne rett bobil. Empty
PosteTema: Re: Sliter med å finne rett bobil.   Sliter med å finne rett bobil. Icon_minitimeMan 14 Jan 2013 - 13:08

Tenkte jeg skulle lokke fram et svar eller en oppdatering fra trådstarter
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Sliter med å finne rett bobil. Empty
PosteTema: Re: Sliter med å finne rett bobil.   Sliter med å finne rett bobil. Icon_minitimeMan 14 Jan 2013 - 13:20

Ikke noe problem, men han trakker ikke ned dørene her, han var innom i mars....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Rino




Antall Innlegg : 4
Registration date : 25.01.2011

Sliter med å finne rett bobil. Empty
PosteTema: Re: Sliter med å finne rett bobil.   Sliter med å finne rett bobil. Icon_minitimeMan 14 Jan 2013 - 15:40

Hei igjen.

Jeg fant meg en Weinsberg Meteor, 2002 mod.
Der er det plass til 6 stk og alle får plass rundt bordet.
På taket har jeg hatt 3 stk kajakk, det er plass til en til.

Så jeg har funnet bilen som passet til meg nå. Når barna blir større og ikke vil bli med på tur så blir det nok en annen løsning.

Rino
Til Toppen Go down
Sponsored content





Sliter med å finne rett bobil. Empty
PosteTema: Re: Sliter med å finne rett bobil.   Sliter med å finne rett bobil. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Sliter med å finne rett bobil.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hjelp til rett plass ved Venezia...
» Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?
» Sliter fortsatt med for varmt vann på berederen :(
» Rett og slett beste mover på markedet
» Bobil til familie på 5

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: BOBIL :: BOBILPRAT-
Gå Til: