CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Valg av draglås

Go down 
+6
joka
Greger
TomA
campist
Jan Ole
Lars
10 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeSøn 13 Feb 2011 - 22:45

Vi har kjøpt en liten "Hobby" og ønsker å kjøpe en draglås.

Jeg mener å ha hørt at det finnes en draglås som både låser vognen til bilen og låser draget når vognen er parkert? Hva heter den i så fall, og er det et fornuftig kjøp i forhold til andre alternativer?

Hilsen Ole
Til Toppen Go down
Lars
CAMPER
CAMPER
Lars


Male
Antall Innlegg : 41
Localisation : Hordaland
Registration date : 16.08.2008

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeSøn 13 Feb 2011 - 23:07

Antar at "hobbyen" er en Hobby? I såfall har du en Winterhof 3000 kobling, og det finnes egne låser til denne. Winterhof har en modell som passer. Selv legger jeg ned håndtaket, og låser dette nede ved å bruke en kraftig låsewire til sykkel kombinert med en kraftig hengelås. Trer wiren gjennom håndtaket og rundt draget. Billig og funker som bare det. Bruker den når vognen er parkert.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeSøn 13 Feb 2011 - 23:11

Om den vogna har Winterhoff 3000 så finnes det et par modeller å velge mellom, jeg har en av de. Liker den ikke helt. Den andre er denne:

http://www.winterhoff.de/english/inhalt.html

Se nederste bilde på høyre side. Den vil jeg anbefale deg om du har Winterhoff WS3000. Jeg bruker min alltid når vi er underveis og står parkert på fastplassen.

NB: krever en ball som skal følge med til å putte op i kulehullet, det var det ikke på min.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeSøn 13 Feb 2011 - 23:13

OLe3: sjekk ut om du vil ha FG-godkjent.
Dette avhenger også av ditt forsikringsselsakap.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeSøn 13 Feb 2011 - 23:25

Denne?

Valg av draglås ROBSTOP_WS_montiert

Valg av draglås ROBSTOP_WS_Safety_Ball

EDIT: Tror den ballen bare er der for at du skal få ned håndtaket uten å skitne til fingrene.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeMan 14 Feb 2011 - 9:03

Jan Ole: Ja det var den jeg tenkte på.

Jeg har prøvd å få ned håndtaket uten ballen, men det lot seg ikke gjøre (for meg). Putt ballen oppi og dra det bakover på vanlig måte.

Mulig det går uten ball, men da må du vel oppi med fingrene eller noe verktøy. Ingen grunn til det.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeMan 14 Feb 2011 - 9:26

Neida, veldig enkelt, den bakerste halvrundingen, den som er bevegelig, trenger bare å bli litt trykket opp/frem så kan du ta ned håndtaket også uten kule eller ball oppi. Cool

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeMan 14 Feb 2011 - 9:33

Så en trenger ikke å putte ballen sin oppi der da? Shocked
En finger er nok altså! lol!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeMan 14 Feb 2011 - 10:45

Du kan bruke flere fingre om du vil, det finner du ut selv. Valg av draglås 95882

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeMan 14 Feb 2011 - 14:26

Takk!

Må forresten rette meg selv. Winterhoff synes at ovennevnte lås er verdt ca 1850 kroner. i utsalg. Det er deres mening, ikke alle er enige i det. Sad
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeMan 14 Feb 2011 - 17:53

Jeg har ball til min Al-ko kobling også. Den går utmerket å låse uten ball. Hensikten med ball er å gjøre det vanskeligere for en type tyver: Nemlig dem som har ekstra smål kuler på hengerfestet sitt. Jeg aner ikke hvor vanlig det er, men tidligere var det slett ikke uvanlig. Selv om låsen er koblet på, går det nemlig an å få en knøtt liten kule opp - akkurat stor nok til å stikke av med hengeren. Selv om den ikke sitter optimalt, er det ikke sikkert dem som stjeler er opptatt av det.
http://campist.info/Utstyr/Smaating/enkelttips.htm

Jeg aner intet om WF utstyr, men om den er lik Al-ko, så er det fullt mulig å kjøre med låsen på bestandig. Altså at du kan låse tilhengeren til bilen, så slipper du å komme ut fra veikroa til til bil uten campingvogn :-)
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeMan 14 Feb 2011 - 18:52

Du får draglås til Winterhoff 3000 koblingen deres fra Tyskalnd for € 55
gå inn på www-ebay.de og søk på winterhoff eller robstop.

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeMan 14 Feb 2011 - 19:14

TomA: finner du hvordan det kan sendes til Norge? leter men finner ikke det.
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeMan 14 Feb 2011 - 19:28

JanP skrev:
TomA: finner du hvordan det kan sendes til Norge? leter men finner ikke det.

sjekk linken

http://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/content/liefer-und-versandkosten/
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeMan 14 Feb 2011 - 19:31

Ok
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeMan 14 Feb 2011 - 19:37

En liten info om Winterhoff, som er noe på siden av dette med lås. Men svært viktig info for de av dere som har Winterhoff drag.

Håndtaket som låser systemet er IKKE designet for å løfte eller dra vogna med. Håndtaket er av tynt gods og kan lett ryke. Spesiellt om da rykker litt og drar vogna fremover. Det har, ifølge områdets største forhandler av Hobby, skjedd mange oppgjennom årene.

Tidligere fikk du skiftet bare håndtaket. men istedet for å forsterke dette så må du nå skifte hele stasen om det ryker. Og prisen? Tror det var ca 4000.

Slik er det dessverre. Skal du løfte vogna så må du ta under selve draget. Valg av draglås 314759
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeTir 15 Feb 2011 - 9:34

Her var det mange nyttige tilbakemeldinger. Tusen takk alle sammen!

Jeg synes det høres ut som en god ide å kunne låse bil og vogn sammen. Er det andre låser enn Winterhoff original jeg kan bruke som tillater det samme?

Hilsen
Ole
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeTir 15 Feb 2011 - 9:48

Du kan bare bruke en kraftig kjetting og hengelås gjennom håndtaket og under draget.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Greger




Male
Antall Innlegg : 19
Age : 50
Localisation : Førde
Registration date : 16.12.2008

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeTir 15 Feb 2011 - 11:39

Har denne http://www.winterhoff.de/english/inhalt.html og er godt fornøyd med den.
Kjekt å kunne parkerer bil og vogn låst når en skal på feks shopping undervegs.
Dyr ja, men det er verdt det for min del iallefall.

Greger
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeTir 15 Feb 2011 - 19:27

Så langt vurderer jeg å bestille fra wiedemann (Takk TomA). Grovt regnet bør denne komme under 1000 kr i postkassen min. Det er en bra besparelse i forhold til hva som ser ut til å være norsk listepris.

Kjetting og lås er selvsagt også en mulighet.
Finnes det noen uorginale låser som bør kikkes på?

Ole
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeTir 15 Feb 2011 - 20:06

Hadde ei stålkule som var til å sette opp i kulehullet, en liten tapp som en tok ut med en nøkkel. Og så var det å skru med en Umbraconøkkel til kula ekspanderte (var en elastisk vaier rundt de to halvkulene). Noe plundrete å montere/demontere: Men ikke enkel å fjerne, og ikke for bruk underveis.

En slik sykkellås eller en som er beregnet for motorsykkel kan være en løsning. Men felles for de aller fleste låsene er at med en batteridrevet vinkelsliper så er de borte på 1 min eller mindre. Så en lås kan også være en falsk trygghet.

Og ja, jeg har prøvd med vinkelsliper. 10 sekunder og låsen var borte. Sad


Sist endret av JanP den Tir 15 Feb 2011 - 20:07, endret 1 gang
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeTir 15 Feb 2011 - 20:06

Ole3 skrev:
Så langt vurderer jeg å bestille fra wiedemann (Takk TomA). Grovt regnet bør denne komme under 1000 kr i postkassen min. Det er en bra besparelse i forhold til hva som ser ut til å være norsk listepris.

Kjetting og lås er selvsagt også en mulighet.
Finnes det noen uorginale låser som bør kikkes på?

Ole

Your welcome..

Jeg kommer selv til å bestille en til våren tror jeg.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeTir 15 Feb 2011 - 20:10

Er du redd for at vogna skal bli fjernet fra plassen er det absolutt beste å kjøpe en Satelitt-Tracker (f.eks On-Sat Safetracker). Finnes produkter på markedet uten abonnement. Rufus har visstnok noen igjen for salg. Mener at han skulle ha 1500 kr.

Sjekk ut om du vil ha maks sikkerhet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeTir 15 Feb 2011 - 20:16

Kan legge til at jeg tenkte på å kjøpe den fra Rufus, sammen med GSM styring til vogna. Men den løsningen Rufus hadde å selge hadde en reléutgang som kunne belastes med noen få ampere.

Kjøpte meg derfor en ny løsning fra Sicom, med trådløse IR detektorer i vogn og spikertelt. Og da får jeg en melding om det er innbrudd ihvertfall. Men denne er ikke skjult (hovedenheten) så den kan jo fjernes. Men alarm får jeg ihvertfall om noe skjer.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeTir 15 Feb 2011 - 20:26

Kan godt ta på meg å fjerne den originale låsen fra Winterhoff på et minimum av minutter med vinkelsliper også, i en sånn setting er det vel viktigest at låsen er godkjent av forsikringsselskapet, men jeg håper sannelig at vi ikke er kommet dit at tyvene går rundt med vinkelsliper i lomma, ikke flertallet av de i alle fall. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeTir 15 Feb 2011 - 21:04

Her i området er vi heldigvis forskånet for slike ting. Nytter ikke å sikre seg helt uansett.

Men det har vært raid på flere plasser i midt-norge i høst, der det har vært systematisk plyndring i flere vogner.

Jeg har tatt bilder i ny og ne som viser at jeg har lås på vogna, om det skulle skje et eller annet. Men det er vel større sjanse for innbrudd enn at vogna stjeles.
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeTir 15 Feb 2011 - 21:18

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeTir 15 Feb 2011 - 21:24

Ja, mange muligheter men det får jaggu være måtte på.
Om ikke forsikringen spesifikt krever det så står jeg over i alle fall.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 13:53

Clas Ohlson tar 69kr for hengelås med ekstra lang bøyle. La håndtaket på koblinga stå oppe, og hekt bøyla over det synlige kneleddet helt fremme ved håndtakets hengslingspkt. Lås monteres altså på tvers av vognas lengderetning.

Trangt å komme til med vinkelsliper.
Bedre enn sykkellås, og til samme pris.

Huff huff. Håper ingen følger dette rådet.
Med grunnlag i min oppfatning av teknisk kompetanse hos enkelte her, skynder jeg meg å understreke at dette kun er på stasjonert låsing, IKKE låsing til kjøretøy. Det blir verre med håndtaket låst i øvre posisjon.

Burde være en selvfølge, men stoler ikke på det.

Laughing
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeFre 25 Feb 2011 - 21:37

JanP skrev:
Hadde ei stålkule som var til å sette opp i kulehullet, en liten tapp som en tok ut med en nøkkel. Og så var det å skru med en Umbraconøkkel til kula ekspanderte (var en elastisk vaier rundt de to halvkulene). Noe plundrete å montere/demontere: Men ikke enkel å fjerne, og ikke for bruk underveis.

(Klipp...)

Jeg bruker samme type lås, kule med nøkkel. Synes den er både lettvint og sikker, og veier ikke mye når man tar den med seg på tur. Oppbevares praktisk i en liten plastboks.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeFre 25 Feb 2011 - 23:04

Tasle: ja det var den jeg hadde, men jeg plundret noe med at den delte seg av og til. Men produktet var absolutt greitt og til en rimelig penge. Fulgte med forrige vogna, da vi ikke skulle ha vogn igjen...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeTir 5 Apr 2011 - 16:24

iCaravan selger Robstop komplett levert for 1000.-
Jeg ringte og snakket med dem. De virker som en kompetent og hyggelig gjeng. Pakken var på postkontoret hjemme dagen etter. En hyggelig erfaring!

Ole
Til Toppen Go down
Jeck

Jeck


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Bergen
Registration date : 06.04.2011

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeOns 6 Apr 2011 - 13:57

Har bare et lite spørsmål. var dette en Robstop på 15mm eller Robstop plus på 19mm?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeOns 6 Apr 2011 - 20:54

Det er 15mm utgaven, men er vel en rimelig grei pris likevel?


Ole
Til Toppen Go down
Jeck

Jeck


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Bergen
Registration date : 06.04.2011

Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitimeTor 7 Apr 2011 - 19:31

har snakket med forhandler og de anbefalte 19mm, forskjell er at 19mm har litt sterkere gods, men prisen er der etter.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Valg av draglås Empty
PosteTema: Re: Valg av draglås   Valg av draglås Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Valg av draglås
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Garantisak - Valg av forhandler/verksted
» Valg av dekk på Knaus Südwind 530 '95 - hvilke?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: