CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kjettingtyper

Go down 
+3
Johnny
Lmc
Stine
7 posters
AvInnlegg
Stine
CARAVANER
CARAVANER
Stine


Female
Antall Innlegg : 106
Localisation : Vestlandet
Registration date : 12.10.2010

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 13:21

Kommer til å bruke bobilen om vinteren - og siden jeg kjøper en over 3,5 tonn så må jeg ha kjetting.

Google forteller meg at det finns vanlige og hurtigkjettinger. Antar hurtigkjettinger er enklere å legge på - men hva er ulempen? Er de "glattere"?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 14:12

Tror du er mest tjent med vanlige kjettinger, de er beregnet å kjøer med over lange strekninger.
Hurtigkjettinger er kun beregnet på "kortvarig hjelp" opp en bakke eller for å komme deg løs hvis du sitter fast.
Til Toppen Go down
Stine
CARAVANER
CARAVANER
Stine


Female
Antall Innlegg : 106
Localisation : Vestlandet
Registration date : 12.10.2010

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 17:29

Takk for svar, Tom.

Jeg i min uvitenhet så for meg at man kun brukte kjetting nettopp opp bratte bakker etc. Kommer til å ha piggfrie vinterdekk på doningen.

Er det vanlig å kjøre med kjetting i timesvis med store bobiler om vinteren?
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 118
Localisation : Hovdebygda, Ørsta
Registration date : 19.01.2011

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 17:35

F.eks vogntog og semier brukar kjettingar heile dagar fordi dei ikkje har krav til vinterdekk. Einaste kravet dei har er at dei skal vere skodd for forholda. Så viss det er spesielt glatt så brukar dei kjettingar og dei må halde lenge
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 17:48

Skal du bare kjøre på norske veier, hvor det er vanlig å ferdes med bobiler, varebiler ++ så mener jeg det holder med hurtigkjettinger i massevis.

Kjøp kjettinger med stålring på baksiden, mye enklere og raskere å legge på enn de med kjetting på begge sider.

Ikke kjøp de billigste og prøve monter et par ganger på sommerføre, før du drar ut i vinter Norge!!
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 17:54

Må man først ha kjettinger i bilen og den skal brukes vinterstid så ville jeg nok ha hatt noe som holder en del mil. Har ikke noe positiv erfaring med hurtigkjetting men for all del de er sikkert gode nok i mange tilfeller.
Vi hadde i mange år diverse chevy vans til helårs bruktbil og da ble man vandt til å kjøre med kjettinger vinterstid.
Finne sikkert mange slags hurtigkjettinger på markedet og noen av dem er sikkert helt bra men det får de som har nyere erfaring med slike enn meg fortelle om.
Og siden muligheten for at det kan bli nødvendig å bruke slikt så sjekk om at de virkelig passer på hjula og lær deg å sette dem på.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Stine
CARAVANER
CARAVANER
Stine


Female
Antall Innlegg : 106
Localisation : Vestlandet
Registration date : 12.10.2010

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 23:41

Takk for gode råd!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeFre 18 Feb 2011 - 19:39

min erfaring med hurtigkjettinger er at det er bare søppel, og ikke verdt å kaste bort penger på
de henger rett og slett ikke sammen lenge nok, og det går fort ett til to sett per sesong
og jo tyngre bilen er jo større er problemer, og verst går det ut over de hvis de står på en forhjulsdrevet bil.
tror heller ikke at hurtigkjettinger er godkjent som hovedkjettinger på biler over 3,5 tonn
kjøp tettlenkede piggkjettinger, og du har kjettinger lengre enn du trodde var mulig, ofte i både 10 og 12 år selv med flittig bruk
tettlenkede vil si at det er tverrlenke på annen hver løkke på sidekjettingen, ikke på hver fjerde som er vanlig
dobbelt grep, 4 dobbel slitestyrke, og mye mer behagelig å kjøre på da bilen ikke "detter" ned på hjulet mellom hver lenke

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeFre 18 Feb 2011 - 21:55

Jan skrev:

dobbelt grep, 4 dobbel slitestyrke, og mye mer behagelig å kjøre på da bilen ikke "detter" ned på hjulet mellom hver lenke

Og nesten dobbel tyngde.

Har kjørt med slike på lastebil og de er gode å kjøre på men veldig tunge å legge på.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeFre 18 Feb 2011 - 22:07

ja de er svintunge, skal innrømme det, men på en bobil er de jo noe letter enn på en lastebil
de er ca 3 kilo tyngre med tettlenket enn med vanlige lenker på den dimensjonen det er snakk om her på en bobil
Til Toppen Go down
Stine
CARAVANER
CARAVANER
Stine


Female
Antall Innlegg : 106
Localisation : Vestlandet
Registration date : 12.10.2010

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeLør 19 Feb 2011 - 0:12

Jan skrev:
ja de er svintunge, skal innrømme det, men på en bobil er de jo noe letter enn på en lastebil
de er ca 3 kilo tyngre med tettlenket enn med vanlige lenker på den dimensjonen det er snakk om her på en bobil

Husker jeg slet fælt på C1-kurset da vi skulle legge på kjetting. Men aner ikke hvilken type det var. Virkelig svintunge!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeLør 19 Feb 2011 - 0:14

c1 biler har større dekk, og enda kraftigere kjettinger
til en normal bobil vil de ikke veie mer enn ca halvparten
Til Toppen Go down
Stine
CARAVANER
CARAVANER
Stine


Female
Antall Innlegg : 106
Localisation : Vestlandet
Registration date : 12.10.2010

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeLør 19 Feb 2011 - 13:15

Du har overbevist meg Jan - det blir nok tettlenkede.
Til Toppen Go down
Stine
CARAVANER
CARAVANER
Stine


Female
Antall Innlegg : 106
Localisation : Vestlandet
Registration date : 12.10.2010

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeTir 22 Feb 2011 - 20:51

Men så når kjettingtypen er i boks - når bruker dere egentlig kjetting på bobilen?

Er det kun når det er holkeføre eller man skal opp den siste bratte svingete kneika oppe på fjellet?

Eller settes de på straks det er isdekkede veier selv om det er godt vinterføre?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeTir 22 Feb 2011 - 22:54

Jeg tror du gjør klokt i å teste ut dine egne behov, Stine, og det FØR du anskaffer kjetting.

Kjettingvalget vil være avhengig av bilen du velger, dekkene på den og hvor du kjører. Ta med deg noen enkle hurtigkjettinger i starten og se om de gjør jobben. Kanskje klarer du deg med akkurat det!

Ole
Til Toppen Go down
Stine
CARAVANER
CARAVANER
Stine


Female
Antall Innlegg : 106
Localisation : Vestlandet
Registration date : 12.10.2010

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeTir 22 Feb 2011 - 23:11

Ole3 skrev:
og hvor du kjører

Og nettopp der er utfordringen - vil jo ofte kjøre rundt på måfå i den retningen finværet beveger seg. Alternativt følge nesen. Så ikke godt å vite hvor man havner. Så jeg ønsker å være forberedt på det meste og kjøper nok "ordentlige" kjettinger.

Men å vite når disse skal settes på syns jeg er vanskelig. Og så er det ønskelig å sette de på før man finner ut at "jo jeg burde vist ha hatt på kjetting før jeg kjørte opp her"...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeOns 23 Feb 2011 - 8:45

Hvis jeg forstår rett har du ikke kjøpt bobl enda, så jeg tror at når du har kjøpt bobil og prøvd den på vinterføre får du bedre "følelse" på hvordan bilen er på vinterføre, tar seg frem, hvor godt den sitter på forskjellige underlag.
Hvis bilen du kjøper har piggfritt eller pigg vil det f.eks være to vidt forskjellige måter å kjøre på de ulike føreforhold.
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeOns 23 Feb 2011 - 9:03

Stine skrev:
Men så når kjettingtypen er i boks - når bruker dere egentlig kjetting på bobilen?

Er det kun når det er holkeføre eller man skal opp den siste bratte svingete kneika oppe på fjellet?

Eller settes de på straks det er isdekkede veier selv om det er godt vinterføre?


Det er litt forskjellig praksis på dette området:

1: Den "Østeuropeiske" måten, man venter med dette til man har kjørt seg fast - for så å finne at dette får ikke jeg til - eller at de kjettinger man har ikke passer / er kjørt i stykker av forrige sjåfør.

2: Du venter til du har kjørt seg fast - ringer så veihjelpen.

3: Har lært deg å "lese" føret og veiens / terrengets beskaffenhet der du ferdes, for så å stoppe for å legge på kjettinger når magefølelsen tilsier dette.

Pkt 3 er å foretrekke, men før man kommer dit har man gjerne servert noen gloser under pkt. 1 & 2.
Dette gjelder i grunnen alle uansett etnisk og nasjonal tilhørighet. Men når det er sagt, så viser det seg jaggu at de som kommer først i mål til pkt. 3 som oftest er kvinner.
Til Toppen Go down
Stine
CARAVANER
CARAVANER
Stine


Female
Antall Innlegg : 106
Localisation : Vestlandet
Registration date : 12.10.2010

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeOns 23 Feb 2011 - 14:13

Tom skrev:
Hvis jeg forstår rett har du ikke kjøpt bobl enda, så jeg tror at når du har kjøpt bobil og prøvd den på vinterføre får du bedre "følelse" på hvordan bilen er på vinterføre, tar seg frem, hvor godt den sitter på forskjellige underlag.
Hvis bilen du kjøper har piggfritt eller pigg vil det f.eks være to vidt forskjellige måter å kjøre på de ulike føreforhold.

Det blir piggfrie vinterdekk slik at bilen også får lov til å kjøre i Tyskland. Men mest kjøring i Norge på vinterstid.

Rashid skrev:
3: Har lært deg å "lese" føret og veiens / terrengets beskaffenhet der du ferdes, for så å stoppe for å legge på kjettinger når magefølelsen tilsier dette.

Pkt 3 er å foretrekke, men før man kommer dit har man gjerne servert noen gloser under pkt. 1 & 2.
Dette gjelder i grunnen alle uansett etnisk og nasjonal tilhørighet. Men når det er sagt, så viser det seg jaggu at de som kommer først i mål til pkt. 3 som oftest er kvinner.

Det var det da - jeg håpte å kunne skynde meg direkte til Pkt 3 ved å høste av andres erfaringer. Smile

Det er bla en litt bratt kneik opp til huset til pappa. Der kjører jeg greit opp med piggfri personbil - selv om det er hålkeføre og litt strøsand. Men passer jo på å ha litt fart så jeg slipper å stoppe. Magefølelsen min sier at det burde gå greit på godt vinterføre men at hvis det er is/holke så må kjettingene fram.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeFre 25 Feb 2011 - 1:04

ett tips er at en bakhjulsdrevet turklar bobil er ekstremt mye bedre å ta seg frem enn en forhjulsdrevet
bobiler er generelt sett baktunge, og blir bare mer og mer baktunge etterhvert som de lastes
slik som jeg tolker innleggene dine Stine, så kommer du til å lære omgivelsene dine svært mange nye gloser i løpet av første vinteren, og bilen blir solgt ved første anledning hvis valget faller på en forhjulsdrevet sak
jeg anbefaler å ha bakhjulstrekk som et ufravikelig hovedkrav, for da er du lite avhengig av vær og føre, for da har du over halve vekta på drivakslingen kontra 1/3 på en godt lastet trynetrekker med masse last i lasterommet under dobbeltsenga bakerst
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeFre 25 Feb 2011 - 12:26

Bobiler med chassie som har forhjulsdrift har aldri vært enkelt, og vil aldri bli det heller. Finner man ei løsning på ett område, så er det omtrent sikkert at denne medfører ei begrensning på et annet område (eller flere).

Størst "spennvidde" på bruksområder blir nok chassies med bakhjulsdrift, bakkeklaringen for hekkens vedkommende blir større, men det blir også prisen på ekvipasjen. Men kjettingbruk blir enklere, ingen sving å ta hensyn til. På min trynetrekker så måtte jeg gå ned i diametermål på vinterdekka.


Dess lavere pris på ekvipasjen, dess mindre spennvidde på bruksområdet. Spesielt med tanke på vinterbruk (varmevalg) og overheng med tanke på ferjelemmer / norske fjellveier ol.
Til Toppen Go down
Edgar




Antall Innlegg : 19
Registration date : 18.01.2009

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeMan 2 Sep 2013 - 0:12

Nå er det slik at det er loven som regulerer kjettinger og bruken, kjøretøy over 3500kg skal har kjettinger tilgjengelig under kjøring vinterstid (like greit å ha dem i bilen hele året) og de skal brukes når føret tilsier det. Loven sier også at det skal være kjettinger av høy kvalitet dvs at hvis man blir stoppet i en kontroll når man kjører kjøretøy over 3500 kg og har snøkjettinger eller lett kjettinger vil man få kjøreforbud inntil korrekte kjettinger er framskaffet. Akkurat det er det vel ingen som ønsker, likegreit å være korrekt utrystet fra første stund. Mine kjettinger ligger i en sånn smartstore boks med lokk og de blir liggende der lengst mulig. Bobiler er ikke bygget for å bruke kjettinger fordi det er liten plass i hjulbuene og mye plast. Jeg får frysninger bare av tanken på hva det skulle koste hvis kjettingene er for slakke eller at en lenke skulle løsne under kjøring. Mye plastikk som kan bli ødelagt. For en bobil med 2 eller 3 akslinger skal det medbringes 3 stk kjettinger som er tilpasset bilens dekkdimensjon, 2 for trekkhjul og 1 for styring er minimumskravet.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeMan 2 Sep 2013 - 21:18

akkurat dette med vanlige skikkelige kjettinger kan vel by på en del problemer på en del av bilene, spesielt de som er bygget på fiatchassi og er veldig lav forran, slik som mange dethleffs
forhjulsdrevne er de også, og har som tidligere nevnt ofte svært lite plass.
forsterkede fjærer forran er en fordel av 3 årsaker, man får en bil som står i vater av seg selv på flatt underlag, mer marktrykk på drivhjul, spesielt på 3 akslede biler, og man får mer plass til disse kjettingene
anbefaler å kjøpe skikkelige kvalitetskjettinger, og skikkelige kvalitetsdekk, ikke noe jalladritt
har man skikkelige piggdekk på bobilen skal det ganske mye til før kjettinger er påkrevd
og når de en gang må monteres, ja så tåler de å bli brukt
er litt katastrofe med kjettinger som ryker midt oppå fjellet i en kolonnekjøring, f,eks og man ikke kan stoppe før man er nede igjen
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeTir 3 Sep 2013 - 9:48

Når man satt på kjettingene på drivhjula (Fiat), hvilken aksling(er) skal styrekjettingen påsettes? Spurte Statens vegvesen om dette, men da ble de svar skyldig.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeTir 3 Sep 2013 - 11:31

Blir liksom litt tettlenka på ene hjulet da:93: 

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitimeTir 3 Sep 2013 - 13:04

Jan Ole skrev:
Blir liksom litt tettlenka på ene hjulet da:93: 
Hehe ja.lol! 
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kjettingtyper Empty
PosteTema: Re: Kjettingtyper   Kjettingtyper Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kjettingtyper
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: BOBIL :: BOBILPRAT-
Gå Til: