CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Dethleffs 740TK

Go down 
+7
ArneO
Cute Camper
Gisle
Sten Rune
Jan Ole
Johnny
chro2
11 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
chro2




Male
Antall Innlegg : 3
Registration date : 16.08.2010

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 21:14

Kjøpte oss en Dethleffs 740TK sommeren 2010. Fant ut at den passet bra siden vi er fastliggere. Den brukes nesten hver helg gjennom vinteren.
Førsteinntrykket var at den virket bra, men det var jo noe småplukk.

- Selger fortalte oss at det var vinterkobling som std utstyr.( Det var ikke det, skulle ha ca 700kr for rele+ arb.)
- Frontvindu hadde en liten sprekk da vi fikk den.
- Hovedsikring brant (pga en DÅRLIG sikringsholder på 12v).
- Kjøkkenkran "ramlet" fra hverandre.
- Det manglet en lås/beslag på toalett dør.
- Kjøkken skuff front har slått/vridd seg.
- oppvarmet avløp fryser.

Dette er jo ikke noe store feil/mangler, men det begynner å bli kjedelig.
Forhandler har ett meget avslappende forhold til dette. De har sendt garanti til Dethleffs, men det tar visst LANG tid å få deler. Dette er jo over 6mnd siden.
Noen med erfaringer fra garanti/tid fra Dethleffs?

Christian.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 21:24

Hei. vet ikke hvem som er din forhandler men her er det nok forskjeller ute å går.
Og for leveringstid på deler så kan det på større deler være lengre leveringstid. Men smådeler som trengs tar ikke lange tiden å få tilsendt.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 21:49

chro2 skrev:
Kjøpte oss en Dethleffs 740TK sommeren 2010. Fant ut at den passet bra siden vi er fastliggere. Den brukes nesten hver helg gjennom vinteren.
Førsteinntrykket var at den virket bra, men det var jo noe småplukk.

- Selger fortalte oss at det var vinterkobling som std utstyr.( Det var ikke det, skulle ha ca 700kr for rele+ arb.)
- Frontvindu hadde en liten sprekk da vi fikk den.
- Hovedsikring brant (pga en DÅRLIG sikringsholder på 12v).
- Kjøkkenkran "ramlet" fra hverandre.
- Det manglet en lås/beslag på toalett dør.
- Kjøkken skuff front har slått/vridd seg.
- oppvarmet avløp fryser.

Dette er jo ikke noe store feil/mangler, men det begynner å bli kjedelig.
Forhandler har ett meget avslappende forhold til dette. De har sendt garanti til Dethleffs, men det tar visst LANG tid å få deler. Dette er jo over 6mnd siden.
Noen med erfaringer fra garanti/tid fra Dethleffs?

Christian.

-Om du har Alde og batteri er det veldig enkelt, bare å koble til ledningen fra laderen til plusspolen på "motsatt side av hovedbryter for 12V, denne settes i AV posisjon når du forlater vogna og Aldepanelet stilles i ønsket "posisjon" med den temp innstillingen du ønsker.

-Kjøkkenkran er av dårlig kvalitet, som hos de fleste andre merker, dessverre.

-Oppvarmet avløp som fryser er muligens fordi føleren til varmesystemet er plasser innenfor isolasjon, den bør rett og slett løsnes og flyttes ut på utsiden av isolaskonen, da virker det.

Lykke til.... Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 22:08

chro2 skrev:

Forhandler har ett meget avslappende forhold til dette. De har sendt garanti til Dethleffs, men det tar visst LANG tid å få deler. Dette er jo over 6mnd siden.
Noen med erfaringer fra garanti/tid fra Dethleffs?

Christian.

Ja, jeg har litt. Og det ligger nok ikke hos Dethleffs eller Kabe eller Hobby alltid. Det er underleverandører som svikter. Det er ikke så gode tider over allt, og det skal etter det jeg vet blant annet gi seg utlag i at ting produseres sjeldnere. Og mindre finnes på lager. Det kan være en forklaring, det finnes flere eller ting er litt mere komplekst enn det.

Og så ventet jeg i et par måneder på vinduer til vogna, men det bvar mye pga. en diskusjon om dette skulle gå på garanti eller ikke, fordi det hadde gått litt lang tid fra jeg burde ha meldt fra om det. Men de kom alle sammen.

Jeg ventet på en tempføler på Alde'n. Og den ventet jeg på i nesten 4 mnd før den kom nå i februar. Vognen er en Dethleffs og delen er Aldeprodukt. Delen lages i Frankrike av en underleverandør, og ble bestillt fra Neptus.

Og en annen med problemer med toalettet måtte vente mange måneder på deler, som er levert av Thetford. Og slik tror jeg det er i de fleste tilfellene. Har fått deler fra Dethleffs et par ganger, og den ene gangen gikk det under 14 dager. En annen gang måtte jeg vente et par måneder, det var ei benkeplate som måtte lages. Og den ble produsert i serier som legges opp av fabrikken, slik det gjøres blant annet med produksjonen av vogner.
Til Toppen Go down
chro2




Male
Antall Innlegg : 3
Registration date : 16.08.2010

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 23:03

[quote="Jan Ole"]
chro2 skrev:
Kjøpte oss en Dethleffs 740TK sommeren 2010. Fant ut at den passet bra siden vi er fastliggere. Den brukes nesten hver helg gjennom vinteren.
Førsteinntrykket var at den virket bra, men det var jo noe småplukk.

- Selger fortalte oss at det var vinterkobling som std utstyr.( Det var ikke det, skulle ha ca 700kr for rele+ arb.)
- Frontvindu hadde en liten sprekk da vi fikk den.
- Hovedsikring brant (pga en DÅRLIG sikringsholder på 12v).
- Kjøkkenkran "ramlet" fra hverandre.
- Det manglet en lås/beslag på toalett dør.
- Kjøkken skuff front har slått/vridd seg.
- oppvarmet avløp fryser.

Dette er jo ikke noe store feil/mangler, men det begynner å bli kjedelig.
Forhandler har ett meget avslappende forhold til dette. De har sendt garanti til Dethleffs, men det tar visst LANG tid å få deler. Dette er jo over 6mnd siden.
Noen med erfaringer fra garanti/tid fra Dethleffs?

Christian.

-Om du har Alde og batteri er det veldig enkelt, bare å koble til ledningen fra laderen til plusspolen på "motsatt side av hovedbryter for 12V, denne settes i AV posisjon når du forlater vogna og Aldepanelet stilles i ønsket "posisjon" med den temp innstillingen du ønsker.

Koblet om laderen, fikk det til å virke.
Avløpet koblet jeg av, så nå går det rett ut fra baderoms vask. Problemet var at når det frøys, rant det vann ut av en skjøt under vasken. DVS ut med bunnplate i bakre sittegruppe for å få tørket opp. (hadde det vært tett i rørskjøt hadde det bare samlet seg vann i vasken)
Har gått over 12v anl. Det trenger mye forbedringer, tas til sommeren.
Ett annet problem er at vannet fryser under dobbltseng. Der må jeg også fikse litt på løsningen som er der.

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 23:21

chro2 skrev:

Har gått over 12v anl. Det trenger mye forbedringer, tas til sommeren.
Ett annet problem er at vannet fryser under dobbltseng. Der må jeg også fikse litt på løsningen som er der.

Å fikse vannslangene krever noen timers arbeid, men det er vel anvendte timer. Og sikringene er et kapittel for seg de også. Men det finnes løsning på det også.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 10:05

Jeg har flyttet slangene opp fra gulvet og stripset dem på konvektorene, litt her og der, når jeg allikevel har vert nede i benken, nesten ikke jobb i det hele tatt. Sånt burde selvfølgelig vert gjort fra fabrikk, men det er det altså ikke.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 10:08

Sånn så det ut


Dethleffs 740TK 16810

Og sånn ble det.

Dethleffs 740TK 17110

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 10:30

Slanger som ble til overs i dethleffsen vår etter en opprydding i slangesurret.
Etter dette har vi ikke hatt problemer med is i vannslangene når vi kom til vogna. Og så slipper vi å vente en evighet på at det kommer varmtvann i kranene.

Dethleffs 740TK DSC00009
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 11:34

Jan Ole skrev:
Sånn så det ut


Dethleffs 740TK 16810

Og sånn ble det.

Dethleffs 740TK 17110

Jan Ole

Hvorfor har du lagt de under? Da hindrer du jo mere av luftstrømmen gjennom konvektoren enn om du hadde lagt de på siden...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Dethleffs 740TK Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 12:01

Slik la jeg slangene nettopp for å få maks luftgjennomstrømning, som Sten Rune skriver. Vet ikke om hva det betyr i praksis, men vannet varmes ihvertfall opp.


Sist endret av JanP den Lør 25 Jun 2011 - 9:03, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 14:56

Jan Ole

Hvorfor har du lagt de under? Da hindrer du jo mere av luftstrømmen gjennom konvektoren enn om du hadde lagt de på siden...[/quote]

Husker ikke helt, men som du ser er det ikke noe plate på siden av denne konvektoren så forskjellen blir helt marginal under eller på siden.
Lufta kommer til fra alle sider men vil jo da stige opp fra toppen, arealet inn vil uansett bli større enn ut. Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av Jan Ole den Søn 27 Feb 2011 - 18:53, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
chro2




Male
Antall Innlegg : 3
Registration date : 16.08.2010

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 18:43

Takk for tips, blir litt å gjøre til sommeren da.
Til Toppen Go down
Gisle

Gisle


Male
Antall Innlegg : 7
Localisation : Askøy
Registration date : 25.06.2011

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 8:49

Dethleffs 740TK IMG_7465

Dethleffs 740TK IMG_7466

Dethleffs 740TK IMG_7468

Dethleffs 740TK IMG_7471

Dethleffs 740TK IMG_7472

Dethleffs 740TK IMG_7473

Dethleffs 740TK IMG_7475

Tips til dei som "sliter" med pendeleffekt: Sjekk vekta på kroken OG bytt til bedre felgpakke.(ET30 4x100)
Jeg byttet fra 185/70-14 til 205/60-15 og vogna ligger som klistret til veien ... selv med sykkelstativ.
Om mulig skal jeg faktisk gå for enda bredere pakke til neste år. Cool
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 9:01

Hvilket merke kjøpte du? Og er det forsterkede dekk, som er beregnet på tilhenger? Og vet du hvilken LI det nye er?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 9:06

Blir fint det der, men jeg tror jeg ville vert forsiktig med å gå for så veldig lav profil på grunn av at det kan bli "stumpete" og ikke gi nødvendig fjæring til vogna.
Er nok en vurdering og smakssak.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 9:16

Loadindexen er nok i orden, den er jo øket fra 88 til 91 i følge bildene.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 10:06

Ser det er LI 91 nå ja!

Det er vel en grunn til at hengere/vogner ikke leveres med lavprofildekk. 60profil er sikkert stødig det, men vel så viktig er vel selve konstruksjonen av dekket, og at det er tilpasset vogn. Kjøpte et sett dekk og lettmetallfelger til den forrige vogna, og sa klart i fra til selger, Lade dekkservice, om at det skulle på campingvogn og at det skulle være forsterkede dekk. Ble lagt på til ferien, og jeg merket at dette var ikke dekk egnet til vogn. Vogna ble ikke noe bedre å kjøre etter det, selv om det ble satt på 65-profil. Og selv med mye luft i dekkene så var de mere lik ei pære.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 10:15

Og jeg ser nå at dette er personbildekk og ikke forsterkede dekk. Er det så skal det stå 205/60H med XL bak H'n for å vise at dette er dekk beregnet for Xtra Load eller C-dekk.

Her tror jeg, uten at jeg påberoper meg å være spesiellt oppegående på dekk, at du har bommet og kjøpt deg dekk som ikke er beregnet for vogn. Påss godt på tempen i dekke på tur, dette kan du muligens angre på om det er personbildekk du har kjøpt deg.

Se litt om merking på Nokia sine sider. Punkt 6 gjelder merking XL.
Til Toppen Go down
Gisle

Gisle


Male
Antall Innlegg : 7
Localisation : Askøy
Registration date : 25.06.2011

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 11:34

Dèt var rask tilbakemelding, gutter ... Smile
Har kjørt nå med pakken ca. 6000 km og er godt fornøyd. JanP har helt rett i at det ikke står XL på de nye dekkene. Det gjorde det heller ikke på de orginalmonterte fra Dethleff's. (Altså den 14"- 185-pakken jeg bytta ut). Så jeg tenkte at det heller ikke betydde noe, ettersom de nye dekkene tåler mere vekt og hastighet ...

Men, selvsagt ... neste dekkpakke skal jeg se til at XL òg kommer på plass. Gir selvsagt tilbakemelding når erfaringene er på plass.

Bra dere passer på!

Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 14:08

Ville vært kjedelig om dekkene ikke tåler belastningen. Og surt å oppdage i ettertid.

Når du har kjørt så langt så skulle eventuelle problemer med varme ha vist seg.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 14:21

Vekt begrensninger på dekk og felg er egentlig et "ikke tema" på dobbeltakslede vogner.
"Alle" personbil dekk / felg tåler vel min. 500 kg og da har man 4 x min. 500 kg + 10% !!
Mye større problem på enkelt akslede +1600 kg. vogner!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 14:26

Kravet fra myndighetene ligger vel egentlig på dimensjon og LI, når LI kravet er så lavt er det vel ikke krav til forsterket utførelse heller?
Nå er det jo gjerne forskjeller mellom ellers like dekk fra forskjellige produsenter, myke sider og mindre myke sider og dette er kanskje ekstra viktig på dekk for tung vogn.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 15:32

Tror det er produsentens typegodkjenning som ligger til grunn for kravet om forsterket eller ikke. I kjøretøyforskriften §13-1 sies det ikke noe om dette.

Etter det jeg vet er det en kritisk faktor at sideveggene ikke får kontakt med vegbanen, og det tror jeg skjer ved campingvogn som beveger seg mye mere sidelengs enn en bil.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 15:39

Du skriver i innledningen at du hadde sprekker i et vindu. Og det er greitt å få på garanti/reklamasjon, da dette er svindyrt.

Jeg har, som jeg skrev tidliger i denne tråden, fått skiftet alle vinduene (7 stk). Og da jeg fikk se hva en vanlig utsalgspris på et ganske lite vindu er, trodde jeg nesten ikke hva jeg så: Ca 7500 for et lite vindu. Og jeg har 5 st som er større, bakvinduet er nesten dobbelt så stort som det jeg så. Dvs at jeg måtte ha betalt over 50000 kr for vinduene. Shocked
Jeg priser meg lykkelig for at dette gikk på reklamasjon.
Til Toppen Go down
Cute Camper

Cute Camper


Male
Antall Innlegg : 6
Age : 51
Localisation : Cavallino Treporti (VE)
Registration date : 03.06.2012

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeSøn 5 Aug 2012 - 21:51

Vogna vår ble levert med 185/70R14Li88 slik den sto klar hos forhandler. Under kjøring merket jeg veldig "vagging". Selv når vogna sto stille opplevdes den som noe ustabil. I vår kjøpte jeg 4 nye GTRadial 195/70R14CLi102 og fylte de med 4,0 bar. Det ble en stor forbedring Smile Fikk også ca.2cm økt bakkeklaring. Avstanden ble noe redusert til snaue 2cm. Ser litt skummelt ut, men etter tur-retur Venezia kan jeg ikke si at det har vært noe problem.
Til Toppen Go down
Gisle

Gisle


Male
Antall Innlegg : 7
Localisation : Askøy
Registration date : 25.06.2011

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeSøn 5 Aug 2012 - 23:27

Dethleffs 740TK DSCN0409-1

Dethleffs 740TK DSCN0413

Dethleffs 740TK IMAG0386

Flott å se liv i denne tråden. Flott å se at noen faktisk bryr seg om hvilke dekk som står på vognene. Bra! Selv var jeg ikke fornøyd, selv med oppgradering til 15"-pakken. Fant tilslutt en kombinasjon som passer meg perfekt, som gjør at vogna virkelig ligger på svingete Vestlandsveier og som er hèlt forutsigbar i enhver situasjon jeg har opplevd:

17" x 8" felg (til BMW E30) m/ ET27 og 4x100mm boltsirkel.
Med Falken 235/40ZR17 - 90Y.
(Bytta òg trekkbil i fjor til en X5)

Anbefalest STERKT!

Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeMan 6 Aug 2012 - 9:10

Tviler ikke på at det der er stabilt, men det må bli en høyere belastning på vogna på grunn av mindre fjæring i selve dekket mener jeg, derfor er jeg skeptisk selv om jeg absolutt ser behovet for mer stabilitet enn original dekket gir.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeMan 6 Aug 2012 - 13:34

Gisle

Hva var det som ikke var greit med første dekkvalg? Tenker på 205/60-15?
Jeg ønsker ikke å gjør det like ekstremt som du har nå, jeg har heller ikke lyst til å bytte ut originale 14" lettmetallfelger, men er på jakt etter en bedre mer stabil dekkdimensjon enn den som er levert originalt. Syns kjøreegenskapene er greie under norske forhold, men får litt pendling på svenske motorveier som jeg ikke vil ha.
Denne kom etter at Caravellen ble pensjonert til fordel for en bitteliten VW....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeMan 6 Aug 2012 - 21:56

Jan Ole
Svenske veier er ikke gode, husk det... Jeg merket det godt igjen på hjemveien i år også. Sidevinden oppover vestkysten med mye sporet veidekke i høyre feltet gjør at det er greit med 80 fartsgrense og ikke noe tempo-100 i Sverige spør du meg.

Med en aksling og 1900 kg er det jo ikke noe lavprofilalternativ for meg Smile

Bortsett fra litt "klatring" i sporene i Sverige synes jeg Kaben er veldig stødig.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeMan 6 Aug 2012 - 22:08

Pendling på svenske veier opplever jeg der det er 3-felts vei og 1 smalt felt i min kjøreretning pga rekkverk på begge sider. Da er det ofte dypere spor etter lastebilene, og det gjør vogna ustabil noen ganger. Vanskelig å finne dekk/felger som eliminerer akkurat dette, prioriterer heller litt andre ting når jeg skal bytte dekk til våren.
Til Toppen Go down
Cute Camper

Cute Camper


Male
Antall Innlegg : 6
Age : 51
Localisation : Cavallino Treporti (VE)
Registration date : 03.06.2012

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeMan 6 Aug 2012 - 22:18

Jan Ole:

195/70R14CLi102 var oppsjon i utstyrslista til vår Dethleffs og står også som alternativ i vognkortet. Kjøpte dekkene på dekkonline.com. Fin pris og rask levering (lurt å ringe først for å sjekke om de har på lager). Vaggingen ble redusert betydelig, men jeg merker fortsatt vogntog og busser som skal forbi på Autobahn. Det har nok mye å gjøre med at bilen er litt for lett (ca.2000-2200kg) + noe slakk i forstilling. Uansett har vogna blitt mye mer forutsigbar når det kommer til turbulens eller sterk sidevind Smile
En annen stor fordel er igangkjøring i kryss og køkjøring. Nå triller vogna lett i vei med automat'n så fort jeg slipper bremsen Very Happy med originaldekkene (Barum Li88) opplevdes den som tung...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeMan 6 Aug 2012 - 23:01

Nå er det sånn at pendlingen ble mer fremtredende etter bilbyttet og det falt ikke i god jord i copilot stolen for å si det sånn...

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeMan 6 Aug 2012 - 23:18

kanskje gå opp til Touareg?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitimeTir 7 Aug 2012 - 7:40

Det har vert et hett tema, men det blir da en gammel bil med store utgiftspotensiale, T5 er nok mer aktuelt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Dethleffs 740TK Empty
PosteTema: Re: Dethleffs 740TK   Dethleffs 740TK Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Dethleffs 740TK
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Dethleffs 740 TK
» Dethleffs -11
» A-mål Dethleffs 720
» Dethleffs 570 DB
» Dethleffs 510 TK

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: DETHLEFFS-
Gå Til: