| Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
thkarlson
Antall Innlegg : 5 Age : 45 Localisation : Vestfold Registration date : 05.03.2011
| Tema: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- Lør 5 Mar 2011 - 19:56 | |
| Hei dere
Vi har netopp bestemt oss for og kjøpe campingvogn, vi har flere venner som sommer camper men for vår del er det kun vintercamp det er snakk om da vi har hus i Lamanga (spania) Vi skal ha vognen på fastplass (Uvdal mest sannsynlig) vi er 2 voksene og 2 barn men antar at vi vil få mye besøk så fort vi er på plass der, derfor kikker jeg i utgangspunktet etter en forholdsvis stor vogn.
Jeg antar at det sikkert ligger mange lignende temaer ute fra før av og jeg har lest disse men det gir meg alikevell ikke svar på de tingene jeg lurer på
Håper noen kan hjepe til litt... Vi har satt et budsjett på max 100000,- dette fordi det er den første vognen vår og i den forstand ønsker vi og ha en grei vei ut itilfell det skull vise seg at vi ikke bruker den så mye som vi regner med, og skulle dette slå ann kan vi handle nyere vogn etterhvert.
Jeg har brukt mye tid på og kikke på vogner og vi liker Hobby godt, både utseende og de forskjellige løsningen liker vi, og ja jeg er blitt advart av andre allerede om f.eks kjøp deg en Hobby, skaff deg en Hobby... men jeg kan ikke forstå at disse vognene skal være så mye dårligere enn andre.. det må jo være den mest solgt vognen gjennom tidene, nok om det vi er selvsagt åpne for annet også men er som sagt det v finner mest av i vår prisklasse og som ser bra ut.
Nå litt om vognen:
hva skal man sjekke?? ser på nett at vi fort havner på vogn som er ca 10-12år gammel, noe spesielt med denne årgangen og bemerke?? Hva er viktig når det kommer til vinter camping, av utstyr i vognen og eventuel hva kan man ettermontere uten å tømme kontoen helt eventuelle andre ting dere måtte ønske og leggetil
takk så langt og håper på mange og brede svar
mvh Thomas & Christina | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- Lør 5 Mar 2011 - 20:06 | |
| Først av alt: skal dere starte med vintercamping og dere regner med at det blir en del helger og vil ha det lunt i vogna, kjøp ei vogn med Alde. Har du hatt det en gang så velger du ikke noe annet om det er vinterbruk som er en del av bruksområdet.
Var i ei Hobby noen timer i dag, og den vogna har Truma. Og jeg tror aldri at noen får meg til å gå god for at Truma er en god løsning for vinterbruk.
Har du mulighet til å sjekke så prøver du å kjenne rundt vinduer og senger i ei vogn med Truma, og i ei vogn med Alde. Og så får du avgjøre selv hva du synes. Og ikke se bare på graderstokken midt i vogna, men også rundt om i vogna.
Lykke til! |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- Lør 5 Mar 2011 - 20:35 | |
| Uvdal Vintercamping er bra http://www.uvdalvintercamping.no vi er der om vinter'n. Tenker dere å bygge fast fortelt eller skal dere bare ha vogna? Jeg tror ikke type vogn er så viktig, men det er behagelig med Alde. Reis litt rundt og se hva dere kunne like. Jeg tror at en rundsitter i den ene enden er best om man skal være i vogna på vinteren for det blir litt bedre plass enn om sofaen er på midten. TV stua i servicehuset er flott å sende barna bort i så litt avlasting er det jo der også. Størrelsen på sengene er ganske forskjellige også så det å titte litt og veie for og imot tror jeg er nyttig. | |
|
| |
Sten Rune Admin
Antall Innlegg : 15853 Age : 54 Localisation : Sande i Vestfold Registration date : 15.03.2007
| Tema: Re: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- Lør 5 Mar 2011 - 20:55 | |
| Pass på at vogna har gulvvarme. Jeg vil si at det nesten er et must for vintercamping.
_________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8916 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- Lør 5 Mar 2011 - 20:57 | |
| Vintercamping er en fin måte å bruke fritiden på. Men mange forhold spiller inn. Noen nevner varme og at det er alde som teller. Er ikke helt enig i dette. Ei vogn med truma varmesystem som i tillegg har fått ettermontert 2-3 el-jet ovner vil og ha en god varmekomfort. Nordiske vogner er nok noen hakk bedre til vinterbruk spesielt når du går 10-15 år bakover i tid Så dukker spørsmålene om for eksempel bruk av vann og frosne vannrør opp, Vinterfortelt eller spikerbu ( kan være kjekt med ei god spikerbu derom mye besøk)
Vi begynte med ei 90 modell Hobby med truma varmesystem + 2 stk el-jet ovner og et universaltelt. Vogna var ok den men ikke med ei god løsning på innredning for vårt bruk.
| |
|
| |
thkarlson
Antall Innlegg : 5 Age : 45 Localisation : Vestfold Registration date : 05.03.2011
| Tema: Re: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- Lør 5 Mar 2011 - 21:22 | |
| http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=27006827Denne på finn.no har vi tittet litt på Ja vi skal absolutt ha "spikertelt" etterhvert men får nesten finne vogn først:-) Kan man ettermontere noe av dette "vinterutstyret" eller vil kostnaden bli for høy, for i såfall er det kanskje bedre og legge litt mer i vognen for og få dette med engang Håper folk fortsetter og komme med råd og tips til oss | |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- Lør 5 Mar 2011 - 21:44 | |
| Nyere vogner holder seg godt i pris så jeg ville ikke være så redd for å legge litt penger i vogn om man har råd. En nyere fresh vogn hvor alle har det bra og fruen liker farger, ungene har god plass i sengene, far vedlikeholder det tekniske som virker utmerket tror jeg vil bli mye mer brukt enn en vogn som nesten passer. Vår debut med vogn var å leie en ny vogn og dra på tur. Da fant vi ut en god del om hva som var prioritert og handlet ny vogn. Siden den hadde greie vinteregenskaper og vi fant fram til Uvdal ble det til at vi prøvde og vi bruker vogna en god del på vinteren selv om det i utgangspunktet ikke var planen. Men en brukt "sånn passe" vogn ville jeg aldri fått sjefen med på tur i | |
|
| |
thkarlson
| Tema: Re: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- Lør 5 Mar 2011 - 22:26 | |
| Ja ny eller nyere vogn ville selvfølgelig vært og foretrekke men med nytt hus og ny bil får vi ta ny vogn når vi finner ut at dette er livet :-) Vi lånte vogn for ca 1 år siden og likte campinglivet men vi bestemte oss raskt for og finne en fast plass og ha den på, likte ikke kjøring i det hele tatt, desuten bruker vi mesteparten av sommeren i Spania Men høst/vinter/vår ønsker vi og ha noe sted og reise til for ski og annet gøy, vi har snakket om og kjøpe vogn i over ett år og etter alt for mange helger hjemme og inne vil vi kjøpe vogn og komme oss til f.eks Uvdal Så 100000,- er i utgangspunktet maks grensen for vogn, synes faktiske at Hobby fra denne tiden er helt ok og vi vil som sagt få på plass spikertelt etterhvert I utgangspunktet ser vi etter 650 eller 720 med køyeløsning men vi skal en tur på Askjem camping her i Tønsberg til uken for og kikke litt
Takk ArneO for infoen på pm om bla den vognen jeg sendte deg | |
|
| |
ArneO GENERAL!
| Tema: Re: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- Lør 5 Mar 2011 - 22:44 | |
| Må ha penger igjen til kosen også det er viktig, ellers kommer man seg ikke på tur. Tror kanskje planløsning, gode senger og at vogna er tørr bør langt opp på prioritetslisten.
| |
|
| |
thkarlson
| Tema: Re: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- Søn 6 Mar 2011 - 11:40 | |
| Det som altså er viktig er at vognen er fukttestet, gass anlegget kontrollert, alde er en fordel men ikke noe must. Gulvvarme er og foretrekke men kan enkelt ettermontertes. Eventuelt kan man også ettermontere noen form for varme i gulvet under teppene Spikertelt blir vi og få på plass men sikkert ikke første vinteren
Jeg er kjølemontør så noe form for varmeanlegg skal vi nok eventuelt klare og lage til i vognen men selvfølgelig alt som er orginale er og foretrekke
Ser som sagt etter en 720 ukfe eller 6.. Med køyer, vi skal ikke kjøre da jeg hater og kjøre med henger etc
Håper på fortsatt tilførsel av informasjon, tips og råd
Mvh Thomas
| |
|
| |
Antall Innlegg : 8916 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- Søn 6 Mar 2011 - 14:51 | |
| Hei. ser at du har fått med deg det vesentlige å tenke på. Og et mulig godt utgangspunkt. Finnes kanskje noen tips her også. http://wiki.caravan.norwegianforum.net/index.php?title=HovedsideEllers så er det bare å bruke forumet her for tips og råd. Det gjør vi andre her + vi liker å komme med allskens gode og umulige råd. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- Søn 6 Mar 2011 - 18:40 | |
| Husk at det er like mange fasiter som det er folk med vogn; Jeg mener f.eks. at nordisk vogn med Alde er et must for vintercamping om jeg skal ha det trivelig. Jeg skal tilbringe endel tid inne i vogna og derfor er stikkordene for meg bl.a. sitte- og varmekomfort. Jeg har hatt dårlig sirkulert vogn med Truma og dugg med frostroser på vinduene. Vond bak gjorde heller ikke tiden bedre. Ja, mye kan ettermonteres uten at jeg ser logikken i dette da utstyr og montasje koster penger det au. Ofte blir det heller ikke overvettes sammenlignbart heller. Ei vogn med utstyret ferdig montert er for meg mer fornuftig. Men som sagt; mange fasiter. Dette er min. |
|
| |
Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- Søn 6 Mar 2011 - 19:29 | |
| min fasit sier det samme, vogn uten alde er ikke spesielt komfortabelt på vinteren og enkelte vogner(skal ikke nevne navn) har alde, men er ikke konstruert for det, og klarer dermed ikke å levere god varmekomfort | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- Søn 6 Mar 2011 - 20:40 | |
| med 100' må du nok kompromisse, så far du velge hva som betyr mest. Stor vogn og god plass med f.eks alde blir fort ei ganske så gammel vogn. Og med risk for frostskader og annet trøbbel. Dårligere bygget vogn, men som er grei nok ned til -10-15 grader, men av billigere fabrikat og med noen mangler som skaper irritasjonen får nok med på kjøpet. Umulig å råde noen til eksakt hva de skal kjøpe, det er det nok du selv som må finne utav. Og det skjer når du leter litt. Finn noen i familien, på arbeid eller en nabo som har eid noen vogner og kan gi deg råd. Det tror jeg du er best tjent med. |
|
| |
| Tema: Re: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- Søn 6 Mar 2011 - 20:50 | |
| Kjekt å kunne høre andres synspunkter på vogner men til slutt så må man selv ta en avgjørelse basert på egne overbevisninger. Og om man må gjøre noen tilpassinger underveis som montering av gps-tracker, ryggekamera osv så overlever man det | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- | |
| |
|
| |
| Campingvogn (hobby) til ikke mer enn 100000,- | |
|