CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Forventet kuletrykk på tom vogn

Go down 
+12
OyvindSP
Ronny
Cecotto
livar
TomA
Jeck
Johnny
campist
ArneO
Jan Ole
Jan
pkfoss
16 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
pkfoss

pkfoss


Male
Antall Innlegg : 14
Localisation : Rogaland
Registration date : 09.01.2011

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeTor 7 Apr 2011 - 23:47

Hei!

Vi har nylig mottatt vår nye vogn, en Dethleffs Exclusive 745 TK, 2011 modell.
Skulle ut å kjøre med denne i kveld, og opplevde Wobbling i en hastighet på ca 65 km/t (litt surt vær, men ikke voldsomt med vind).
Bilen (nye VW Sharan) har slik "Tilhenger-anti-wobbling/skrens", og den slo inn og vogna tok seg inn enkelt og greit - ble aldri noen alvorlig situasjon.

Men jeg er blitt svært usikker på vognens egenskaper. Vognen er nemlig 100% tom. Kun en 10kg gassflaske og teppene til gulvet. Ellers har vi ikke flyttet inn i vognen.
Vognen skal være en kjørevogn, og langtur er planlagt til sommeren.

Jeg har fremhjul med vekt, og den viser 100+ kg med tom vogn.
Jeg var innom trafikkstasjonen og målte bilens vekt med og uten vognen påkoblet. Forskjellen var 120kg.

Er det rimelig at denne vognen (som i vognkortet er oppgitt til egenvekt 1927 kg og maks kuletrykk=100kg), virkelig kan ha ett kuletrykk på over 100kg tom?
Jeg ser med gru på hvordan dette vil gå når vi skal laste inn kjøkkenutstyr, mat, etc. Mye av dette skal være fremfor akslingene.

Hva sier dere - er det rimelig med så høyt kuletrykk på en tom vogn.
Hvis så er tilfelle- er dette ikke noen kjørevogn, så vidt jeg kan tolke.
Alle innspill mottas med takk!

--PKF
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeTor 7 Apr 2011 - 23:51

kan hengerfestet være veldig høyt muligens?
er det for høyt kommer det raskt masse kilo på kula
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeFre 8 Apr 2011 - 8:50

Dette var mye, har hørt om vogner med negativt kuletrykk ved tom vogn. På min er det litt trykk, men ganske lite og jeg må laste deretter, evt kjøre med en del vann i tanken.
Du må mye luft i dekkene på bilen, forsåvidt også i vognas dekk, opp mot maks gjerne.
Har du ac på taket?


_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeFre 8 Apr 2011 - 9:27

Reservehjul i gasskassa kom jeg til å tenke på. Jeg hadde det der til å begynne med, men satte på holder under vogna.
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeFre 8 Apr 2011 - 10:00

Jeg kan ikke hjelpe deg med kuletrykket, selv om det høres veldig høyt ut. Sliter selv med litt høyt kuletrykk, strever med å holde det nede til 90 - men det er fordi jeg har to sykler på draget + t2x 10 kg gass og i tillegg vanntanken foran akselen.

MEN: Når du får wobling i så lav hastighet - var det med slingringskoblingen inne? Har du sjekket lufttrykket i dekkene? På min vogn som bare veier 1600 fullt lastet har jeg 60 pund - slik som det står i manualen til min vogn. Med så høyt trykk og C-merkete dekk har jeg faktisk nesten aldri merket nevneverdig sideveis bevegelse unntatt i svært kraftig kastevind.
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeFre 8 Apr 2011 - 10:03

Som Jan ole sier. Bortimot maks trykk i dekka. Står gjerne på dekka hva som er max trykk.
Woblingen i lave hastigheter kommer gjerne på grunn av for lite luft i dekka i forhold til belastningen eller dekk med for lav lasteindex i forhold til belastningen.
For lavt kuletrykk gjør det ikke noe bedre mens høyere trykk på kula egentlig er mer positivt.
Og sporete asfalt kan også påvirke svært negativt. Og det har vi mye av nå for tiden.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeFre 8 Apr 2011 - 12:03

pkfoss: jeg hadde kuletrykk på 120 kg i fjor. Trodde det ihvertfall. Men jeg oppdaget at det ble et løft på bakaksel pga ujevnhet i terrenget. Som Jan sier, det er viktig at du ikke løfter vogna. Vogna må stå plant med underlaget når du sjekker vekta. Og du kan prøve å løfte vogna opp på kula istedetfor å bruke sveiva. Med 120 kg så får du knapt løftet den om du har normale biceps. Men løfter du greitt så er det feil på måleren.

Sjekk lufttrykk i bilen også, og kjøp deg en kvalitetsmåler som du kan bruke som referanse når du ev. må fylle luft underveis. Jeg har økt lufttrykket med 2 pund. Og det bidrar også til bedre stabilitet
Til Toppen Go down
pkfoss

pkfoss


Male
Antall Innlegg : 14
Localisation : Rogaland
Registration date : 09.01.2011

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeFre 8 Apr 2011 - 12:19

Takk for gode innspill her!

Under kjøringen var vognen helt tom, foruten 1 gassflaske + brannslukningsapparat.
Har ikke reservedekk heller. Det var alt. Ellers er det bare fastmontert utstyr fra fabrikk og leverandør (batteri TV antenne etc).

jeg har snakket med leverandøren i dag (2 ganger), så nå har jeg en liste over ting som skal skjekkes.

1) vogna skal veies i vater posisjon.
2) Jeg skal måle kulehøyden. Vi har jo en helt ny bil, så jeg forventet at den holdt seg innenfor grenser (hvis slike finnes). Hvis jeg har for høy kule, sier forhandler at draget på vognen kan justeres. Jeg tror ikke kulehøyden kan justeres. Dette er skjult drag, med elektrisk betjening (forøvrig supert å få frem kula på 3 sek).
3) Jeg må sjekke lufttrykket.

Skal "rapportere" status her når jeg vet mer.
--PKF
Til Toppen Go down
Jeck

Jeck


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Bergen
Registration date : 06.04.2011

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeFre 8 Apr 2011 - 18:33

Hva er avstand fra dragern og ned til veien?
Til Toppen Go down
pkfoss

pkfoss


Male
Antall Innlegg : 14
Localisation : Rogaland
Registration date : 09.01.2011

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeLør 9 Apr 2011 - 22:54

Da her jeg funnet ut mer detaljer.

1: lufttrykk. Dekkene skal maks ha 70 psi, og de lå på 66-67. Det var lite avvik, men jeg fylte opp i dag.
2: bilen står fremdeles på piggfrie vinterdekk, fylte opp maks lufttrykk på bilen også.
3: da var det ut på veien, og denne gang ut på motorveien for å se hvordan det fungerer. På fin asafalt ( nokså ny) går det fint, også opp mot 95km/t gps- fart.
4: men jeg opplever vogntoget følsomt for sporete vei. Både bil og vogn påvirkes. Min opplevelse er at mer vekt fremme hadde bedret kjøringen. Vognen er ovveraskende følsom for andre småbiler som kjører forbi i venstre felt.

Så til oppmåling, veiing:

1: kulens høyde over bakken er 450mm målt fra sentrum.
2: når vognen er koblet på er avstand fra underkant hansken til bakken 395mm ( bilen har luftdempning-dynamisk understell, så den holder jevn avstand.
3: når vognen er i vater, er avstand underkant handsken til bakken 430mm.
4: kulevekt når hansken står på samme nivå som påkoblet bilen: 100 kg.
5: kulevekt når vognen er i vater: 110kg
6: kulevekt når draget er løftet så mye som skal til å koble fra bilen: 130-140kg.

Av dette finner jeg ut:
1) vognen senkes altså fra vater når den kobles på bilen. Jeg konkluderer at kulen ikke kan være for høy.
2) vognen er altfor fremtung som tom vogn, og jeg har ikke mer å gå på for å øke kuletrykket ytterligere for å oppnå et mer stabilt vogntog. Skal jeg begynne å flytte inn i vognen, kan jeg ikke forstå annet enn at kuletrykket må øke ytterligere, og da gå utover lovlig grense ( for både bil og vogn).

Vognen er ennå ikke brukt, ikke overnattet, eller flyttet inn i. Jeg begynner å tenke at jeg må konkludere med av vognen ikke er laget for kjøring? Vognen er bestilt oppgradert til 2500kg - fra 2000 kg. Dette medfører et sterke understell. Jeg trodde dette skulle gi en bedre kjørevogn.

I tillegg er vognen blitt utrolig tung ( som helt tom vogn). I brosjyerene oppgitt til 1840 kg + ekstrautstyr. I vognkortet står det 1927 kg, og på dagens måling viser den 2060 kg. Da har jeg kun 140 kg opp til de 2200 som bilen kan dra.
Jeg kan ikke se vi kan klare oss med 140 kg for en fam på 5, markise etc.

Hva mener dere, har jeg gode argumenter til å gå tilbake til forhandler å si at denne vognen ikke er designet for kjøring. Det er trist for vognen er fantastisk flott innvendig, og vi har fått den akkurat slik vi ville ha den ( foruten kjøreegenskaper :-))
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeLør 9 Apr 2011 - 23:10

Jeg tror jeg må si (det siste avsnittet): velkommen etter. Tror vi er mange tusen som er i den båten. Jeg opplever den oppgitte vekten som en ren og skjær bløff fra Dethleffs i mitt tilfelle. Etter å ha lagt på 2 litt unge over madrasser (12-14 kg/stk), et par lette stoler og noen få kopper/tallerkener/bestikk så veide vogna 1870 + kulevekt. Da har jeg i realiteten bare 40-50 kg igjen.

Når jeg skal kjøpe ny vogn så blir det defintivt 2500 kg totalvekt. Du kan jo prøve å gå den veien og prøve å få gjøre om handelen. Tror du må gå en lang og kostbar vei. Men det er kanskje på tide at den noen tar den kampen og vinner frem? Og den som skal gjøre den må ha ei lommebok som ikke er tom!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeLør 9 Apr 2011 - 23:42

Først, de piggfrie dekkene hjelper nok ikke til her, de er fryktelig myke sideveis.
Om du bør klage til forhandler? Ja, det syns jeg. Du får ikke brukt denne vogna lovlig om tallene du oppgir er fra pålitelig vekt.
At det "alltid" er sånn at vekten blir høyere enn oppgitt er ikke jeg sikker på.
Når jeg tok min vogn i bruk på den første turen til danmark, dette var like etter at jeg fikk den, var totalvekten like under to tonn og altså lovlig. Det har den neppe vert siden, det samler seg utrolig mye rart i en vogn som brukes.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeSøn 10 Apr 2011 - 2:12

Tror du får problemer med å vinne frem ovenfor forhandler. Vognen er jo bestilt med oppgradert totalvekt til 2500 kg. At din bil bare kan trekke 2200 kg tror jeg ikke forhandler kan lastes for. Mulig du har diskutert din bil og hvilken vekt denne kan trekke med forhandler, men ut ifra hva du har skrevet er jeg u sikker.
Er vel enig med JanP at det er på tide at noen tar denne kampen en gang.
Ønsker uansett lykke til med Campinglivet.
Til Toppen Go down
pkfoss

pkfoss


Male
Antall Innlegg : 14
Localisation : Rogaland
Registration date : 09.01.2011

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeSøn 10 Apr 2011 - 11:10

TomA,
Forhandler er godt kjent med at vår bil kunne dra 2200 kg, lenge før vi bestilte.
Jeg mener han er den profesjonelle part, og burde orientert meg hvis vekten ble for høy. Det ble også kommunisert at jeg burda ha minst 200kg nyttelast.
Det som blir mitt viktigste argument nå, er
1) Vognen er ubrukt (ikke flyttet inn i, eller overnattet)
2) Den er kun kjørt hjem til meg, og så på vekten på Forus.
3) Og så er det viktigste poenget at de har solgt meg en vogn som er ulovlig å bruke, pga for tung på kroken (max 100 kg i vognkortet). Det må forventes at vognen skal kunne ha utstyr i gasskassen samt kjøleskap, kjøkken. Bak i vognen blir det svært lite vekt (sengetøy).

Jeg kommer til å kjøre vognen tilbake til forhandler, og kreve at de sjekker med fabrikken at vognen er blitt så tung forran. Så får de komme opp med forslag til tiltak.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeSøn 10 Apr 2011 - 11:34

Om du har sjekket på ei vekt så kan det være at den viser feil også, det har jeg erfart 2 ggr på ei vekt som jeg passerer ofte. Ha det i bakhodet. Denne vogna skal da ikke være over 2000 kg, selv om det er noen ekstra kg på vekta pga oppgraderingen.

Jeg tror at denne vekta på Forus lurer deg på noen kg, så kanskje kan du slippe ned skuldrene litt. Cool
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeSøn 10 Apr 2011 - 12:01

Tjaee... hva skal man si?

Totalvekten er oppgradert og egenvekten gått opp (delvis) pga. kraftigere ramme og aksler.
Tom vogn som er tyngre enn trekkbilen, kan aldri bli noe stabil vogntog!
Med så tung vogn / lett bil vil sporete vei oppleves som ganske ustabil: Rett og slett fordi sporvidden på vogna ikke passer til sporene i veien og bilen er ikke tung nok til å takle vogna som rir opp og ned i sporene.

Tror du kan oppnå en liten fordel på jevn og god vei, hvis du senker lufttrykket på forakslen. Nå blir draget senket 5 cm ned i forhold til vater og du får en god del ekstra trykk på forakslen. Balansepunktet på vogna blir også flyttet fremover når du senker draget. Dvs større "overheng" bak og mindre stabilitet.
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeSøn 10 Apr 2011 - 12:07

...om vekta bare er 5 % feil så er det jo 100 kilo.
Jeg vil uansett berømme deg for at du undersøker dette. Alt for mange bare kjører i vei uten å sjekke!


Når du måler kuletrykket, måler du det eksakt på kulehansken, eller på nesehjulet? Hvis du måler det på hjulet, vil det faktisk være veldig stor forskjell fram til kulehansken på en så stor vogn. Men gjør du der allerede, er det verre.

Al-ko har en omregningstabell for dette. (Men det er BPW på din, kanskje?)

...nå så jeg at du har vekt på framhjulet. Det har jeg på min Fendt også. Den viste vel 100, men da jeg fikk omregnet ble den nede på 90 kg. Det er litt dumt med slike vekter, om det ikke følger med bruksansvisning. Dette er matematikk, men jeg vil tippe at det slår ut temmelig mye på din vogn.

Til Toppen Go down
http://www.campist.info
pkfoss

pkfoss


Male
Antall Innlegg : 14
Localisation : Rogaland
Registration date : 09.01.2011

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeSøn 10 Apr 2011 - 12:25

JanP,
Ja jeg har og tenkt på at vekten kan være feil. Den viste svært mye på forrige vogn også, og veier jeg bare bilen, så synes jeg den og er tung. Jeg ber forhandleren kontrollmåle vogna.

JKL,
Ja det er mulig jeg er i grenseland for hva som er lurt i kombinasjon bil vogn. Nå er ikke nye VW Sharan så veldig lett. Da jeg veide ( på samme vekt) bilen med vognen tilkoblet, viste vekten 2150 kg. På tur skal 4-5 personer sitte på. Så slik sett blir vel bilen tyngst.
Bilen er godkjent for 2200 kg tilhengevekt.

Campist,
Jeg har målt vekten på støttehjulet. Du har rett i at vekt/arm utregning vil nok vise at den er noe lettere på selve kulen (jeg er realfag-nerd :-) - kanskje derfor jeg sjekker dette så nøye også. Alternativet er nok den gamle badevekten og ei trefjøl :-) Da kan det måles nøyaktig.....

Nå har jeg god kontakt med forhandleren, så nå vil jeg at de selv skal gå over vognen. Det kan jo hende vi kan gjøre noen tiltak (som. feks. flytte batteriet helt bakert i vognen. Alden står også mellom aksling og drag. Jeg oppfordrer at de tar kontakt med fabrikken.

Er det noen som vet hvor mye en gassovn veier? Og kan den demonteres uten for mye stress. Jeg trenger strengt tatt ikke den på sommertur - men fin på vinterfjellet.
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeSøn 10 Apr 2011 - 12:36

Jeg har ikke tid til å lete nå, men som sagt så har Al-ko et eget skjema for å gjøre om vekten til riktig. Når du vet avstanden fra midten av kula til akselen på nesehjulet, står det jo avstanden til akselen i vognkortet. Så slipper du å finne opp kruttet og gjøre alt selv ;-)

En slik pinne med vekt å veie burde vel også butikken kunne gi deg. Det er ikke mange tierne den koster.

En helt annen ting: Min vogn vugger godt når jeg kjører på veien i boligområdet her vår jeg bor, blir bedre på E18 og helt suveren når jeg kommer til Sverige og perfekt i Tyskland. Dermed er ferien staket ut :-)

(...men vi blåste frostrøyk i München i fjor i 3 varmegrader på morran og hadde 5 grader og sur vind i Wien for noen år siden. Da er det godt med litt ovn :-)
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeMan 11 Apr 2011 - 14:56

Har ingen erfaring med vekta påForus, men er overbevist om at vekta på Krossmoen viser for mye. Husk at en slik vekt er bygget for veiing av store tunge kjøretøy, vogna ligger nok på under 10% av det vekta er konstruert og kalibrert for.
Ellers syns jeg det høres ganske urimelig ut med så mye kulevekt på tom ny vogn ja!
Har du blitt forespeilet vektøkning med å gå fra 2000 til 2500 kg totalvekt? At den skal overgå opprinnelig totalvekt pga ramme og aksler for 500 kg ekstra totalvekt syns jeg høres voldsomt ut, kan da ikke bli så mye tyngre vel?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeMan 11 Apr 2011 - 15:47

finn et grustak en eller annen plass
de vektene brukes i salg, og har stort sett ei nøyaktighet innenfor 10 kilo
i alle fall har de det her i distriktet
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeTir 12 Apr 2011 - 16:07

Hei!
Kanskje et dumt spørsmål. Er vanntanken din full? Denne ligger jo i sittegruppen foran. Dette opplevde jeg også med en 740TK som jeg kjøpte. Forhandler hadde da fyllt opp vanntanken på klargjøringa (70ltr)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeTir 12 Apr 2011 - 16:24

Tanken skal vel være oppfylt når vekt på kjøreklar oppgies, om jeg husker riktig.

Ifølge EU-direktiv 92/21 EG og EN 1645-2 angies det at retningslinjene mht vognens vekt erstattes av "vekt i kjørekler stand". Det inneholder blant annet følgende grunnutstyr: Fylt ferskvannstank, 2x11 kg gassflasker som er 90% fylte, og en kabeltrommel.
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeTir 12 Apr 2011 - 21:18

JanP skrev:
Tanken skal vel være oppfylt når vekt på kjøreklar oppgies, om jeg husker riktig.

Ifølge EU-direktiv 92/21 EG og EN 1645-2 angies det at retningslinjene mht vognens vekt erstattes av "vekt i kjørekler stand". Det inneholder blant annet følgende grunnutstyr: Fylt ferskvannstank, 2x11 kg gassflasker som er 90% fylte, og en kabeltrommel.

Ja, men her var tema for høyt kuletrykk. Da tanken er plassert så langt foran på vogna, vil jo dette øke kuletrykket dramatisk med 70 liters tank. Vil tro det er de færreste som kjører med full vanntank da lastekapasiteten på de fleste vogner er i minste laget....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeTir 12 Apr 2011 - 21:41

Cecotto skrev:
Ja, men her var tema for høyt kuletrykk. Da tanken
er plassert så langt foran på vogna, vil jo dette øke kuletrykket
dramatisk med 70 liters tank.

Cecotto skrev:
Hei!Kanskje et dumt spørsmål. Er vanntanken din full? Denne ligger jo i sittegruppen foran. Dette opplevde jeg også med en 740TK som jeg kjøpte. Forhandler hadde da fyllt opp vanntanken på klargjøringa (70ltr)

Poenget mitt var, men kanskje utydelig, at kjøreklar vogn skal være med full vanntank. Og derfor skal også vekta være tilsvarende lettere, både mht totalvekt og kuletrykk når tanken er tom. Vekta du har kjørt på må være riv ruskende gal når det gjelder totalvekta.

Det høye kuletrykket vil jeg ikke spekulere i, men her må det da være noe helt galt om du skal ha 2 gassflasker og full tank. 70 liter vann, om tanken er plassert midt mellom aksler og kule, vil utgjøre ca35 kg ekstra trykk på kula.

Fyll opp vanntanken, sett inn 2 gassflasker og kjør innom forhandler og be de sjekke trykk og vekt og ta det derfra.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeTir 26 Apr 2011 - 1:32

Tror du kommer til å oppleve dette vogntoget som mye mere stabilt når bilen får stive sommerdekk på og last (passasjerer,diesel,last) har aldri sett behovet for mer enn en alu/kompositt flaske på 3 ukers tur, vannmengden i tanken kan holdes til et minimum under transport, markisa heneger like mye bak akslingene som foran så dette bidrar ikke negativt, og du kan laste under senger bak for å lette krok trykket...har hatt to vogner selv og begge må lastes på sin egen måte for å oppnå stabilitet, dette finner du ut av med erfaring..
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeTir 26 Apr 2011 - 14:38

I vår 720 har vi motsatt problem, i og med at vanntanken ligger under bakre sittegruppe må denne tømmes når vi skal ut å kjøre for ikke å få for lavt kuletrykk. Det er da den begynner å wobble og bli ubehagelig. Kjører av og til henger med minigraver, da er kuletrykket godt over 100 kg, og den ligger dønn stabilt....
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 118
Localisation : Hovdebygda, Ørsta
Registration date : 19.01.2011

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeTor 12 Mai 2011 - 17:02

Pkfoss!

Har problemet løyst seg med forhandler?
Til Toppen Go down
pkfoss

pkfoss


Male
Antall Innlegg : 14
Localisation : Rogaland
Registration date : 09.01.2011

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeLør 14 Mai 2011 - 20:06

alle, her er en løypemelding....

Jeg leverte vognen tilbake til forhandler. Han skjønte problemet, og han sa at dette vil være en læring også for han.
Forhandler har og vært og veiet vognen (så tom jeg vog den), og de kom frem til 2040 kg.
I tillegg har de kommet opp med en liste (fra fabrikken) om hva de ulike utstyrsvalgene veier:

Grunnvekt standard vogn: 1837 kg
Alde winterpakke: 70 kg
Adventagepakke : 37 kg
2500 kg chassis : 22 kg
Bakeovn: 12 kg
3. seng i køyseng: 10 kg
Glatte sider med ekstra lag lakk: 22 kg
Autark pakke: 35 kg
Sum 2047 kg.

De 7kg skriver jeg på nøyaktigheten.

Hadde jeg fått vite om denne vektlisten på forhånd, så hadde nok både glatte sider og bakeovn gått ut (da var jeg nede på 2006 kg). Jeg kan spare ca 10kg på å gå fra stål til kompositt gassflaske også. Vognen har jo egentlig en nyttevekt på 450 kg siden den kan være 2500 - men bilen vår har maks tilhengervekt 2200kg.

Det jeg tenker å gjøre nå er:
1) Flytte batteriet (ca 20 kg) fra fremfor akslingen til helt bakerst i vognen. Da har jeg mer vekt å gå på fremme (for å ha kulevekten under 100 kg). Det er fremme mest last vil bli lagt inn i vognen.
2) Vi vurderer å demontere bakeovnen (12 kg) - bl.a. fordi vi skal inn med overmadrasser, og på vintercamp kan vi ha en god micro-ovn i forteltet.

I tillegg har jeg fått på sommerdekk på bilen, og bilen er mye mer stabil på veien (uten henger). Jeg merker stor forskjell på sporingen og mykheten fra vinterdekkene (225/50-17), til de nye sommerdekkene (225/45-18).

Over 17.mai skal jeg kjøre en tur med vår vogn igjen for å se, samt prøvekjøre en Adria 743 vogn, bare for å sjekke om AL-KO kobling kan bety noen forskjell.

Litt om kulevekten:
Jeg har målt vekten fremme ved at jeg målte på støttehjulet. Fysiske lov om vektstang forteller at vekten på kula må bli mindre. Avtand kule - støttehjul er ca 80cm.
Derfor er min 100kg på støttehjulet ca 80 på kula.
Så neste gang jeg skal prøvekjøre skal jeg fylle vann på tanken, og måle med badevekt på handsken. Kanskje vektøkning fra 80-100kg på kula + sommerdekk er det som skal til for å få et stabilt vogntog.

Jeg regner ikke med å levere vognen tilbake - vi satser på at vi skal klare oss med 180 kg ekstra i vognen på tur. Resten av året skal vognen stå på vintercamping.

Skal poste mer etterhvert.

Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeLør 14 Mai 2011 - 23:30

Jeg har nettopp kjøpt en Adria 663 UK Supreme, og ble også overrasket over at kuletrykket var høyt. Nå målte jeg med en slik vektstav man setter under kulehansken, og den viste mellom 90 og 100kg på tom ny vogn. Om denne vekta er rett, er jeg ikke helt sikker på. Skal veie med annen vekt. Men her er også batteriet plassert i sittegruppen fremme, og det er jo absolutt ikke noen fordel. Kanskje jeg skal flytte det bak jeg også.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeSøn 15 Mai 2011 - 20:20

Plages litt med framtung 663 jeg også og jeg bruker telt stengene til å få mer vekt bak samt at jeg kjører med kun en alu flaske og tom vanntank..funker fint det..
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeSøn 15 Mai 2011 - 21:01

Den jeg hadde i fjor, 2010 mod, var, helt tom, ca 40 kg på kula. Måtte kompensere med å fylle vann på tanken til jeg nådde ca 85 kg. (Selvfølgelig etter den er lastet eller med utstyr)

Jeg har nå nettopp vært ute å foretatt målinger, og kalibrert vekta først.
Med batteri montert fremme, ikke vann i tanken, med ei full gassflaske i kompositt, og kabeltrommel, er vogna 94 kg på kulehansken.
Jeg flytter batteriet helt bak i vogna, og vekta viser nå 70 kg.
Temmelig stor forskjell.
Pussige greier at de finner på å montere batteriet fremme.. scratch

Er løsningen å flytte batteriet bak?
Hva synes dere?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeSøn 15 Mai 2011 - 21:20

Om du har lasteluke i front så blir det vel der du legger inn en del av bagasjen, og da øker vekta lett med flere kg. Og da tror jeg du bør se på å flytte batteriet, om det er det som er det enkleste. Men så må du vel også se på plasseringen av laderen også?

Om du flytter batteriet, og må legge kabler: legg 2 x 10 mm2 og bruk skikkelige sko, men det er vel unødvendig å foretelle en trikker? Cool
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeSøn 15 Mai 2011 - 21:28

Lasteluka er bak, under senga, som er bak hjulene, så det er klart at en del last kan legges der.
Kabeldimensjonen må økes betraktelig ja. Men er det nødvendig å flytte laderen, det er litt mer ledninger enn bare batteriet.
Da jeg skulle prøveflytte batteriet, ser jeg at + ledningen til batteriet er helt løs. Ikke bra, men bra at jeg oppdaget det før vogna er tatt i bruk.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitimeMan 16 Mai 2011 - 23:46

Ronny skrev:
Plages litt med framtung 663 jeg også og jeg bruker telt stengene til å få mer vekt bak samt at jeg kjører med kun en alu flaske og tom vanntank..funker fint det..

Hva veier vogna di på kula, er det ikke samme vogn som jeg hadde i fjor, 663 UK Classica?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Forventet kuletrykk på tom vogn Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Forventet kuletrykk på tom vogn
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Måling av kuletrykk
» Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
» Vogn til å bo i

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: