CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Forventet kuletrykk på tom vogn

Go down 
+12
OyvindSP
Ronny
Cecotto
livar
TomA
Jeck
Johnny
campist
ArneO
Jan Ole
Jan
pkfoss
16 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny

Male
Antall Innlegg : 2184
Registration date : 26.09.2007

Forventet kuletrykk på tom vogn - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn - Page 2 Icon_minitimeMan 16 Mai 2011 - 23:56

Godt spørsmål, har ikke veid den bare løfta den og sett at bilen ble alt for baktung..får prøve med badevekta når jeg tar den hjem fra fjellet..
Til Toppen Go down
pkfoss

pkfoss

Male
Antall Innlegg : 14
Registration date : 09.01.2011

PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn - Page 2 Icon_minitimeOns 1 Jun 2011 - 23:22

Hei!

Da har jeg hentet vognen hos forhandleren, litt ombygget. Har kjørt en times tur hjem dag, på landevei og motorvei (Vigrestad - Sola).

Det som var gjort med vogna før jeg kjørte i dag:
* Batteriet er flyttet bakerst i vogna (batteriet er ekstra stort - og veier vel ca 20kg)
* Bakerovn er tatt ut. På listene skulle den veie 12 kg. Det stemmer ikke - vår antakelse er 7-8kg (bør vi ta den inn igjen ?)
* Monterte på en liten markise (360).
* fylte på 20 liter vann i tanken (siden den skal ha lettere kuletrykk nå)

I tillegg er det stål gassflaske i vognen. Beholder den for vinterbruk, men bruker kompositt i sommer (sparer 10kg til).

Turen hjemover ble en HELT ANNEN OPPLEVELSE. Vognen lå dønn stille der bak. Jeg møtte et par tømmerbil/vogntog i 70 sone (jeg hadde 70 selv), og det var ikke antydning til bevegelse /sug da vi møttes. Smilet på sjåføren kom litt etter litt.
Jeg tror nok også at de brede vinterdekkene (225/50-17) med markerte skuldrer ikke var gode dekk å kjøre på tidligere. Nå sitter nye 225x45-18 Conti SportContact5, og bilen sitter mye bedre på veien også uten vogn.
På motorveien prøvde jeg meg i 90 km/t (GPS-fart). Litt løsere virker vognen selvsagt, men ikke noe ubehagelig.

Jeg kjørte innom vekta på Forus for å sjekke også.
Følgende mål ble funnet:
Kulevekt: 70kg (med 20l i tanken og stål gassflaske). Denne gangen vog jeg hvor mye lettere bilen ble da vognen ble koblet av (støttehjulet står på utsiden av vekta). Da er dette rett vekt.

Boggi-vekt: 1990kg.
Total vognvekt ble da 2060 kg. Dette er da med 20l vann, stål gassflaske, vintertepper på gulvene, markise på plass.
Da har vi igjen ca 150kg til å pakke inn. Det bør nok holde.
Med tom vanntank, ut med vintertepper, og bytte til kompositt flaske - blr det enda 35kg å gå på.
Bilen kan trekke 2200kg, så nå begynner jeg å se lyst på dette! (vognen kan være 2500kg)

Total vogntog m/sjåfør ble veiet til 4100kg.
Tillatt vogntogvekt for bilen en 4790kg - så det er nesten 700kg i differanse. Familie (5 personer til) og 150kg last i vognen blir totalt 430kg - så vogntoget blir i sommer 250kg lettere enn tillatt - bra!

Nå blir det prøve-camping-tur fra i torsdag-lørdag denne uken. For å sjekke at alt fungerer før sommerferien.
Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad

Male
Antall Innlegg : 97
Registration date : 09.05.2013

PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn - Page 2 Icon_minitimeFre 17 Mai 2013 - 20:53

Interessant tråd! Flott at dere deler erfaringene med oss andre! :-)
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck

Male
Antall Innlegg : 740
Registration date : 09.09.2011

PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn - Page 2 Icon_minitimeFre 17 Mai 2013 - 22:35

Har også lest Hele tråden nå, siden den kom opp pga "Offroad".

Per Kåre Foss: Godt og interessant skrevet!
Jeg har selv vært "tvunget" til å bytte ut originaldimensjonen på bilen (265/70-16") til 285/60-18" for å få vogna stabil. Ble bare 90 % fornøyd med det... så byttet jeg fra 1997 boggi til 2013 boggivogn med max oppgradering på akslingene, og først da ble vogntoget mitt helt stabilt. (gps testet opp til 125kmt)
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Forventet kuletrykk på tom vogn   Forventet kuletrykk på tom vogn - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down

Forventet kuletrykk på tom vogn
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Måling av kuletrykk
» Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
» Tak over vogn