Hei!
Da har jeg hentet vognen hos forhandleren, litt ombygget. Har kjørt en times tur hjem dag, på landevei og motorvei (Vigrestad - Sola).
Det som var gjort med vogna før jeg kjørte i dag:
* Batteriet er flyttet bakerst i vogna (batteriet er ekstra stort - og veier vel ca 20kg)
* Bakerovn er tatt ut. På listene skulle den veie 12 kg. Det stemmer ikke - vår antakelse er 7-8kg (bør vi ta den inn igjen ?)
* Monterte på en liten markise (360).
* fylte på 20 liter vann i tanken (siden den skal ha lettere kuletrykk nå)
I tillegg er det stål gassflaske i vognen. Beholder den for vinterbruk, men bruker kompositt i sommer (sparer 10kg til).
Turen hjemover ble en HELT ANNEN OPPLEVELSE. Vognen lå dønn stille der bak. Jeg møtte et par tømmerbil/vogntog i 70 sone (jeg hadde 70 selv), og det var ikke antydning til bevegelse /sug da vi møttes. Smilet på sjåføren kom litt etter litt.
Jeg tror nok også at de brede vinterdekkene (225/50-17) med markerte skuldrer ikke var gode dekk å kjøre på tidligere. Nå sitter nye 225x45-18 Conti SportContact5, og bilen sitter mye bedre på veien også uten vogn.
På motorveien prøvde jeg meg i 90 km/t (GPS-fart). Litt løsere virker vognen selvsagt, men ikke noe ubehagelig.
Jeg kjørte innom vekta på Forus for å sjekke også.
Følgende mål ble funnet:
Kulevekt: 70kg (med 20l i tanken og stål gassflaske). Denne gangen vog jeg hvor mye lettere bilen ble da vognen ble koblet av (støttehjulet står på utsiden av vekta). Da er dette rett vekt.
Boggi-vekt: 1990kg.
Total vognvekt ble da 2060 kg. Dette er da med 20l vann, stål gassflaske, vintertepper på gulvene, markise på plass.
Da har vi igjen ca 150kg til å pakke inn. Det bør nok holde.
Med tom vanntank, ut med vintertepper, og bytte til kompositt flaske - blr det enda 35kg å gå på.
Bilen kan trekke 2200kg, så nå begynner jeg å se lyst på dette! (vognen kan være 2500kg)
Total vogntog m/sjåfør ble veiet til 4100kg.
Tillatt vogntogvekt for bilen en 4790kg - så det er nesten 700kg i differanse. Familie (5 personer til) og 150kg last i vognen blir totalt 430kg - så vogntoget blir i sommer 250kg lettere enn tillatt - bra!
Nå blir det prøve-camping-tur fra i torsdag-lørdag denne uken. For å sjekke at alt fungerer før sommerferien.