CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeOns 20 Apr 2011 - 19:12

Hei. Har hentet hjem vogna i dag og så at stikkontakta hadde irret i stykker. Har en 13-pin liggende og lurer på om jeg kan bruke denne kontakten. Får ikke tak i original kontakt før over påske. Originalkontakten er en multikontakt. En slags 7-pin omkranset av kontaktpoler. Vogna er en 2002 LMC.

Håper noen kan svare informativt, og kanskje linke meg til koblingsjemaer.

Mvh. Morten

Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeOns 20 Apr 2011 - 19:34

ikke noe problem å bruke den kontakta så lenge det er tilsvarende på bilen og at den kobles rett
men det sier seg vel selv
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeOns 20 Apr 2011 - 19:35

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeOns 20 Apr 2011 - 20:17

Det er en såkalt Multicon-west kontakt du har og den er egentlig genial.
Har desverre ikke koblingsskjema, men det bør vel kunne finnes på nettet. Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeOns 20 Apr 2011 - 20:25

Og nei, du kan vel ikke bruke 13 pin kontakten.
Du kan bruke en vanlig 7 pun, trenger ikke overgangsplugger med dette systemet. Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeOns 20 Apr 2011 - 22:05

må vel kunne hente ut de nødvendige ledninger og koble om for å kunne bruke til over påske vel?
kan ikke se at det skal være noe problem
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeOns 20 Apr 2011 - 22:08

Tror det ja, bare å koble opp en 7pin det. Jeg forstår det sånn et det er dette systemet som sitter på bilen også? Shocked Multiconwest altså....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeOns 20 Apr 2011 - 22:10

7 pin ja, tenkte 13 pin på bilen jeg
min feil, leste ikke godt nok
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeOns 20 Apr 2011 - 22:56

Hei. Takk for svarene så langt. Det sitter 7-pin på trekkvogna. Er egentlig litt overrasket over det, siden det er en 2008-modell volvo. Uansett, forstår det nå slik at så lenge jeg har 7-pin ut fra trekkvogna, så vil jeg ikke kunne nyttiggjøre meg de øvrige funksjonene/kablene som er koblet på campingvognens stikkontakt av "Multicon-West-type". Dermed er det like greit å koble en ordinær 7-pin fra vogna som fast løsning så lenge jeg har denne trekkvogna.

Stemmer det?

Det er for øvrig 3 stk. 2,5mm2 kabler som var koblet på pinnene i ytterkant rundt multicon-west-kontakten. Disse har jeg ingensteds å koble mot en 7-pin kontakt. Vet ikke hvilken funksjon de har, men den blå hadde kontinuerlig strøm fra batteriet i vogna. For øvrig var en BLÅ/hvit og den siste HVIT/blå
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeOns 20 Apr 2011 - 23:01

7 pinns til vogna har vel stort sett alle bensinstasjoner
de utenpåliggende kan muligens være slikt som lading av batteri under kjøring fra bil, drift av kjøleskap
eller lignende
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeTor 21 Apr 2011 - 9:19


Koblingskjema på Multicon og Jäger (på nederlansk) http://www.caravantrekker.nl/algemeen/stekkers.php#Multicon

Jäger på norsk så du kan sammenligne http://www.norsktilhengersenter.no/eu_standard.html

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeTor 21 Apr 2011 - 10:05

På denne linken skal det vel være litt info om de forskjellige grensesnitt:

http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/36_37.pdf
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeTor 21 Apr 2011 - 23:55

Takker for svar og interessante linker! Stemmer det at jeg må bygge om bilen til en 13-pin(Jaeger/West) for å nyttiggjøre meg elektriske funksjoner utover de som ligger i en 7-pin kontakt? Alt tyder jo på det. På nyere volvo er det vel slik at selvgjorte lureløsninger enten ikke fungerer eller fører til masse feilkoder.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeFre 22 Apr 2011 - 0:12

Gå for 13pin Jæger, ikke fordi den er best, men den er mest brukt.
Jaffal mitt råd. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeFre 22 Apr 2011 - 0:16

og feilkoder vil det hagle med hvis du gjør det selv
den må programeres på verksted slik at hjernen i bilen vet hvorfor det er nye ledninger der, og hva de skal brukes til
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeSøn 15 Mai 2011 - 20:14

Lurer på å bytte min gammeldagse 7 pol til Jaeger, ikke for å utnytte flere funkskjoner ettersom ledningsnettet mitt ikke støtter det men for å få vekk en feilkilde i den fordømte overgangsstykket. Har 7pol bil og jaeger vogn..var ikke så morro å kjøre igjennom sundsvall med baklys som virka sånn i peroder..seint var det og så å koble av vogna og lete nytt overgangs stykke var ikke et alternativ..
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeSøn 15 Mai 2011 - 21:47

Dersom Jaeger er det samme som standard 13-pol, så er vel ikke det noe problem å bytte. Benytt en av linkene til koblingsskjemaer høyere opp i tråden. Eneste er vel at du isolerer vekk de kablene fra 13-pinkontakta som du ikke lenger vil ha noen plass å koble. Uansett så ville jeg heller byttet overgangsstykke/adapter enn å gripe inn i vognens originale opplegg dersom det ikke er noe galt ved det. Hva med å oppgradere til 13-pol på mondeoen da?
Jeg byttet til 7-pol på vogna, siden det er det jeg har på volvoen og siden den originale 13-pols multicon-kontakta på vogna hadde irret i stykker. Nå angrer jeg litt og vil nok bytte til en standard 13-pol fordi det gjør det veldig enkelt å benytte konstantstrømpolen fra batteriet i vogna for å koble "harrylysfunksjon" (markeringslys når vogna står på campingplass). Vil da måtte benytte adapter mellom vogn og bil, men det har jeg aldri opplevd noe problem med. Adapterne fra biltema koster ikkeno.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeMan 16 Mai 2011 - 10:14

Hadde feil på adaptret i fjor så disse kan det nok bli feil på..ja det var på bilen jeg skulle skifte fra 7pol til jaeger på, har ikke lyst til å modde vogna..
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeMan 16 Mai 2011 - 22:43

Ok, da er det vel et spm om elektronikken på forden aksepterer ettermontering og kobling hjemme, eller om det er som med volvoen min, som krever kostbare timer på volvoverksted med software-oppdatering attåt. Det må vel finnes et fordforum på nett som kan gi deg svar og kanskje også en komplett oppskrift?

Uansett så er det nok ikke noe kunststykke å benytte de kablene bilen fra før gir, inn i en 13-pol kontakt i stedet for en 7-pol.

Lykke til.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitimeTir 17 Mai 2011 - 0:00

Har ikke originalt kabelnett, men det som fulgte med hengerfeste. det er egen kurs som hentes fra batteriet, styrestrøm hentes fra kontakter ved baklyktene..dette skal ikke påvirke bilen i det hele tatt..
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Empty
PosteTema: Re: Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?   Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kan jeg konvertere fra multikontakt til 13-pin?
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: