CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Spenningstap - 12V

Go down 
5 posters
AvInnlegg
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 11:35

Skal til å montere en mover i min vogn. Den er levert med hovedstrømbryter for innfelling i vognvegg.
Jeg ønsker ikke å felle denne bryteren i i veggen, men heller sette bryteren innenfor lasteluken.
Batteri sitter under benk i rundsitter bak i vognen og lasteluken er foran på andre siden. Vil derfor få ca 13 meter kabel
(fra batteri til bryter og tilbake til sentral)

Hva slags kvadrat bør jeg ha på disse kablene?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 12:01

Ved 20A belastning må tverrsnittet være 16mm2 eller større.
ved 30A belastning ca 22mm2 eller større.
Ved 50A belastning ca 30mm2.

Forutsatt at dine koblinger er faglig utført (med skikkelige kabelsko) som gir hele kabelen feste.
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 12:20

JanP skrev:
Ved 20A belastning må tverrsnittet være 16mm2 eller større.
ved 30A belastning ca 22mm2 eller større.
Ved 50A belastning ca 30mm2.

Forutsatt at dine koblinger er faglig utført (med skikkelige kabelsko) som gir hele kabelen feste.

Hva om jeg setter hovedstrømbryteren rett ved batteriet da?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 12:46

Spiller ingen rolle hvor du setter bryter, det er kabelens lengde og belastning (A) som danner grunnlaget for tverrsnittet. Om du korter ned til f.eks 6-7 meter:


20A ca 8 mm2
30A ca 10 mm2
50A ca 20 mm2


Dette er absolutt minimum, og ved skjøter (f.eks sikring) øker motstanden og det er derfor det sies minimum.

Om lengden fra batteriet (for det skal vel direkte ditdu skal legge kabelen) har det null
betydning for hvor du setter bryteren, belastningen er jo den samme
uansett hvor en bryter står i kretsen.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 13:21

Det er vel med kabler til hele monteringen?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 13:39

Det er med kabler for monteringen ja.
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 13:41

JanP skrev:
Spiller ingen rolle hvor du setter bryter, det er kabelens lengde og belastning (A) som danner grunnlaget for tverrsnittet. Om du korter ned til f.eks 6-7 meter:


20A ca 8 mm2
30A ca 10 mm2
50A ca 20 mm2


Dette er absolutt minimum, og ved skjøter (f.eks sikring) øker motstanden og det er derfor det sies minimum.

Om lengden fra batteriet (for det skal vel direkte ditdu skal legge kabelen) har det null
betydning for hvor du setter bryteren, belastningen er jo den samme
uansett hvor en bryter står i kretsen.

Den er grei, men det spiller noen rolle hvor jeg setter bryteren ettersom kabelen går kun til denne og returnerer.
Derfor spørsmålet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 13:52

TomA skrev:
Det er med kabler for monteringen ja.

Da setter du bryteren i denne kretsen. Disse kablene er vel av riktig dimensjon?
Styringsuniten skal vel plasseres nær batteriet?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av Jan Ole den Ons 4 Mai 2011 - 16:34, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 13:55

Om då må ha denne bryteren? Er ikke nødvendig med sånn på Truma movere, så sett den inne i benken like ved døra, du har gjerne en luke for sko og sånt i enden av benken? Inne i der er det mulig å plassere den skjult men tilgjengelig.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 14:56

Jeg har en bryter på min Truma mover som er fabrikkmontert. Bryteren skal visstnok være montert å bryte alt strømtrekk fra styringsenheten, den trekker visst ørlitegrann strøm uansett selv om den ikke er i bruk. Utover det er det vel ikke noe behov den som nevnt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 16:21

Må være svært lite det trekket da, batteriet mitt ble ikke tomt på et halvt år....Spenningstap - 12V Suspect

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 17:37

T_Rex skrev:
Jeg har en bryter på min Truma mover som er fabrikkmontert. Bryteren skal visstnok være montert å bryte alt strømtrekk fra styringsenheten, den trekker visst ørlitegrann strøm uansett selv om den ikke er i bruk. Utover det er det vel ikke noe behov den som nevnt.

Da er det vel strengt tatt ikke en bryter, skal da ikke gå strøm igjennom en bryter når den er AV! Shocked

TomA skrev:

Den er grei, men det spiller noen rolle hvor jeg setter bryteren ettersom kabelen går kun til denne og returnerer.
Derfor spørsmålet.

Kjenner ikke detaljene på montasjen av de ulike Mvers, så der kan jeg ikke hjelpe deg så mye. Sorry! What a Face
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 18:23

JanP skrev:
T_Rex skrev:
Jeg har en bryter på min Truma mover som er fabrikkmontert. Bryteren skal visstnok være montert å bryte alt strømtrekk fra styringsenheten, den trekker visst ørlitegrann strøm uansett selv om den ikke er i bruk. Utover det er det vel ikke noe behov den som nevnt.

Da er det vel strengt tatt ikke en bryter, skal da ikke gå strøm igjennom en bryter når den er AV! Shocked

TomA skrev:

Den er grei, men det spiller noen rolle hvor jeg setter bryteren ettersom kabelen går kun til denne og returnerer.
Derfor spørsmålet.

Kjenner ikke detaljene på montasjen av de ulike Mvers, så der kan jeg ikke hjelpe deg så mye. Sorry! What a Face

Skal forklare litt bedre.

Bryteren som det hos meg er snakk om er en hovedstrømbryter (Sånn med rød nøkkel) denne skal sitte på + kabelen mellom batteri og sentralenheten for å kunne bryte strømmen.
Denne ønsket jeg å montere innenfor lasteluken for den hadde da vært grei å nå for å slpå strøm av og på.

Ser jo at den selvsagt kan monteres inne i vognen og det blir vel også gjort.
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 19:17

JanP skrev:
Da er det vel strengt tatt ikke en bryter, skal da ikke gå strøm igjennom en bryter når den er AV! Shocked
Hmm, hva er det da? Jeg skjønner ikke helt hva du mener her jeg Question Denne 'brytereren', eller hva det nå enn heter på fagspråket, er forøvrig samme som TomA beskriver, den sitter på +kabelen hos meg.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 20:36

Hva med å spørre forhandler forresten, de bør jo definitivt svare på det? Det jeg mener er det jeg skriver, en bryter er en dings som bryter strømmen, enkelt og greitt. Brytes ikke strømmen så er det som sagt noe annet.

Den hovedstrømsbryteren TomA beskriver er akkurat det, den er beregnet til å koble ut strømmen om den vries eller overbelastes ved f.eks belastninger på 100A (som i min Dethleffs). Det finnes utgaver i 150A, og sikkert flere utgaver. Er det en slik du mener så brytes strømmen 100%. Ellers ville dette vært meningsløst. Tappes batteriet er det kanskje av naturlige årsaker?
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 20:47

JanP skrev:


Den hovedstrømsbryteren TomA beskriver er akkurat det, den er beregnet til å koble ut strømmen om den vries eller overbelastes ved f.eks belastninger på 100A (som i min Dethleffs). Det finnes utgaver i 150A, og sikkert flere utgaver.

Disse bryterene det her er snakk om bryter kun strømmen ved manuell betjening og ikke ved overbelastning. 100-ampere bryter og 150-ampere bryter forteller kun hvilken belastning de er godkjent for å bryte.

En sikring derimot bryter strømmen ved overbelastning, men er ikke godkjent som bryter..... Suspect

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Spenningstap - 12V Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 20:58

Da ble jeg litt lurt av en selger en gang i tiden, men selgere er jo selgere og av og til går det litt fort i svingene. drunken
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 21:02


JanP

Om du prøver å overbelaste de bryterene med nok strøm så bryter de ikke i det hele tatt, heller ikke ved manuell betjening..... da den fjærbelasta koblingsplata sveiser seg fast... og ja, jeg har prøvd. Shocked

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Spenningstap - 12V Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 21:11

Da trenger ingen flere å finne ut av det. Holder med den ene som er svidd allerede! Shocked

Ønsker ikke å sveise den fast heller, det var ihvertfall ikke intensjonen.
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 21:55

JanP skrev:
T_Rex skrev:
Jeg har en bryter på min Truma mover som er fabrikkmontert. Bryteren skal visstnok være montert å bryte alt strømtrekk fra styringsenheten, den trekker visst ørlitegrann strøm uansett selv om den ikke er i bruk. Utover det er det vel ikke noe behov den som nevnt.
Da er det vel strengt tatt ikke en bryter, skal da ikke gå strøm igjennom en bryter når den er AV! Shocked
Beklager igjen å måtte si det, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du ikke mener dette en bryter ?

JanP skrev:
Hva med å spørre forhandler forresten, de bør jo definitivt svare på det? Det jeg mener er det jeg skriver, en bryter er en dings som bryter strømmen, enkelt og greitt. Brytes ikke strømmen så er det som sagt noe annet.
Nå vet jeg ikke om det meg du sikter til her, men nå tror jeg at jeg vet hva en bryter er, har faktisk montert endel av disse opp igjennom åra. Og det er faktisk slik at det er forhandleren som har opplyst om hvorfor bryteren er satt inn.

Per
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 22:09

Ser ut til at noen har lest litt fort her, skjer stadig Wink

JanP
Bryteren skal inn for å forhindre at strøm blir tappet. Om man har den bryteren og slår av strømmen tappes det ikke noe. Det er det jeg leser i alle fall.

T_Rex
"Bryteren skal visstnok være montert å bryte alt strømtrekk fra styringsenheten, den trekker visst ørlitegrann strøm uansett selv om den ikke er i bruk." I denne setningen henviser "den" til bryteren og ikke til kontrollpanelet, kanskje det er roten til misforståelsen.

Og har jeg forvirret litt mer nå så er det vel slik det skal være her på forumet Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeTir 3 Mai 2011 - 22:25

Om du mener at det er en bryter på styringspanelet så må du skrive det og ikke referere til den som som TomA beskriver som du selv referer til. En hovedstrømsbryter ligger jo i navnet.
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitimeOns 4 Mai 2011 - 0:03

ArneO:
Neida, du har ikke forvirret mer, du skriver det jeg ihvertfall prøvde å si

JanP:
Nei, jeg mener ikke styringspanelet, jeg skrev 'styringsenheten' og da mente jeg selvfølgelig den til Truma Mover'n. Og ja, jeg referer til den samme som TomA beskriver.

Jeg skjønner egentlig ikke helt at det var så uklart det jeg skrev i mitt første innlegg og at dette skulle bli så vanskelig, men OK jeg får bare akseptere det. Jeg prøvde å beskrive hvorfor og hvordan det var løst i min vogn som en viderføring av Jan Ole's 2 innlegg over, som også nevnte 'styringsuniten', det ble ikke misforstått?. Men for ikke å forvirre mer og rote trådene enda mer til skjønner jeg ihvertfall at det er best at jeg ikke blander meg inn.

Per
Til Toppen Go down
Sponsored content





Spenningstap - 12V Empty
PosteTema: Re: Spenningstap - 12V   Spenningstap - 12V Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Spenningstap - 12V
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: