| 650 TF/C Diamant | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
fred Gjest
 | Tema: 650 TF/C Diamant Tor 15 Mar 2007 - 22:44 | |
| Alde varme. Var bort å drakk kaffe i vogna til venneparet som fikk levert godvogna idag  Det er jo da et rør som går igjennom vognen med "vann/frostvann" som er veldig varmt. Og denne ligger helt innatt ledningene som kommer ned fra sikringskapet. Holder vel fort 80 gr. C på det varmeste. Er dette bare på denne? eller er den montert klin inntill på alle? Er det bra, med slik varme rett mot ledningene? Utover det er jo vogna helt super flott! Nevnte i et tidligere innlegg i dag ( UL modell.. ) det er jo feil... Fred |
|
 | |
Gjest Gjest
 | Tema: Re: 650 TF/C Diamant Tor 15 Mar 2007 - 23:04 | |
| Fred.
De tyske vognene bærer ofte preg av at de egentlig er konstruert for Truma,og du vil nok finne noen "Felgen løsninger" når det gjelder det du nevner her.
Har ikke studert den vogna du nevner her,så det blir et mer generelt svar. |
|
 | |
fred Gjest
 | Tema: Re: 650 TF/C Diamant Tor 15 Mar 2007 - 23:06 | |
| Jeg skal ta med kamera dit i morgen, å fotografere "problemet". Et bilde sier mer en tusen ord  Ta med Macrolinsa og Blitzen. Fred |
|
 | |
Gjest Gjest
 | Tema: Re: 650 TF/C Diamant Tor 15 Mar 2007 - 23:11 | |
| Fred.
Blir spennende å se.Dr.Vegard vil nok dosere om dette i kjent og kjær stil.
Arve. |
|
 | |
Jan MODERATOR

Antall Innlegg : 15679 Age : 50 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
 | Tema: Re: 650 TF/C Diamant Fre 16 Mar 2007 - 1:37 | |
| - ARVE skrev:
- Fred.
Blir spennende å se.Dr.Vegard vil nok dosere om dette i kjent og kjær stil.
Arve. tror du vegard gidder å engasjere seg i oppbygginingen av en vogn da? fred kom med bilder, kan alltid lære mer  | |
|
 | |
Gjest Gjest
 | Tema: Re: 650 TF/C Diamant Fre 16 Mar 2007 - 10:54 | |
| jrh.
Er ikke en ting den mannen ikke engasjerer seg i når det gjelder vogn.Du blir ikke Vegard uten å være super-engasjert.Til glede for oss andre.
Arve. |
|
 | |
Gjest Gjest
 | Tema: Re: 650 TF/C Diamant Fre 16 Mar 2007 - 11:06 | |
| Fred
Akkurat dette med ledningene, er noe jeg har sett før... og det er helt kart ikke sånn jeg ville velge å legge disse kablene. om det er direkte skadelig for kablene, kan jeg ikke svare på uten å ha lest databladene på de aktuelle kablene....
Kan en klare å få en cm luft i mellom, er jo dette mere enn flott.
Dette er nok blitt sånn, fordi kablingene ikker er lagt om, ved instalasjonen av Alde, og at det kansje ikke direkte er t forskriftsbrudd.... men det er jo langt derifra, til at det et optimalt... Men litt luft i mellom, er gode saker...
Vegard |
|
 | |
fred Gjest
 | Tema: Re: 650 TF/C Diamant Fre 16 Mar 2007 - 12:54 | |
| - Vegard skrev:
- Fred
Akkurat dette med ledningene, er noe jeg har sett før... og det er helt kart ikke sånn jeg ville velge å legge disse kablene. om det er direkte skadelig for kablene, kan jeg ikke svare på uten å ha lest databladene på de aktuelle kablene....
Kan en klare å få en cm luft i mellom, er jo dette mere enn flott.
Dette er nok blitt sånn, fordi kablingene ikker er lagt om, ved instalasjonen av Alde, og at det kansje ikke direkte er t forskriftsbrudd.... men det er jo langt derifra, til at det et optimalt... Men litt luft i mellom, er gode saker...
Vegard Står det kode på de forskjellige kablene? så kan jeg jo se etter det når jeg tar et bilde av det senere idag. Greit å vite om det tar fyr eller ikke  Takker så langt  Fred |
|
 | |
Gjest Gjest
 | Tema: Re: 650 TF/C Diamant Fre 16 Mar 2007 - 15:46 | |
| Fred
på noen kabler står det vel identifikasjon, men uansett så er vogna typegodkjent, og produsenten må da erklære at ting er gjørt i henhold til gjeldene lover og forskrifter. Her kreves det og at produsenten dokumenterer kabler etc. Akkurat 12V er det ikke så strenge krav, men en skal væer veldig obs på varme, da det på 12V anlegg lett blir store strømmer (Mange Amp.), med påfølgende fare for varmgang i anlegget.
Vi kan derved med god grunn regne med at produktet er lovlig oppbygget, og at en derved ikke kommer noen vei vedr feks en reklamasjon på dette. Jeg tror jeg bare ville prøvd å skape avstander der det er mulig, etter hvert som jeg oppdaget at kabler lå vel nær varmekildene.
Vegard |
|
 | |
fred Gjest
 | Tema: Re: 650 TF/C Diamant Fre 16 Mar 2007 - 16:35 | |
| Da har jeg vært å tatt et par detaljbilder av problemet som er nevnt ovenfor. Alde og "tyskerbrakker"  Kunne ikke se noen kode på ledningene..  Her er link til bilde 1 (2,5mb) http://signesvei.no/caravan/varme.jpgDetaljbilde 2 ( 2,9mb) http://signesvei.no/caravan/varme2.jpgVeldig aktuellt da og "bygge" røret litt ut fra ledninger, og eventuellt legge en isoleringslange i mellom. Kjedelig om det skulle tatt fyr i dette. For man brenner seg på dette røret om man holder rundt det. Fred |
|
 | |
Gjest Gjest
 | Tema: Re: 650 TF/C Diamant Fre 16 Mar 2007 - 16:42 | |
| Fred.
Likte ikke den der.Vannet blir,som du sier,bra varmt når Alden gir flatt jern om vinteren.
Kjenner lite til hvor mye den plasten der tåler,men ville ha reagert på dette,sånn som deg uansett.
Er andre her som kan mye mer om kabler o.l. enn meg.
Arve. |
|
 | |
Gjest Gjest
 | Tema: Re: 650 TF/C Diamant Fre 16 Mar 2007 - 18:21 | |
| Fred
Fyr tar det helt sikkert ikke!!!
Å bygge ut røret tror jeg heller ikke jeg ville begitt meg ut på, men noen strips tror jeg nok jeg hadde ruslet etter... og stripset det slik at kabler og rør kom minst i mulig grad borti hverandre. dette ikke minst pga gnissing ved kjøring.
Ut i fra hva jeg kan se, er bildet til vestre 230V. her ville jeg løsnet, evt flyttet klamrene, for at disse ikke skulle ligge inntil konvektor-røret... samt noen strips
En 230 V kabel har vel id og produseten etc preget for hver meter på en eller annen måte... men er det 12V, så er vel dette verre..
Vegard |
|
 | |
Sponsored content
 | Tema: Re: 650 TF/C Diamant  | |
| |
|
 | |
| 650 TF/C Diamant | |
|