CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.

Go down 
+3
Johnny
Lene
Tor-Inge
7 posters
AvInnlegg
Tor-Inge
CAMPER
CAMPER
Tor-Inge


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 51
Localisation : Rogaland
Registration date : 11.09.2007

Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeSøn 23 Sep 2007 - 19:01

Hei. Har et kjøleskap i ei 2005 Polar (den modellen med separat kjøl og frys). Kjøleskapet sluttet plutselig å fungere på strøm, men virker helt fint på el. Tok ut kjøleskapet, og leverte det inn til en elektroforretning i Rogaland som fikset det på garantien. Men når vi kom opp og monterte det fungerte det fortsatt ikke på 230 v. Kun på gass.

Noen som har tips hva det kan være? Eller må jeg gå den tunge veien å demontere det igjen og ta det med ned.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeSøn 23 Sep 2007 - 20:22

Tor inge

Er du sikker på det er 230V inn på skapet da??? kansje et provoserende spørsmål, men dog et nødvendig spørsmål.....
Til Toppen Go down
Tor-Inge
CAMPER
CAMPER
Tor-Inge


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 51
Localisation : Rogaland
Registration date : 11.09.2007

Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeSøn 23 Sep 2007 - 21:16

Ja kontakten er i, he he. Får lys på bryteren og inni skapet. Har også sjekket at alle kabler er koplet til bak på kjøleskapet. Måtte jo løsne noen, men skrev med tusj akkurat hvor de forskjellige skulle. Så det skal være riktig.
Til Toppen Go down
Lene
BARON!
BARON!
Lene


Female
Antall Innlegg : 2369
Age : 47
Localisation : Alta
Registration date : 21.05.2007

Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeMan 24 Sep 2007 - 14:13

Dytter denne litt opp jeg.. lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeMan 24 Sep 2007 - 17:22

Tor-Inge skrev:
Ja kontakten er i, he he. Får lys på bryteren og inni skapet. Har også sjekket at alle kabler er koplet til bak på kjøleskapet. Måtte jo løsne noen, men skrev med tusj akkurat hvor de forskjellige skulle. Så det skal være riktig.

Enig med Vegard!

Er du helt SIKKER på at kjøleskapet får 230 volt??

Lys i skapet er 12 v. og kontroll lampa i bryter er vel også 12 v (uten jeg er 100% sikker)

Har du sjekket 230v. sikring til skapet og sjekket at skapet faktisk får 230 volt inn??

jkl
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeMan 24 Sep 2007 - 20:43

Tor Inge

skulle jeg feilsøkt på dette, hadde prøvelampa blitt dytta inn der du får 230V fra..... jeg mener det er stedet å begynne.... at elementet er røket etter en kjøretur, er ikke mye sansynlig, om det ikke er blitt utsatt for noe, men heller ikke umulig....
Til Toppen Go down
Tor-Inge
CAMPER
CAMPER
Tor-Inge


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 51
Localisation : Rogaland
Registration date : 11.09.2007

Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeMan 24 Sep 2007 - 21:30

Jeg tror at det får 230 volt, for jeg åpnet kjøleskapdøra og slukket bryteren til batteriet mens kjøleskapbryteren stod på 230 volt. Lysene i vogna ble slukket, men det var fortsatt lys i kjøleskapet.

Kontakten som støpselet skal inn i virker, for støvsugeren virker på samme støpsel.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeMan 24 Sep 2007 - 21:33

Tor-Inge skrev:
Jeg tror at det får 230 volt, for jeg åpnet kjøleskapdøra og slukket bryteren til batteriet mens kjøleskapbryteren stod på 230 volt. Lysene i vogna ble slukket, men det var fortsatt lys i kjøleskapet.

Kontakten som støpselet skal inn i virker, for støvsugeren virker på samme støpsel.


Er jo en mulighet for at reparasjonen ikke har vært vellykket så skapet må kanskje inn igjen til ny sjekk.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
lysdiode

lysdiode


Male
Antall Innlegg : 14
Localisation : Sandane
Registration date : 26.04.2010

Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeTor 29 Apr 2010 - 13:24

Ser dette er en gammel tråd,men prøver likevel.
Jeg har hatt et tilsvarende problem på min Adria 743 -06. Her har alt fungert helt fint fram til nå. Problemet er som følger:
Vi kjører vogna på gass, fremme på plass swither vi over til 220v.
Kjøleskapet er kaldt og fint.... noen timer.Så blir det varmt.

Kjører vi tilbake på gass eller 12volt - kommer kulden tilbake. Når skapet er blitt skikkelig kaldt, kan man igjen sette over på 220volt - og da funker det det fint. Dette har skjedd flere ganger den siste tiden.

Noen som har peiling ?
Til Toppen Go down
http://www.lysdiode.no
Gjest
Gjest




Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeTor 29 Apr 2010 - 14:05

Regner med at det er i Skandinavien du har opplevet dette og da er det sikkert feil på termostaten eller du har satt termostaten på for høy / lav temp.
Til Toppen Go down
lysdiode

lysdiode


Male
Antall Innlegg : 14
Localisation : Sandane
Registration date : 26.04.2010

Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeTor 29 Apr 2010 - 14:37

Jepp!
Men det rare er at skapet må "kjøles ned" på gass eller 12volt først. Er det ikke samme termostaten på hele greien? Dette er et 190 Dometic skap, med autofunksjon.
Til Toppen Go down
http://www.lysdiode.no
Gjest
Gjest




Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeTor 29 Apr 2010 - 14:43

lysdiode skrev:
Jepp!
Men det rare er at skapet må "kjøles ned" på gass eller 12volt først.

Hei. Snakket med en forhandler i Trh. om dette en gang. Og svaret skrev du selv: det må kjøles ned. Det kan være nødvendig å la det være av 1/2 time og så slå over på 230V. Høres noe besynderlig ut...

Vet ikke hvordan autofunksjonen virker, men logikken tilsier at det skal gå på den energikilden som er prioritert og fortsette med sine oppgaver selv om kilden endres. Uten at det skal bli varmt innvendig. Men Jan Ole skal vel kunne gi deg et svar, om så er det jo en forhandler som bør kunne gi deg et svar på dette. Høres ut som en termostat muligens er ute av vater, og at det ikke er fingertrøbbel.

En grei ting å sjekke er om det kommer varm luft ut av den øvre rista utvendig når du har koblet inn 230V. Gjør det ikke det virker heller ikke kjølingen
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeTor 29 Apr 2010 - 16:05

Dessverre, har ikke noe utover det som har blitt sagt å komme med, men om det er noe som har forandret seg holder jeg en knapp på styring/termostat trøbbel.
Kan jo være noe med 230V elementet og da.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
lysdiode

lysdiode


Male
Antall Innlegg : 14
Localisation : Sandane
Registration date : 26.04.2010

Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeTor 29 Apr 2010 - 16:20

Tror jeg må inn å kikke litt i bak-kant å teste litt....
Til Toppen Go down
http://www.lysdiode.no
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeFre 30 Apr 2010 - 12:19

Jeg hadde samme problem med et lignende kjøleskap i min Solifer etter nesten et års bruk. Der var det elektronikken (hele boksen) i overkant av skapet som måtte byttes ut.

Kolben bak kjøleskapet ble ikke varm i det hele tatt.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
holaussen@live.no




Antall Innlegg : 1
Registration date : 26.09.2022

Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitimeMan 26 Sep 2022 - 12:33

Jeg har kjøpt ny Poletta der kjøleskapet virker kun på batteri og Gass men ikke på 220 V. Vi har prøvd alt mellom himmel og jord. En elektriker mente dette måtte være en feil fra fabrikken. Jeg har hatt bobil med omtrent et likt kjøleskap. Der virker alt-
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.   Kjøleskap - virker ikke på 230 volt. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kjøleskap - virker ikke på 230 volt.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Nx-5 og 12 volt. Virker ikke.
» Kjøleskap virker ikke på gass
» 12v virker ikke
» Gulvvarme virker ikke
» Alde 3000 virker ikke

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: