|
| Hva feiler gassen? (eller noe..) | |
| | Av | Innlegg |
---|
jlkm COMBI CAMPER
Antall Innlegg : 21 Registration date : 30.05.2011
| Tema: Hva feiler gassen? (eller noe..) Ons 13 Jul 2011 - 9:07 | |
| Så er vi snart på vei ut på tur med nygammel vogn (1986, Cabby). Vi er så grønne at dette kan jo bli interessant. Se opp for vinglete gammel Cabby innover Sverige de neste 2-3 ukene! Men jeg driver og forsøker å finne ut av ting her. Gassblussene funker fint, koker kaffevann som bare det. Men, hverken kjøleskapet eller fyren får jeg liv i på gass (begge funker fett på 220V). For tenning av kjøleskapet (Electrolux RM300D) skal man visst slå på strømmen og høre klikking og se lys i bryteren, dette skjer ikke. Det er stein dødt og ingen reaksjon når jeg skrur på den knappen. Gassen er på, krana åpen og annen strøm til kjøleskapet er av. Det samme gjelder forsåvidt fyren, her skal man ifølge bruksanvisninga trykke ned termostatknotten og holde den der til en viser er oppe på grønt felt, her også er det ingen reaksjon. Kan det være en sammenheng, eller er det sannsynlig at jeg sitter med TO små problemer her? Gassflaska er ei rød stålflaske som veier .. ståltungt. Det er stemplet 03 99 på den, kan dette være en dato? Kan det være på tide å bytte den ut? Forrige eierne har visst ikke brukt gassen særlig mye, stått på fast plass og kjørt alt på strøm, til og med løse kokeplater. Kan det være dårlig trykk i flaska eller noe? Vurderer å svinge oppom og bytte ut gassflaska for å se om det hjelper, men det er jo synd for jeg tror der er greit med gass på den - og som sagt, kokeblussene fungerer fint. Vi står litt fast, rett og slett. Hadde vært kjekt å høre hva det erfarne campingfolket tror | |
| | | campist HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1132 Age : 107 Localisation : www.campist.no Registration date : 16.09.2008
| Tema: Re: Hva feiler gassen? (eller noe..) Ons 13 Jul 2011 - 9:56 | |
| Hvis du ikke hører den klikkelyden, så kan det rett og slett være der feilen ligger. Jeg kjenner ikke din, men teknikken har ikke kommet så mye lenger på det der. I min er det batteri begge steder, som må byttes med ujevne mellomrom . Kan det være så enkelt?
Kommer det gass til blussene, kan det vel neppe være gassen som er feil - selv om jeg ikke er noe teknisk geni :-)
På min vogn er det kran også inne i vogna - en separat til hver gasskurs. Er det det hos deg? | |
| | | jlkm COMBI CAMPER
| Tema: Re: Hva feiler gassen? (eller noe..) Tir 24 Apr 2012 - 7:22 | |
| Det er på tide å ta fram denne igjen .. det ble lagt litt på is i fjor Vi dro på camping vi, og stortrivdes! Selv med kjøleskap som lar seg fyre kun på 220V! (Vi bytta ut gassflaska før vi dro avgårde, det gjorde ingen forskjell) I år blir det camping igjen (det kan faktisk hende, av ymse årsaker, at vi blir boende i den vogna i over 2 mnd denne sommeren) - og nå tenker jeg å virkelig prøve å få fiksa det kjøleskapet. Det ble litt villcamping i fjor, og da gikk det ikke så godt med maten .. For å svare (om enn noe sent) campist; Der er tre kraner inne i vogna innunder kjøkkenbenken - en for kokebluss, en for kjøleskap og en for fyren. Men som sagt så er det kun kokeblussene vi får til å kjøre på gass. Jeg tenker meg uti vogna til helga for å leite (igjen) etter et evt batteri inni der, til tenneren. Mener å huske at jeg prøvde ifjor, men at det var litt kinkig å finne fram inni bak kjøleskapet. Men jeg må vel prøve igjen. Uansett - skulle her være noen som har erfaring med slikt, evt med utskifting av hele kjøleskapet, så skulle det være interessant å høre | |
| | | DigitalMe CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 211 Age : 47 Localisation : Trøgstad, Østfold Registration date : 27.02.2012
| Tema: Re: Hva feiler gassen? (eller noe..) Tir 24 Apr 2012 - 11:25 | |
| - jlkm skrev:
- Det er på tide å ta fram denne igjen .. det ble lagt litt på is i fjor
Vi dro på camping vi, og stortrivdes! Selv med kjøleskap som lar seg fyre kun på 220V! (Vi bytta ut gassflaska før vi dro avgårde, det gjorde ingen forskjell)
I år blir det camping igjen (det kan faktisk hende, av ymse årsaker, at vi blir boende i den vogna i over 2 mnd denne sommeren) - og nå tenker jeg å virkelig prøve å få fiksa det kjøleskapet. Det ble litt villcamping i fjor, og da gikk det ikke så godt med maten ..
For å svare (om enn noe sent) campist; Der er tre kraner inne i vogna innunder kjøkkenbenken - en for kokebluss, en for kjøleskap og en for fyren. Men som sagt så er det kun kokeblussene vi får til å kjøre på gass.
Jeg tenker meg uti vogna til helga for å leite (igjen) etter et evt batteri inni der, til tenneren. Mener å huske at jeg prøvde ifjor, men at det var litt kinkig å finne fram inni bak kjøleskapet. Men jeg må vel prøve igjen.
Uansett - skulle her være noen som har erfaring med slikt, evt med utskifting av hele kjøleskapet, så skulle det være interessant å høre
Tittet litt på bildene dine i annen tråd. For å starte kjøleskapet på gass: 1: Flaskeventil på 2: Kran til kjøleskap på 3: Strøm til kjøleskap av 4: Vri gass krana på kjøleskapet til ønsket stilling 5: hold krana inne mens du trykker tenneren, ikke slipp krana før noen sekunder har gått. Samme fremgangsmåte for fyr. På denne siden under "Thetford kjøleskap" finner du service/rep anvisning som du kan få noen ideer. http://campingverden.com/?page_id=172 | |
| | | Thomas GENERAL!
Antall Innlegg : 3084 Age : 48 Localisation : Hønefoss Registration date : 20.05.2007
| Tema: Re: Hva feiler gassen? (eller noe..) Tir 24 Apr 2012 - 23:05 | |
| - jlkm skrev:
- Det er på tide å ta fram denne igjen .. det ble lagt litt på is i fjor
Vi dro på camping vi, og stortrivdes! Selv med kjøleskap som lar seg fyre kun på 220V! (Vi bytta ut gassflaska før vi dro avgårde, det gjorde ingen forskjell)
I år blir det camping igjen (det kan faktisk hende, av ymse årsaker, at vi blir boende i den vogna i over 2 mnd denne sommeren) - og nå tenker jeg å virkelig prøve å få fiksa det kjøleskapet. Det ble litt villcamping i fjor, og da gikk det ikke så godt med maten ..
For å svare (om enn noe sent) campist; Der er tre kraner inne i vogna innunder kjøkkenbenken - en for kokebluss, en for kjøleskap og en for fyren. Men som sagt så er det kun kokeblussene vi får til å kjøre på gass.
Jeg tenker meg uti vogna til helga for å leite (igjen) etter et evt batteri inni der, til tenneren. Mener å huske at jeg prøvde ifjor, men at det var litt kinkig å finne fram inni bak kjøleskapet. Men jeg må vel prøve igjen.
Uansett - skulle her være noen som har erfaring med slikt, evt med utskifting av hele kjøleskapet, så skulle det være interessant å høre
Har for så vidt ikke noe med tråden å gjøre.. Men satser på at du mener fricamping! Villcamping er av Ncc definert som ulovlig camping, dvs f.eks for nære hus, hytter og annen bebyggelse. Men fricamping er fullt lovlig innenfor visse rammer. | |
| | | jlkm COMBI CAMPER
| Tema: Re: Hva feiler gassen? (eller noe..) Ons 25 Apr 2012 - 7:11 | |
| - Thomas skrev:
Har for så vidt ikke noe med tråden å gjøre.. Men satser på at du mener fricamping! Villcamping er av Ncc definert som ulovlig camping, dvs f.eks for nære hus, hytter og annen bebyggelse. Men fricamping er fullt lovlig innenfor visse rammer. Begrepsavklaringer - det er sjelden noe galt i det | |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Hva feiler gassen? (eller noe..) | |
| |
| | | | Hva feiler gassen? (eller noe..) | |
|
Similar topics | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |
| |
| |