| Kjøleskapdrift under kjøring | |
|
+10Leif Camelot Thomas Sten Rune Stine campist André Camping Kai Johnny Veggis 14 posters |
Av | Innlegg |
---|
Veggis ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 354 Age : 48 Localisation : Vestland Registration date : 22.06.2009
| Tema: Kjøleskapdrift under kjøring Lør 16 Jul 2011 - 8:51 | |
| Hva gjør dere erfarne? Jeg har ikke mulighet til 12V-drift under kjøring, er det da vanlig å kjøre kjøleskapet på gass? Eller har man heller fryseelementer i skapet? Vet at gass må være stengt på bensinstasjoner og på ferger, men ellers? Litt skeptisk med tanke på lange tunneler, er det ubegrunnet? | |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8912 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Lør 16 Jul 2011 - 9:16 | |
| Bruker gassdrift når nødvendig for å holde kjøleskapet kaldt. Skal vi bare forflytte oss en times tid så holder skapet seg kaldt nok uten noe kjøling på. Men på lengre turer og når utetempen er god da tenner vi opp på gass- | |
|
| |
Camping Kai BARON!
Antall Innlegg : 2429 Registration date : 14.05.2007
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Lør 16 Jul 2011 - 10:01 | |
| Jeg kjører med gassen på, men har det i bakhodet ja. | |
|
| |
André ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 506 Localisation : Bodø Registration date : 29.08.2008
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Lør 16 Jul 2011 - 13:16 | |
| Jeg kjører også med gass på. 12V skulle ikke vært lov på kjøleskap. | |
|
| |
campist HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1132 Age : 106 Localisation : www.campist.no Registration date : 16.09.2008
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Lør 16 Jul 2011 - 15:18 | |
| | |
|
| |
Stine CARAVANER
Antall Innlegg : 106 Localisation : Vestlandet Registration date : 12.10.2010
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Lør 16 Jul 2011 - 15:32 | |
| Etter noen historier med mat som ble ødelagt er det gass 100% av tiden med unntak av bensinstasjoner og ferger. | |
|
| |
Veggis ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 354 Age : 48 Localisation : Vestland Registration date : 22.06.2009
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Lør 16 Jul 2011 - 17:55 | |
| - André skrev:
- 12V skulle ikke vært lov på kjøleskap.
Hvorfor ikke? (Jeg spør fordi jeg ikke vet bedre) - Stine skrev:
- Etter noen historier med mat som ble ødelagt er det gass 100% av tiden med unntak av bensinstasjoner og ferger.
Kan maten bli ødelagt av 12V-drift? Hvorfor? Blir ikke skapet kaldt nok? Ellers takk for alle svar! Vi fyrer nok igang gassdriften før avreise i morgen. "Jomfruturen" som campingturister, det blir spennende | |
|
| |
Sten Rune Admin
Antall Innlegg : 15853 Age : 54 Localisation : Sande i Vestfold Registration date : 15.03.2007
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Lør 16 Jul 2011 - 18:06 | |
| - Veggis skrev:
- André skrev:
Hvorfor ikke? (Jeg spør fordi jeg ikke vet bedre)
Grunnen er nok relatert til strømforbruket. Kjøleskapet trekker mye strøm på 12v, og belastningen på koblinger blir meget stor. _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
André ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 506 Localisation : Bodø Registration date : 29.08.2008
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Lør 16 Jul 2011 - 18:41 | |
| - Sten Rune skrev:
- Veggis skrev:
- André skrev:
Hvorfor ikke? (Jeg spør fordi jeg ikke vet bedre)
Grunnen er nok relatert til strømforbruket. Kjøleskapet trekker mye strøm på 12v, og belastningen på koblinger blir meget stor. Ja ikke bare strømforbruket, men dimensjoneringen på kabler, og dessuten får du ikke kjøleskapet like kaldt på 12V som på gass. Vedder på at det var 12V som var årsaken til at vogna til Rune Rudberg tok fyr under kjøring | |
|
| |
Thomas GENERAL!
Antall Innlegg : 3084 Age : 48 Localisation : Hønefoss Registration date : 20.05.2007
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Lør 16 Jul 2011 - 22:55 | |
| Har i dag kommet hjem fra en tur til Kroatia og Italia. Kjørte med gass på kjøleskapet hele tiden. Slo av på båten og på stasjoner etc. Maten (og drikke) var kald og god hele tiden. På min forrige vogn (Hobby 650) ble flammen blåst ut under kjøring noen ganger, bare å sjekke ved stopp, det holder seg jo kaldt en god stund når det først har blitt kaldt hvis ikke døra går opp og igjen konstant, selv om flammen skulle slukke. | |
|
| |
Camelot CARAVANER
Antall Innlegg : 87 Age : 42 Localisation : Hå Registration date : 17.03.2009
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Tir 19 Jul 2011 - 8:23 | |
| Jeg har benyttet meg av både 12V og gass ved kjøring alt etter hvor jeg kjører. Er det strekning med MYE ferger er det 12V, utenom det er det gass. Mitt kjøleskap trekker 120W v/ 12V drift som gir ca 10A strømtrekk (125W v/230V). Bilen jeg hadde tidligere hadde sikring på 10A på den kursen som klarte det brasene akkurat. Sjekket da alle kabler og koblinger for å sjekke varmgang, men fant ut at dette gikk greit.
Ved 12V drift er det ikke er regulering på kjøling, som på "gode" kjøleskap gjør at det blir for kaldt. Tror allikevel ikke mange opplever det som et problem. | |
|
| |
Stine CARAVANER
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Tor 21 Jul 2011 - 15:16 | |
| - Veggis skrev:
- Stine skrev:
- Etter noen historier med mat som ble ødelagt er det gass 100% av tiden med unntak av bensinstasjoner og ferger.
Kan maten bli ødelagt av 12V-drift? Hvorfor? Blir ikke skapet kaldt nok?
Nei det ble for varmt. Er for fersk enda til å si akkurat hvorfor. Enten for lite futt eller så at det slo seg av når motoren slos av og så ikke på igjen etterpå - eller noe. Men med gass er det 100% bra hele tiden. Må holde ribba frossen vet dere. | |
|
| |
Leif CARAVANER
Antall Innlegg : 67 Localisation : Trondheim Registration date : 26.03.2010
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Tor 21 Jul 2011 - 16:01 | |
| nå igjen fungere 12 volt kjøleskap dårlig på vår ferie tur, og frossen maten ble tint, litt kald på veggene i fryser, men 12 volt gjør ikke maten is en gang, da er gassdrift ypperlig, og det holder i massevis, så enten 240 volt eller gassdrift heretter. Noen sier den fungere bra, men jeg er ikke fornøyd, har klaget og de har ordnet, men ennå ikke mange minus grader der, Ikke annet valg enn gass og 240v | |
|
| |
Dethleffs ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 555 Registration date : 10.03.2009
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Fre 22 Jul 2011 - 19:11 | |
| Hei Vi kjører kjøl/frys på auto,da går skapet på 12V under kjøring og over på gass når motoren stoppes. Når vi så plugger inn 230V går det over på det.alle fungerer perfekt. Når vi tanker slår jeg det over på 12 V. | |
|
| |
Tasle MODERATOR
Antall Innlegg : 1477 Localisation : Tromsø Registration date : 09.01.2008
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Fre 22 Jul 2011 - 22:00 | |
| Med vårt kombiskap (kjøl/frys) kjørte vi på 12 V under fart, og slo over på gass ved pauser underveis. Funket fint. Termometeret endret seg ikke nevneverdig. Bruker et ute/inne-termometer fra Clas og har satt uteføleren inne i skapet festet med vanlig teip på veggen inne i kjøleskapet. _________________ Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt. Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna). Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
| |
|
| |
Runerask NEWBIE!
Antall Innlegg : 300 Registration date : 18.07.2008
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Fre 22 Jul 2011 - 22:17 | |
| Trives best med automatisk styring av kjøleskap, slipper å tenke på den greia der. I ferien skal man slippe å tenke mer enn nødvendig...:-D | |
|
| |
Stine CARAVANER
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Søn 24 Jul 2011 - 17:49 | |
| - Runerask skrev:
- Trives best med automatisk styring av kjøleskap, slipper å tenke på den greia der. I ferien skal man slippe å tenke mer enn nødvendig...:-D
Enig jeg men forandret mening når maten i fryseren smeltet. Og syns gass hele tiden også er enkelt. PS! Slår av gassen der man må selvfølgelig og er jeg på strøm brukes den. Så 98% gass ca... | |
|
| |
ulven DIREKTØR!
Antall Innlegg : 772 Age : 49 Localisation : Kristiansand/Vennesla Registration date : 19.07.2011
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Søn 24 Jul 2011 - 18:16 | |
| til dere som kun bruker gass til kjøleskap, hvor lenge varer en gassbeholder i sessongen?
| |
|
| |
Tasle MODERATOR
Antall Innlegg : 1477 Localisation : Tromsø Registration date : 09.01.2008
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Søn 24 Jul 2011 - 19:04 | |
| Mitt kombiskap (Dometic 7651 / Elektrolux) bruker vel 385 g/time med gass. Det blir ca. 28 dager full drift med en 11 kg flaske.
Min siste komposittflaske varte i vel ett år med den bruken vi har, kombinert periodevis kjøleskap og varme. Så det kommer jo an på hvor mye man bruker av gass til øvrig bruk. På campingplasser bruker vi en dobbel elektrisk kokeplate, og det sparer oss for utrolig mye gass. Strøm må man jo betale for likevel. _________________ Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt. Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna). Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
| |
|
| |
ulven DIREKTØR!
Antall Innlegg : 772 Age : 49 Localisation : Kristiansand/Vennesla Registration date : 19.07.2011
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring Søn 24 Jul 2011 - 19:15 | |
| flott, takk | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Kjøleskapdrift under kjøring | |
| |
|
| |
| Kjøleskapdrift under kjøring | |
|