CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Movers - generelt

Go down 
+12
janp
merceben
rui
Jørn O
TomA
Tasle
livar
Beduin
Jan Ole
campist
Jan
oscamend
16 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeMan 19 Mar 2012 - 18:09



Høres bra ut. Blir nok en slik en Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeMan 19 Mar 2012 - 18:14

Har bare prøvd TE og TER sikkert andre som er bra også.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeMan 19 Mar 2012 - 18:20

Hisser meg ikke opp jeg, ikke les mellom linjene, det gagner ikke noe. Men som jeg skriver blir prisen rundt 16500 fra england, og hva den norske prisen, med et godt tilbud, er ikke noe jeg har regnet på. Så om du ikke ønsker at riktig pris kommer frem så skyld ikke på at jeg hisser meg opp, det blir litt usaklig og unødvendig. Mener jeg, da.


Du må lese det jeg skrev, og det var at jeg tok utgangspunkt i at du kjøpte den i Danmark. Så får du se hva du må betale ved kjøp i england, og ferdig med det. Og når du selv oppgir at den koster noe over 10000 og reell pris er godt over 12000 så gir det litt inntrykk av at prisen er så veldig lav i england før alle avgifter etc, hvilket slett ikke er riktig. Og det var det jeg skrev, og det uten å være det minste opphisset.
Da er det sagt nok om dette fra meg. Very Happy


Og som Jan Ole sier; Truma lager gode movere. Det er vel ingen uenig i.
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeMan 19 Mar 2012 - 18:32


Jeg vil si at 10800 ca. er noe over 10 000. pluss moms.
Prisen da blir ca 13500.
Som igjen er ca 3000. billigere enn det er fra Danmark. Hvis du går inn på den Engelske siden og legger varen i handlekurven. Så får du frem totalprisen. Velg så Norge som mottaksland og legg til norsk moms på denne. Da ser du mitt regnestykke.

Sier meg ferdig jeg å.
Ingen sure miner Very Happy
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeMan 19 Mar 2012 - 20:09

Movers har jeg ikke noe greie på (selv om jeg gjerne skulle hatt det selv innimellom sånn for moro effekten).
Men bestiller en noe fra et eu land så lønner det seg stort og bestille det Poste Restanse til Sverige.
Er heller ikke sånn at bør være redd for bli stoppet på grensa for er helt lovlig(inntil summene som gjelder for utenlandsopphold) og slipper da følgelig mva\toll på varene
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeMan 19 Mar 2012 - 21:42

Hvis man er i Tyskland kan man kjøpe både Truma (og andre) tax free hos Fritz Berger. Og man ta med hjem varer inntil kr 6000 pr. person uten å betale mva.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeFre 26 Okt 2012 - 12:29

...


Sist endret av kaiserstuhlbruno den Man 29 Okt 2012 - 8:34, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeFre 26 Okt 2012 - 13:23

janp skrev:
Hvorefor ikke handle i Danmark? Finnes flere steder å få kjøpt slikt til en betydelig lavere pris enn her.
Moms må man betale til Sverige også, er vel ikke toll på dette. Men tollbehandling og frakt tilkommer uansett hvor du sender det i skandinavia vil jeg tro. Og jeg vil anta at frakt til Sverige ikke er noe lavere enn her hjemme. Men jeg vet ikke, bare antar. Er det feil på dette så blir det jo et svare styr mtp. retur.


Men hva gjør man ikke for å spare 2-3 lapper..

Jeg kjøpte defra, god service, rask levering.

Plastdeksel sprukket ved ankomst, får nytt i posten.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeFre 26 Okt 2012 - 13:42

Trodde du kjøpte fra England jeg?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeFre 26 Okt 2012 - 16:12

merceben skrev:
Jeg vurderer å montere mover på vogna mi. Sendte mail til leisure-supplies. og fikk denne tilbake. http://www.leisure-supplies.co.uk/productdetails.php?id=171

https://leisure-supplies.co.uk/checkout.php

Den kommer på litt over 10 000,- levert i Norge. Pluss Mva.
Dette kan vel ikke være dårlig.
Nå når krona er så sterk som den er nå. Er det vel bare å handle.

Hvordan er det med toll på slikt?
Er det bedre å sende til Sverige. har en bror som bor der så kan benytte han. Very Happy

Obs; siterte feil post.

Kjøpte herfra
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeFre 26 Okt 2012 - 16:20

Greit for denne gang, men jeg passer på altså. ler

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jørn O
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Jørn O


Antall Innlegg : 236
Localisation : Brumunddal
Registration date : 19.06.2008

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeSøn 28 Okt 2012 - 8:52

Jørn O skrev:
Nå har jo BPW også kommet med mover (IMC-integrated movecontrol). Denne kan integreres i alle nye chassi fra BPW. Forøvrig ganske lik Alko sin Mammut. Fordelen med disse er at de integreres i ferdige hull gjennom ramma som gjør at en beholder bakkeklaringen. Kabe kommer vel nå med IMC hvis en bestiller vogn med mover fra fabrikk. http://www.fordonsmateriel.se/information/axeltrycket%202-11/FOMA_Axeltrycket_nr2_2011.pdf

Kan nå etter en sommers erfaring med BPW mover fabrikkmontert på Kabe si at at min forrige med Truma mover var bedre. Truma er sterkere og vrir seg mindre enn BPW som forøvrig egentlig er den samme som Reich Compact. Mitt neste valg, helt klart: Truma Mover. Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeSøn 28 Okt 2012 - 8:53

Hvilken Truma mover hadde du?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jørn O
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Jørn O


Antall Innlegg : 236
Localisation : Brumunddal
Registration date : 19.06.2008

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeSøn 28 Okt 2012 - 9:00

Jan Ole skrev:
Hvilken Truma mover hadde du?
Hadde TE montert bak hjula på Kabe 780
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeSøn 28 Okt 2012 - 9:20

Sånn hadde jeg også, den var fin å kjøre med, TER er litt knappere og litt kraftigere føles det som.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeSøn 28 Okt 2012 - 10:06

Kjøpte Truma SE i 2009 i Tyskland, monterte selv (på Al-ko-chassis). Den har fungert fint. Flyttet den over på BPW chassis i 2011, og ble fortalt at man da måtte da bruke såkalt lav-chassis montasjeplater. Når disse benyttes kommer rullene godt under senter på hjulene, og moveren blir veldig lav. Moveren fungerer fortsatt, men virker svakere enn da den hadde "riktig" høyde i forhold til hjulsenter. Har også opplevd å slå nedi med moveren på grunn av liten frihøyde.

Vurderer å ta bort de ekstra montasjeplatene, og montere moveren direkte på de skrå avstiverene som går fra rammen ned til akslingen. Da vil man få mer høyde, og rullene vil møte hjulet nærmere senter. Er det noen i forumet som har forsøkt dette og kan bidra med erfaringer?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeSøn 28 Okt 2012 - 10:10

Hei.
Det er en sør for Trondheim som driver med salg av vogner og movere (og montasje av movere), tror han heter Anders Caravan eller noe slikt. Om ingen her kan bidra så kan du se om du finner noe på det navnet på Kvål eller Ler. Vet ikke om han kjenner Truma, men koster lite å ta en telefon om du ikke kommer lengre.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeSøn 28 Okt 2012 - 10:27

Moveren “vet” vel stengt tatt ikke om den er under eller over senter, det er vel kun et spørsmål om trykk mot dekk vil jeg tro.
Hva slags monteringsdetaljer du skal bruke kan jeg ikke svare på, men klarer man å montere en mover tror jeg man klarer å vurdere om det går å monterte som du sier også. Uten å tabbe seg ut altså.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeSøn 28 Okt 2012 - 11:25

Monterte en SER på ett BPW chassis (Dethleffs) for noen uker siden, monterte foran hjulene, ingen høydejusteringsplater, 18mm friklaring til dekk(Jada, vet Truma sier 20).
Mener å huske valsene sentrerte rimelig bra, kreftene i moveren var det hvertfall ingen ting å si på.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitimeSøn 28 Okt 2012 - 12:05

Takker for tilbakemeldinger.
På min Bürstner er det umulig å montere foran hjulene. Men jeg tror det skal gå å benytte avstiverne for akslingen på baksiden til å montere på. Tverrstangen til moveren vil jo kun gjøre konstruksjonen sterkere, og trykket når rullene kjøres inn kan neppe utgjøre noe problem for avstiverne som virker rimelig solide. Men ved slik montering vil selve motorene stå på skrå med samme vinkel som avstiverne. Frihøyden vil bli betydelig bedre.

Synes det er litt underlig at Truma på mitt chassis anbefaler bruk av montasjeplater som gjør moveren svært lav. Frihøyde på 10,5 cm er lite.

Jeg får ta en runde på dette til våren når vogna er hentet frem fra vinterdvalen. Det er jo ikke allverden med arbeid for å forsøke, og jeg kan jo bare la de ekstra platene stå på inntil saken er sjekket ut.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Movers - generelt - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Movers - generelt   Movers - generelt - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Movers - generelt
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Generelt
» Generelt
» GPS generelt
» Varmesystemer Generelt.
» hobby teltstangfeste og fortelt generelt spørsmål

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: