CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Propan / Butan

Go down 
AvInnlegg
oscamend




Antall Innlegg : 15
Registration date : 17.07.2011

Propan / Butan Empty
PosteTema: Propan / Butan   Propan / Butan Icon_minitimeMan 18 Jul 2011 - 20:19

Dersom noen reiser sørover mot Spania, Italia eller Portugal er det butan det vanligste form for gass i campingvogenene. Butan og propan har forskjellige karakteristieker ut i fra den kemiske oppbygning. Spørsmålet mitt er om man kan bruke de to om hverandre i campinvogna etter hvor mann befinner seg i Europa: propan i norden, butan i sør. Kan regulatoren hanskes med begge deler?Takk for savarene
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Propan / Butan Empty
PosteTema: Re: Propan / Butan   Propan / Butan Icon_minitimeMan 18 Jul 2011 - 20:39

Ja!
Største forskjellen er kokepunktet.
Det er blandet butan i propangassen her i Norge også.
Til Toppen Go down
oscamend




Antall Innlegg : 15
Registration date : 17.07.2011

Propan / Butan Empty
PosteTema: Re: Propan / Butan   Propan / Butan Icon_minitimeMan 18 Jul 2011 - 20:43

Må man da bruke to forskjellige regultører eller ikke?, og jeg tenker nettopp på kokepunktet...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Propan / Butan Empty
PosteTema: Re: Propan / Butan   Propan / Butan Icon_minitimeMan 18 Jul 2011 - 20:45

Nei.
Regulatoren regulerer trykket fra flasken ned til 30 mB som sendes videre ut i anlegget (fyr, kokebluss osv.)
Trykket i flasken er forskjellig avh. av fyllingsgrad og temperatur
Til Toppen Go down
oscamend




Antall Innlegg : 15
Registration date : 17.07.2011

Propan / Butan Empty
PosteTema: Re: Propan / Butan   Propan / Butan Icon_minitimeMan 18 Jul 2011 - 20:50

Ok, takk for svaret, da er ikke dette noe problem, tror jeg, Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Propan / Butan Empty
PosteTema: Re: Propan / Butan   Propan / Butan Icon_minitimeMan 18 Jul 2011 - 20:53

Eneste problem er om du vintercamper og har butan i flasken. Da blir det nok ikke mye varme i vogna Wink
Så butan i temperaturer over frysepunktet går greit. Under 0 grader er det propan som gjelder.
Butan er litt billigere og har vel ca. 10% høyrer brennverdi eller effekt i forhold til propan. Derfor benyttes det i "syden" til oppvarming, matlaging og drivstoff ++
Til Toppen Go down
oscamend




Antall Innlegg : 15
Registration date : 17.07.2011

Propan / Butan Empty
PosteTema: Re: Propan / Butan   Propan / Butan Icon_minitimeMan 18 Jul 2011 - 21:07

OK, det skal jeg huske, men det blir nok ikke noe butan her i Norge om vinteren, uansett!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Propan / Butan Empty
PosteTema: Re: Propan / Butan   Propan / Butan Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Propan / Butan
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Propan selvfyllingsflaske
» propan
» Montere propan alarm.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: