CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Vibrasjon: Ubalanse dekk?

Go down 
+15
Jan
janp
Lc120
Fredrik1
Sten Rune
Rashid
ArneO
trivesivogn
Ottar
Thomas
Johnny
Runerask
Jan Ole
lange
Lars Egil
19 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest

Vibrasjon: Ubalanse dekk? Empty
PosteTema: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeOns 27 Jul 2011 - 10:47

Jeg merker en hurtig vibrasjon i bilen som oppstår rundt 80 km/t. Kan det skyldes ubalanse i hjulene på vognen? Det ser ikke ut til at vognhjulene har avbalanseringsvekter. Er det vanlig at de ikke har det?

//Ole
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!

Male
Antall Innlegg : 3858
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeOns 27 Jul 2011 - 12:34

Har du sjekket kuletrykk?
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange

Male
Antall Innlegg : 182
Registration date : 21.08.2010

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeOns 27 Jul 2011 - 13:06

Ole3 skrev:
Jeg merker en hurtig vibrasjon i bilen som oppstår rundt 80 km/t. Kan det skyldes ubalanse i hjulene på vognen? Det ser ikke ut til at vognhjulene har avbalanseringsvekter. Er det vanlig at de ikke har det?

//Ole

Går ut i fra at du ikke opplever det samme uten vognen????

Ellers har jeg vanskelig for å tro at dette skyldes hjulene på vognen. I så fall er det mer galt enn ubalanse, tror jeg.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13248
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeOns 27 Jul 2011 - 13:17

Er ikke balanserte hjul på min i alle fall, men det skal gkøres når jeg bytter dekk.
Kan ikke se en eneste god grunn for at de ikke skal vere balansert. Suspect

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask

Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeOns 27 Jul 2011 - 13:42

Ett tips er å kjøre ut på 4 felts motovei og ha med en følgebil som kan se på hjulene under kjøring...;-)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeOns 27 Jul 2011 - 17:26

Takk for mange gode svar!

Jeg merker ikke viberasjoner i bilen uten henger. En teori kunne selvfølgelig være drivaksler som bråker ved belastning. På den annen side virker det som vibrasjonen blir borte når hastigheten øker til mer enn åtti, og en skranglete aksel er vel normalt mest påtakelig i svinger.

Så det er ikke vanlig å balansere dekk på en campingvogn? Er ikke det litt rart?

Kuletrykket mitt er ikke veldig høyt. Noen eksakt vekt har jeg ikke. Vognen er orginalutstyrt, og jeg kjører med full vanntank, samt en ekstra gassflaske og en femliter drikkevannsdunk i gassrommet. Gir lavt kuletrykk seg utslag i vibrasjoner i høyere hastighet?

Tusen takk for flott respons!

//Ole
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeOns 27 Jul 2011 - 17:54

Min erfaring med lavt kuletrykk er at det merkes spesiellt godt når en kjører over dumper i veien, og da ikke bare i høy hastighet. Da løftes bakstussen og det slår og bråker fælt. Og om bilen veier omtrent som vogna er det veldig ubehagelig. I tillegg er sideveis ustabilitet et annet problem. Men ikke vibrasjoner, det kan jeg ikke huske å ha erfart.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Antall Innlegg : 8912
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeOns 27 Jul 2011 - 20:50

Sjekk dekka på vogna nøye. Kjenn gjerne med hånda for ujevnheter i dekkbanen.
Kan godt være en skade som gjør vibrasjonen. En liten ubalanse vil du neppe kunne kjenne i bilen men et urundt dekk eller skadet dekk på hengeren det vil du kunne merke.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeTor 28 Jul 2011 - 22:12

Husk at om du har en ubalanse på bare 20 gram tilsvarer et et slag mot bakken på litt under 2 kg på en 14" felg ved 80 km/t. Er ubalansen 50 gram øker dette til 4,5 kg. Da er det ikke store ubalansen som skal til før det føles ubehagelig.

Ta deg bryet med å avbalansere dekkene dine, og se om det hjelper.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeTor 28 Jul 2011 - 23:34

JanP skrev:
Ta deg bryet med å avbalansere dekkene dine, og se om det hjelper.

Det kan være et godt råd. På den annen side er vognen helt ny. Hvis det faktisk er hjulene som er i ubalanse så er vel dette en mangel - og da er det samtidig veldig rart om ikke vognene leveres med avbalanserte hjul?

//Ole
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeFre 29 Jul 2011 - 17:39

Rart kanskje, men siden de fleste forhandlere slipper unna dette spørsmålet så blir det ikke gjort heller. Om mange av oss forlanger å få det gjort og forhandlere begynner å varsle fabrikkene så blir det kanskje noe som skjer . En gang om noen år, men det blir vel neppe før jge har levert inn tøflene for godt er jeg redd. Suspect

En mangel ved ny vogn? Ja det vil jeg være enig i. Men om forhandler er enig i det er noe helt annet. Prøv det og si ifra her om hva du får/fikk til svar. Very Happy
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas

Male
Antall Innlegg : 3084
Registration date : 20.05.2007

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeLør 30 Jul 2011 - 22:13

Både jeg og en kamerat av meg har nylig byttet dekke på vognene våre. De ble IKKE avbalansert på Vianor. Jeg spurte om de ikke skulle gjøre det. "Å nehehei, det gjør vi da aldri på en henger" ble jeg fortalt da.... Det ene dekket mitt hadde i tillegg en stor kul/skade. Det har ikke jeg merket i det hele tatt!! Han figuren på Vianor mente det skulle mer til enn dette før man merker det på en tilhenger.. Og jeg synes kulen var stor!! Tipper den var 5-10 cm i diameter og med bra hevelse.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar

Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeMan 5 Des 2011 - 17:17

Thomas skrev:
Det ene dekket mitt hadde i tillegg en stor kul/skade. Det har ikke jeg merket i det hele tatt!! Han figuren på Vianor mente det skulle mer til enn dette før man merker det på en tilhenger.. Og jeg synes kulen var stor!! Tipper den var 5-10 cm i diameter og med bra hevelse.

Det tyder jo på seperasjon i dekket. Skummelt det.Håper du har byttet det.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeMan 5 Des 2011 - 20:59

Da har jeg funnet vibrasjonen som jeg plages av.
De har etterhvert blitt mer fremtredende og er tilstede selv uten henger. De dukker opp ved belastning i høyere hastigheter og er uavhengig av motorturtall. Vibrasjonen er der også etter omlegg til vinterdekk. Det kan da vanskelig være annet enn indre drivknuter på en av drivakslene.
Takk for all hjelp!

//Ole
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask

Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeMan 5 Des 2011 - 21:25

Thomas skrev:
Både jeg og en kamerat av meg har nylig byttet dekke på vognene våre. De ble IKKE avbalansert på Vianor. Jeg spurte om de ikke skulle gjøre det. "Å nehehei, det gjør vi da aldri på en henger" ble jeg fortalt da.... Det ene dekket mitt hadde i tillegg en stor kul/skade. Det har ikke jeg merket i det hele tatt!! Han figuren på Vianor mente det skulle mer til enn dette før man merker det på en tilhenger.. Og jeg synes kulen var stor!! Tipper den var 5-10 cm i diameter og med bra hevelse.

Jeg stoler iallfall ikke på Avinor.

Skulle ha kjetting til bobilen, og fikk beskjed om at det skulle koste 1000-1200 kr. Etter å ha ventet omkring en måned og jeg til slutt skulle få dem, kostet dem 1900 kr. Dem beklaget, men jeg ble kalt spydig fordi jeg forsatt ville ha kjettingene til 1200 kr......
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn

Male
Antall Innlegg : 148
Registration date : 29.11.2010

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeMan 5 Des 2011 - 22:06

Runerask skrev:

Jeg stoler iallfall ikke på Avinor.

Skulle ha kjetting til bobilen, og fikk beskjed om at det skulle koste 1000-1200 kr. Etter å ha ventet omkring en måned og jeg til slutt skulle få dem, kostet dem 1900 kr. Dem beklaget, men jeg ble kalt spydig fordi jeg forsatt ville ha kjettingene til 1200 kr......

Hvorfor skal du bruke Avinor når du skal ha kjetting? Avinor er jo det som tidligere ble kalt Luftfartsverket.....

Kanskje ikke de er sikre på pris på kjettinger når de drifter flyplasser til daglig? Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeMan 5 Des 2011 - 22:19

Jeg tror Aen sniker ...
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas

Male

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeMan 5 Des 2011 - 23:00

Ottar skrev:
Thomas skrev:
Det ene dekket mitt hadde i tillegg en stor kul/skade. Det har ikke jeg merket i det hele tatt!! Han figuren på Vianor mente det skulle mer til enn dette før man merker det på en tilhenger.. Og jeg synes kulen var stor!! Tipper den var 5-10 cm i diameter og med bra hevelse.

Det tyder jo på seperasjon i dekket. Skummelt det.Håper du har byttet det.

Dekket ble naturligvis byttet!! Dvs, begge dekkene på den akslingen ble byttet Smile De to andre ble byttet for kun kort tid siden!
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male
Antall Innlegg : 2903
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeTir 6 Des 2011 - 9:09

På Kaben la jeg merke til at hjulene var avbalansert. Tror nok jeg vil ha dem avbalansert også når det blir på tide å bytte dem.
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid

Male
Antall Innlegg : 1393
Registration date : 12.10.2008

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeTir 6 Des 2011 - 13:08

For den som kjører sør for Danmark lønner det seg å kjøpe dekk i Tyskland. Like bra sommerdekk, rimeligere samt at man må si fra hvis IKKE ønsker avballansert Smile . Det være seg vogn eller bil.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeTir 6 Des 2011 - 17:38

Ser ikke noe poeng iå spare den avbalanseringa jeg. Er jo ikke noe særlig kostnad.

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Vibrasjon: Ubalanse dekk? Caravan
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas

Male

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeTir 6 Des 2011 - 21:12

Sten Rune skrev:

Ser ikke noe poeng iå spare den avbalanseringa jeg. Er jo ikke noe særlig kostnad.

Det er ikke derfor jeg ikke har balansert dekk da...
Jeg tenkte ikke over å spørre engang, tok det som en selvfølge at det ble gjort jeg da, kanskje jeg som er dum men.. Figuren på Vianor humret og lo "nei, det gjør vi da ikke" da jeg spurte om det var mye ubalanse i dekkene. Ser ikke grunnen til at det ikke skal gjøre på vogn?!? Det blir rimelig harde slag hvis det er ubalanse, kan tenke meg det tar på skaper etc inne i vogna bl.a.
Til Toppen Go down
Fredrik1

Antall Innlegg : 18
Registration date : 09.08.2012

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeTor 4 Okt 2012 - 22:15

Dekk trenger ikke lodd for å avbalanseres. Mine ble balansert med sand hos Superdekk. Det er en sand som måles opp ihht dekkdimensjon, og legges inn i dekket ved montering.

Funker som snus etter hva jeg kan bedømme...
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120

Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeTor 4 Okt 2012 - 23:31

Alle fire dekkene er avbalanset på lefsa mi........Og det blir de hver gang lefsa kommer fra vinterlagring..
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeTor 4 Okt 2012 - 23:33

Samtidig med service på Trumaen da?

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeFre 5 Okt 2012 - 20:43

Jan Ole skrev:
Samtidig med service på Trumaen da?

Å har du truma i lefsa di,er litt spent på denne vannvarmen som er montert i lefsa mi.Lurer litt på om den er like varm til neste år......

ler ler ler ler ler ler
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeFre 5 Okt 2012 - 20:44

Neida, har vintervogn jeg, brukes hele året, ikke sånn som din, derfor jeg regna med du hadde føner.... Rolling Eyes

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeFre 5 Okt 2012 - 21:01

Jan Ole skrev:
Neida, har vintervogn jeg, brukes hele året, ikke sånn som din, derfor jeg regna med du hadde føner.... Rolling Eyes

Vintervogn???? Har ikke du samme merke som JanP da. Shocked Shocked Shocked

Å den står sammen med mi å små snakker hele vinteren... Laughing Laughing
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeFre 5 Okt 2012 - 21:07

Mi vogn har 2 balanserte dekk..
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeFre 5 Okt 2012 - 21:26

Mine er ubalanserte, men merker ikke noe særlig til det for tiden.
Men de står ute sammen med vogna...... ler

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeFre 5 Okt 2012 - 21:38

Jan Ole skrev:
Mine er ubalanserte, men merker ikke noe særlig til det for tiden.
Men de står ute sammen med vogna...... ler

Moroklumpen.... Shocked Shocked
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeFre 5 Okt 2012 - 21:45

Bare eieren er velbalansert og i vater så går det meste bra! Vibrasjon: Ubalanse dekk? 36874
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeFre 5 Okt 2012 - 21:47

janp skrev:
Bare eieren er velbalansert og i vater så går det meste bra! Vibrasjon: Ubalanse dekk? 36874

Å hvem skulle så det være da.Ingen av oss her skal vel skryte av å være velbalansert og i vater.......... Vibrasjon: Ubalanse dekk? 36874
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Antall Innlegg : 8912
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeFre 5 Okt 2012 - 21:57

Joda. veldig avbalansert i aften. Og helt i vater,- horisontalt!
Vibrasjon: Ubalanse dekk? 928394
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitimeFre 5 Okt 2012 - 22:01

Johnny skrev:
Joda. veldig avbalansert i aften. Og helt i vater,- horisontalt!
Vibrasjon: Ubalanse dekk? 928394

He he slik som her det da, med litt brunt drikke nederst i glasset også.... Laughing
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Vibrasjon: Ubalanse dekk?   Vibrasjon: Ubalanse dekk? Icon_minitime

Til Toppen Go down

Vibrasjon: Ubalanse dekk?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Tiguan bremser automatisk ved vibrasjon i hengerfeste
» felg og dekk
» Lufttrykk i dekk
» Dekk
» Skifte dekk