CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ladetrøbbel Hobby

Go down 
+2
hpk
trallala
6 posters
AvInnlegg
trallala
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 30
Localisation : Nordland
Registration date : 20.07.2011

Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitimeSøn 31 Jul 2011 - 22:28

Hei!

Når vi kjørte avgårde på vår første campingtur nå før helga hadde jeg regnet med at vogna skulle få lading fra bilen mens vi kjørte.
Men når vi stoppet og handlet rett før vi skulle campe oppdaget jeg at vogna ikke så ut til å få lading fra bilen.
(Batteriet var helt flatt)
Jeg har en 2007 Hobby 610 UKF og 13 pols kontakt på både bil og vogn (og batteripakke).

Jeg lurer på om kanskje dette kan ha en sammenheng med at det er 2 ledninger som ligger løse i skapet som alde fyren står i.
Ladetrøbbel Hobby Imag0045oc.th
Skal kanskje disse ledningene være koblet på denne?
Ladetrøbbel Hobby Imag0044k.th
Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Re: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitimeSøn 31 Jul 2011 - 22:52

Det skal egentlig være 4 ledninger til på den siden av laderen som du har tatt bilde av. To 2,5 mm2 der svart skal på E2' og hvit på M og to 0,75 mm2 der svart skal på Re+ og hvit skal på Re- Om du ikke har de to tynne ledningene så koble de to tykke til E2 og M.
Til Toppen Go down
trallala
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 30
Localisation : Nordland
Registration date : 20.07.2011

Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Re: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitimeSøn 31 Jul 2011 - 23:06

Jeg prøvde å koble den hvite på masse og den svarte på E2, men når jeg prøver å sette ei prøvelampe mellom 9 og jord i støpselet fremme, så får jeg ikke noe lys i lampa.
Det er ikke Re+ og Re- på den siden av laderen.
Til Toppen Go down
trallala
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 30
Localisation : Nordland
Registration date : 20.07.2011

Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Re: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitimeSøn 31 Jul 2011 - 23:13

Det som står på denne siden av laderen (oppe fra og ned) er:
E1
E2
E3

3 x masse

På andre siden av laderen kommer det inn 2 tynne ledninger.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Re: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitimeSøn 31 Jul 2011 - 23:21

Da er laderen din litt forskjellig fra min. Er det bilde av et koblingsskjema på den? Da kan det være litt lettere å finne ut. Vil tro den svarte skal inn på Eingang Dauerplus, om det er noe som er merket slik. Den hvite skal på masse.


Uansett er det ikke riktig at batteriet skal være flatt selv om du ikke har lading fra bilen. Og er det helt totalt utladet får du ikke liv i det igjen med den laderen der.
Til Toppen Go down
trallala
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 30
Localisation : Nordland
Registration date : 20.07.2011

Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Re: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitimeSøn 31 Jul 2011 - 23:31

Nei, det er ikke noe koblingsskjema på den.

Batteriet var flatt fordi jeg glemte å slå av gassalarmen. Embarassed
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Re: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitimeSøn 31 Jul 2011 - 23:35

En gassalarm kan da ikke trekke noe særlig? Et lite 9V batteri holder jo koken i en røykvarsler i langt over et år... Trodde ikke en gassalarm kunne trekke noe særlig mer. Har du sjekket alle sikringer? Målt spenning på batteri? Har hørt flere tilfeller der alle pinner ikke er koblet, både på bil og vogn... Da syns jeg at litt av vitsen med en ny standard på tilhengerkontakten faller litt bort...
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Re: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitimeSøn 31 Jul 2011 - 23:37

Da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Den skal sikkert inn på den ene av de to ledige E-ene. Den andre er trolig inngang for solcellepanel. Ring et Hobby verksted i morra.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Re: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitimeSøn 31 Jul 2011 - 23:39

Gassalarmer trekker mer enn røykvarslere og leveres med strømforsyning.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Re: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitimeMan 1 Aug 2011 - 0:10

Ok, men allikevel, tømme batteriet i løpet av en kjøretur?
Til Toppen Go down
trallala
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 30
Localisation : Nordland
Registration date : 20.07.2011

Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Re: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitimeMan 1 Aug 2011 - 0:48

livar skrev:
Ok, men allikevel, tømme batteriet i løpet av en kjøretur?
Den hadde stått på hjemme i nesten 4 uker...
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Re: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitimeMan 1 Aug 2011 - 10:02

Til info:
'Masse' er tysk for 'jord' og er altså koblet til karosseri på bilen/minus-pol på batteriet
E1-E3 er Eingang 1 til 3 - inngang 1 til 3. Tviler på om et er meningen å ha forskjellig spenning inn på de tre inngangene.

Det ser ut til at det kun er 230V inn på denne laderen. Er det en originalmontert Autark-pakke fra Hobby, eller en ettermontert løsning?
Til Toppen Go down
trallala
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 30
Localisation : Nordland
Registration date : 20.07.2011

Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Re: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitimeMan 1 Aug 2011 - 12:06

Vi kjøpte vogna brukt fra en forhandler for 1 mnd siden, så jeg vet ikke om det er orginalt eller ettermontert.
Stod batteripakke i kontrakten.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Re: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitimeMan 1 Aug 2011 - 15:41

Ligner på samme laderen jeg hadde i min 07mod hobby, den var orginal fra Hobby men den virket ikke skikkelig hos meg, så hobby forhandleren byttet den med en annen type då denne ikke var spesielt god.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Re: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitimeMan 1 Aug 2011 - 15:52

OyvindSP skrev:
Til info:
'Masse' er tysk for 'jord' og er altså koblet til karosseri på bilen/minus-pol på batteriet
E1-E3 er Eingang 1 til 3 - inngang 1 til 3. Tviler på om et er meningen å ha forskjellig spenning inn på de tre inngangene.

Det ser ut til at det kun er 230V inn på denne laderen. Er det en originalmontert Autark-pakke fra Hobby, eller en ettermontert løsning?
Dette er laderen som leveres originalt fra Hobby. Det er ikke 230V på den i det hele tatt. Den drives av 12V fra omformeren. De tre inngangene har forskjellig funksjon. På min 2008 modell lader er det et klistremerke med koblingsskjema, men det er enten under eller på baksiden.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ladetrøbbel Hobby Empty
PosteTema: Re: Ladetrøbbel Hobby   Ladetrøbbel Hobby Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ladetrøbbel Hobby
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hobby 720 UKFe og Dometic Hobby Cool 25 Klimaanlegg?
» hobby 610 89modell
» lys i hobby 08 mod.
» Hobby 780 VIP !
» Ny dør Hobby 650

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: