CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Triks for kjøling underveis

Go down 
+2
Legacy
Sten Rune
6 posters
AvInnlegg
Campist
Gjest




Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeSøn 7 Okt 2007 - 11:10

Triks for kjøling underveis 36874

Kjøleskap underveis kan skape hodebry, men det finnes et lite triks som kan nyttes.
Strøm fra batteriet vil ikke jeg bruke, fordi jeg vil være sikker på å ha strøm til moveren når jeg kommer fram. Strøm fra bilen våger jeg heller ikke, for jeg vil være sikker på å kunne starte.
Gass er uaktuelt - fordi det står utrykkelig i vogna mi at det ikke skal brukes fra produsenten. Dessuten er det flere steder ikke er tillatt.

Siden jeg har mange årserfaring med telt og teltvogn, har eneste kjølemulighet vært kjølebager og elementer. Og nettopp disse elementene tok jeg med meg da vi la ut på vår første tur. Kjøleelementene ligger i fryseren mens vi er koblet til strøm, på morgenen når vi kjører videre legger vi elementene inn i kjøleskapet. Vips har vi ekstra kuldelager i mange timer.
Bruk store elementer som holder godt på kulden, ikke disse små lekeelementene du får i frysedisken i butikken.

Hvorfor jeg skriver det akkurat nå, er at jeg nettopp har fått et nytt kjøleskap på kjøkkenet. Og her er det originalt to slike akkumulatorer til å lagre kulde - slik at frysedelen holder seg ekstra lenge kald. Det er et Siemens -skap kjøl/frys
Så da kan jeg ikke være helt på jordet...
Triks for kjøling underveis 94595
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeSøn 7 Okt 2007 - 11:23

Campist

Tror nok ikke du er helt på jordet med det forslaget. Tror nok tempen i kjøleskapet holder seg med kansje 3 sånne på en dagsetappe.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Triks for kjøling underveis Caravan
Til Toppen Go down
Campist
Gjest




Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeSøn 7 Okt 2007 - 11:34

Jeg har jo prøvd. Men de elementene jeg bruker er to ulike typer. Det ene er stort som 3 av av de ordinære minste, det andre som 4-5.
Jeg bruker gjerne to av den minste typen eller ett av de andre. Det handler om plass Er det veldig varmt, så bør du nok ha litt mer. Men alle monner drar.
Jeg har jo bare en sesong hittil med vogn, men har brukt vogna 47 døgn og kjørt rundt 7000 km. Og det har virket hele tida. Men det er jo en selvfølge at kjøleskapet i utgangspunktet holder på temperaturen.
Har du ikke fryser, kan du bytte dem på de fleste campingplasser. Eventuelt legge dem i fryseren på campingplassen kvelden i forveien. Vi har hatt etapper på opp til 12 timer - og det har holdt. (selv om du ikke skal forvente at det holder den kaldeste temperatur over så lang tid, men du øker sjansen for ikke å ødelegge varene.
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Antall Innlegg : 339
Registration date : 19.07.2007

Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeSøn 7 Okt 2007 - 18:44

ehh;
har dere ikke propankjøleskap ? For - dere lar vel det brenne mens dere kjører ???

Edit: leser nå at du sier propan er uaktelt. Da hadde jeg bytte vogn på flekken, evt. hivi ut / bytte skapet. Et skap som ikke kjøler når man er underveis, er jo like nyttig som en ....varm øl ?

Mao- kan ikke kjøleskapet brenne underveis, er det ubrukelig for mitt behov, og hadde havna på skroten snøggast råd.

Legacy
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeSøn 7 Okt 2007 - 18:55

Legacy

Køleskapet mitt fungerer som det skal det Very Happy og ikke reiser jeg rundt heller med vogna, så for meg er dette ikke noe problem, men syns forslaget til Campist var godt. Hvorfor bruke gass når en ikke må?
Og skru av gassen ved fylling av drivstoff og ved overfart med ferger?

Legger en disse i skapet er det jo bare tut og kjør.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Triks for kjøling underveis Caravan
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeSøn 7 Okt 2007 - 19:05

Legacy skrev:
ehh;
har dere ikke propankjøleskap ? For - dere lar vel det brenne mens dere kjører ???

Edit: leser nå at du sier propan er uaktelt. Da hadde jeg bytte vogn på flekken, evt. hivi ut / bytte skapet. Et skap som ikke kjøler når man er underveis, er jo like nyttig som en ....varm øl ?

Mao- kan ikke kjøleskapet brenne underveis, er det ubrukelig for mitt behov, og hadde havna på skroten snøggast råd.

Legacy

Tror jeg følger Legacy her. Dersom det er farlig å kjøre med kjøleskapet tent på gass, ja da hadde jeg i allefall ikke tørt å ha det på gass når jeg oppholder meg i vogna.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Antall Innlegg : 339
Registration date : 19.07.2007

Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeSøn 7 Okt 2007 - 19:12

For å si det sånn, jeg gidder ikke slå over skapet fra gass til 220V engang når jeg bare ligger en natt eller to.

Stoler en ikke på at gassen kan være tent under kjøring hadde jeg aldri i livet lagt meg inni vogna.
Forutsetter selvsagt at gassanlegget er testet og bygget ihht gjeldende regler og forskrifter.

Legacy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeSøn 7 Okt 2007 - 21:14

Hei

All vår kjøring med vogn, siden 91 har skjedd med gassen tent i kjøleskapet, og er det kaldt, så lar jeg og fyren brenne.... gidder ikke komme fram med kald vogn....

Seinest da vi dro vogna til fjells på tirsdag som var, brant både fyr og kjøleskap under veis..... det funker helt toppers det.... og det er jo bygget for dette...
Til Toppen Go down
Campist
Gjest




Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeSøn 7 Okt 2007 - 23:02

Beklager så mye!
Jeg er en litt enkel sjel som kom med et tips fordi jeg i min naivitet trodde det kanskje var andre som kunne ha det samme problemet.
Nemlig at vi følger det produsenten av vårt utstyr sier.

Og den sier ikke at det er farlig. Bare at flammen ikke skal brenne under transport. Verken på ditt eller datt.

Like ens er det for mange av oss ikke tillatt å ha gassen på når vi kjører mange ferjer. Bare for Strømstadferja blir det fort 3-4 timer uten gass. Der har jeg til og med blitt avkred å vise i gasskassa at hele koblinga er tatt av.

Kan dere ikke surmule i en annen tråd da, dere som har så eminent utstyr at dette ikke vedgår dere?

Har dere ikke behov for det rådet, så hopp over det. Jeg fatter ikke poeng med å spikke fliser så det spruter bare for å understreke at jeg er en sær idiot med elendig utstyr.

Kanskje finnes det en liste over hvilke råd som er tillatt å gi her inne, men den har jeg ikke klart å finne.
Kan dere hjelpe meg?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeSøn 7 Okt 2007 - 23:35

beste løsningen som jeg skal få ordnet er at kjølen går på 12 volt under kjøring, større batteri som lades fra bilen men kuttes når tenningen slås av.
for mitt vedkommende så blir lengste fergeturen 4 timer hvis jeg kjører den veien, og da er det strøm nok på batteriet til at det fremdeles er rett temperatur inni kjøleskapet når motoren på bilen startes igjen.
dette er i alle fall en løsning som vil fungere for oss.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeMan 8 Okt 2007 - 6:26

Campist skrev:
Beklager så mye!
Jeg er en litt enkel sjel som kom med et tips fordi jeg i min naivitet trodde det kanskje var andre som kunne ha det samme problemet.
Nemlig at vi følger det produsenten av vårt utstyr sier.

Og den sier ikke at det er farlig. Bare at flammen ikke skal brenne under transport. Verken på ditt eller datt.

Like ens er det for mange av oss ikke tillatt å ha gassen på når vi kjører mange ferjer. Bare for Strømstadferja blir det fort 3-4 timer uten gass. Der har jeg til og med blitt avkred å vise i gasskassa at hele koblinga er tatt av.

Kan dere ikke surmule i en annen tråd da, dere som har så eminent utstyr at dette ikke vedgår dere?

Har dere ikke behov for det rådet, så hopp over det. Jeg fatter ikke poeng med å spikke fliser så det spruter bare for å understreke at jeg er en sær idiot med elendig utstyr.

Kanskje finnes det en liste over hvilke råd som er tillatt å gi her inne, men den har jeg ikke klart å finne.
Kan dere hjelpe meg?

Campist

Må bare si en ting, jeg skrev ikke dette til deg for å surmule eller noe, men i min instruksjonsbok står det ikke noe om at dette utstyret ikke kan brukes under kjøring....

På den forrige vogna mi, stp det skrevet litt om at kjøleskapet kunne blåse ut, ved møting av feks trailere, men at det ville tenne igjen... dette var nevnt for vogner med kjøleskapet på vognas hel-side

Når sånt står skrevet, han ikke jeg tolke det dithen at jeg ikke kan kjøre med gassen tent. det sto også at ved fylling av bensin, måtte en huske å ha hatt kjøleskap og fyr avstengt i, jeg tror det var tre min. Det samme gjalt vel og på ferger...

altså når det står tips vedr kjøring med disse to tingene på, samt hvor en må huske å slokke dette, så mener jeg det ikke på noen måte er uforsvarlig å kjøre med dette på, og følgelig heller ikke sutring eller noen form for surmulig å nevne at jeg kjører med disse tingene tennt

Men det kan da altså de ut for at det kan være en forskjell mellom de forskjellige vognprodusenter vedr hvordan dette håndteres. om noe av årsaken ligger i forskjellige måter å ordne lufting, eller eksosen på, det vet ikke jeg....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeMan 8 Okt 2007 - 7:13

Vi har og alltid kjøleskapet tent på gass underveis.Har funka perfekt i snart 20 år og tusenvis av mil.

På bensinstasjoner skal gassen av.Ferger har jeg ikke tatt med vogn,så jeg kjenner ikke reglene her.Men om Campist har lest at han ikke skal ha på gass i sin vogn,ville jeg kanskje ha spurt forhandleren om årsaken til dette.Ingen av mine vogner har hatt instruksjonsbøker hvor dette har blitt nevnt,så dette må vel være noe enkelte produsenter praktiserer.

Ellers så mener jeg at man og burde innføre svenske regeler om besiktning av vognene sine.Hvert annet år må de inn for å sjekkes,og her lukes farlige ting som dårlige bremser,slitne gass-slanger o.l.,bort.

I Pottit-Norge kan man kjøre rundt med livsfarlige vogner uten at noen bryr seg.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeMan 8 Okt 2007 - 8:23

Campist skrev:
Beklager så mye!
Jeg er en litt enkel sjel som kom med et tips fordi jeg i min naivitet trodde det kanskje var andre som kunne ha det samme problemet.
Nemlig at vi følger det produsenten av vårt utstyr sier.

Og den sier ikke at det er farlig. Bare at flammen ikke skal brenne under transport. Verken på ditt eller datt.

Like ens er det for mange av oss ikke tillatt å ha gassen på når vi kjører mange ferjer. Bare for Strømstadferja blir det fort 3-4 timer uten gass. Der har jeg til og med blitt avkred å vise i gasskassa at hele koblinga er tatt av.

Kan dere ikke surmule i en annen tråd da, dere som har så eminent utstyr at dette ikke vedgår dere?

Har dere ikke behov for det rådet, så hopp over det. Jeg fatter ikke poeng med å spikke fliser så det spruter bare for å understreke at jeg er en sær idiot med elendig utstyr.

Kanskje finnes det en liste over hvilke råd som er tillatt å gi her inne, men den har jeg ikke klart å finne.
Kan dere hjelpe meg?

Ja. Et godt råd er å lese inledende innlegg litt mer presist og forstå hvorfor det kan være aktuellt med gode råd. Snakker nå for egen del for ego tenkte selvfølgelig ikke lengre enn nasa rakk.
Og når det i noen tilfeller anbefales å ikke bruke gass under transport så er nok kjøleelementer et godt triks.
Også på ferger er det aktuelt å holde skapet kaldt på ett eller annet sett.
Så Campist, fortsett å komme med alternative løsninger. Kan jo være noen som trenger det.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeMan 8 Okt 2007 - 8:24

Johnny.

Og så er det jo og viktig å holde hodet kaldt underveis !!!!!!!
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeMan 8 Okt 2007 - 9:34

ARVE skrev:
Johnny.

Og så er det jo og viktig å holde hodet kaldt underveis !!!!!!!


Be cool man.
Triks for kjøling underveis 5
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeMan 8 Okt 2007 - 9:43

Always Johnny boy.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeMan 8 Okt 2007 - 13:24

Johnny U skrev:
ARVE skrev:
Johnny.

Og så er det jo og viktig å holde hodet kaldt underveis !!!!!!!


Be cool man.
Triks for kjøling underveis 5

du blirke cool av å tejpe kjøleelementer over øra med ducktape.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeMan 8 Okt 2007 - 13:26

campist

tipset var bra det, og jeg tror ikke noen ville såre deg selv om andre alternativer kommer frem.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeMan 8 Okt 2007 - 13:34

numpsey skrev:
Johnny U skrev:
ARVE skrev:
Johnny.

Og så er det jo og viktig å holde hodet kaldt underveis !!!!!!!


Be cool man.
Triks for kjøling underveis 5

du blirke cool av å tejpe kjøleelementer over øra med ducktape.


Triks ala numpsey Question Question Question

Triks for kjøling underveis 265129
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeTir 9 Okt 2007 - 23:09

Hvorfor ikke bare hive kjøle elementene inn i selve skapet da? det skal jo være tett og isolert så.....
Til Toppen Go down
jennifernn




Female
Antall Innlegg : 2
Localisation : Glasgow, Skottland
Registration date : 23.12.2007

Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeSøn 23 Des 2007 - 2:43

That is a good tip, we do that when we go on a ferry.

But here in UK it is normal to run the fridge on 12 volts while travelling. The fridge only receives power from the car, and a relay ensures that power is only delivered while the ignition is on, or in fact actually only when the engine revs are high enough, so we cannot drain the car battery.

Our car and caravan are wired that way, this is standard wiring here in UK. But I would think it must be similar in Norway as we drive a Volvo XC90 which has the Volvo towbar and 13 pin electric connector fitted by our Volvo dealer.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitimeSøn 23 Des 2007 - 17:09

jennifernn skrev:
That is a good tip, we do that when we go on a ferry.

But here in UK it is normal to run the fridge on 12 volts while travelling. The fridge only receives power from the car, and a relay ensures that power is only delivered while the ignition is on, or in fact actually only when the engine revs are high enough, so we cannot drain the car battery.

Our car and caravan are wired that way, this is standard wiring here in UK. But I would think it must be similar in Norway as we drive a Volvo XC90 which has the Volvo towbar and 13 pin electric connector fitted by our Volvo dealer.

Welcome to the forum jennifernn..I`m not very good in Inglish so you mast not ekspekt very mutsh from me....but welcom you are..If go in her FRI PRAT you can tolk abaut anything you like....


santa And mary cristmas to you and your famely Triks for kjøling underveis 36_15_61





Triks for kjøling underveis Sig
Til Toppen Go down
Sponsored content





Triks for kjøling underveis Empty
PosteTema: Re: Triks for kjøling underveis   Triks for kjøling underveis Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Triks for kjøling underveis
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Kommunikasjon underveis
» Triks for å utbedre klemt Truma-slange
» Dårlig kjøling på gaa
» Dårlig kjøling i kjøleskap
» Ustabil kjøling, kjøleskapet

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: