CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Jordfeil

Go down 
+3
kjello
Jan Ole
Løven
7 posters
AvInnlegg
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 75
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeSøn 21 Aug 2011 - 21:13

Strømførende campingvogner
I 2002 døde en ni år gammel gutt under en campingvogn i Sverige av strøm fra understellet. Hvor stor er egentlig faren for at din vogn skal bli strømførende?


Klikk for stort bilde


Historien om niåringen er tragisk. Har du ikke fått med deg hendelsen tar vi en kort beskrivelse her.

Ulykken skjedde på Rosendals camping nord for Falkenberg i Sverige. Gutten spilte fotball med en kamerat, men ballen rullet inn under campingvognen som står fast på campingplassen. Gutten krabbet inn under vognen for å hente ut ballen, men ble liggende. Kameraten ville dra ham frem, men oppdaget at han fikk støt da han tok 9-åringen i foten.
Kameraten sprang og hentet faren som er elektriker. Mannen dro ut strømkablene til husvognen. Men da var gutten allerede død. Vognen er 14 år gammel, og er en utleievogn som står fast på plassen. Vognen er tilsluttet en vanlig stikkontakt i en stolpe utenfor vognen.

El.ingeniørenes konklusjon

I etterkant av ulykken ble det gjort undersøkelser av både politi og el.-ingeniører. Politiet i Halland skriver følgende i sin rapport etter ulykken:
”Elsäkerhetsverket har tillsammans Hallandspolisens tekniska rotel genomfört en elteknisk undersökning av husvagnen i rubricerad olycka där en pojke omkom.
I dagsläget går det inte att säga vad som orsakat den s.k. överledningen som medförde att husvagnschassit blev strömförande. Det kan inte uteslutas att det myckna regnandet dagarna före olyckan, i viss mån kan ha bidragit till den tragiska utgången.
Enligt Elsäkerhetsverket har den eltekniska undersökningen visat att det inne i husvagnen varit ett isolationsfel mellan en spänningssatt ledare och skyddsledaren. Detta fel har medfört att vagnens chassi blivit spänningssatt (strömförande). Spänningen har inte brutits av säkringen på grund av att motståndet i felstället varit för stort.”

Jordfeil

Jordfeil er et kjent fenomen i den typen lavspenningsnett vi har i Norge, og en stor andel av transformatorkretsene i lavspenningsnettet drives tidvis med mindre jordfeil uten at dette medfører fare for personer eller materiell.
Det må ha vært en jordfeil i vognen eller i campingplassens strømuttak som førte til denne ulykken. På norske campingplasser, så vell som i Sverige, skal dette fanges opp av en jordfeilbryter.

Jordfeil kan oppdages, men det bør likevel sjekkes om du kan ha en feil hos deg. Du kan bruke en prøvelampe. Gir den fult utslag, eller ikke noe utslag, så er det en feil i anlegget. Autorisert personell bør utrede og undersøke evt. feil.
Hvis beina på campingvogna står på treplater og sine egne gummihjul, samtidig som det ikke er jordfeilbryter på plassen, er det fare for at vogna kan bli strømførende. Det finnes da ikke noe jording til selve vogna hvis en feil skule oppstå.

Det er også verdt å vite at hvis en campingvogn med jordfeil er koblet til det strømuttaket du benytter deg av, vil også din vogn få en jordfeil.

Større trykk på plassene

At flere benytter seg av campingplassene, gjør belastningen på strømanleggene større. Det utsatte miljøet i campingvogner og fortelt gjør det ekstra viktig å håndtere strømmen riktig. Campingplassenes med nyere strømuttak skal væra beskyttet av jordfeilsbrytere. Sjekk at det er gjort! Ta for sikkerhetsskyld med en egen jordfeilsbryter. Det er også klokt å ta med seg en egen adapter hvis campingvognen har runde industriuttak men ikke campingplassen, eller tvert om. Se opp for hjemmelagde varianter!


Unngå lange ledninger

Strømledninger mellom stolper og campingvogn bør ikke være mer en 25 meter. Unngå sneller, og om sånne brukes: rull ut hela snella. I en opprullet snelle kan varmen stige, slik at isoleringen smelter, i verste fall med strømførende bil og campingvogn som følge.
Alle sneller som brukes skal vara merket for ute-bruk og plasseres slik at de ikke kommer i klem eller skades på noen som helst måte. Tenk på at forteltet er et utemiljø og at elektriske apparater som brukes skal beskyttes mot fukt eller ha innebygd fuktighetsbeskyttelse.
En billig livsforsikring er at en elektriker gjør en kontroll av den elektriske installasjonen i campingvognen. Følg opp med egne faste kontroller, ettersom installasjonen er utsatt for kraftige vibrasjoner under kjøring.

Fakta jordfeilsbrytere

Uttak til ute-bruk skal alltid vare jordet. Før nye uttak gjelder dessuten krav på jordfeilsbrytere, noe som også gamle uttak kan kompletteres med. En jordfeilsbryter kjenner om strømmen går feil vei til jord og bryter den umiddelbart. Den verner også mot støt fra et apparat som har blitt strømførende. Jordfeilsbrytere kan være faste eller flyttbare. En portabel jordfeilsbryter er bra å ta med når man ska anvende elektriske apparater ute.


Dette kan du gjøre

Fest en ledning til understellet på campingvognen. Ledningen bør være fire kv. mm. tykk. Stikk ledningen mellom 20 og 30 cm. ned i bakken. Dermed er campingvognen jordet.

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeSøn 21 Aug 2011 - 21:20

Dette har jeg ikke hørt om. Er det du som har skrevet det?
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 75
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeSøn 21 Aug 2011 - 21:28

Ja dette fant jeg på Campingnorge.no
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeSøn 21 Aug 2011 - 21:40

Da synes jeg du bør du henvise til det. Slik det står skrevet så ser det ut til at det er din artikkel. Jeg synes det blir litt feil å kopiere andres tekst og presentere det som sin egen.

Jeg reagerte på dette med jording av vogna. Dette bør absolutt ikke stå på trykk, da jording av ei vogn eller ennen elektrisk installasjon er langt mere omfattende og grundig enn å stikke en liten jordkabel rett ned i bakken. Motstanden blir alt for stor til at det har noen praktisk betydning. Og det avhenger også sterkt hva slags jordsmonn og fuktinnhold som er på stedet. Skal det jordes så må det slåes ned jordspyd. Og isolasjonsmotstand bør vel måles med egnet utstyr.

PS: vet at det er fort gjort å kopiere tekst i et innlegg og glemme å henvise til opprinnelig forfatter.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeSøn 21 Aug 2011 - 21:46

Hørte om denne ulykken og har alltid instruert ungene om ikke å krype under vogner, men komme å gi beskjed om de mister en ball eller lignende. Dette har de faktisk fulgt.
Å selv stikke ned jording har jeg ikke gjort, men det virker som en grei ide. EDIT: For oss som ikke har tettere forhold til el installasjoner enn å betale strømregninger.....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 75
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeSøn 21 Aug 2011 - 21:51

JanP skrev:
Da synes jeg du bør du henvise til det. Slik det står skrevet så ser det ut til at det er din artikkel. Jeg synes det blir litt feil å kopiere andres tekst og presentere det som sin egen.

Jeg reagerte på dette med jording av vogna. Dette bør absolutt ikke stå på trykk, da jording av ei vogn eller ennen elektrisk installasjon er langt mere omfattende og grundig enn å stikke en liten jordkabel rett ned i bakken. Motstanden blir alt for stor til at det har noen praktisk betydning. Og det avhenger også sterkt hva slags jordsmonn og fuktinnhold som er på stedet. Skal det jordes så må det slåes ned jordspyd. Og isolasjonsmotstand bør vel måles med egnet utstyr.

PS: vet at det er fort gjort å kopiere tekst i et innlegg og glemme å henvise til opprinnelig forfatter.

JanP.
Dette fant jeg på Campingnorge .no som jeg sa tidligere.Dette har jeg kun kopiert dersom det er feil må du ha meg unnskylt.Det er bare å søke opp så finner du det.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeSøn 21 Aug 2011 - 21:51

Et lite jordspyd er enkelt å skaffe, og kan jo være i vogna og lett slåes ned 1/2 meter med en hammer.
Til Toppen Go down
kjello
CARAVANER
CARAVANER
kjello


Male
Antall Innlegg : 149
Age : 42
Localisation : Dalekvam
Registration date : 24.07.2009

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeSøn 21 Aug 2011 - 21:57

Jordspyd? ja det har eg mangen av...
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 8:49

Løven

Bare legge linken på slutten slik som dette:

http://www.campingnorge.no/Gode-raad/Stroemfoerende-campingvogner.html

Da trenger man ikke søke det opp, man refererer til den som skrev det osv. Og det er jo slike linker som er grunnen til at Cern lagte html Wink
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 10:35

Var borti en kabe i fjor som var strømførende i ramma, hvor mye spennngs forskjell det var vet jeg ikke men det var nok endel. Eieren sa det gjorde vondt å ta i metalldeler...var forøvrig i sverige med svensk eier..
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 75
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 15:20

Ronny skrev:
Var borti en kabe i fjor som var strømførende i ramma, hvor mye spennngs forskjell det var vet jeg ikke men det var nok endel. Eieren sa det gjorde vondt å ta i metalldeler...var forøvrig i sverige med svensk eier..

Er lite innpå elektriske saker.Men hvordan kan dette opstå.Hvor kan da strømmen komme fra som går videre til ramma.Tar jeg ikke helt feil så hadde Bjølseth en jordfeil på noen vogner,slik at det tæret hull i selve platene.
Men dersom det vil hjelpe med et gjordspyd er det ok.Det må vel gå ann å feste ledningen framme på draget til jordspydet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 15:37

Kommer av jordfeil i el-stolpen på plassen.
Har opplevd det samme på enkelte plasser. Sist i Kroatia for et par år siden. Da var det ubehagelig mye strøm i rammen og kraftig "kiling" i dørrammen What a Face

All elektrisk i vogna er vel jordet mot rammen.
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 75
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 17:06

JanP skrev:
Da synes jeg du bør du henvise til det. Slik det står skrevet så ser det ut til at det er din artikkel. Jeg synes det blir litt feil å kopiere andres tekst og presentere det som sin egen.

Jeg reagerte på dette med jording av vogna. Dette bør absolutt ikke stå på trykk, da jording av ei vogn eller ennen elektrisk installasjon er langt mere omfattende og grundig enn å stikke en liten jordkabel rett ned i bakken. Motstanden blir alt for stor til at det har noen praktisk betydning. Og det avhenger også sterkt hva slags jordsmonn og fuktinnhold som er på stedet. Skal det jordes så må det slåes ned jordspyd. Og isolasjonsmotstand bør vel måles med egnet utstyr.

PS: vet at det er fort gjort å kopiere tekst i et innlegg og glemme å henvise til opprinnelig forfatter.
Jeg har tenkt meg litt om JanP.For det første så har jeg ikke presentert dette innlegget som midt.Og alle er ikke like proffe på PC .Men det går ann å lære.Og for det andre så går det ann å svare med en annen tone.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 19:54

jkl skrev:
Kommer av jordfeil i el-stolpen på plassen.
Har opplevd det samme på enkelte plasser. Sist i Kroatia for et par år siden. Da var det ubehagelig mye strøm i rammen og kraftig "kiling" i dørrammen What a Face

All elektrisk i vogna er vel jordet mot rammen.

Mener det ble skrevet noe om dette for litt tid siden og da var det vel sterke meninger om at 230V ikke skal vere jordet til rammen og dessuten at 12V og 230V ikke skal ha felles jord.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Noraf
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 125
Age : 47
Localisation : Vestfold
Registration date : 07.02.2010

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 20:57

Er vel mulig å innstalere jordfeilautomat i vogna? på 230v inngang? for å hindre slike wupies?

(hmm, nye annlegg skal jo bruke jordfeilautomater btw )
Til Toppen Go down
kjello
CARAVANER
CARAVANER
kjello


Male
Antall Innlegg : 149
Age : 42
Localisation : Dalekvam
Registration date : 24.07.2009

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 21:10

jordfeilautomat hjelper ikke så mye hvis jordfeilen ligger utenfor vogna, dvs. stolpen. Det er vel enkelte campingplasser som er så som så med elektrisk installasjon.

Det finnes og mange hobby elektrikere som kobler litt over evne av og til...

Jording er jo ikke brudd på i hele tatt, den går i fra stolpe, i kabelen, videre til jordingspunkt i "sikringskapet" i vogna og videre ut i chassis og alt annet utstyr som er jordet.

Da vil du få strøm i deg hvis det er jordfeil som følger kabelen, det er det samme som hvis du tar i vasken og i komfyren hjemme, hvis det ikke er jording, vil du få støt..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 21:23

Fant en manual til mitt kjøleskap, med tilkoblinger for 12V. Og der står det blant annet at 12V fra bil og 12V fra batteri ikke skal kobles sammen. Er 2 helt forskjellige tilkoblinger for både pluss og minus, og det er vel fordi jord som kommer via draget og ramma ikke skal ha kobles sammen med 12V-anlegget i vogna.
Til Toppen Go down
kjello
CARAVANER
CARAVANER
kjello


Male
Antall Innlegg : 149
Age : 42
Localisation : Dalekvam
Registration date : 24.07.2009

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 21:27

for å hjelpe litt ekstra på, nå jobber eg med tele installasjoner og her er pluss jording og minus er strømførende..... forstå den som kan...
Til Toppen Go down
kjello
CARAVANER
CARAVANER
kjello


Male
Antall Innlegg : 149
Age : 42
Localisation : Dalekvam
Registration date : 24.07.2009

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 21:27

for å hjelpe litt ekstra på, nå jobber eg med tele installasjoner og her er pluss jording og minus er strømførende..... forstå den som kan...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 21:33

48v anlegg til telesektoren er noe spesiellt, ja. Og grunnen til at det er motsatt skal være spesiell og logisk. Men jeg har glemt det dessverre. Der minnet du meg på noe som jeg grublet på tidligere i sommer. Har montert noen skap fra Nokia og likerettere, og jeg byttet dette en gang. Gikk ikke bra i det hele tatt kan du si. Og mere er det ikke å si om det.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 22:15

(i) Positive voltages cause comparatively more corrosion in metal than negative voltages.

(ii) Negative voltages are safer for human body while doing Telecom activities.

(iii) Lightning may cause positive voltages in the equipment circuitry. In that case, negative voltages (lack of electrons) neutralize positive charges and prevent excessive heat.

(iv) Negative voltage is safer for long telephone line for transmitting power trough it.

The reson for electing -48V in reference to ground is to avoid the nasty galvanic effects in telephone cabling. +48V would have nastier effect on wet cabling.

Til Toppen Go down
Kjetil S




Male
Antall Innlegg : 1
Localisation : Drammen
Registration date : 22.08.2011

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 22:22

Det som er viktig å ha i bakhodet er at "alle" elektriske anlegg i Norge er regulert ved lov hvor FEL (Forskrift om Elektriske Lavspenningsanlegg) er foreskriften som skal følges. Og NEK 400 er normen som skal følges.
Dette gjelder alt fra stor næringsbygg til eneboliger til campingvogner og bobilere med "innlagt" strøm.
FEL sier ettertrykkelig at det er eier av anlegget som er ansvarlig for at det elektriske anlegget er i orden.
Det viktigst som kan gjøres er da og holde orden eget anlegg, få en forhandler eller en elektriker til å gå over vognen og "megge" (isolaajonsteste) anlegget, dette gjøres ved at man bruker et instrument som kjører 250-1000volt inn på en og en av fasene, samtidig som man måler "lekasjen av spenning" til jordlederen.
Da er man sikker på sitt anlegg...
Hva som er i stolpen er da et moment som man må håpe at eier av plassen har kontroll på.
Alle bedrifter er pålagt internkontroll, Dvs at bedriften skal ha egene prosedyrer for hvor ofte de skal ha et godkjent instalatørfirma til å se over instalasjonen.
Disse skal da så godt det er mulig fange opp slike feil.
DLE (Det Lokale Eltilsyn) er pålagt av DSB å igjenomføre kontroller av alle anlegg underlagt det lokale e-verket, disse skal også fange opp og pålegge tiltak ved feil på det elektrisk anlegget.

Men dette med strøm er et sampspil mellom mange parter, hvor det er lett at det kommer ubehagelig overraskelser.

1: Ha orden i egen vogn.
2: Se an strømstolpen:
Dårlige tegn:
- stolpen(e) står i 45*
- løse deler inni og utenpå stolpen
- ødlagte avdekninger ( du ser "enledere" og blankt kobber)
- gammledagse skrusikkringer

Kunne skrevet en lengre avhandling om dette men trur ikkje alle er like intreserte...
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 22:34

DLE og DSB har ikke vært på den campingen vi besøkte i Tsjekkia i alle fall Very Happy Det holder med et besøk der for å si det slik...

http://www.campingradka.cz/info_EN.html
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 22:36

Takk ArneO:

Eller som det heter på Google translate:

I) Positive spenninger føre til relativt mer korrosjon på metall enn negative spenninger.
(Ii) Negative spenninger er tryggere for menneskekroppen mens de gjør Telecom aktiviteter.
(Iii) Lyn kan forårsake positive spenninger i utstyret kretsene. I så fall kan negative spenninger (mangel på elektroner) nøytralisere positive ladningene og hindre overdreven varme.
(Iv) Negative spenningen er tryggere for lang telefonlinje for overføring av kraft gjennom det.
Til Toppen Go down
Sponsored content





jordfeil - Jordfeil Empty
PosteTema: Re: Jordfeil   jordfeil - Jordfeil Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Jordfeil
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Dometic FJ 2200 jordfeil
» Feilsøke jordfeil på varme?
» jordfeil - Hobby 560 KMFE

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: