| LED lys skinne over sittegruppe trekker mye strøm | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Beduin CARAVANER
Antall Innlegg : 77 Localisation : Senja Registration date : 19.07.2009
| Tema: LED lys skinne over sittegruppe trekker mye strøm Tor 1 Sep 2011 - 0:25 | |
| Heisan,
Eg har ei sånn LED lys skinne rundt under skapene over sittegruppa framme. Denne trekker nesten 5 A/hr som eg synest er litt høyt.
Har hatt ei dårlig og tynn ledning fra bateriet til hovedstrømsbryteren som ble varm når eg slo på mye lys. Den har eg bytta ut til litt kraftigere dimensjon, å har ikkje noe varme li ledninga. Fant ut at eg skulle måle strømtrekket på de forskjellige forbrukerne. Kjøleskapet trakk 9 A ca 5 m LED skinne nesten 5 A Spottan rundt omkring i taket osv fant eg ut at trakk ca 0,7A pr spott.
Så med kjøleskapet på 12V og masse lys blir d fort fritt for strøm, lure på om Amper tanga viste 28 A med kjøleskapet og alt av lys på.... Da e d teoretisk litt over 2 timer med morro før det blir mørkt. No bruke eg ikkje kjøleskapet på 12V så da har eg litt å gå på.
Så til spørsmålet: Noen som veit om LED skinner som trekker mindre strøm? | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: LED lys skinne over sittegruppe trekker mye strøm Tor 1 Sep 2011 - 8:04 | |
| Kan det tenkes at det er koblet en ekstra forbruker på "Led-skinnen"?
Det er vel ikke vanlig å benytte kjøleskapet på 12V unntatt under kjøring med bilens generator som energikilde.
//Ole |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: LED lys skinne over sittegruppe trekker mye strøm Tor 1 Sep 2011 - 17:00 | |
| LED lys bruker lang mindre strøm for å gi det samme lysutbytte (lumen). Eksakte tall for hvor mye (lite) strøm de trekker har jeg ikke, men regn med 70-80% mindre forbruke med like mye lys. Men hvor mye en bestemt skinne trekker er vel ikke greitt å vite, da må en vite antall lysdioder og deres styrke. Har kjøpt flere ssmå skinner fra Clas Ohlson, og de bruker ca 1W, og lengden er ca 40 cm. Dvs ca 2,5w/m. Og de gir brukbart lys, men det er langt ifra spot. Men brukes til å lyse opp utenfor bad, i skap samt at lyslist over et lite bord er erstattet med 2 lengder. Og det lyser kraftigere enn den originale lyslista som ble meget varm.
Men generellt er det mye dårlig utført elektrisk på Dethleffs, og da tenker jeg spesiellt på tverrsnitt og lengde på kablene, samt koblinger i bokser og kvalitet på sikringsbokser, eller kanskje rettere sagt: totale mangel på sikringsbokser. Elendige plinter med kabelsko/flatstifter utenpå hverandre, og pluss og minus som nesten kortslutter da flatstiftene stikker langt ut. Så og si alt dette er borte i mi vogn, og alle hovedkabler er erstattet med 4 mm2 og 2,5 mm2. Hovedkabler fra batteri er byttet til 2 X 10mm2. |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: LED lys skinne over sittegruppe trekker mye strøm Tor 1 Sep 2011 - 18:26 | |
| (Godt å høre at det ikke bare er Hobby som trenger litt finpuss!)
//Ole |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: LED lys skinne over sittegruppe trekker mye strøm Tor 1 Sep 2011 - 19:11 | |
| Tja; noen mener at en "finpuss" ikke holder på en Hobby, det må hardere midler til. Men det er bare noe som enkelte sier, vet ikke om det er hold i det. |
|
| |
Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: LED lys skinne over sittegruppe trekker mye strøm Tor 1 Sep 2011 - 19:18 | |
| - JanP skrev:
- Tja; noen mener at en "finpuss" ikke holder på en Hobby, det må hardere midler til. Men det er bare noe som enkelte sier, vet ikke om det er hold i det.
jo er nok litt sannhet i det | |
|
| |
Beduin CARAVANER
| Tema: Re: LED lys skinne over sittegruppe trekker mye strøm Fre 2 Sep 2011 - 23:19 | |
| Den skinna mi er det ikkje noe anna som er tilkoblet. Så forbruket er riktig. D e den originale som blir veldig varm :-) | |
|
| |
bummen74 CARAVANER
Antall Innlegg : 109 Age : 50 Localisation : Mestervik Registration date : 13.05.2012
| Tema: Re: LED lys skinne over sittegruppe trekker mye strøm Fre 22 Jun 2012 - 22:20 | |
| Er du sikker på att det er en LED-skinne? Tenker på slik "lys-snøre" som inneholder mange små pærer.... Ser ut som LED, om man ikke ser med lupe... Evnt dimmebryter kan gi mye motstand, kan jeg tenke meg. | |
|
| |
Beduin CARAVANER
| Tema: Re: LED lys skinne over sittegruppe trekker mye strøm Fre 22 Jun 2012 - 22:54 | |
| Bummen74.... d e vel mere ett sånn lys-snøre eg har. Har ingen dimmer på den, e enten av eller på
| |
|
| |
bummen74 CARAVANER
Antall Innlegg : 109 Age : 50 Localisation : Mestervik Registration date : 13.05.2012
| Tema: Re: LED lys skinne over sittegruppe trekker mye strøm Lør 23 Jun 2012 - 23:24 | |
| tenkte det | |
|
| |
OyvindSP DIREKTØR!
Antall Innlegg : 640 Localisation : Slemmestad Registration date : 24.06.2008
| Tema: Re: LED lys skinne over sittegruppe trekker mye strøm Lør 30 Jun 2012 - 12:39 | |
| Se annen tråd, det er ikke LED i alle disse, vi har nylig mottatt et brev fra Dometic der det står at det er halogenpærer i denne lysslangen i vår vogn - det forklarer det høye strømtrekket! | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: LED lys skinne over sittegruppe trekker mye strøm | |
| |
|
| |
| LED lys skinne over sittegruppe trekker mye strøm | |
|