CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty

Go down 
+3
ArneO
P.kaill
jorgen
7 posters
AvInnlegg
jorgen

Male
Antall Innlegg : 4
Registration date : 23.10.2011

Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Empty
PosteTema: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeMan 24 Okt 2011 - 0:11

Hei !

Har akkurat kjøpt en Burstner averso fifty 2008 modell. Akkurat type innredning og farge jeg har sett etter. Dum som jeg var sjekket jeg ikke nyttelasten før den ble kjøpt. Den har en totalvekt på 1360 kilo. Grunnet en del ekstrautstyr er det ikke mer enn 110 kg nyttelast. Etter at kjeler , kopper og kar er satt inn er det ikke mye nyttelast igjen. Ønsker derfor å øke totalvekta på vogna hvis det er mulig. Vet at det nok er billigere å bytte vogn, men er ikke så mange av denne typen med denne innredningen etc.
Er det noen som vet noe mer om hva som må gjøres ?

Jørgen
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill

Male
Antall Innlegg : 91
Registration date : 29.05.2009

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeTir 25 Okt 2011 - 13:15

Du får høre med importør eller forhandler som må skrive ut en beskrivelse over hva som må gjøres for å få det godkjent. Deretter er det å utføre det som må gjøres og få bekreftelse fra forhandler at dette er utført i henhold til beskrivelsen. Så er det bare en svipptur innom statens vegvesen for å få dette kontrollert og skrevet ut nytt vognkort. Lykke til.
Til Toppen Go down
jorgen

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeTir 25 Okt 2011 - 16:29

Takk skal du ha. Vi får prøve Very Happy
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male
Antall Innlegg : 2903
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeTir 25 Okt 2011 - 21:15

Jeg tror nok ikke det holder at importør eller forhandler skriver en beskrivelse. Det må nok i utgangspunktet komme fra produsent. Men det er mulig importør / forhandler kan hjelpe dem med denne dokumentasjonen.

Jeg har ikke peiling på hva som skal til på denne vogna, men jeg gjorde noe tilsvarende på en Adria Classica 563 UK 2009 modell. Men den var i utgangspunktet bygget for 1700 kg totalvekt og en EU typegodkjenning som var 1500 kg totalvekt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13247
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeTir 25 Okt 2011 - 22:00

Akslingene på min vogn er merket med 1050kg så jeg er ikke spesiellt optimistisk med tanke særlig økning av totalvekt for nye akslinger er ikke et tema.
Anbefaler å sjekke dette.

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar

Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeOns 26 Okt 2011 - 16:35

jorgen skrev:
Hei !

Har akkurat kjøpt en Burstner averso fifty 2008 modell. Akkurat type innredning og farge jeg har sett etter. Dum som jeg var sjekket jeg ikke nyttelasten før den ble kjøpt. Den har en totalvekt på 1360 kilo. Grunnet en del ekstrautstyr er det ikke mer enn 110 kg nyttelast. Etter at kjeler , kopper og kar er satt inn er det ikke mye nyttelast igjen. Ønsker derfor å øke totalvekta på vogna hvis det er mulig. Vet at det nok er billigere å bytte vogn, men er ikke så mange av denne typen med denne innredningen etc.
Er det noen som vet noe mer om hva som må gjøres ?

Jørgen

Ja du,et velkjennt problem hos mange som kjører med vogna si. Crying or Very sad

Når det gjelder biler,er det jo slik at godkjenningspapirer fra importør
skal foreligge ved forandringer,men skal noe byttes,f.eks. aksling,blir det vel et større
apparat som må settes i sving.Godkjennt Adria-verksted osv !
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill

Male
Antall Innlegg : 91
Registration date : 29.05.2009

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeOns 26 Okt 2011 - 18:23

Hei igjen

Jeg har selv bygget om bilen min og gjort som jeg har beskrevet tidligere (var vel bare taktrekket som stod igjen, større motor/ gir, ledningsnett, hjuloppheng, interiør, etc ble byttet). Har også vært i kontakt med Kabe om å få hevet totalvekten på min onyx og da måtte draget byttes til en sterkere type. Dette kan jeg uten problemer gjøre helt selv (såfremt man er fingerferdig nok), for deretter å vise på biltilsynet sammen med en bekreftselse på at det er dette som skal til og hvilke vekter som gjelder etterpå. Det er alltid kjekt med en bekreftelse fra forhandlers verksted om at dette er gjort i henhold til bekskrivelsen, men slett ingen nødvendighet. Kjøretøy/ henger må inn til kontroll uansett og de vil i etterkant skrive ut et nytt vognkort. Man trenger ikke noe større apparat enn dette og "godkjent" Adria/ Kabe/ Dethlefs/ etc. verksted... finnes slike? Disse går vel mest på karosseritetthet og innvendig utstyr?

Biltilsynet vurderer og godkjenner faktisk hengere selv, slik at jeg kan sveise og skru sammen min egenkonstruerte henger og de kan vurdere og godkjenne denne ut fra den dokumentasjon jeg framlegger på drag, materialkvalitet og akslinger og hva de ser.
Det vil da si at jeg kan hente meg en 10 tonns aksling fra en lastebilhenger, tilpasse denne til onyxn, sveise inn tilstrekkelig forsterkninger på ramma (event. sveise meg en skikkelig sterk en) og få denne godkjent hos biltilsynet med f.eks 10 tonns totalvekt. Det hadde vært noe det...

Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeOns 26 Okt 2011 - 18:51

Jeg gjorde også ombygging av vår vogn selv. Jeg slapp å gjøre så stor jobb da. Fikk papirer fra Adria i Sverige og nytt skilt med nye vekter. og med papirbunken og vogna til Vegvesenet for å vise den og alt i orden.
Til Toppen Go down
jorgen

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 1:13

På skiltet på draget mitt står det 1500 kg. Altså 140 kg mer enn det den er registrert for i dag. Denne vogna selges også med 1500 kg fra forhandler. Det jeg har gjort nå er å prate med AL-KO norge som holder til på langhus. Det er jo dem som har laget understellet. Der var det ei hyggelig dame som hjalp meg. Bremser etc var laget for 1500 kg sa ho siden det stod både på draget og bak på varmeskoldet bak på bremsene, så ho ordnet ny EU typegodkjenning for oppgradering av totalvekta. Så vi får se da hva vegvesenet krever mer evt... Smile
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeMan 31 Okt 2011 - 9:21

jorgen

Om vogna også leveres fra forhandler med 1500 kg anbefaler jeg deg å få papirer fra Burstner, gjerne gjennom en forhandler. Da får du papirer på din vogn med ditt serienummer/chassisnummer og det er bare å vise den. Det er trolig mindre problematisk enn å samle sammen alle papirene selv.
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 118
Registration date : 19.01.2011

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeTir 1 Nov 2011 - 17:17

Eg har auka totalvekta med 100 kg til 1600 kg på vogna vår men det var ikkje enkelt. Alt på vogna var godkjent for 1700 kg og eg fekk nytt skilt frå Lmc som skulle erstatte det gamle i gasskassa. Men fordi vogna var typegodkjent med 1500 kg som tot vekt ville ikkje mitt lokale biltilsyn auke totalvekta utan at eg gjorde ei endring som produsenten godkjente. Då eg påpeika at produsenten seier at alt på vogna (drag, ramme, bremser, dekk, aksling osv.) er godkjent for 1700 kg og at alle desse tinga også er merka med 1700 kg var ikkje det godt nok for desse betjentane. Dei forlangte fortsatt ei endring som fabrikken kunne gå god for. Altså ein evig rundgang. Då eg tilfeldig fann ut at dekka på vogna var merka med feil lastindeks i vognkort trudde eg at problemet var løyst med endringa og fekk skriv frå fabrikken om at det kunne endrast og problemet var løyst. Men nei, dette var ei endring men dei skulle ha ei teknisk endring i følge betjenten. Må seie at dette gjekk litt inpå meg og gav meg mange søvnlause netter då eg berre hadde rundt hundre kg og laste inn i den nye vogna mi.
Men etter tips frå andre om og prøve eit anna biltilsyn litt lenger sør så bestilte eg time der, tok med meg vogna og etter ein kort kontroll der var vogna mi oppregistrert med 100 gylne kg. Og den kontrolløren krevde inga endring på vogna og ville hjelpe i staden for å vere vanskeleg.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeTir 1 Nov 2011 - 18:41

Fått prøve der jeg også da.....

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeTir 1 Nov 2011 - 18:47

Fått prøve, eller skal du prøve? Jeg skal se på dette til våren, da jeg har et lokalt BT der jeg kjenner noen som som har som policy (stort sett) å hjelpe de besøkende. Lokalt her i Trondheim har jeg selv ikke akkurat den erfaringen.

Vi har jo akslinger merker 1050 så det skulle bli 100 kg ekstra. Greitt å ha 100 kg ekstra siden vogna veier atskillig mere enn det vognkortet sier.
Til Toppen Go down
vagen

Antall Innlegg : 11
Registration date : 13.11.2011

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeSøn 13 Nov 2011 - 19:11

Hei !
Kjøpte brukt Adria Unica 360 98 mod. i Nederland. I eksportdokumenta står det totalvekt 800 kg. Men den modellen vert registrert med 1000 kg totalvekt. Har prøvd importøren i Sverige , men dei vil ikkje svara. Har også sendt mail til Adria fabrikken , men utan svar.
Har fått beskjed frå biltilsynet om at eg må få desse dokumenta:
1. Opplysningar om kvifor vogna er registrert med for låg totalvekt i Nederland.
2. Dokument på at vogna kan reg. med 1000 kg totalvekt.
3. Fabrikkskilt som skal setjast på draget, der dei nye vektene er påsett.
Nå køyrer eg med 100 -120 kg. overvekt.
Er det nokon som har erfaring med å kontakta importør el fabrikk?
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar

Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeSøn 13 Nov 2011 - 19:38

Jeg sendte henvendelse til AL-KO vedr oppreg av min Dethleffs. Jeg limer inn svaret jeg fikk her !!!

Vi må også vite hva slags hjulbrems du har og hva slags dekk som sitter på.. Og i tillegg hva slags påløpstype – det står der hvor h.spaken er festet ca. “AL-KO Typ…”

Hjulbremsen finner du ved å se på innsiden – på bremseskjoldet.. Der står det også “AL-KO Typ….” Det står ca der hvor du har inngangen for bremsewiren..

Du kan evt. få en bremseberegning fra oss – men dette må jeg i såfall videresende til en kollega i Gøteborg når jeg har fått de opplysningene fra deg.

I tillegg må du få en godkjenning fra Dethleffs på at chassiset evt da tåler den nye totalvekten. Dette gjør ikke AL-KO noe med…

Vennlig hilsen
Iren, AL-KO Kober NUF
Til Toppen Go down
vagen

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeSøn 13 Nov 2011 - 22:22

Takkar for svar. Fekk dokumenter frå AL-KO i sommar, bremseberekning. Dei er veldig greie, men biltilsynet vil ha dokumenter frå fabrikken. Skiltet på akslingen har rett vekt.
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeMan 14 Nov 2011 - 22:52

Vagen

Eg tok opp problemet der eg kjøpte vogna mi (Bigton caravan i Ålesund) og han kontakta LMC fabrikken i Tyskland og dei sendte meg eit nytt skilt (klistermerke) som eg kunne lime over det gamle i gasskassa.

Håpar det ordnar seg for deg, køyring med overlast på grunn av "feil" i vognkortet kan forringe mykje av ferien på grunn av skrekken for overmakta. Trur det blir meir og meir vektkontrollar i åra som kjem. Vart sjølv stoppa i sommar sør for Gøteborg, men det gjekk heldigvis bra:)
Til Toppen Go down
vagen

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeTir 15 Nov 2011 - 22:01

Hei Lmc !
Takkar for svar. Det ser mest ut for at eg må få eit firma til å få ut dokumenta frå fabrikken.
Har eit firma i Danmark som gjer slike jobbar, når ein må skifta aksling. Det er muligheter for å leiga dei. Når eg registrerte vogna, så måtte vi plukka ut alt som var laust, for å kom under 800 kg på vekta. Det var biltilsynet som anbefalte meg å gjera det. Men dei var klar over at eg kom til å køyra med overlast, så vi snakka om kva eg måtte gjera når sommaren var over. Var på tur til Sverige i sommar, men har det alltid i tankane at totalvekta er sett for lågt. Vi måtte ned i Europa for å finna den campingvogna, då det ikkje finst slike små vogner i Norge. Vi er kjempefornøgd med vogna og vil gjera det vi kan, for å ha alt i orden.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeTir 15 Nov 2011 - 22:23

Jeg hadde en Adria Classica 563 UK 2009 modell. Den var registrert i henhold til typegodkjenningen med totalvekt på 1500 kg. Vogna var bygd for totalvekt 1700 kg. For å oppregistrere den tok jeg kontakt med Adria i Sverige og fikk papirer, skilt og beskrivelse på hvilke endringer som skulle gjøres, jeg gjorde det og viste vogna og vips så var det 1700 kg totalvekt.

Nå var denne vogna kjøpt i Norge og kanskje derfor det gikk greit å få alle papirer fra Sverige. Men jeg vil jo anta at dersom Adria har dokumentasjon på vogna med totalvekt på 1000 kg vil det la seg gjøre å få dem ut derfra. Det er også greit å sjekke skiltet i vogna for å finne ut om typegodkjenningen er 800 eller 1000 kg.

Om Adria ikke har papirer på denne vogna med 1000 kg totalvekt vil det nok koste mye å fremskaffe dem.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeTir 15 Nov 2011 - 22:29

Vagen
Jeg har jo sett Adria Action her i landet jeg og den er jo like liten den...
Rolling Eyes
Til Toppen Go down
vagen

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeTir 15 Nov 2011 - 22:38

Ja men den har ei anna innredning. Toalettet er trangt. Iflg fagfolk så er det noko av grunnen til at den ikkje er i salg lenger.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeTir 15 Nov 2011 - 23:00

Til Toppen Go down
vagen

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeOns 16 Nov 2011 - 7:24

Hadde ei slik vogn med litt annleis innreiding, men det var ikkje etter min smak. Det var derfor eg måtte leita etter vogn i Europa. Dette er 2 heilt forskjellige vogner. Adria 360 Unica er slankare, meir skapplass og litt kortare på totalmål m.m.
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeOns 16 Nov 2011 - 19:08

ArneO

Kva sa fabrikken du måtte endre på vogna for og auke totalvekta?
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeOns 16 Nov 2011 - 19:51

Jeg måtte sette på en bjelke på draget. Det trengs ikke lenger etter forskriftsendringene som NCC har jobbet med på Bobiler. De gjelder nå så vidt jeg vet for vogner også. Nå trenger man bare papirer, nytt skilt og reise og vise vogna.

Den bjelken jeg monterte er en AL-KO bjelke som egentlig er for å feste nesehjul på, men den ødelegger ikke vogna på noen måte så derfor er det en "ombygging" de hadde forhåndsgodkjent for å tilfredsstille kravet til ombygging. Det kravet har nok ikke vært et særnorsk fenomen.
Til Toppen Go down
vagen

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeOns 16 Nov 2011 - 20:28

Denne vogna er ikkje typegodkjent, då den er 13 år. Sjekka det når den vart registrert. Men når eg går inn på tekniske data i Caravan Club, så står den vogna har 1000 kg totalvekt i Danmark, Tyskland og Nederland. Snakka med ein Adria forhandlar i dag. Fekk beskjed om at eg enten måtte kontakta importøren i Nederland el. ein forhandlar i utlandet, som tar jobbar med å få tak i dokumenter. Han trudde ikkje ein privatperson kunne få ut desse dokumenta hos produsent. Det eg treng er eit COC dokument + nytt fabrikkskilt, der det står 1000 kg totalvekt. Importøren i Sverige hjelpte ikkje til med slikt.
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeOns 16 Nov 2011 - 20:48

ArneO

Så Adria har ei ordning med oppregistrering av totalvekt som tilfredsstiller betjenter på biltilsyn ved at dei har ei "endring" som nokre krev? Eller er dette berre eit særnorsk fenomen?

Eg er litt opptatt av dette med oppregistrering av totalvekter. Veldig mange vogner er bygd for større totalvekt enn det dei er registrert for. Og ved litt enklare reglar og bedre service på biltilsyna kunna gjort at fleire fekk støøre glede av vogna og ferien.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeOns 16 Nov 2011 - 20:55

LMC
Den beskrivelsen og masse papir kom fra fabrikken. Så denne dokumentasjonen må omfatte den spesifike vogna. Jeg tror ikke dette er en særnorsk regel dette med "ombygging" for å endre vekter.
Til Toppen Go down
vagen

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeOns 16 Nov 2011 - 21:02

Har nå sendt ein mail til Danmark, med spørsmål om dei er villig til å gjera jobben med å henta inn dokumenter. Viss dei gjer det, så må eg senda over alle tekniske data om vogna. De skal få melding om korleis det går.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeOns 16 Nov 2011 - 21:35

Har forestått det sånn at det ikke lenger er krav til chassis forandring.

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
vagen

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 22:19

Sendte oppvegingsskjema til Jydekrog i Danmark. Fekk tilbake ein hyggeleg mail og ferdig brev på tysk, som eg skulle senda til Adria fabrikken. Det er litt over 1 veke sidan eg sende brevet, så det er spennande å sjå om dei svarar. Vil anbefala Jydekrog. Dei leverer akslingar mm til vogner og er hyggeleg . Det finn dei her : http://jydekrog.dk/product/campingvognsaksler-opvejning-af-campingvogn-251/
Til Toppen Go down
jorgen

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 19:57

Da har det faktisk ordnet seg. Herregud så enkelt, men for et tungrodd system. Virker som nesten hele camping bransjen sitter med teip foran munn. Har sendt maill til 8 forhandlere og fikk svar av kun et par stykker som " Her er det ikke mulig å gjøre noen ting"

Det letteste var faktisk å gå til vegvesenet og spørre hva dem krever. Det var følgene:

Les av på draget og hva som står bak på varmeskjoldet på påløpsbremsen. ( AL-KO kober hjelper deg med dette. Iren hjelper deg !! )

¨
1. Typegodkjenning fra fabrikant ( i dette tilfellet Burstner)
2 Godkjenning fra breme/aksel produsent ( AL-KO)

Gikk til min nærmeste forhandler ( E-18 Caravan) i vestfold. Han kopierte mitt vognkort og min gamle typegodkjenning og sendte til Kroken Caravan som er importør til Norge. Etter 4 uker kom det ny typegodkjenningspapir fra Burstner. E-18 Caravan gjorde dette som en service, men en faktura kommer fra fabrikant som har utstedt ny godkjenning.
Bestill time hos vegvesen for godkjenning, å vips !!
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 8:46

Vel det var jo omtrent det jeg sa og tilsvarende hva jeg erfarte med Adriaen vår. Det har jo skjedd endringer på forskriften siden den gang så jeg måtte gjøre en endring for å få det godkjent. Det framkom litt mellom linjene ved visningen av vognen at den endringen strengt tatt ikke burde vært nødvendig å gjøre. Endringen kostet meg vel ca 500,- og jobben gjorde jeg selv så det var ikke noe å bråke om.

Hadde jeg kjøpt vogna i et annet land ville jeg nok brukt forhandler/importør i det landet, uansett så gikk det helt enkelt og smertefritt for min del.
Til Toppen Go down
vagen

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 21:20

Snakka med Adria Danmark og dei anbefalte meg å ta kontakt med importøren i Nederland. Sende mail til Adria Benelux i går og fekk dette svaret i dag:

Thank you for your email. I searched for this vehicle in our system and there it is registered on 1000 kg. In the year 1998, registration papers were not necessary yet. Caravans need to be registered since 2004. The only thing I can imagine why this caravan is registered on 800 kg is that the right papers were not used by the owner in that time.

The only way to have the caravan registered on 1000 kg is to offer it for an individual inspection at the Norwegian Department of Vehicle Licensing.

Får snakka med biltilsynet og høyra kva dei meiner. Reknar med at Adria i Nederland må senda eit bevis på totalvekta til vogna + nytt fabrikkskilt.
Til Toppen Go down
vagen

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitimeTor 15 Mar 2012 - 20:13

Då er vogna godkjent for 1000kg. Stor takk til Adria importøren i Nederland. Fekk nytt fabrikkskilt og dokumenter frå Nederland/Slovenia. Alt vart ordna utan kostnad for meg.
Biltilsynet heva totalvekta, utan at eg måtte visa vogna. Flott service. Very Happy . Skal nå bestilla nytt vognkort og planleggja campingturar.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty    Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty  Icon_minitime

Til Toppen Go down

Oppregistrering av totalvekten på en Burstner averso fifty
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» BÜRSTNER Averso fifty 465TS
» Bürstner Averso Plus 510 TK erfaringer?
» Fartsgrense ved oppregistrering
» Burstner 580 TK
» Burstner Nexxo t 687