CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kollisjonssikring av gassanlegg

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kollisjonssikring av gassanlegg Empty
PosteTema: Kollisjonssikring av gassanlegg   Kollisjonssikring av gassanlegg Icon_minitimeMan 28 Nov 2011 - 19:38

For at det skal være lovlig å kjøre kjøleskapet eller oppvarming på gass under kjøring er det krav til at det er montert ventiler som stenger gassflowen ved kollisjon i hastigheter over ca 20km/t.
Man må ha ha enten DuoControl CS for to flasker eller MonoControl CS for en flaske.

Dette er regler som ble gjort gjeldende i 2007.


Kilde: Teknisk Leiar NCC Avdeling Sogn og Fjordane.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av Jan Ole den Tir 29 Nov 2011 - 21:14, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Kollisjonssikring av gassanlegg Empty
PosteTema: Re: Kollisjonssikring av gassanlegg   Kollisjonssikring av gassanlegg Icon_minitimeMan 28 Nov 2011 - 20:02

Det er veldig moro at noen har oppdaget det - siden jeg har blitt ledd av på diverse forum så lenge jeg har hatt campingvogn - som er siden 2007 når jeg har hevdet det :-)



Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kollisjonssikring av gassanlegg Empty
PosteTema: Re: Kollisjonssikring av gassanlegg   Kollisjonssikring av gassanlegg Icon_minitimeMan 28 Nov 2011 - 20:08

Skal ikke le av deg jeg, men ja, jeg har stillt spørsmål ved at regelen nærmest kom etter at Truma kom med disse systemene. Suspect

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Kollisjonssikring av gassanlegg Empty
PosteTema: Re: Kollisjonssikring av gassanlegg   Kollisjonssikring av gassanlegg Icon_minitimeTir 29 Nov 2011 - 20:00

Du kan få lov tl å le, Jan Ole:-)

..men jeg trodde det var forbudt i Tyskland uansett før den dato også, men at det ble tillatt etterpå. Men jeg skal ikke si det for sikkert. Bortsett fra at det i instruksjonsboka til min vogn står at den ikke skal stå å under kjøring. Gassen altså
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kollisjonssikring av gassanlegg Empty
PosteTema: Re: Kollisjonssikring av gassanlegg   Kollisjonssikring av gassanlegg Icon_minitimeTir 29 Nov 2011 - 20:40

Jan Ole skrev:
For at det skal være lovlig å kjøre kjøleskapet eller oppvarming på gass under kjøring er det krav til at det er montert ventiler som stenger gassflowen ved kollisjon i hastigheter over ca 20km/t.
Man må ha ha enten DuoControl CS for to flasker eller MonoControl CS for en flaske.

Dette er regler som ble gjort gjeldende i 2007.


Kilde: Teknisk Leiar NCC Avdeling Sogn også Fjordane.

Det der tror ikke jeg noe på. Om Teknisk Leiar NCC Avdeling Sogn også Fjordane har dokumentasjon som sier at det KUN er disse som er lovlige kunne det være artig å se den.

Det jeg har funnet uten å ta meg råd til å kjøpe de forskjellige standardene er det som står nedenfor:

"I husbilar som är tillverkade från 01/2007 måste man enligt
riktlinje för värmare 2001/56/EG med tilläggen 2004/78/EG
och 2006/119/EG för drift under färd utrusta med en säkerhets-
avstängningasanordning, som förhindrar att oönskad gas
kan strömma ut vid ett ledningsbrott genom olyckshändelse."

http://www.alde.se/produktblad/duocontrolcs_installation_instruction_s.pdf

”1.1.6.2 inget okontrollerat utflöde kan ske om värmesystemet av misstag kopplas från. Det skall gå att stoppa
motorgasflödet (LPG) genom att en anordning monteras direkt efter eller i en regulator som är monterad
på en flaska eller en behållare eller, om regulatorn inte är monterad direkt på flaskan eller behållaren,
skall en anordning monteras direkt före flaskans eller behållarens slang eller rör och ytterligare en
anordning skall monteras i eller efter regulatorn.”

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:330:0012:0015:sv:PDF

Standarden EN12864 Anex D er teststandarden for reduksjonsventiler hvor da tillegget D gjelder slangebrudd. En type regulator som tilfredsstiller denne standarden er f.eks. http://www.kamafritid.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=G09-10&ViewProduct=true&pid=428

Og inntil noen da kan framlegge dokumentasjon som viser at andre produkter med slangebruddsventil ikke tilfredsstiller Tyske krav velger jeg å kjøre med gassen på Wink

Det er forøvrig ikke noen overgangsordning i Frankrike for vogner som er typegodkjente før 2007, der skal også de utstyres med ny type "innordning". I Norge kan man jo lovlig benytte utstyr uten slangebruddsventil dersom vogn/bil er typegodkjent før 2007.


Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Kollisjonssikring av gassanlegg Empty
PosteTema: Re: Kollisjonssikring av gassanlegg   Kollisjonssikring av gassanlegg Icon_minitimeTir 29 Nov 2011 - 20:49

Jeg har kjørt med gassdrift på kjøleskapet i 25 år,uten prolemer.

Da jeg for et år tilbake kjøpte ny bil,monterte jeg opplegg for 12 Volt
drift på kjøleskapet direkte fra bilen sammen med lading til batteriet
i vogna.

Dette fungerer bra til mitt Dometic skap,og temperaturen varierer
mellom 3 og 5 grader inni skapet.

Egentlig fint opplegg,da jeg ikke lenger trenger å tenke på gassen
på bensinstasjoner og under kjøringen i Tyskland,og fint fungerer det.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kollisjonssikring av gassanlegg Empty
PosteTema: Re: Kollisjonssikring av gassanlegg   Kollisjonssikring av gassanlegg Icon_minitimeTir 29 Nov 2011 - 21:31

ArneO

Forstår jeg deg rett når jeg oppfatter at du mener det er nok med slangebruddfunksjon og ikke kreves crashsensor?


_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kollisjonssikring av gassanlegg Empty
PosteTema: Re: Kollisjonssikring av gassanlegg   Kollisjonssikring av gassanlegg Icon_minitimeTir 29 Nov 2011 - 22:33

Jan Ole

Ja - Det er lekkasje som skal unngås ifølge direktivet, og hvilken metode man bruker for å unngå det er ikke spesifisert. Men jeg kan ta feil, og derfor ønsker jeg å se dokumentasjon som underbygger påstanden om at en løsning i to varianter er eneste godkjente. Og hvilke standarder de tyske myndighetene referer til at gass-systemet skal tilfredsstille.

Jeg har etterspurt denne informasjonen ved flere anledninger. Her inne var det en som hevdet å være god på gass for en stund siden, han svarte ikke på spørsmålet mitt om hvordan dette er i alle fall. I AGA har de jo ikke noen som direkte jobber med dette, men jeg har spurt dem i forbindelse med et medlemsmøte i NCC. De konkluderte med at siden regulatorene har felles teststandard så er det mye som tyder på at min tolkning kanskje ikke er helt på jordet Wink

Det er jo sikkert ikke dumt å ha en sensor som blokkerer gassen ved 3,5 G +/- 0,5 G i tillegg til slangebrudd.

Dersom det er et krav til funksjonalitet så finnes det også en standard som beskriver det, og det er denne som tydeligvis ikke er så lett å finne....
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kollisjonssikring av gassanlegg Empty
PosteTema: Re: Kollisjonssikring av gassanlegg   Kollisjonssikring av gassanlegg Icon_minitimeTir 29 Nov 2011 - 22:35

Og Truma refererer ikke til en annen standard i sin dokumentasjon heller. Duo koblingen har en standard i tillegg og det er den for omkoblere, men her er det jo ikke omkoblingen som er hovedpoenget...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kollisjonssikring av gassanlegg Empty
PosteTema: Re: Kollisjonssikring av gassanlegg   Kollisjonssikring av gassanlegg Icon_minitimeTir 29 Nov 2011 - 22:58

Ser at Truma hevder at løsningen med crashsensor i kombinasjon med slangebrudd ventil dekker alle krav bortsett fra Frankrike, der kreves typegodkjenning etter 01\2007, altså kan man ikke få godkjent gassanlegg for bruk under kjøring på eldre anlegg uansett.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kollisjonssikring av gassanlegg Empty
PosteTema: Re: Kollisjonssikring av gassanlegg   Kollisjonssikring av gassanlegg Icon_minitimeTir 29 Nov 2011 - 23:00

Men jeg ser ikke noen henvisning til en standard, bare påstander.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kollisjonssikring av gassanlegg Empty
PosteTema: Re: Kollisjonssikring av gassanlegg   Kollisjonssikring av gassanlegg Icon_minitimeTir 29 Nov 2011 - 23:07

Jeg referer til EN12864 Anex D og det er også referansen til produsentene av regulatorer. At de påstår at sine regulatorer tilfredsstiller standarden håper jeg vi kan stole på.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kollisjonssikring av gassanlegg Empty
PosteTema: Re: Kollisjonssikring av gassanlegg   Kollisjonssikring av gassanlegg Icon_minitimeTir 29 Nov 2011 - 23:11

Til Toppen Go down
743

743


Antall Innlegg : 11
Registration date : 28.02.2012

Kollisjonssikring av gassanlegg Empty
PosteTema: Re: Kollisjonssikring av gassanlegg   Kollisjonssikring av gassanlegg Icon_minitimeFre 1 Jun 2012 - 18:02

Følgende sakset fra Truma's hjemmside (FAQ)

quote

With motor homes as of construction year 01/2007, in accordance with the heating equipment directive 2001/56/EC with annexes 2004/78/EC and 2006/119/EC for the operation of a liquid gas heater while driving, a safety shut-off device must be provided that prevents gas from inadvertently escaping if a
line breaks in the event of an accident.


In combination with high-pressure gas hoses with integrated hose rupture protection (HRP), The Truma Secumotion (with integrated gas flow monitor) and MonoControl CS and DuoControl CS (with integrated crash sensor) gas pressure regulation systems comply with all of the relevant standards, regulations and directivesand therefore allows the gas system to be used throughout Europe, also while driving.


We also recommend the use of a safety device for heating while driving in caravans.


For vehicles manufactured before 01/2007 there are no restrictions for operating the gas system while driving **.


** Exception for France:
In France the operation of a gas system while driving is only permitted in type-tested vehicles with initial registration as of 01.01.2007. In older vehicles the operation of the gas system while driving is also non-permissible in combination with a safety shut-off device.

unquote

Legg merke til det i rødt, de anbefaler dette for vogner, mens det for bobiler er påbudt.

Ergo tror jeg vi kan kjøre gjennom Tyskland uten å bli refset av Polizei ved en kontroll.
Men for all del; en slik DuoControl CS og spesielt slange med slangebruddsventil er jo absolutt å anbefale.....
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kollisjonssikring av gassanlegg Empty
PosteTema: Re: Kollisjonssikring av gassanlegg   Kollisjonssikring av gassanlegg Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kollisjonssikring av gassanlegg
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Tetthetskontroll av gassanlegg
» Slangeklemmer gassanlegg
» Bytte-/serviceintervaller på gassanlegg?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: