CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kjøp av Knaus Royal

Go down 
+3
chg
johan_a
Ella
7 posters
AvInnlegg
Ella
CAMPER
CAMPER
Ella


Female
Antall Innlegg : 35
Registration date : 01.05.2011

Kjøp av Knaus Royal  Empty
PosteTema: Kjøp av Knaus Royal    Kjøp av Knaus Royal  Icon_minitimeTir 20 Des 2011 - 11:51

Tenkte å kjøpe vår første campingvogn. Har leid vogn i 2 år nå på sommerene og ønsket oss egen vogn. Har saumfart markedet og funnet ut at en Knaus Royal 580 UK ville passe for oss.
Vi er to voksne og har to barn på 9 år. Har funnet en 2006 modell med alde, isabella fortelt, markise og alko drag. Vogna ser strøken ut. I fukttest som ble tatt i sommer viste litt fukt rundt lasteluken, men dette er nå blitt utbedret. Er det ting vi bør være obs på når det gjelder disse vognene? Bør vi få tatt en ny fukttest nå (er den forrige for gammel?). Er det noen ting som disse vognene er "plaget" med?
Dere som har slike vogner, er dere fornøyd med de? Er dette "populære" vogner eller er det vogner som er vanskelig å få solgt hvis campinglivet ikke blir det som vi forventer. Hvor mye må en forvente at en slik "ny" vogn faller i verdi årlig?

Bilen vi har nå kan ikke dra denne vogna, så det er jo litt dristig å kjøpe vogn først og bil etterpå. Men vi har noen måneder å finne bil på.

Syns det er mye penger å legge i en slik "ny" vogn og vil være sikker på at vi gjør det riktige, derfor venter jeg i spenning på svar fra erfarne vognfolk.
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Kjøp av Knaus Royal  Empty
PosteTema: Re: Kjøp av Knaus Royal    Kjøp av Knaus Royal  Icon_minitimeTir 20 Des 2011 - 13:02

Hei.
Det meste av verditapet er nok gjort allerede.Du taper ikke så mange tusen på et pat år når vogna er 5-6 år gammel, kanskje max 15-20000.Dette avhenger av hvor godt kjøp det er idag (privat eller forhandler)og hvor mange som er interessert i den dagen den selges.Eller om det er innbytte til forhandler og ei ny vogn som er bestillt.


Når den har Alde så sjekk at den har både 12V og 230V pumpe.12V støyer en del og er ikke noe å sove til akkurat, 230V pumpe er tilnærmet lydløs.Du vil ikke angre, og pris på f. eks 230V pumpe vil ligge på ca 2600 + montasje (2 timer røfflig).
Batteriet er også muligens kaputt eller dårlig.Sett inn et GEL eller AGM og gjerne 100Ah eller litt over.Sjekk at lader kan brukes på denne type batteri også før dere gjør et kjøp av et ev. nytt batteri.
Om du synes det er mye å legge i ei vogn så får du uansett det aller meste igjen, reg.avgift er ikke allverden.Forsikring bør du få til 2000 kr eller litt over, avhengig av forsikringssum du setter.


Knaus er et godt merke, og kvaliteten er da kjent som blant de bedre av ikkenordiske vogner.Den aktuelle modellen kjenner jeg ikke.Det gjør helt sikkert noen andre her.Sjekk at du får med minst 1 stk 11 kg gassflaske, og sjekk på forumet ang. tips om røykvarsler og propanvarsler etc.Og invester i et par branntepper også, samt at 2 kg brannslukker er påbudt og skal følge med vogna når du kjøper den.Dette er lovpålagt og med ei vogn uten 2 kg håndslukker blir det bot.Sikkerhetsmessig er det et must,og se om det er plass til et 6kg istedet.2 kg er ganske lite,ev. kjøp 1 ekstra om det er vanskelig med plass.
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Kjøp av Knaus Royal  Empty
PosteTema: Re: Kjøp av Knaus Royal    Kjøp av Knaus Royal  Icon_minitimeTir 20 Des 2011 - 13:10

Ella skrev:
I fukttest som ble tatt i sommer viste litt fukt rundt lasteluken, men dette er nå blitt utbedret. Er det ting vi bør være obs på når det gjelder disse vognene? Bør vi få tatt en ny fukttest nå (er den forrige for gammel?).
.

En fukttest i året er ikke dumt, da er det begrenset hvor mye skade det kan bli.. blir det lengre tid over hver test jo mer skade.
Ikke koster det all verden, tror det var 800 kroner jeg fikk pris på nå....
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kjøp av Knaus Royal  Empty
PosteTema: Re: Kjøp av Knaus Royal    Kjøp av Knaus Royal  Icon_minitimeTir 20 Des 2011 - 13:49

Siden du ikke har bilen enda, bør du sjekke lastekapasiteten på vogna. Den veier nok en del mer enn hva vognkortet sier. Jeg vet ikke om dere har veid deres eget utstyr når dere har leid vogn, men det drar seg fort på når man flytter inn i ei vogn.

Kan hende dere trenger enda større bil om dere må laste telt, grill, møbler osv. i bilen.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Kjøp av Knaus Royal  Empty
PosteTema: Re: Kjøp av Knaus Royal    Kjøp av Knaus Royal  Icon_minitimeTir 20 Des 2011 - 13:52

Mange lokale Caravanklubber har årlig teknisk ettersyn som tilbys medlemmene.Her utføres
sjekking av det elektriske anlegget av elektriker,fukt-test av kyndige,sjekking at gassanlegget er tett, og teknisk ettersyn av stedets biltilsyn. Det kreves påmelding til dette,og det er gratis.

Dette foregår som regel i April/Mai hos det lokale biltilsyn på kveldstid,i caravanklubbens regi.
Et medlemskap i caravanklubben kan fort lønne seg.

www.nocc.no
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Kjøp av Knaus Royal  Empty
PosteTema: Re: Kjøp av Knaus Royal    Kjøp av Knaus Royal  Icon_minitimeTir 20 Des 2011 - 16:57

Ottar skrev:
Dette foregår som regel i April/Mai hos det lokale biltilsyn på kveldstid,i caravanklubbens regi.
Et medlemskap i caravanklubben kan fort lønne seg.
Flere lokale avdelinger tilbyr dette gratis for alle,du trenger ikke å være medlem for å få utført dette.Men et medlemsskap kan ha andre fordeler.Noen mener at forsikring kan være gi besparelser.Men mange har erfart at det ikke stemmer når krav for år 2 kommer i postkassa.Men fra 2012 er det andre bestemmelser som gjelder ang forsikring og garantipriser.Jeg opplevde i tidligere i år at de garantiene som NCC har(hadde) ikke stemte med et jeg fikk tilbud om.Sjekk ut nøye selv før du bruker nesten 500 på medlemsskapet.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Kjøp av Knaus Royal  Empty
PosteTema: Re: Kjøp av Knaus Royal    Kjøp av Knaus Royal  Icon_minitimeTir 20 Des 2011 - 18:09

jaggusajegsmør skrev:
Ottar skrev:
Dette foregår som regel i April/Mai hos det lokale biltilsyn på kveldstid,i caravanklubbens regi.
Et medlemskap i caravanklubben kan fort lønne seg.
Flere lokale avdelinger tilbyr dette gratis for alle,du trenger ikke å være medlem for å få utført dette.Men et medlemsskap kan ha andre fordeler.

I vår lokale forening er det kun medlemmer som nyter godt av dette.Det er ikke
kapasitet den ene kvelden som står til rådighet å sjekke "utenforstående" sine
campingvogner / bobiler.Kun medlemmer av den lokale caravanklubben!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjøp av Knaus Royal  Empty
PosteTema: Re: Kjøp av Knaus Royal    Kjøp av Knaus Royal  Icon_minitimeTir 20 Des 2011 - 19:18

jaggusajegsmør skrev:
Flere lokale avdelinger tilbyr dette gratis for alle,du trenger ikke å være medlem for å få utført dette.
Hmm
Det kan jeg et ord for.
Lurer på om det ikke begynner på snylt ...


//Ole
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kjøp av Knaus Royal  Empty
PosteTema: Re: Kjøp av Knaus Royal    Kjøp av Knaus Royal  Icon_minitimeTir 20 Des 2011 - 19:50

Ole3 skrev:
jaggusajegsmør skrev:
Flere lokale avdelinger tilbyr dette gratis for alle,du trenger ikke å være medlem for å få utført dette.
Hmm
Det kan jeg et ord for.
Lurer på om det ikke begynner på snylt ...


//Ole
jo.............stemmer nok det
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Kjøp av Knaus Royal  Empty
PosteTema: Re: Kjøp av Knaus Royal    Kjøp av Knaus Royal  Icon_minitimeTir 20 Des 2011 - 20:55

Hei Ole og Jan.
Sistenevnte er en moderator og skal holde litt orden på et forum.Og det krever at en person er voksen og har tunga rett i munnen.Og det er en balansegang som kan være vanskelig.Dette er en tråd der en person ønsker litt råd om en Knaus vogn.Og flere tips har kommet.Jeg skrev at det strengt tatt ikke er nødvendig med medlemsskap i NCC for å få sjekket vogna for fukt, gasslekkasjer og det elektriske anlegget.Jeg vet at 2 avdelinger tilbyr dette som en gest til medlemmer,men også til ikke-medlemmer.
Når Ole og Jan her bruker ordet snylt,og det ifra en som er moderator,bør vedkommende se på sin rolle om moderator og telle til ti før slike flåsete kommentarer kommer opp i en post som handler om noe helt annet.
Denne aktuelle avdelingen jeg kjenner best består av hjelpsomme folk som stiller opp for ikke-medlemmer også.Og ære være de for det.Å kallle dette for snylteri er en grov påstand som jeg synes ikke bør stå uimotsagt i denne posten.Den avdelingen jeg kjenner meldte jeg meg inn i pga den flotte servicen,og medlemsskapet varte lenge.Tror at denne avdelingen slett ikke ser på dette som en form for snylteri,men en form for markedsføring, og for å informere og verve nye medlemmer.Og de lykkes med å verve flere medlemmer hvert eneste år.Og da gir denne ekstraservicen bonus i form av flere medlemmer.Jeg tror ikke at disse medlemme er så korka at de bruker dnne fritiden siden for å hjelpe folk som er ute etter å bare dra fordeler av denne servicen.Noen vil alltid gjøre dette,men slett ikke alle.
Jeg regner med at dette ikke blir uimotsagt,men det skal ikke taes her.Lag en annen tråd om et tema som passer.Tema det får kanskje være opp til en moderator å sette?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjøp av Knaus Royal  Empty
PosteTema: Re: Kjøp av Knaus Royal    Kjøp av Knaus Royal  Icon_minitimeTir 20 Des 2011 - 21:44

Du skrev : "Flere lokale avdelinger tilbyr dette gratis for alle,du trenger ikke å være medlem for å få utført dette."

Jeg leste det som en oppfordring til å utnytte andre menneskers fritid og gode vilje. Hvis det ikke var det du mente så er det fint.


//Ole
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kjøp av Knaus Royal  Empty
PosteTema: Re: Kjøp av Knaus Royal    Kjøp av Knaus Royal  Icon_minitimeTir 20 Des 2011 - 21:46


Jeg tolka det også sånn når jeg leste det. Så ser ikke at Ole og Jan gjorde noe galt i det de skrev.

FERDIG SNAKKA OM DEN!!!!

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kjøp av Knaus Royal  Caravan
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Kjøp av Knaus Royal  Empty
PosteTema: Re: Kjøp av Knaus Royal    Kjøp av Knaus Royal  Icon_minitimeTir 20 Des 2011 - 22:06

Da kan vel alle innlegg som ikke hører til posten sikkert taes bort av rette vedkommende,slik at Knaus fortsatt blir temaet!JEG leste hva de skrev,og ordet snylt står klart og tydelig skrevet.Hadde noen uberettigget tatt seg til rette,ja det ville vært noe helt annet.Her er det,som jeg skrev,et åpent tilbud gitt av lokallag.Det burde ikke vært grunn til å lese det som noe helt annet enn det som ble skrevet.Men jeg oppfordrer allikevel den som er moderator til å telle til 10.

Min mening er at på et forum bør en velge sine ord med litt omhu når han/hun er innlogget som moderator.Det er vel ikke for mye forlangt at en Moderator skal utvise litt ekstra varsomhet når det gjelder språkbruk og form.

Ferdig snakket herfra også. Very Happy
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kjøp av Knaus Royal  Empty
PosteTema: Re: Kjøp av Knaus Royal    Kjøp av Knaus Royal  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kjøp av Knaus Royal
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Frontvindu knaus 580 royal
» Knaus 780 Royal Takluke
» problemer med vanntank knaus royal 780 08 mod.
» Fortelt Til Knaus 580 Royal 2008 mod
» Strøm i Knaus Royal fra ca 1997

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KNAUS-
Gå Til: