CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic

Go down 
+10
lea
Johnny
offpist
janp
merceben
Camelot
Magne1
hpk
Thomas
knutove
14 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeOns 11 Apr 2012 - 21:45

Thomas!

Bruke du det hel dekkende dekslet til lufte kanalen på vognveggen når du vasker vogna?
Det høres ikke bra ut at du må vente til det rommet blir tørt før du kan bruke strøm i vogna.

DET SKAL IKKE SPYLES DIREKTE MOT DENNE ÅPNINGEN!

Du bør kansje nevne til verkstedet at fukt der har vært årsak til sikringsbrudd.

Kan du gi ei tilbake mld om hva feilen var når du har vært på verksted?

Lykke til
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeOns 11 Apr 2012 - 22:02

Jeg vet jo at det ikke skal spyles mot åpningen da.. men vannet har en lei tendens til å velge sine egne veier Smile Men den lukeåpningen har vel aldri vært våtere enn i fjor da vi ble forbikjørt av en trailer på A7 på vei hjem igjen i det desidert verste regnværet jeg noen gang har opplevd..

Tilbakemelding skal bli!
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeOns 11 Apr 2012 - 22:08

Thomas skrev:
frankh skrev:
Hmm når du drar ut 230v så kobler 12v pumpa inn ,men når du slår på et lys så stopper pumpa og ingen lys kommer på,da virker det som at det rele som skal koble over til 12v fungerer men det blir krøll når du slår på lyset. Jeg trur du må se om du har el skjema over vogna og sjekke alle jordinger til 12v,det er vel mest tenkelig at det er et samlingspunkt for jord nært batteriet.

Kjekt å få bekreftet det jeg har tenkt også.. Vet ikke hvor jording sitter nære batteri. Men lurer litt på om det kan sitte noe inne i lufteluka der kjøleskapet har utlufting. Har opplevd før at etter grundig vognvask må dette "rommet" tørke opp før jeg kan slå på strømmen uten at sikring går.. Må lete litt her tror jeg.. Men uansett så må jo feilen sitte "sentralt" siden det samme skjer uansett hvem lysbryter jeg slår på.

Jeg kan fortelle deg hvorfor dette rommet må tørke før du får sikringen til å holde igjen. Hvis du ser på gulvet på innsiden av luken, så ser du at kontakten til kjøleskapet sitter der. Veldig lett for at det kan bli fuktig ned i kontakten ved vasking da. Jeg har opplevd at dette har vært et problem på varme tørre dager også. Beholderen for kondensvannet til kjøleskapet sitter rett over. Hvis denne er full i det du kjører skvulper det over og renner ned i kontakten. Jordfeilautomaten som sitter i vogna er merket med 10mA. Forskriftskravet er 30mA. Dette gjør jo også at den løser mye fortere ut. Mulig dette er gjort slik for at automaten i vogna skal løse ut før den i stolpen på campingen. Problemet er godt kjent hos forandler også.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeOns 11 Apr 2012 - 22:45

Aha.... Kanskje man skal ta en titt inn der også. Da er det godt for flere ting det vi gjør i Kroatia og Italia da Smile Når vi er der nede så forlenger jeg avløpsslangen fra kjøleskapet slik at det drypper (eller; renner, der nede i hvertfall) rett ut og ikke opp i den lille koppen som blir rimelig fort full.

Antar den er såpass lav for en grunn.. Kanskje jeg finner feilen inni der. Begynner ikke med det nå, men i morgen skal det sjekkes, takk for tips!
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 13:48

Beklager litt kupp av tråd.
Strømmen din kan jeg dessverre ikke hjelpe med , annet enn at med gamle vogna mi så tullet 12v strømmen i forbindelse med vannpumpa.
Der var det blitt irret veldig (mer eller mindre spist opp) på jordingen.
Var akkurat som du skriver, pumpen virket helt til andre kilder ble skrudd på.
Byttet pumpe og etter det virket alt som normalt.

Ser og dere skriver legge ut slange for kondens fra kjøleskap og beholder for kondens.
Er det en beholder som bør tømmes?
Må utvendig luker taes av?
Dette er noe jeg aldri har tenkt eller hørt om, jeg har det store kjøleskapet fra Dometic(150l tror jeg)
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 14:43

Beholderen på kjøleskapet skal vel normalt sett tømme seg selv ved kondensering, slik kjøleskapet hjemme gjør, men den kan kansje bli litt liten til tider.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 15:20

Ved spesielle forhold kan den bli for liten ja, derfor har enkelte satt inn et rør/slange som blir borret inn på siden av beholderen, gjerne litt oppe på siden, og ut , så vidt gjennom sidedekselet med fall. Da vil den tømme seg selv ut på bakken om den skulle bli for full uten at det renner vann på steder det ikke er ønskelig.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 15:55

Ok.
Så sånn jeg forstår det så er det bare og la ting være som de er, eventuelt til blir en betraktelig varm sommer i Norden.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 17:05

lea

Det er ikke noen fare her opp i nord. Vi gjør det kun når vi er nede i Kroatia og Italia hvor det er betraktelig varmere enn her.

Og ang strømmen i vogna mi... Figuren på Oslo Caravan mener det er så simpelt som at batteriet mitt er gåent. Skal ut å kjøpe nytt batteri nå så får vi se om dett var dett.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 17:42

Typisk selgers svar.. Hadde du ikke akkurat prøvd med et annet batteri som du veit virker?
Ut i fra det du beskriver så tror jeg IKKE det er batteriet.. og det er enkelt å måle.
Jeg syns det vil være synd å bruke kanskje et par tusen kroner på et nytt batteri når det du har virker helt fint.

Mål spenningen direkte på batteripolene.
Faller spenningen på batteriet faller vesentlig når du slår på en lyskilde?
At det faller 0,2-0,3V men holder seg over ca 12,5V er normal..
Er det batteriet så dårlig at pumpen slår seg av, så må spenningen falle falle flere volt..
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 18:18

offpist
Min første tanke var også det Smile Har prøvd med et annet batteri ja. Men når jeg hørte med kameraten så hadde visst batteriet stått en god stund før jeg prøvde det. Han tenkte ikke på at det tapper seg litt når det ikke er i bruk...
om spenningen faller vet jeg jo ikke da det ikke funker på annet enn Aldepumpa. Laderen min sa at batteriet er fullt, men når jeg målte det så holdt det kun 12,6V. Som han sa, batteriet kunne ha nok til å drive pumpa, men når man slår på noe mer så kutter det. Det er jo enkelt å sjekke. Bare å slå på batteridift uten å ha på Alden det.. Da bør i hvertfall en pære klare å lyse på den same spenningen som Alden normalt bruker.
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 19:26

Er ikke et batteri ganske fullt da det står 12.6v.
Er ved lading av batterier at volten du leser er høyere.
12,6 v hvilespenning er vel ganske greit.
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 20:04

Hvilespenningen går det egentlig ikke å gå etter lenger da det vil variere etter bateriteknologi og ladetype. Mål batteriet med belastning.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 20:14

Et fulladet batteri har en hvilespenning på ca. 12,7 V
Et halvladet batteri har en hvilespenning på ca. 12,2 V
Et utladet batteri har en hvilespenning på ca. 11,7 V

Er den gode gamle. Funker forsåvidt greit med klassiske bateri/ladeløsninger, men ikke riktig med GEL/AGM e.l. Alternativt moderne ladere kan også gi noe annet måleresultat.

Etter lading må batteriene ”hvile” i
ett døgn slik at spenningen kan stabiliseres før hvilespenningen måles.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 20:17

ok.
ja er nok sikkert litt som har forandret seg de senere årene uten at jeg har holdt meg oppdatert.
Hvilke batterityper har en høyere\lavere hvilespenning.?
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 20:18

rask du hehe
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 20:43

Har nå hatt besøk av en kar med litt mer greie på dette enn meg. Alden får 3,5V fra batteriet så det er så vidt den går. Men!! Ved siden av 12V's reléet i omformeren går det inn en rød ledning som er strøm inn el ut til/fra reléet. Ved siden av koplingen til denne ledningen står det en pinne som ikke er i bruk. Men når vi forbinder disse to (inn/ut til reléet og denne sistnevnte) så fungerer lys og alt på 12V. WTF?? Skal disse to være forbundet men er brent av på baksiden eller hva skjer her??
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 20:46

vogna selges i deler snart...........................
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 20:50

Lurer litt på den koblinga totalt sett, 3.5 V får den da igjennom relèet? Skal jo ikke la seg gjøre. Tror det blir hardt å finne ut av det der uten en tegning....
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 20:55

DigitalMe skrev:
Lurer litt på den koblinga totalt sett, 3.5 V får den da igjennom relèet? Skal jo ikke la seg gjøre. Tror det blir hardt å finne ut av det der uten en tegning....

Du der... Det var ikke det jeg ville høre nå. Smile Smile

He he.. hadde vel egentlig ønsker meg litt mer som "Jo!! Da vet jeg hva det er...." Smile

Er vel lov å håpe!
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:00

Hadde hjulpet litt om jeg viste hvordan relèet ditt så ut. Er det 4 ledere inn på det? Og er det mulig å åpne det?
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:41

Tok et bilde av omformeren min nå.. Ble litt dårlig men kanskje noe er synlig. Du ser også den røde ledningen jeg bablet om ved siden av reléet nede til høyre over sikringene. Den blå som kommer opp rett under antar vi er fra batteriet da denne er strømførende.

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 20120412107s
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:54

Thomas: zoom inn med kameraet og få tatt bilde av bare omformeren, slik at det er mulig å se detaljene mye bedre.
Dette bildet er også tatt i landskapsformat. Snu kameraet slik at omformeren dekker hele bildet, da blir det mye bedre å se.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:59

Jeg hadde, om det har latt seg gjøre, hevet ut omformeren og satt inn en lader med supply istedet og montert en slik sikringsboks som jeg kjøpte på Torshov bilrekvisita. Plass til 4, 6 og 8 kurser.


Men siden du sier at du ikke har mye kunnskap så er det jo bare å glemme. Men den kan vel være andre funksjoner bygd inn i denne omformeren også slik at den ikke kan fjernes.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 22:08

Sånn da JanP Smile


Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 20120412114



Jeg skal i hvertfall aldri begynne på den jobben med å hive ut ditt eller datt som har noe med V etter seg. Da blir det i hvertfall ALDRI lyst igjen Smile
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 22:19

Desverre mange mulige feilkilder på det kortet der, . Mistenker at du vil se hvilket komponent som har tatt kvelden på baksiden av kortet. Ligger tydeligvis en spenningsovervåkning i kretsen, den rød foriglingskabelen kobler nok forbi denne. De 3.5V du har er lekkasjestrøm i kortet (som nok heller ikke skal være der).

Når en ser slike originalkoblinger blir diskusjonene her inne tidligere angående fagmessig utførelse/egenmek underlige, om jeg ikke forstår koblingene her helt feil ligger fordelingene av 230V på loddede koblinger..... Jeg får mareritt..... Hadde det vert min vogn hadde jeg nok aliert meg med en elektro kyndig (meg selv i mitt tilfelle Razz) og bygd om hele faenskapet.
Alternativt er det å merke kablene skikkelig, få av kortet og få det til ett elektronikkverksted.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 22:22

DigitalMe skrev:
Desverre mange mulige feilkilder på det kortet der, . Mistenker at du vil se hvilket komponent som har tatt kvelden på baksiden av kortet. Ligger tydeligvis en spenningsovervåkning i kretsen, den rød foriglingskabelen kobler nok forbi denne. De 3.5V du har er lekkasjestrøm i kortet (som nok heller ikke skal være der).

Når en ser slike originalkoblinger blir diskusjonene her inne tidligere angående fagmessig utførelse/egenmek underlige, om jeg ikke forstår koblingene her helt feil ligger fordelingene av 230V på loddede koblinger..... Jeg får mareritt..... Hadde det vert min vogn hadde jeg nok aliert meg med en elektro kyndig (meg selv i mitt tilfelle Razz) og bygd om hele faenskapet.
Alternativt er det å merke kablene skikkelig, få av kortet og få det til ett elektronikkverksted.

Hmm... "kyndig"... det er "jaffal" ikke meg Smile Spørs om man må krype til korset gitt.
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 22:36

Hvis den virker på 12V når du flytter på en ledning er det nok ikke batteriet som er problemet. Mest sannsynlig en komponent som er defekt på kortet du har avbildet. Alternativet er vel da enten å kjøpe nytt eller reparere det som står der.

Evt. kan du gjøre som janp foreslår. Jeg vurderer det samme selv når jeg skal montere batteri i vogna nå. Hvorfor skal man ha to strømforsyninger til 12V. Eneste man oppnår slik jeg ser det er høyere vekt og flere mulige feilkilder. Sikkert ikke mange kilo ekstra på omformeren men litt er bedre enn ingenting. Lite nok lastekapasitet som det er. Siden du ikke har noe greie på dette selv er nok dette en løsning du bør få litt hjelp til.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 22:38

knutove skrev:
Hvis den virker på 12V når du flytter på en ledning er det nok ikke batteriet som er problemet. Mest sannsynlig en komponent som er defekt på kortet du har avbildet. Alternativet er vel da enten å kjøpe nytt eller reparere det som står der.

Evt. kan du gjøre som janp foreslår. Jeg vurderer det samme selv når jeg skal montere batteri i vogna nå. Hvorfor skal man ha to strømforsyninger til 12V. Eneste man oppnår slik jeg ser det er høyere vekt og flere mulige feilkilder. Sikkert ikke mange kilo ekstra på omformeren men litt er bedre enn ingenting. Lite nok lastekapasitet som det er. Siden du ikke har noe greie på dette selv er nok dette en løsning du bør få litt hjelp til.

Vi får se hva som skjer. Skal ha vogna på verksted på mandag for å gå over bremsene. Får se om de evt har tid til å ta en liten søkerunde. Som sagt, jeg bytter eller river ikke ut en dr*tt som det er festet ledninger og kabler i Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 22:43

Lykke til ihvertfall. Noe finner de nok ut, og helt sikket må du betale. Og det blir helt sikkert mer enn en 50-lapp. Suspect
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 23:09

Ikke i tvil om at det koster... De er dyktige til å finne ut priser.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Apr 2012 - 18:51

Synderen:
Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 427891_10151500644380182_873550181_24107155_185129665_n

Kobling skisse av releet:
Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 538671_10151500643180182_873550181_24107146_361728558_n

Heldigvis lett å få tak i nytt fra kina.. Wink

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 579779_10151500917640182_873550181_24108285_1436190606_n


Sist endret av offpist den Lør 14 Apr 2012 - 20:18, endret 1 gang
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Apr 2012 - 19:08

offpist: Relè får en tak i på Elfa.se, burde ikke være noe problem. Men tviler på att Thomas har utstyr/kunskap til å lodde det om selv. Og ikke er jeg 100% sikker på at det er relèet heller. Spørs litt på hvordan den røde foriglingen er koblet..
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Apr 2012 - 19:31

Thomas var innom her med vogna i dag.. så vi demonterte og målte på releet.
Kretsen VAR akkurat så enkel som det jeg har tegnet opp der.. Wink

Elfa fører ikke Sanyou, og det releet er såpass spesiellt at jeg ville bestilt originalt så lenge det lar seg gjøre så slipper man å trikse det til.
Link til produsent.

Finner han ingen til å lodde det, så fikser jeg det også.
Siden det er 7 loddeører som må frigjøres så bør man være kjent med bruk av tinnsuger og loddelisse.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Apr 2012 - 22:14

DigitalMe
Du har helt rett i dine tviler Smile Jeg tar IKKE jobben. Men min far har vært elektriker i sine yngre dager og tar jobben. Tror han da, hvis det ikke er altfor spesielt. Hvis ikke kan det være jeg må smiske litt med den hyggelige unge mannen som stilte opp i dag!! Takk for hjelpen offpist.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic
Til Toppen 
Side 2 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Bürstner Belcanto Nordic 700 T
» Koblingskjema til batteri og lader til burstner
» Koble batteri/lader i burstner ventana
» Montere Batteri og lader i Hobby 2011
» Montere batteri og lader i er 2002 Hobby 560

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: