| Hvor blir vannet av? | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
pkfoss
Antall Innlegg : 14 Localisation : Rogaland Registration date : 09.01.2011
| Tema: Hvor blir vannet av? Søn 15 Jan 2012 - 19:38 | |
| Hei,
Jeg har tilbrakt helgen i vognen (Sirdal), og opplevde unormaliteter vedr vannet.
Når jeg åpner kraner, starter pumpen, og vann kommer frem og etter hvert med normalt trykk. Problemet er at etter et par minutter, så står ikke vannet under trykk og vil renne med det samme jeg åpner kraner. Lar jeg det varmtvann - må jeg vente ganske mye, og jeg hører fra Alden (3010) har det er luft i systemet. Det høres ut slik som det gjør når man fyller på for første gang etter å ha tømt anlegget.
Lekkasje, tenker vi selvsagt. Og la meg si det slik, jeg har fulgt røren fra tank via alde og frem til alle kraner. Alt er helt, og det er ikke en dråpe i vognen. har kjørt gjennom ca 100 liter i helgen, og hadde det vært en innvendig lekkasje - hadde jeg merket det. Jeg har og tenkt på om varmtvannstanken i Alden har fått skade - men det er knusk tørt der og, Og når jeg åpner kranen for varmt vann - får jeg godt og varmt vann frem til vasken (har fint kunnet vaske opp). Derfor er jo vannet der og blir oppvarmet.
Jeg var og oppe i vognen forrige helg, og da fungerte det greit, og når jeg dro derfra gjorde jeg som normalt: Åpnet bunnkranene - åpnet alle kraner i vasker og dusj - og blåste i blandebatteriene til jeg hørte det "surglet" i slangene. Alle kraner har stått åpne siste uken - da skal det jo ikke fryse og ødelegges.
Min hypotese er at vannet må renne ut en plass - og da har jeg 3 utløp. 2 bunnventiler og en utvendig dusj. Bunnventilene har jeg eksperientert med - og vi prøvde å sjekke under vognen om det rant. Guttungen klarte ikke å se at noe vann rant når jeg hadde lukket ventilene. Utvendig dusj ble og sjekket, og den holdt også tett.
Selv så tenker jeg enda at det må renne sakte ut bunnventilen for kaldt vann (da kan VV-tanken delvis tømmes, samtid med annet kaldt vann i vognen.
Men jeg trenger tips: 1) Kan vannet renne tilbake til pumpen/tanken. Pumpen er jo nedsenket - så jeg skjønner ikke at luft kan komme inn.
2) Hvis det skulle være skade på VV-tanken, er Alden laget slik at dette renner ut under vognen automatisk (form for drenering) ? Siden alt er tørt innvendig.
3) Hva med toalettet ? Der er jo ikke noe å gjøre ved avreise (toalettet får vann fra samme tanken). Det er ingen lekkasje å se ved toalettet heller (alt er tørt og pent).
Alle råd tas mot med takk :-)
Jeg er overrasket over at det ikke er noen innvendig krane som kan stenkes slik at det ikke renner vann ut i hodet på utvendig dusj. Det tenker jeg å montere selv. Har dere andre gjort det?
| |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Søn 15 Jan 2012 - 20:26 | |
| 1 Kommentarer med forbehold, min vogn er -08 mod. Ja vannet kan renne tilbake til tank for det er ikke tilbakeslagsventil i kaldtvannslinja. På varmtvann derimot skal det være en ved/på/i Alden.
2 Nei, mener at det ligger en tank rundt som er tilsluttet glycolkredsen og den har jo da forøvrig overløp ut.
3 På Kabe fryser det rett som det er en forskruvning på magnetventilen i toalettet som forøvrig er samme type som du har, da renner vannet ut på gulvet.
Noen har satt på stoppventiler til utedusj, jeg nøyer meg så langt med å skru rattet helt til ene siden for om ikke får du gjennomstrømming fra den ene til den andre siden. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Tommy CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 300 Registration date : 21.03.2008
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Søn 15 Jan 2012 - 22:21 | |
| Hei! Litt usikker her.. Men er det slik at vannet forsvinner, eller tar det bare lang tid før du får vann i kranen? Selv opplevde jeg nettopp dette. Jeg byttet da den nedsenkbare pumpen. Det var tydeligvis en tilbakeslagsventil på denne. Om det blir borte vann også - da er jeg usikker på om dette er feilen. Jeg kjøpte den kraftigste pumpen som jeg fant 19l pr minutt... Vil anta at dette vil bli en forbedring mht trykk. Om det skulle vise seg å være en annen feil - så har du da uansett en reservepumpe. mvh Tommy | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Søn 15 Jan 2012 - 22:31 | |
| Men med tilbakeslagsventil er det mer pes å få tømt systemet når du skal reise. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Tommy CARAVAN KING!
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Søn 15 Jan 2012 - 22:39 | |
| Jan Ole Har ikke inntrykk av at dette er noe problem.. Når jeg fikk byttet pumpe så fungerte det slik som det gjorde før jeg bytta... Spørsmålet mitt til trådstarter er om vannet blir borte. I såfall så er jo ikke vannpumpen problemet | |
|
| |
pkfoss
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Søn 15 Jan 2012 - 22:40 | |
| Takker forgode ideer her. Vannet blir ikke helt borte, tar bare lang tid.
Grunnen tilat jeg ikke helt har troen på pumpen, er at når jeg tapper BARE varmtvann, hører jeg "surklelyder", og får mye luft ut av kranen. HVer gang. Dette er jo helt normalt at skjer første gang jeg fyller opp.
MEn alt vannet går ikke ut av VV-tanken - da jeg får ut nok varmt vann til å vaske opp (f.eks). Dusj er ikke prøvd.
Derfor sitter jeg med en følelse av at noe vann renner ut av vognen. Min hypotese er bunnventilen. Neste helg skal jeg opp, og tenker å demontere bunnventilen, bare for se at trykket forblir i kranene. | |
|
| |
johan_a CARAVANER
Antall Innlegg : 89 Localisation : Steinkjer Registration date : 02.12.2011
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Søn 15 Jan 2012 - 22:59 | |
| Per Kåre: hadde litt av et samme for noen år siden.Viste seg at bunnpluggen i vanntanken ikke var løsnet når jeg stengte den. Og det dryppet en del men var ikke så lett synlig. Men det gikk mye vann før jeg oppdaget det. Når det surkler og det tar tid før kaldvannet kommer renner det tilbake til vanntanken.
En tilbakeslagsventil trenger nødvendigvis ikke å stå ved pumpa.Kan stå flere steder i "kretsen".Koblet det fra i en periode,men måtte inn med den da det tok flere sekunder før kaldvannet var i springen på badet som er lengst unna vanntanken.La opp slangene litt finurlig med fall nedover mot tilbakeslagsventilen, slik at vannet rant utav når vannet skulle tappes ut ved hjemreise,men slik at vannet ble stående etter vanlig tapping. | |
|
| |
pkfoss
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Man 16 Jan 2012 - 9:48 | |
| Johan_A: Jeg forstår ikke helt hva du mener med setningen:
Viste seg at bunnpluggen i vanntanken ikke var løsnet når jeg stengte den
Kan du forklare? Snakker vi om bunnpluggen i vanntanken, eller tømmekranene (som brukes for å tømme for vann) ?
| |
|
| |
johan_a CARAVANER
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Man 16 Jan 2012 - 19:33 | |
| I mi vogn er det en propp som lukker avtappinga i vanntankens bunn.Når den skal låses vries den 90 grader (øverste delen vries fra loddrett til vannrett) til siden slik at gummipakningen utvides og tetter åpningen.Jeg la litt for mye press på pluggen slik at jeg bøyde hele stasen litt slik at den ble stående litt på skeiven og ikke tettet ordentlig. | |
|
| |
Tommy CARAVAN KING!
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Man 16 Jan 2012 - 22:08 | |
| pkfoss Om vannet ikke blir borte da tror jeg at det fortsatt det er pumpa. Jeg synes det ligner veldig på det som jeg hadde. Årsaken til at det bruser slik er fordi vannet er varmt... Jeg mener å huske at det var slik hos meg også.... Tok lang tid hver gang jeg skulle ha vann... Jeg kjøpte en egen tilbakeslagsventil som jeg tenkte at jeg skulle montere, men jeg fant aldri ett sted å montere den. Kjøpte ny pumpe da jeg syntes den hadde dårligere trykk også.. Jeg vet ikke helt hvordan disse er oppbygd, men "noe" er det som gjør at vannet ikke renner tilbake.. Bedre trykk på vannet ble det også! Om det ikke skulle være pumpa - så har du en i reserve - tro meg - det er kjekt å ha om den skulle ryke. For det passer jo aldri! Bare pass på at pluss og minus blir riktig.. Virker begge veier, men bedre den andre vegen Jeg kjøpte denne: http://www.kamafritid.no/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=K06-12&ViewProduct=true&pid=580Her refereres det til en "backventil" antar at det betyr tilbakeslagsventil... Jeg kan jo ikke garantere at dette er de som er feil - kan bare si at det ligner på det jeg opplevde. mvh Tommy | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Man 16 Jan 2012 - 22:20 | |
| Denne leveres med og uten tilbakeslagsventil, denne er med, det er "klumpene" på toppen. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
pkfoss
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Tir 17 Jan 2012 - 0:21 | |
| Jan Ole,
Takker for gode råd her. Jeg begynner å se at det kan være pumpa. Noe må ha gått i stykker da, siden dette virket utmerket helgen før.
Jeg kjøper nok denne pumpen, var ikke så dyr.
med 19l/min er det godt jeg har stor 70L vanntank :-)
| |
|
| |
pkfoss
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Tir 17 Jan 2012 - 0:26 | |
| Jan Ole,
Jeg trodde først denne norsk/svenske KamaFritid siden var en WEB butikk, men det ser ikke slik ut likevel. Hvordan handlet du ? | |
|
| |
johan_a CARAVANER
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Tir 17 Jan 2012 - 9:50 | |
| pkfoss: denne Reich-pumpen handler du i alle Caravansjapper over hele landet. Kamafritid har butikker i mange svenske byer som tips.Prisliste henter du ned på .pdf-fil, både svensk og norsk er å finne på nettet.
Det er en ulempe med tilbakeslagsventil rett over pumpa.Og det er at noe vann kan bli stående igjen i pumpa og da kan den fryse istykker. Et annen tips:Heng den litt over bunnen.Da unngår du vibrasjonsstøy også. Siden jeg flyttet tilbakeslagsventilen bort fra pumpa renner vannet tilbake og ned i tanken når jeg åpner kranen på kjøkenbenken ,og da er jeg sikker på at det ikke står vann igjen i pumpa. | |
|
| |
Runerask NEWBIE!
Antall Innlegg : 300 Registration date : 18.07.2008
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Tir 17 Jan 2012 - 16:10 | |
| Man må huske på at varmtvannstanken skal fylles første gangen. Dermed vil man ikke få verken varmt vann, eller særlig med vanni det hele tatt når man åpner varmtvannskranen første gangen. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Tir 17 Jan 2012 - 18:51 | |
| Jeg handlet min ganske riktig hos caravanforhandler. Når du eventuelt velger å montere en sånn pumpe vil jeg anbefale deg å legge opp ny hovedstrøm til den. Bruk gjerne de gamle kablene til styrestrøm. Dette fordi den nye trekker mer strøm enn bra er for de små bryterne i kranene og for å få full uttelling av pumpens kapasiteter. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
Sist endret av Jan Ole den Ons 18 Jan 2012 - 20:57, endret 1 gang | |
|
| |
pkfoss
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Ons 18 Jan 2012 - 8:11 | |
| Twin pumpa er kjøpt, monteres lørdag.
Selger hevdet at det var et kjent problem at tilbakeslagsventil ble ødelagt av frost. Det må ha skjedd hos meg siden vannet ikke rant tilbake helgen før.
Denne TWIN pumpe leveres visst som standard i nyere KABE vogner, og det ble sagt at den kunne kjøres uten vann.
Anbefalingen var derfor at etter at vann var tømt fra tanken, så lot man pumpa gå noen minutter slik at en var sikker på å blåse tilbakeslagsventilen fri for vann.
Har dere erfaring om hvor mye luft denne klarer å pumpe? Tømmer den vannet helt i slangene?
(jeg legger ikke opp ny strøm, vognen har solid elektrisk opplegg - det er 1.5 kvadrat kabler i styrestrømmen, og burde fint klare 50watt ? | |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Ons 18 Jan 2012 - 19:41 | |
| Har ikke kjørt pumpa på luft, men skal se om jeg har slik pumpe til helga. Det går veldig mye mer vann i Kaben enn det gjorde i Adriaen i alle fall. Jeg behøver ikke mer vanntrykk eller mengde enn det jeg får orginalt | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? Ons 18 Jan 2012 - 20:59 | |
| Mulig kablene har nok tverrsnitt, men bryterne i kranene er ikke av den grove sorten. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Hvor blir vannet av? | |
| |
|
| |
| Hvor blir vannet av? | |
|