CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer

Go down 
+3
Jan Ole
knutove
sanapo
7 posters
AvInnlegg
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 21:55

hei

under min søking på internett så dukket det opp en side med ryggekameraer som er trådløse , genialt fr camping tenkte jeg , (har ei filippinsk kone som ikke har så lett for dirrigering..hehe klart er ikke altid klart....) og dette hørtes genialt ut, ikkke var det dyrt helller , MEN har dere noen erfaring med disse ? er de funksjonelle? er de i det hele tatt værdt 2-3 tusen?
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 21:58

Jeg har ikke prøvd trådløst selv, men jeg har hørt at signalet kan bli litt for svakt hvis man har det bak på vogna.
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 21:59

knutove skrev:
Jeg har ikke prøvd trådløst selv, men jeg har hørt at signalet kan bli litt for svakt hvis man har det bak på vogna.

synd for det var bak jeg tenkte å ha det , .... Twisted Evil ikke vondt ment , men hehe bare måtte .....


Sist endret av sanapo den Fre 20 Jan 2012 - 22:07, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 22:02

Har prøvd, har kablet system nå..... Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 22:11

Jan Ole skrev:
Har prøvd, har kablet system nå..... Shocked

mye styr å koble opp? har event helt ny bil og liker ike slike "løse" ledninger overalt , .... hehe kresen se` , derfor jeg syntes de trådløse hørtes flott ut , hva var det som du ikke likte / hadde problemer med ? jeg har jo ei veldig lita vogn , kun 560 , så avstanden er jo foort 1- 2 meter kortere enn mange ?

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 22:31

Flimring, bildet ble borte og når det var der var det av dårlig kvalitet.
Klart det er litt styr med kabling, men det er bare å ta som en utfordring.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 22:33

Jan Ole skrev:
Flimring, bildet ble borte og når det var der var det av dårlig kvalitet.
Klart det er litt styr med kabling, men det er bare å ta som en utfordring.

ja er vel tilbake til : man får hva man betaler for ..... desverre, igjen.....
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 22:40

Jeg også har kablet system. Fra Waeco med separat 5" monitor i bilen. Fulgte med 20 meter kabel som ble klippet og en 7 polt kontakt montert ved siden av hengerfestet (13-polt). Ikke enkelt å finne plugger som har nok kontakter og er vanntett. Jeg har kameraet over baklyset på vogna, og boret meg inn bak dette og inn i overskap over sittegruppa. Å legge opp alt tok nok sine timer, da jeg har lagt det inn i dashbordet og lagt strømtilførsel skjult også.


Nå ved juletider monterte jeg et system for den innebygde navigasjonen, med en videokonverter fra Navtools og et CCD-kamera ved skiltlyset bak. Dette siste kobler inn når reversen kobles inn, da overstyres signalet til navigasjonen. På Waeco-systemet kobler jeg det inn manuellt, og et er vinklet slik at jeg ser trafikken bak under kjøring.


På ferie har jeg 3 skjermer, da jeg også har en ekstern navigsjon itillegg til det eksterne kameraet. Har du ikke navigasjon i bilen så se på om du finner navigasjon med mulighet for videoinngang (TomTom eller Garmin har visst kommet med det). Da kan du koble et ryggekamera til denne også, men da et kablet system. Videosystem er PAL eller NTSC, kamera må matche om du velger noe slikt.


Fikk virkelig bruk for det i sommer da jeg kjørte inn på en Macdonalds på vei til Kalmar. Kjørte inn på en trang plass og skulle kjøre rundt. Dessverre var gata stengt. Rygget med 14 meter langt vogntog ca 40 meter uten at noen behøvde å gå ut. Med bilister/gående som ikke tok det minste hensyn var det virkelig verdt pengene. Er til stor hjelp hver eneste gang man skal rygge.


Tror at trådløst kan være en bra løsning, men da må du ha ekstra lang ledning til antenna slik at det blir kort avstand sender-mottaker. Ellers vil du kanskje få støyproblemer, da frekvensene som brukes ligger i et område som brukes til mye forskjellig. For et par lapper er det sikkert verdt pengene. Men kvalitet på kamera bør du sjekke ut. Mosfet skal ikke være bra, etter det jeg hørte før jeg kjøpte. Han som jeg kjøpte fra hadde funnet noen bedre, med bedre lysfølsomhet og oppløsning.
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 22:54

janp skrev:
Jeg også har kablet system. Fra Waeco med separat 5" monitor i bilen. Fulgte med 20 meter kabel som ble klippet og en 7 polt kontakt montert ved siden av hengerfestet (13-polt). Ikke enkelt å finne plugger som har nok kontakter og er vanntett. Jeg har kameraet over baklyset på vogna, og boret meg inn bak dette og inn i overskap over sittegruppa. Å legge opp alt tok nok sine timer, da jeg har lagt det inn i dashbordet og lagt strømtilførsel skjult også.


Nå ved juletider monterte jeg et system for den innebygde navigasjonen, med en videokonverter fra Navtools og et CCD-kamera ved skiltlyset bak. Dette siste kobler inn når reversen kobles inn, da overstyres signalet til navigasjonen. På Waeco-systemet kobler jeg det inn manuellt, og et er vinklet slik at jeg ser trafikken bak under kjøring.


På ferie har jeg 3 skjermer, da jeg også har en ekstern navigsjon itillegg til det eksterne kameraet. Har du ikke navigasjon i bilen så se på om du finner navigasjon med mulighet for videoinngang (TomTom eller Garmin har visst kommet med det). Da kan du koble et ryggekamera til denne også, men da et kablet system. Videosystem er PAL eller NTSC, kamera må matche om du velger noe slikt.


Fikk virkelig bruk for det i sommer da jeg kjørte inn på en Macdonalds på vei til Kalmar. Kjørte inn på en trang plass og skulle kjøre rundt. Dessverre var gata stengt. Rygget med 14 meter langt vogntog ca 40 meter uten at noen behøvde å gå ut. Med bilister/gående som ikke tok det minste hensyn var det virkelig verdt pengene. Er til stor hjelp hver eneste gang man skal rygge.


Tror at trådløst kan være en bra løsning, men da må du ha ekstra lang ledning til antenna slik at det blir kort avstand sender-mottaker. Ellers vil du kanskje få støyproblemer, da frekvensene som brukes ligger i et område som brukes til mye forskjellig. For et par lapper er det sikkert verdt pengene. Men kvalitet på kamera bør du sjekke ut. Mosfet skal ikke være bra, etter det jeg hørte før jeg kjøpte. Han som jeg kjøpte fra hadde funnet noen bedre, med bedre lysfølsomhet og oppløsning.

aha så man kan ha ekstern antenne på senderen fra kamera , slik at man faktisk kan ha kamera bak på vogna men likevel antenna foran for å gjøre avstanden minst mulig ? smart , men kanskje dyrere system da
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 23:05

Vet ikke om det er dyrere, men det jeg fikk med vogna er kastet for lenge siden. En antenne og kabel koster nok ikke allverden når du kjøper det i utlandet. Men som tillegsutstyr her hjemme så vet de hva de skal ha for en tynn kabel med en plugg i hver ende.


Hos meg var det 5 meter kabel til kameraet, slik at antenna stod litt fremfor midten av vogna. Men med en stor og klumpete 7" skjerm så var det ikke noe jeg ville ha i dashbordet. Dårlig bilde og upraktisk løsning gjorde at det fikk enveis billett til de evige jaktmarker. Uten returrett.
Til Toppen Go down
Roxy




Antall Innlegg : 6
Registration date : 28.06.2008

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Min erfaring   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeSøn 29 Jan 2012 - 11:32

Kjøpte et trådløst kamera på netthandelen og monterte kameraet bak på vogna og dro antenneledninga frem til gasskassa, dette virket ok bortsett fra at skjermen var litt stor og vanskelig å plassere.
Nå kjører jeg med et Kina kamera til 150 kr (ebay) som er kablet , som monitor bruker jeg en bilstereo med video inn. For tiden ligger kablen igjennom bilen bare under mattene i bilen ( tåler det i sommerferien), som plugg mellom bil og vogn bruker jeg noen helt ordinære plugger for inne bruk (https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=42-061-40). For å ungå at pluggen blir våt så er kabelen såpass lang at pluggen ligger inne i bagasjerommet under kjøring og i gasskassen på campingplassen. Selvsagt burde jeg brukt en vantett plugg, men jeg hadde ikke noen for hånden. Kameraet er på hele tiden under kjøring, slik at jeg ved å betjene monitoren kan se om det er noe bak.

Husk at ryggekamera IKKE erstatter en person som dirigerer, men er et hjelpemiddel.
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeSøn 29 Jan 2012 - 12:35

Dette er skikkelig gode plugger til tøffe miljøer: Harting-plugg
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeSøn 29 Jan 2012 - 16:59

Hvis det følger med egen service-mann så er det nok god løsning. Vil iallefall gi servicemannen mye hodebry med trådløst system xD
Til Toppen Go down
håkonbobil




Antall Innlegg : 1
Registration date : 14.05.2012

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeMan 14 Mai 2012 - 21:24

Hei!
Vet noen hvordan man monterer trådløst kamera bak skiltet på en Solano Bobil.Problemet er å finne hvor man finner tilgang på "ryggestrøm".
Mvh
Håkon
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeMan 14 Mai 2012 - 21:49

håkonbobil skrev:
Hei!
Vet noen hvordan man monterer trådløst kamera bak skiltet på en Solano Bobil.Problemet er å finne hvor man finner tilgang på "ryggestrøm".
Mvh
Håkon

Det er vel ryggelys på den?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeMan 14 Mai 2012 - 22:08

knutove skrev:
Dette er skikkelig gode plugger til tøffe miljøer: Harting-plugg
Knut Ove: de pluggene er dessverre ubrukelige på Waeco, de bruker 6 ledere + jord. Dessuten må det være med plugger for å få de tett når det ikke er ibruk, men det selges muligens som ekstra.
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeMan 14 Mai 2012 - 22:14

Disse pluggene finnes med flere pinner også. Husker ikke hvor mange i farten, men 6 + jord skal ikke være noe problem. Det finnes også hetter til å tette pluggen med når den ikke er i bruk. Nettsiden jeg fant var bare for å vise hvordan de så ut. Jeg pleier å bestille de gjennom elektrogrossisten Solar. Er derfor litt usikker på hvor på nettet det er greit å kjøpe de.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitimeMan 14 Mai 2012 - 22:46

Siolar er vel atskillig rimeligere, ser nå at det kan filtreres for andre verdier ja (poltall).
Til Toppen Go down
Sponsored content





trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Empty
PosteTema: Re: trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer   trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
trådløse rygge kameraer event med rygge sensorer
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: