| hvor går turen i år?? | |
|
+17Jan merceben Camelot Mr.Vikebø Rashid Rudeboy ArneO ulven Camping Kai quattro1 Thomas Tasle Åge P janp Jan Ole Ottar haa-la3 21 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3364 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Søn 26 Feb 2012 - 14:54 | |
| - quattro1 skrev:
- Gi gass, kjør mot sør og over alpene. Da blir det varme og ferie. Astrid Lindgren finnes på dvd.
Flott tiltak, samle familien rundt tv'n og vise en DVD fra Astrid Lindgrens verden. Ferien unnagjort på et par timer. Sosialt og billig. Eller?? Heldigvis er det mange som prioriterer å ta barna med på opplevelser som de vil ha med seg i mange år fremover, istedet for å ta de med på biltur i 4-5 lange dager gjennom tyskland, hver vei, og inn i gloheiete Middelhavet for at de skal tilbringe sommerferien i 30-40 graders varme og bli brune og søte. For det er vel kanskje det barn som er et år eller mindre ser frem til fra de er født, er det ikke det da?? | |
|
| |
Mr.Vikebø CARAVANER
Antall Innlegg : 131 Age : 42 Localisation : Meland(Nordhordland) Registration date : 14.08.2011
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Søn 26 Feb 2012 - 16:32 | |
| Skal man ligge på en solstrand og bli nøttebrune, så kan man like godt hive seg på første og beste chartertur til gran canaria.
Med campingvogna så bør vel kanskje opplevelser prioriteres, hvertfall når ungene er små. Man må nok påberegne besøk i dyreparker, lekeland etc når de håpefulle er i den alderen. Når de blir større og vil drive solsleiking, da kan man dure ned til middelhavet og "deige" seg der...
| |
|
| |
Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Søn 26 Feb 2012 - 16:35 | |
| den dagen det er solsleiking i syden som er eneste alternativet, så sender jeg kona og ungene avgårde, og så drar jeg på fisketur | |
|
| |
knutove CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 175 Age : 47 Localisation : Tønsberg, Vestfold Registration date : 14.08.2011
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Søn 26 Feb 2012 - 19:29 | |
| Enig med Jan.
Ferie er ikke å sitte i bilen i dagesvis for så å ligge i sola og bli stekt før man setter seg i bilen like mange dager på vei hjem igjen. Det er i allefall min mening. Vi liker å kjøre korte dagsetapper og finne fine plasser, hvor ungene trives. Mange flotte plasser i Norge, Sverige og Danmark. Vi liker oss veldig godt i Sverige og siden vi bor i Tønsberg er det overkommelig å kjøre dit på helgeturer også. | |
|
| |
Ottar CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 181 Registration date : 14.10.2011
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Man 27 Feb 2012 - 0:07 | |
| He - he.......her settes sakene på spissen til de grader !!!
Begge deler er helt topp,for de som liker det.Hver sin lyst !!!
| |
|
| |
Camping Kai BARON!
Antall Innlegg : 2429 Registration date : 14.05.2007
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Man 27 Feb 2012 - 14:23 | |
| Ser sakene settes på spissen her ja, men man kan jo snu alt på hode også ferie for meg er ikke å kjøre bil og pakke opp og ned hver dag. Vi liker å komme oss til varmen og slappe av i solen. Kona kunne nok helt sikkert ha tatt fly men jeg syntes nå det er godt å ha med vogna da og den friheten det innebærer.
Må også legge til at turen opp og ned sjelden er lik fra år til år så noen nye impulser får vi da.
Men god tur til dere alle og heldigvis skal vi ikke på samme plassen for da ville det blitt trangt om plassen. | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1138 Localisation : Hordaland Registration date : 08.12.2011
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tir 28 Feb 2012 - 12:34 | |
| Ja, ja, her er ingen fordommer ute å går. Smak og ønsker er nok forskjellige, heldigvis. Og til Janp, har ikke engang tv i vogna, og skal aldri ha det heller. Derimot diverse spill og kortstokk er på plass, noe som fungerer glimrende sosialt.
Har besøkt det meste av parker og "land" både her hjemme, i Sverige og Danmark, samt endel i Tyskland. Er godt fornøyd med at denne perioden er overstått. Det er faktisk mye å se og oppleve utenfor Skandinavia, bare prøv. Kan f. eks. anbefale å se nærmere på Tyskland som ferieland, der er mye å se og oppleve, og mye lærerikt å få med seg både for yngre og eldre. Varierer turen nedover hvert år, og det er ofte familiens minste sine ønsker som vil være avgjørende for hva og hvor vi skal legge inn besøk. Og så er det full enighet om at et par uker på en superplass ved Adriaterhavet er en flott og behagelig ferieopplevelse. Det er ikke nødvendig å stormkjøre sørover, vi er på tur .... Stormkjøringen blir over fjellet til Oslo for å ta båten til Kiel. Når vi er kommet på øverste dekk med et kjølig glass, da starter ferien. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tir 28 Feb 2012 - 13:26 | |
| Gjetter på at 99% av de som "fordømmer" laaaaaange turer til Italia, Kroatia og frankrike mm. aldri har prøvd selv Det er vel betydelig mer kultur, historie og opplevelser nedover i EU enn her i Norden Har aldri hørt klager på kjedelig / lang kjøretur. Tvert imot så ville ungene som regel kjøre lengere enn oss voksne og vi har flere ganger måtte droppe destinasjoner beregnet for ungene på veien nedover fordi: "Vi vil frem nå! Kan vi ikke gjøre det på hjemveien?" Har aldri hørt om noen som har angret på den lange turen sydover. Som regel blir neste års tur planlagt allerede i bilen på veien hjem |
|
| |
Camping Kai BARON!
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tir 28 Feb 2012 - 13:37 | |
| Er nok noe i det JKL skriver, de som fordømmer lange reiser sydover har nok aldri prøvd. Det ER som jeg har skrevet før "vanedannende".
Har en kompis som i fjor kjørte nordover han skal sørover i år igjen for å si det sånn. 2 grader og regn i te uker passer ikke meg i ferien, man kan selvsagt være heldig med været men den sjansen tør jeg ikke å ta på de dyrebare ferieukene.
Gleder meg villt til sommeren kjenner jeg, med det været som er nå om dagen blir det vanskelig å motivere seg for en snøfull påske !!!! | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tir 28 Feb 2012 - 16:38 | |
| Vi satser på nye opplevelser i år og tar av til høyre (vest) allerede i Hirtshals. Blir nok en del bading i varmt vann i år også, men det klare vannet i Kroatia bli byttet ut med svovlholdige varme kilder på Island Kveldene tilbringes i midnattsol foran vogna i varmedress! Snakk om forandring |
|
| |
Ottar CARAVAN BOSS
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tir 28 Feb 2012 - 16:46 | |
| Jeg var i endel år "fastligger" på en plass. ALDRI mer !!
Var det en helg vi ikke dukket opp i sommerhalvåret,var det nesten så en måtte stå skolerett å avgi forklaring til de andre fastligger-naboene.Høres fært ut ???? Ja,det var det.
Fjell og fjord i kulde og regn er ferdig utforsket her hjemme.
De seneste årene har sommerhalvåret gått med til å reise. Vi reiser Europa på kryss og tvers,men bare når vi selv synes det er på tide å "dra videre".Vi koser oss glugg i hjel på disse turene,og fra April til Oktober kan det fort bli at vi kjører 1500 Mil.
Men som tidligere sagt......en hver får gjøre det som passer dem.
| |
|
| |
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3364 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tir 28 Feb 2012 - 17:04 | |
| | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tir 28 Feb 2012 - 17:22 | |
| Vi tar med telt/sovepose. Øen skal utforskes og campingvognen blir parkert og vil fungere som base. På sommerføre er det nok ikke nødvendig med 44" I flg. vår islandske kontakt kommer vi langt (kanskje nesten overallt) med en tilnærmet std. Cruiser. Leier evt. bil for kjøring på isbre, men jeg mener "nødvendig" hjulstørrelse er veldig overdrevet for kjøring på "vei/spor" og ved vading. Vi får se.... Kommer vi hjem, hadde jeg rett |
|
| |
Markus Vesala CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 288 Age : 61 Localisation : Hamar Registration date : 14.03.2007
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tir 28 Feb 2012 - 18:18 | |
| Oj, så moro jkl.
Låter som ei drømmeferie for meg også. Synd jeg ikke har LC igjen og følgt med. Du måååå bare skrive om reisen etterpå.
Nå er man fast med hund og dem får ikke følge med. Kan ikke være uten den lille i så mange uker. Island får vente....
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tir 28 Feb 2012 - 18:24 | |
| Hei Markus Jaggu lenge siden sist Hyggelig å se deg igjen. Ja de er utrolig strenge på Island mht. dyr osv. De tar ikke sjansen på smitte! |
|
| |
Camping Kai BARON!
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Ons 29 Feb 2012 - 10:11 | |
| JKL.
Høres ut som se super spennende tur, håper vi får lese litt om den utover høsten. | |
|
| |
Markus Vesala CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 288 Age : 61 Localisation : Hamar Registration date : 14.03.2007
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Ons 29 Feb 2012 - 23:45 | |
| Håper?
Han får ikke komme hjem hvis ikke vi får se text og bilder. he he... | |
|
| |
Camping Kai BARON!
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tor 1 Mar 2012 - 9:52 | |
| Da er Gøteborg Kiel bestillt lørdag 7 Juli. Nå føler jeg ting begynner å falle på plass. Kjører Kiel Gøteborg hjem også i år, gunstige priser på tur/retur biletter.
Italy here we comes! | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tor 1 Mar 2012 - 10:37 | |
| Bestilte Oslo - Kiel tur/retur lenge før jul, kostet da 7.608,-. Hva er prisen Gøteborg - Kiel?
Er ellers veldig enig - nå er det bare å glede seg til ferie, sol og sommer. Det er alltid en hyggelig aktivitet å planlegge turen sørover, hva man vil se og steder å besøke.
Hvis du kjører A 7, eller krysser over nær Würtzburg, så kan jeg anbefale et besøk i Wertheim village. 110 factory outlets vegg i vegg med bare kjente merkevarer, og til drømmepriser. Og så får du alt tax-free, siden du ikke er EU-borger. Men du må be om tax-free når du handler. Ligger også en svær caravanbutikk på området. Du kan sjekke ut på nettet, de har bra hjemmesider, og ofte sommersalg når du kjører forbi.
Det er også åpnet Ingolstadt village utenfor Ingolstadt, tilsvarende opplegg, men den har jeg ikke forsøkt ennå. God tur! | |
|
| |
Camping Kai BARON!
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tor 1 Mar 2012 - 13:09 | |
| Hei betale 5500 Nok med buffet og frokost nedover samt frokost på hjemturen. Regner med at det blir A7 og Wurtzburg i år som i fjor så det hørtes interresant ut.
God tur til dere også, når er dere på farten? | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tor 1 Mar 2012 - 13:36 | |
| Avgang fra Oslo fredag 06.07. Er mulig vi kan ta torsdag den 5, men antar det blir fredagen. Greit å kjøre i helgen sørover med mindre trailertrafikk. Vi kjører også vanligvis A 7. Har lovet vesla et besøk på Schloss Neuswanstein, kanskje også Chiemsee og Herreninsel. Planlagt å komme til Garden Paradiso påfølgende onsdag eller torsdag, vesla har sterke ønsker samme plass som tidligere år. Og det er jo en super plass også. | |
|
| |
Camelot CARAVANER
Antall Innlegg : 87 Age : 42 Localisation : Hå Registration date : 17.03.2009
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tor 1 Mar 2012 - 17:04 | |
| jkl, kan jeg spørre hvor mye transport tur/retur koster til Island med bil og vogn slik du skal ta med? Den turen du beskriver har jeg lenge drømt om, og må si jeg misunner deg den ja.
Er det campingplasser på Island eller noe i den dur? | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tor 1 Mar 2012 - 20:07 | |
| Du kan selvfølgelig spørre. Svaret er: Skremmende mye!
Kjøpte billetten i god tid før jul og da var det ikke ledige plasser til vognen på hjemveien. Etter et par telefoner til en hyggelig dame på kontoret til Smyrli Line i Danmark, som trikset og mikset etter beste evne, kom gla meldinga: Dere får billett. Så til andre som tenker samme tur: Bestill senest i november året før!
Billetten fra Hirtshals til Seydisfjordur og retur for to voksne i en "halv billig" to-manns lugar og med bil + Solifer 480 kom på ca. NOK 38.000,-
Billetten med Stena til Hirtshals med 50% rabatt på returen, kjøpt i desember, kom på ca. 4.500,- dag seiling uten lugar
Det er i overkant 120 campingplasser på Island, men standarden er ikke som vi er vant med. Noen har dusj, noen har enkelte strømplasser, så det er nok nærmere villcamping. Man kan kjøpe et camping pass til 64 av plassene, med fri bruk (maks. 4 dager i strekk på en plass) for ca. NOK 800,-
EDIT: Prisen til Island øker med litt over 2000,- pr. meter i forhold til min billett.
Sist endret av jkl den Tor 1 Mar 2012 - 20:23, endret 1 gang |
|
| |
knutove CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 175 Age : 47 Localisation : Tønsberg, Vestfold Registration date : 14.08.2011
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tor 1 Mar 2012 - 20:20 | |
| Hadde vært gøy å reise dit, men det var en rå pris for å komme seg over. Hvor mye stiger prisen med en vogn som er noen meter lenger?? | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Tor 1 Mar 2012 - 20:30 | |
| Knutove
Se svar over. Tenkte det sikkert var noen som lurte på det og svarte FØR jeg så spørsmålet ditt. |
|
| |
Camping Kai BARON!
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Fre 2 Mar 2012 - 8:53 | |
| - quattro1 skrev:
- Avgang fra Oslo fredag 06.07. Er mulig vi kan ta torsdag den 5, men antar det blir fredagen. Greit å kjøre i helgen sørover med mindre trailertrafikk. Vi kjører også vanligvis A 7. Har lovet vesla et besøk på Schloss Neuswanstein, kanskje også Chiemsee og Herreninsel. Planlagt å komme til Garden Paradiso påfølgende onsdag eller torsdag, vesla har sterke ønsker samme plass som tidligere år. Og det er jo en super plass også.
Om alt går etter planen er vi på Chemsee http://www.chiemsee-camping.de/ på mandag ettermiddag. Lå på denne plassen i fjor og vi likte oss godt bortsett fra et sinnsykt regnvær. | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Fre 2 Mar 2012 - 11:09 | |
| Har også opplevd å "regne bort" ved Chiemsee. Fikk lagt inn et besøk i Ørneredet, men kjørte videre sørover p.g.a. tåke og regn. Vi har i utgangspunktet tenkt å kjøre Fernpass og Brenner i år, men tar det litt etter innfallsmetoden også. Chiemsee passer jo best hvis man kjører over Udine. Men vi er gjerne i samme området ca. på samme tiden. | |
|
| |
Camelot CARAVANER
Antall Innlegg : 87 Age : 42 Localisation : Hå Registration date : 17.03.2009
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Fre 2 Mar 2012 - 21:48 | |
| Jkl, vennligst kom med en rapport hvordan turen går. 38000,-, syns ikke det var så galt faktisk. Tar ikke overfarten 2-3 dager eller noe slikt i tillegg til at båten tar innom færøyene? Uansett, god tur!
| |
|
| |
Tasle MODERATOR
Antall Innlegg : 1477 Localisation : Tromsø Registration date : 09.01.2008
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Fre 2 Mar 2012 - 23:18 | |
| Dere som er eksperter på ferger: Hvordan er kapasiteten fra Trelleborg til Rostock? Eller fra Rødby til Tyskland? _________________ Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt. Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna). Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
| |
|
| |
Ottar CARAVAN BOSS
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Fre 2 Mar 2012 - 23:45 | |
| Ekspert å ekspert. Rødby - Puttgarden går jo stup i ett,akkurat som Bastøfergene. Det er verre med Trelleborg - Rostock.Kanskje lurt å bestille om en reiser i sesong hvertfall.
| |
|
| |
Tasle MODERATOR
Antall Innlegg : 1477 Localisation : Tromsø Registration date : 09.01.2008
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Fre 2 Mar 2012 - 23:53 | |
| - Ottar skrev:
Ekspert å ekspert. Rødby - Puttgarden går jo stup i ett,akkurat som Bastøfergene. Det er verre med Trelleborg - Rostock.Kanskje lurt å bestille om en reiser i sesong hvertfall. Ja, Rødby - Puttgarden er jo bare et steinkast og fergeturen tar vel ikke mer enn en times tid? Kanskje det får bli alternativet om vi drar til Tyskland i sommer - så får man se litt av Danmark også på samme turen. (Smørrebrød, danske kroer, nam-nam...) _________________ Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt. Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna). Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
| |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Lør 3 Mar 2012 - 0:07 | |
| Island er fint, men tror neppe jeg hadde tatt turen med vogn. Det kommer nok til å riste godt. Derimot bil med store hjul og trekk på alle 4 er topp. Legg gjerne inn et besøk i Landmannalaugar, helt fantastisk! Men vogn, vet nå ikke jeg. Da er det sikkert klokt å kjøre vei 1 rundt øyen opp til Myvatn, og ikke stikke for langt ut på sideveier vil jeg tro. Veistandarden er ikke helt bra, for å si det forsiktig. T.o.m norske veier er bra i forhold. | |
|
| |
Ottar CARAVAN BOSS
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Lør 3 Mar 2012 - 0:18 | |
| Ja Tasle.Den tar 3 kvarter omtrent. Danmark ja.Du passerer jo København,så stopper du der et døgn,kan du ta inn her http://www.camping-naerum.dk/ og ta "banen" inn til København by. Har du det nye campingkortet CKE,får du 10% på ferga Helsingborg - Helsingør og Rødby - Puttgarden.Da kjøper du kombi-bilett. Samme rederiet.Ca 14 - 1500 Norske kroner.
Sist endret av Ottar den Lør 3 Mar 2012 - 13:32, endret 1 gang | |
|
| |
Camping Kai BARON!
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Lør 3 Mar 2012 - 11:05 | |
| - quattro1 skrev:
- Har også opplevd å "regne bort" ved Chiemsee. Fikk lagt inn et besøk i Ørneredet, men kjørte videre sørover p.g.a. tåke og regn. Vi har i utgangspunktet tenkt å kjøre Fernpass og Brenner i år, men tar det litt etter innfallsmetoden også. Chiemsee passer jo best hvis man kjører over Udine. Men vi er gjerne i samme området ca. på samme tiden.
Var innom Ørneredet en sommer vi også veldig interresant for hele familien. Ser vel ut som vi tar en sving nedom Kroatia i år før vi setter kursen mot Lidoen og da blir det jo naturlig å stoppe i Chiemsee før kursen settes mot Slovenia og deretter Kroatia og Istra. | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: hvor går turen i år?? Lør 3 Mar 2012 - 21:50 | |
| Vi kjører til Lidoen til Garden Paradiso. Kroatia får eventuelt bli senere en gang. Sandstrendene på Lidoen er suverene, rullestein i Kroatia er mindre interessant. Vi har snakket om en stopp hos Camping Steiner i Bolzano på veien ned. Regner med å komme til Paradiso onsdag eller torsdag, komme på plass og duppe kroppen i temperert sjøvann før grillen fyres opp. Fint ferieliv etter vår smak. | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: hvor går turen i år?? | |
| |
|
| |
| hvor går turen i år?? | |
|