CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?

Go down 
+8
Camping Kai
janp
Jan Ole
Åge P
quattro1
ArveH
Ottar
ulven
12 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeMan 30 Jan 2012 - 19:16

Hei,
satt bare å funderte litt.. i år skal vi til sverige, det er case close på, men tenkte litt på senere år.
hvor langt må man for å komme til god varme? tyskland? frankrike? spania? og er det greit med vogn der?
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeMan 30 Jan 2012 - 21:15

For å illustrere litt,så var vi ved området Rhinen/Moseldalen på 17.Mai i fjor !!

Klokka 12:00 på dagen var det 32 varmegrader der nede,som er 100 Mil syd
for Hirtshals.

Juli og August reiser ikke jeg nedover,da jeg synes temperaturer rundt 40 grader
blir i varmeste laget.

Da er jeg på; http://www.borstahusenscamping.se/omcamping/omcamping.asp ,som
er en flott plass ved Landskrona i Sverige.Det blir jammen varmt nok der.

Vogna er glimrende å dra med seg.Jeg har feriert Europa rundt med vogna
på slep i 25 år,men ikke Juli og August som sagt.

Lurer du på saker og ting rundt dette,så logg deg inn på sidene til et medlem vi
har her inne,som har laget en aldeles glimrende info-side om reiser og opplevelser
i Europa.se her:http://campist.info/
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeMan 30 Jan 2012 - 22:06

ok, hmm.. prøver oss i sverige første året, så får vi se senere hva vi gjør..
Campist har jeg lest masse på Smile mye morro der.

men det hadde vært morro å fått litt god varme også..
Til Toppen Go down
ArveH




Antall Innlegg : 8
Registration date : 22.08.2009

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeMan 30 Jan 2012 - 23:04

Du må sør for alpene for å sikre deg sydenvarme. Det kan naturligvis være varmt og godt i Norge,Sverige, Danmark og Tyskland også, men den virkelige varmen er stort sett sør for alpene.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeTir 31 Jan 2012 - 0:45

Enig med ArveH her. Du kan godt oppleve høye temperaturer både i Norge, Danmark og nedover Tyskland, men skal du være tilnærmet garantert bra vær og god varme anbefales å ta turen over alpene. Og det går fint i juli og august også. Har reist en rekke ganger nedover både i juli og august, og temperaturen ligger oftest i området 28 - 35 ned ved adriaterhavet, helt ok. 40 har vi sjelden opplevd. Men vær obs på at særlig august er høysesong, da kan det bli trangt om plassene.

Har for øvrig gode erfaringer med klima, da sover man i behagelig temperatur og med passe luftfuktighet, sliter litt med god nattesøvn i opp mot 30 pluss og høy luftfuktighet, men her er vi ulike.

I fjor kjørte vi nedover i begynnelsen av juli, pluss 15 og regnbyger hele veien ned til Bayern, men når vi kom over alpene og gjennom tordenværet ordnet det seg. I 2010 kjørte vi i land i Kiel kl. 10.00 i pluss 27, og den temperaturen holdt seg gjennom hele Tyskland.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeTir 31 Jan 2012 - 9:31

Er du heldig så kan du få skikkelig varme i sverige til sommeren. For to år siden hadde vi over 30 grader flere dager i sverige. Hadde mye bra vær i fjor også, men ikke noe særlig mer enn 20-25 grader.
Skal selv til Sverige i år også, så krysser fingrene for en bra sommer der i år ;-)
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeTir 31 Jan 2012 - 9:45

Og nå stiller vi forberedt med AC Very Happy

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeTir 31 Jan 2012 - 11:10

Høres bra ut: kjøp AC og kjør til varmere strøk. Noen reiser også til Nordkalotten, også med AC...
Mens andre blir hjemme og ligger på været, foreløpig uten AC! Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeTir 31 Jan 2012 - 15:31

For sikkerhetsskyld er det en AC med varmepumpe......

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeTir 31 Jan 2012 - 15:43

slik luxus har ikke vi, så vi får klare oss på den gamle måten.. lufte Wink

også får vi se hvordan det blir Wink

gleder meg som en unge til avreise..
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeTir 31 Jan 2012 - 17:48

Jan Ole skrev:
For sikkerhetsskyld er det en AC med varmepumpe......
I know... lol!
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeTir 31 Jan 2012 - 20:18

ulven skrev:
slik luxus har ikke vi, så vi får klare oss på den gamle måten.. lufte Wink

Hadde Dometic takmontert luftkjøler på min forrige vogn(720),som jeg brukte den tiden
jeg plaget meg midtsommers ved middelhavet,og der ble det fryktelig varmt til tider.

Hva for erfaringer har Dere andre her med denne maskinen? Jeg opplevde den lite
effektiv de dagene temperaturen nærmet seg de 40 varme,og lufta var stillestående.
Heldigvis begynnte det å blåse utover dagen som regel,p.g.a oppvarmingen og
luftsirkulasjon som følge av det.

Sånn sett er det LITT bedre temperaturer som regel ved Adriaterhavet,men jammen
kan det bli kvelende varmt der også.

Syntes faktisk at et par vifter også gjorde jobben.

Når man tenker på investeringen,syntes jeg ikke den var verdt pengene.
Den koster tross alt en god del tusen kroner.Jeg kjøpte og monterte den
på caravan-verkstedet rett over veien for campingen i Venezia/Italia.Kanskje
det var noe galt med den? Uansett kostet den Kr 11000,-N.kr ferdig montert
der nede i 2005.Nå er den kanskje enda dyrere??

I vanlige "nordiske" sommertemperaturer kom den mere til sin rett synes jeg.
Da fungerte den.
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeTir 31 Jan 2012 - 21:10

Har en takmonter Dometic og får ikke fullrost den. Holder 20 grader i vogna natt og dag hadde ikke evært noe tema å reise rundt i Europa uten den gitt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeTir 31 Jan 2012 - 21:20

For å danne seg en riktig oppfatning av effekten må man gjøre noen målinger.
Temp på luft inn og ut av uniten, samme måling på varm side altså ute, strømtrekk og en vurdering av luftmengde.
Er det evt noen hindringer som feks tette filter?
Jeg tvilte litt på den jeg har i sommer, men oppdaget at begge ute temperaturmålerne mine ble påvirket, den ene viste for høy temperatur ute på grunn av varme fra acèn og den andre for lav ute temp pga kaldluft innefra siden den lå nede i en ventil i gulvet.
Dermed så det ut som det var veldig varmt ute, det visste jeg det ikke var, men heller ikke så kaldt som den andre viste.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeTir 31 Jan 2012 - 22:04

Har Truma Saphir Comfort, 2400 w kjøleeffekt. Monterte også lyddemper på utblåsingen, slik at den går stille. Stiller inn på 21 grader, og det holder den stort sett selv med skikkelig varme ute. Kjører da på auto-innstilling, men på laveste viftehastighet om natten. Den holder temperaturen også da. Bruker å sjekke filtrene for sand/støv en gang i uken, slik at sirkulasjonen går slik den skal. Har inntrykk av at klimaanleggene er blitt mer effektive etter hvert, hva som nå er å foretrekke av tak- eller benkemontering er jeg usikker på. Valgte i 2008 anlegg i benk p.g.a. lavere tyngdepunkt og lavere samlet vekt.

Var noen turer nedover til Lidoen uten klima for noen år tilbake, og det var varmt om natten, særlig ved høy luftfuktighet. Vifter hjelper, men ville nok neppe gjentatt den øvelsen i dag. Da ville jeg kanskje heller stoppet oppe ved Garda et sted, der luftfuktigheten er lavere og mer behagelig. Også viktig å plassere vogna med mest mulig skygge.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeTir 31 Jan 2012 - 22:56

quattro1 skrev:
Har Truma Saphir Comfort, 2400 w kjøleeffekt.
Var noen turer nedover til Lidoen uten klima for noen år tilbake, og det var varmt om natten, særlig ved høy luftfuktighet. Vifter hjelper, men ville nok neppe gjentatt den øvelsen i dag. Da ville jeg kanskje heller stoppet oppe ved Garda et sted, der luftfuktigheten er lavere og mer behagelig. Også viktig å plassere vogna med mest mulig skygge.

Har nok ikke fått helt taket på denna Dometicen skjønner jeg

Denne Truma`n fungerer glimrende den altså?? Hva koster en slik en??
Kjøleanlegget i benken ja.....kanskje ikke dumt.Jeg har ikke kjøleanlegg i den vogna jeg har nå,for
jeg reiser ikke ned dit på den varmeste tia lenger,så behovet er ikke lenger påtrengende akkurat,men
kraftig varme kan en jo bli utsatt for både her og der.

På det varmeste plager varmen meg så veldig,at hele oppholdet blir ei plage for meg.

Har reist nedigjennom i 25 år nå,så jeg bynner å vite hvordan jeg bør innrette meg for å ha det best mulig.
Jeg har også forstått at reisemålene til dels er aldersbetinget

Jeg er nedover både vår og høst,i mere "normale" temperaturer,som passer meg utmerket.Nå er jeg
så "heldig" at jeg har fri året rundt,og reiser når jeg vil.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeOns 1 Feb 2012 - 0:16

Joda, den har fungert helt ok så langt. Den finnes i to utgaver, velg den kraftigste. Den går roligere og kjøler mer. Pris ferdig montert i Italia mener jeg er ca. 10.000,-. Du kan jo sjekke norske priser hos importør Neptus AS, tror de har senket prisene en del. Trumaen er enkel å montere selv.

Rent logisk er vel fordelen med takmontert at kaldluft "faller ned", slik at man slipper å føre slanger fra en klimaboks i benken. Til gjengjeld vil takmontert gi 30 kg pluss på taket og trolig mer lyd. Trumaen veier 24 kg mener jeg å huske, og er plassert på gulvet. Og særlig med støydemper på utblåsingen er den stille, slik at den ikke forstyrrer naboer om natten.

Du som reiser mye kan jo sjekke pris hos Fritz Berger. Der får du også Tax Free, så hvis dere er to/flere kan dere jo ta med varer hjem for inntil 6.000,- hver uten å betale norsk mva = billigere klima. Handler alltid Tax Free der. To personer, og dere er dekket inn.

Men jeg sjekket i 2008, nå er det kanskje kommet enda mer avansete saker. Har sett at også Truma er kommet med tak-modell f. eks., og Dometic har jo flere modeller. Ser at Camping Kai er fornøyd med sin Dometic.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeOns 1 Feb 2012 - 7:20

Ett alternativ er Dometic HB2500 for benkemontering, om den er bedre en Truma kan jeg ikke si noe om, men ett alternativ er det i alle fall. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeOns 1 Feb 2012 - 8:56



Takk for nyttige tips.

Jeg monterte den forrige luftkjølern i Italia,og
sparte en del på det mener jeg å huske.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeOns 1 Feb 2012 - 9:07

Bare hyggelig det!

Tok en rask sjekk hos Fritz Berger. Der er det "Tagespreis"- altså noe varierende, men faktisk veldig rimelig ser det ut til. Pris nå er 1159 Euro, altså knappe ni tusen NOK. Dra ut tysk Mehrwertsteuer, og prisen blir da ca 7.500,-. Regn med ca 500,00 til slanger og montering, så er du der.
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeOns 1 Feb 2012 - 21:17

Når det gjelder tak kontra benkemontert og støy har jeg en oppfattelse av at den takmonterte bråker mindre enn den benkmonterte fra utsiden i alle fall. Innvendig så blir det litt støy men det venner man seg til.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeOns 1 Feb 2012 - 21:32

Hørs bra ut.Kjører da innom i April/Mai.
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 118
Localisation : Hovdebygda, Ørsta
Registration date : 19.01.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeOns 1 Feb 2012 - 21:49

Vil berre seie at eg trur dei fleste klarar seg fint uten aircondition på Lidohalvøya. Greit nok, det var litt vel varmt første natta for meg, resten av familia reagerte ikkje på varmen i det heile. Men det tok berre ei natt så var eg også aklimatisert. Med vifte og god ventilasjon går det heilt fint. Vurderte før turen at innkjøp av ac måtte sikkert til men er glad for at eg slo det frå meg, mykje på grunn av mindre nyttelast. 30 kg er gull verdt sidan eg vart stoppa i vektkontroll i Sverige på veg heim.

Men at det finst nok Nordmenn som ikkje taklar varmen, det skjønnar eg. Då bør dei kanskje ikkje reise så langt sør heller.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeOns 1 Feb 2012 - 23:48

Lmc skrev:

Men at det finst nok Nordmenn som ikkje taklar varmen, det skjønnar eg. Då bør dei kanskje ikkje reise så langt sør heller.

Holder meg vekk derfra i Juli og August,ja! Resten av året er jo temperaturen håndterbar,selv for meg!!
"Ikke reise så langt sør" sier du. Det gjør jeg hvert år,men da vår eller høst.Sist September f.eks. var
helt suveren der nede.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeTor 2 Feb 2012 - 8:55

Hvis noen synes det er går fint uten klima så er det helt greit for meg. Har prøvd begge deler en rekke ganger, og synes helt klart at klima gir en betydelig høyere komfort både i forhold til luftfuktighet og passe nattetemperatur. Synes første turen med klima var fantastisk mye mer behagelig i forhold til uten. Tror også at det bidrar til å holde temperaturen i kjøleskapet der den skal være. Det er vel heller ikke helt uten grunn at samtlige vogner for utleie på Garden Paradiso har klima montert på taket.

Men med eller uten, det er helt etter eget ønske. Men det å skulle avstå fra turen sørover fordi jeg synes det blir langt bedre med klima, nei det går ikke.

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeTor 2 Feb 2012 - 9:18

Dette blir jo litt som diskusjonen om Truma/Alde/Primus, det er ikke snakk om at man må ha, men det øker komforten, det kan vel ikke bestrides!
Jeg har AC, jeg er på en måte litt forpliktet, (spøk) pga yrke og interesse, men må ha, nei, har lyst til å ha, tilstrekkelig til at jeg legger 10 lapper på bordet for å kjøpe det.
Det neste jeg håper på er at jeg har bruk for den, og da snakker vi kjølefunksjonen, varmepumpe delen vet jeg er bruk for...

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 17:21

Hmm, dere som reiser nedover til kroatia og italia osv.. hvor mange ukers ferie har dere til rådighet?

vi er låst til å feriere i juli på grunn av da er bhg stengt og skolen er fortsatt stengt, så vi begge tar ut ferien i juli..
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 118
Localisation : Hovdebygda, Ørsta
Registration date : 19.01.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 18:10

Vi har 4 veker ferie som vi tek i fellesferien. Og tre av desse blir btukt til campingferie mens siste veka går med til laksefiske og andre heimlege sysler
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 19:45

Været er som kjerringa, man vet aldri hvor vi har henne.

Veldig vanskelig spørsmål. Hvis du er heldig kan du gå ut døra hjemme med 30 grader i flere dager. Jeg har vært på Mallorca i mai og frøset som bare det.

Det er vel mest snakk om å følge med på europakartet og flytte seg etter det....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 19:54

basert på de siste årenes erfaring så finner man det varmest i nordnorge og nordsverige
hvor man ønsker å reise får bli opp til hver enkelt hva de vil oppleve
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 20:14

Jan
Er dette basert på erfaring eller statistikk? Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 20:33

Jan skrev:
basert på de siste årenes erfaring så finner man det varmest i nordnorge og nordsverige
hvor man ønsker å reise får bli opp til hver enkelt hva de vil oppleve
Skøyern!!!!


I 2010 hadde vi planer om å kjøre nordlandskysten oppover, fra Brønnøysund-Vega osv. 2 dager før avreise var vi usikre på om det ble tur eller ikke. Valget ble enkelt: sørøst-verige og 10-14 grader høyere temp i værvarselet den første uka.


Nordland:14-15 grader, sørveste og regn.
Vättern sørøst-siden: 25-30 grader og SOL SOL SOL!


Vi hadde litt dette i bakhodet i sommer også, men et ble tidlig skrinlagt. Og vi reiste nedover til Øland.



Visst er det mange fine sommerdager i nord, men det er som oftest ganske få av de. Og når været skifter så er det langt under 10 grader, full storm og isbjørner som kommer drivende på isflak nordfra. Men langs østkysten av sverige er det mildt og tørt mye av året. Palmer og sydentemperaturer er det også en stor del av sommeren. flower
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 21:00

har jo vært noen svært varme og fine somrer nordpå i det siste
ungene var nordpå nå i sommer og hadde sol og svært varmt hver eneste dag
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 21:01

vel.. været er det ingen som kan spå med sikkerhet, ei heller gjøre noe med, da er det bedre å reise som planlagt og ta været som det kommer.. vil man ha varme drar man dit det er varme Smile

etter at vi tok bryllupsreisa til roma fikk jeg smaken på italia og det frister å dra ned dit en tur, men det blir ikke i år.. Smile
Til Toppen Go down
ArveH




Antall Innlegg : 8
Registration date : 22.08.2009

Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 21:26

ulven skrev:
Hmm, dere som reiser nedover til kroatia og italia osv.. hvor mange ukers ferie har dere til rådighet?

vi er låst til å feriere i juli på grunn av da er bhg stengt og skolen er fortsatt stengt, så vi begge tar ut ferien i juli..

Vi har 4 uker ferie. Vi bruker ei langhelg på turen ned og siste uka av ferien opp. Vi er der nede i 22 dager som regel og nyter hvert øyeblikk Very Happy

Men dette er jo avhengig av hvor i landet en bor (hvor langt en skal kjøre totalt), hvor langt en orker å kjøre pr. dag og hvor lenge en har lyst å være der nede Very Happy

Uansett hva en velger så kan det anbefales varmt!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Empty
PosteTema: Re: Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?   Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hvor langt sørover må man for å møte skikkelig varme i juli?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Fins det tegninger som viser hvor d varme vannet i gulv går
» Et skikkelig dumt spørsmål :)
» hobby 610 deler 89modell ØK
» Hobby 650 KFU 2013 - erfaringer så langt
» varme

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGPLASSER-
Gå Til: