| noen elktrikere her? | |
|
+12ArneO Perkrs Harald- Lmc TomA janp Camelot knutove Sten Rune Stian C Jan Ole uskedal1 16 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
uskedal1 CAMPER
Antall Innlegg : 40 Localisation : Haugesund/Uskedal Registration date : 20.05.2010
| Tema: noen elktrikere her? Man 20 Feb 2012 - 20:00 | |
| Holder på og sette opp spikertelt og i den forbindelse trenger jeg noen stikk. Disse vil kun bli brukt til belysnig og div. Er i dag koblet opp mot en 16 amper sikring så det bør vel holde til vogn+ spikertelt? Har tenkt å koble dette opp mot en bygg sentral med jordfelibryter. Men hvordan bør jeg jorde det i spikerteltet? og hvor mange kvadrat er annbefalt i lednigsnettet til stikk? Er klar over at jeg burde hatt elektikker til dette men............ | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: noen elktrikere her? Man 20 Feb 2012 - 21:16 | |
| Hm, ingen som lar seg trigge her? Du bør jo ikke få så mange gode råd siden dette er strengt regulert gjennom forskrifter, men joda, det er elektrikere her.... _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Stian C CARAVANER
Antall Innlegg : 125 Localisation : Stord Registration date : 11.06.2010
| Tema: Re: noen elktrikere her? Man 20 Feb 2012 - 21:16 | |
| Er tanken her at du skal "mekke" dette ihop sjølv? | |
|
| |
Sten Rune Admin
Antall Innlegg : 15853 Age : 54 Localisation : Sande i Vestfold Registration date : 15.03.2007
| Tema: Re: noen elktrikere her? Man 20 Feb 2012 - 21:40 | |
| Jeg er trikker.... og vil gi deg et råd siden jeg nå stort sett bare kontrollerer og termograferer el-anlegg....
La en fagperson ta seg av det. Du kan sikkert gå i dialog med en elektriker om hva han godtar at du gjør selv og hva han vil gjøre. Da har du sikkerheten av et godt og riktig anlegg og kan sove godt.
_________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
knutove CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 175 Age : 48 Localisation : Tønsberg, Vestfold Registration date : 14.08.2011
| Tema: Re: noen elktrikere her? Man 20 Feb 2012 - 21:57 | |
| Jeg også er elektrikker.
Jeg vil fraråde deg å legge opp noe så provisorisk som det høres ut som du har tenkt å gjøre. Ta kontakt med en lokal fagmann og bli enig om hva du kan gjøre selv og få de til å gjøre resten. Hvis det er snakk om noen få kontakter, med åpent opplegg, er det ikke store jobben å montere dette i en spikerbu.
Når det gjelder størrelsen på sikringen du har tilgjenelig, er det vel ikke mange plasser som tilbyr mer enn ett 16A uttak til hver vogn. Du må nok bare begrense strømforbruket til dette.
Jeg hvet at det er en del campingplasser her hjemme som krever at du fremviser samsvarserklæring for el-jobben som er utført i spikerteltet. | |
|
| |
Camelot CARAVANER
Antall Innlegg : 87 Age : 43 Localisation : Hå Registration date : 17.03.2009
| Tema: Re: noen elktrikere her? Man 20 Feb 2012 - 22:38 | |
| Om du går mot en 16amp sikring må du ha minst 2,5mm2 ledninger. Jording får du fra koplingboksen du går inn på. Men her er det mange hensyn å ta som en lekmann som meg selv ikke så lett ser, men en elektriker har i fingrene. Jeg vil også anbefale deg å ta kontakt med en elektriker som kan gjøre denne jobben. Kan ikke koste mange høvdinger om du legger alt til rette for elektrikeren.
Skulle uhellet være ute kommer du ikke langt med å si "jeg trodde"....
| |
|
| |
uskedal1 CAMPER
Antall Innlegg : 40 Localisation : Haugesund/Uskedal Registration date : 20.05.2010
| Tema: Re: noen elktrikere her? Man 20 Feb 2012 - 23:07 | |
| ja.... sikkert lurest å ta kontakt med elektikker. Kan jo ikke koste allverden. Noen som vet om hvordan de er med å kjøpe el utsyr selv eks. biltema og la en elektikker montere? Tenker på at de vil vel bruke og selge sitt eget utstyr til sin pris. | |
|
| |
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3370 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: noen elktrikere her? Man 20 Feb 2012 - 23:15 | |
| Uskedal: om du har så lite kunnskap som det ser ut til utifra det du skrev: følg rådene over og la en fagmann gjør dette for deg.
Jeg er ikke elektriker, men har lenge arbidet med batteribanker og likerettere (48V). Og pr idag holder jeg på med montasje av nødlys, brannvarsling og 230V som jeg ikke er sertifisert for. Men en faglært arbeider sammen med meg og ser at dette er riktig og forsvarlig montert. (Blir litt sånn lærling). 230V-arbeid er for fagfolk, enkelt og greitt. Det dreier seg om litt mer enn å skru til en liten bit avmantlet kabel.
Og enten det er 12V, 48V, 70V, eller 230V, veksel- eller likestrøm, så er det fort gjort å f.eks skade kabler. Jeg fikk en avtale med elektriker/installatør om hva jeg fikk gjøre selv. All tilkobling ble gjort av ham, og plasseier forlangte også samsvarserklæring. For meg ble det rimelig og forsvarlig gjort.
Følg rådene over, enkelt og greitt. Ved f. eks brann kan du stå ribbet tilbake. Null penger fra forsikring og kanskje går det galt med dere også. Valget er ganske enkelt!! | |
|
| |
Sten Rune Admin
Antall Innlegg : 15853 Age : 54 Localisation : Sande i Vestfold Registration date : 15.03.2007
| Tema: Re: noen elktrikere her? Man 20 Feb 2012 - 23:18 | |
| - uskedal1 skrev:
- ja.... sikkert lurest å ta kontakt med elektikker. Kan jo ikke koste allverden.
Noen som vet om hvordan de er med å kjøpe el utsyr selv eks. biltema og la en elektikker montere? Tenker på at de vil vel bruke og selge sitt eget utstyr til sin pris. Det lille som er i ei spikerbublir ikke allverden kost uansett. Tror neppe trikker'n din vil montere Biltema.... Men det er jo bare å spørre. _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: noen elktrikere her? Man 20 Feb 2012 - 23:21 | |
| Kjøp f.eks ferdigtrukket rør med 3G 2,5 mm2 i 16 mm rør hos biltema, TC-klammer til å feste dette, strammes godt, slakk innføring i bokser som du kjøper på Clas Ohlson. Sammen md doble jordete kontakter og veggbokser. Da har du det du trenger til det du kan gjøre selv.
Kjøper du bryter for utvendig lys kjøp 2-polt bryter. Innvendig kan du greie deg med en-polt. Skal du ha gulvvarme kreves det jordfeilbryter også, da må du ha elektriker til dette. | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: noen elktrikere her? Man 20 Feb 2012 - 23:23 | |
| Sten Rune: rørene er ikk synlige de om han får på veggene først. Vises rørene allikevel tror jeg han bør legge fra seg verktøyet og glemme slikt arbeid for fremtiden.. | |
|
| |
uskedal1 CAMPER
| Tema: Re: noen elktrikere her? Man 20 Feb 2012 - 23:42 | |
| Takker for mange svar. Vil nok la en elktirkker gjøre jobben for meg. Noe peiling har jeg da. Men det er jo det opp mot forsikring hvis noe skulle hende. Da kan det fort bil dyrt. | |
|
| |
Sten Rune Admin
| Tema: Re: noen elktrikere her? Man 20 Feb 2012 - 23:48 | |
| - janp skrev:
- Kjøp f.eks ferdigtrukket rør med 3G 2,5 mm2 i 16 mm rør hos biltema, TC-klammer til å feste dette, strammes godt, slakk innføring i bokser som du kjøper på Clas Ohlson. Sammen md doble jordete kontakter og veggbokser. Da har du det du trenger til det du kan gjøre selv.
Kjøper du bryter for utvendig lys kjøp 2-polt bryter. Innvendig kan du greie deg med en-polt. Skal du ha gulvvarme kreves det jordfeilbryter også, da må du ha elektriker til dette. Stikkontaktene skal også ha jordfeilbryter _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
Sten Rune Admin
| Tema: Re: noen elktrikere her? Man 20 Feb 2012 - 23:49 | |
| - janp skrev:
- Sten Rune: rørene er ikk synlige de om han får på veggene først.
Vises rørene allikevel tror jeg han bør legge fra seg verktøyet og glemme slikt arbeid for fremtiden.. Nå var det mest kontaktene fra Biltema jeg tenkte på da.... Men som jeg sier når bekjente spør meg hvor de kan kjøpe stikk/brytere hen:" Clas Ohlson, der har de Elko. Kjøper de det så kan jeg montere det. For da veit jeg at det ikke er noe billig Kina-ræl. _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
TomA CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 180 Age : 57 Localisation : Oppland Registration date : 19.11.2010
| Tema: Re: noen elktrikere her? Tir 21 Feb 2012 - 17:49 | |
| Hei Skal du eventuelt skaffe materiell selv, velg Elko kontakter og brytere. Velg kabel Fra f.eks Nexans. Da får du best kvalitet, og du finner kanskje en elektriker som vil koble dette for deg også. Velger du utstyr eller kabel fra Biltema, tror jeg du får problemer med å få en elektriker til å montere dette for deg. Uansett få deg samsvarserklæring, har ikke plassen du ligger på hatt kontroll av elektriske anlegg i Spikertelt, så kommer det nok snart. | |
|
| |
Lmc CARAVANER
Antall Innlegg : 118 Localisation : Hovdebygda, Ørsta Registration date : 19.01.2011
| Tema: Re: noen elktrikere her? Tir 21 Feb 2012 - 19:56 | |
| janP, kanskje du er ein grepa handyman som klarar det meste, men og anbefalle uskedal1 og gå på Biltema og kjøpe ferditrekte k-rør og stikkontakter og montere dette sjølv blir rett og slett berre feil når så mange andre erfarne campere råder til og ta kontakt med fagfolk.
Ser at mange campingplassar krev samsvarserklæring på el.installasjon i spikertelt. Dette er eit viktig steg i rett retning med hensyn til brannsikkerheit på campingplassar rundt om i Noreg. Tenker med gru på alle hobbyelektrikarar som har montert det elektriske i spikertelta sine med ei fin blanding av øl og cognac i blodet. Sikkert ei kosleg stund for dei det, men dette er ikkje noko ein styrer med sjølv for og spare pengar. Når ein tenker på at det på mange campingplassar berre er 4 meter mellom vognene burde det faktisk vore eit krav med tilbakevirkande kraft at alle som hadde elektriske installasjonar i spikertelt må framlegge samsvarseklæring. Då tenker eg ein hadde fått rydda opp i mange potensielle brannfeller med tragiske utfall!
Så eg er heilt einig med dei fleste andre her uskedal1, la ein elektrikar legge opp alt inne i teltet. Viss du berre skal ha stikkontakter langs golvlista rundt teltet kan eg tenke meg at ein elektrikar brukar ca 1 1/2 - 2 timar på dette pluss køyring. Og til slutt, la elektrikaren bruke sitt eige matriell. Når ein elektrikar har montert noko så har han også garantiansvar for dette og då er det berre rett og rimleg at han leverer utstyret sjølv. Så derfor seier alle seriøse installatører nei til monetering av utstyr frå biltema, Jula, Europris etc.......... | |
|
| |
knutove CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 175 Age : 48 Localisation : Tønsberg, Vestfold Registration date : 14.08.2011
| Tema: Re: noen elktrikere her? Tir 21 Feb 2012 - 20:11 | |
| Det er lurt å kjøpe utstyr fra kjente leverandører når det er snakk om elektrisk utstyr. Det finnes veldig mye rart ute på markedet. Jeg ville sjekket hva elektrikkeren du evt. bruker skal ha for utstyret først. Det er ikke alltid det er dyrere. Jeg har opplevd flere ganger hos kunder som har kjøpt utstyr selv at de har kjøpt det dyrere enn jeg hadde solgt det for. Det er også enkelte firmaer som krever høyere timepris hvis de ikke får levere utstyr, pga tapt fortjeneste på utstyr.
En del av fortjenesten, på utstyret, skal også dekke garantiansvar hvis det skjer noe senere. Hvis elektrikkeren leverer alt er det en enkel sak å reklamere hvis det skjer noe. Har du kjøpt utstyret selv og det blir utstyrsfeil risikerer du å få regning fra elektrikkeren, på tiden han bruker på å finne feilen, selv om det i utgangspunktet er garanti. Dette fordi elektrikkeren ikke har garantiansvar på utstyr du har kjøpt andre steder. | |
|
| |
Lmc CARAVANER
Antall Innlegg : 118 Localisation : Hovdebygda, Ørsta Registration date : 19.01.2011
| Tema: Re: noen elktrikere her? Tir 21 Feb 2012 - 20:14 | |
| - janp skrev:
- Uskedal: om du har så lite kunnskap som det ser ut til utifra det du skrev: følg rådene over og la en fagmann gjør dette for deg.
Jeg er ikke elektriker, men har lenge arbidet med batteribanker og likerettere (48V). Og pr idag holder jeg på med montasje av nødlys, brannvarsling og 230V som jeg ikke er sertifisert for. Men en faglært arbeider sammen med meg og ser at dette er riktig og forsvarlig montert. (Blir litt sånn lærling). 230V-arbeid er for fagfolk, enkelt og greitt. Det dreier seg om litt mer enn å skru til en liten bit avmantlet kabel.
Og enten det er 12V, 48V, 70V, eller 230V, veksel- eller likestrøm, så er det fort gjort å f.eks skade kabler. Jeg fikk en avtale med elektriker/installatør om hva jeg fikk gjøre selv. All tilkobling ble gjort av ham, og plasseier forlangte også samsvarserklæring. For meg ble det rimelig og forsvarlig gjort.
Følg rådene over, enkelt og greitt. Ved f. eks brann kan du stå ribbet tilbake. Null penger fra forsikring og kanskje går det galt med dere også. Valget er ganske enkelt!! janp Såg først no at du også var einige med meg og dei andre. | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: noen elktrikere her? Tir 21 Feb 2012 - 20:39 | |
| Det går bra det, LMC. Og ja, det ble nok en konjakk. Og kanskje en øl også. Men det ble helt sikkert fortært etterpå....Det husker jeg godt at jeg gjorde den dag i dag! (Jada Johnny!! ) | |
|
| |
Camelot CARAVANER
| Tema: Re: noen elktrikere her? Tir 21 Feb 2012 - 22:19 | |
| Mye styr for lite.
Trådstarter ville ha noen kontrete anbefalinger til hvordan gjøre dette best mulig, mens vi halshogger mannen. Informasjonen til hvordan kople enkle anlegg ligger lett tilgjengelig overalt på nette, både seriøst og useriøst.
Vi har anbefalt at han å ta kontakt med en trikker for å gjøre jobben, som jeg mener er det riktig. Nå kan det jo tenkes at han gjør dette i alle tilfelle. Vil ikke da riktig og god infomasjon være bedre en ingen?
Bare noen tanker som slo meg.... | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: noen elktrikere her? Tir 21 Feb 2012 - 22:25 | |
| Ikke enig, ingen halshugging. Derimot flere forskjellige gode råd, utover å benytte fagmann har han fått råd om å bruke kvalitet (Elko), om kabeldimensjon og om bruk av jordfeilbryter. Viktigheten av at dette blir riktig ved første forsøk er kommet klart frem gjennom flere innlegg. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: noen elktrikere her? Tir 21 Feb 2012 - 22:29 | |
| Litt som det pleier kanskje? Sporer litt av men tar seg også inn. Synes da trådstarter har fått my bra tips her, ser han at dette er uoverkommelig så er det gitt grei beskjed. Er han i tvil om hva eller hvordan ting kan gjøres eller hva som skal skaffes, så har han også fått råd om det. Alt i alt så ble det ikke så hakkande galt.. Er min mening om denne tråden.
Jeg mener at om man har litt innsikt så er det noe som kan gjøres av man selv. Men til syvende og sist er det de som skal utferdige attest som bestemmer. Og det kommer en ikke utenom, hvis man skal ha ting i orden. | |
|
| |
Camelot CARAVANER
| Tema: Re: noen elktrikere her? Tir 21 Feb 2012 - 23:09 | |
| Ok, enig i at det har kommet mye bra info her, trekker den tilbake.
Men til et spørsmål som dere trikkere kan svare på. Vil et spikertelt bli betegnet som fast installasjon eller midlertidig? Er det forresten noen forskjel på det? | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: noen elktrikere her? Tir 21 Feb 2012 - 23:20 | |
| Ikke elektriker, eier egentlig ikke et spikertelt en gang i alle fall er all el-innstallasjon fjernet, nesten, men mener at det betegnes som fast innstallasjon. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Harald- CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 328 Localisation : Måløy Registration date : 21.07.2010
| Tema: Re: noen elktrikere her? Ons 22 Feb 2012 - 1:47 | |
| Biltema kontaktene vill ejeg ha styrt unna. Jeg har montert disse ombord i en båt, til noen stråleovner som trekker 10A. Kontaktene skulle tåle 16A, men der ble varmgang, og smeltet. Disse er med fjørbelastet kniv, noe som jeg ikke liker for koblingene. Foretrekker skrukoblinger, og ELKO sine produkter. Anbefaler ELHANDEL.NOCa halve prisen i forhold hos en installatør, og de leverer raskt. | |
|
| |
Sten Rune Admin
| Tema: Re: noen elktrikere her? Ons 22 Feb 2012 - 12:35 | |
| - Camelot skrev:
- Ok, enig i at det har kommet mye bra info her, trekker den tilbake.
Men til et spørsmål som dere trikkere kan svare på. Vil et spikertelt bli betegnet som fast installasjon eller midlertidig? Er det forresten noen forskjel på det? Jepp, det er å betrakte som fast installasjon. Regner ikke med at du fjerner installasjonen i bua di etter 3 mnd.... _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: noen elktrikere her? Ons 22 Feb 2012 - 17:19 | |
| - Harald- skrev:
- Biltema kontaktene vill ejeg ha styrt unna.
Jeg har montert disse ombord i en båt, til noen stråleovner som trekker 10A. Kontaktene skulle tåle 16A, men der ble varmgang, og smeltet. Disse er med fjørbelastet kniv, noe som jeg ikke liker for koblingene. Foretrekker skrukoblinger, og ELKO sine produkter. Anbefaler ELHANDEL.NO Ca halve prisen i forhold hos en installatør, og de leverer raskt. Elhandel er billig på noe, jeg har tidligere postet priser på forskjellige ting. Mener at Elko-kontakter var rimelige, men mye annet er de svindyre på. Og det i forhold til kampanjeavis fra f.eks Elektroskandia og andre. Så der tar du ganske feil mener jeg, siden jeg har sjekket 20-30 varer og funnet ut at nesten alt er betydelig dyrere enn det jeg har sjekket mot kampanjeavis. Og hos E.S lokalt kan du handle som kontantkunde med kort. Og sikkert hos andre som Solar og Otranorge. | |
|
| |
knutove CARAVAN BOSS
| Tema: Re: noen elktrikere her? Ons 22 Feb 2012 - 19:21 | |
| - Camelot skrev:
- Men til et spørsmål som dere trikkere kan svare på. Vil et spikertelt bli betegnet som fast installasjon eller midlertidig? Er det forresten noen forskjel på det?
Installasjon i vogn og spikerbu er å betrakte som fast installasjon. - Harald- skrev:
- Anbefaler ELHANDEL.NO
Ca halve prisen i forhold hos en installatør, og de leverer raskt. Det er stor forskjell på hva de forskjellige installatørene rundt om kring selger utstyret for. Noen er veldig dyre mens andre er på mange produkter billigere enn f.eks elhandel.no. Firmaet jeg jobber i selger f.eks elko-kontakter for ca samme pris som elhandel.no. - janp skrev:
- Og hos E.S lokalt kan du handle som kontantkunde med kort. Og sikkert hos andre som Solar og Otranorge.
En grossist skal i utgangspunktet kun selge til registrerte bedrifter, men jeg hvet det er litt forskjellig praksis hos grossistene på dette. Hvis man får handle som privatperson vil jeg ikke tro at det er gullgruve siden jeg regner med at de da bruker veiledende (villedende) listepriser. Solar i Tønsberg selger ikke til privatkunder, men de selger kontant til ansatte i bedriftene som handler der. De bruker da rabattavtalen for det firmaet du jobber i. | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: noen elktrikere her? Ons 22 Feb 2012 - 19:28 | |
| Har konto, så det forklarer vel litt ja. Og det er vel også vanlig at ansatte i et samarbeidsfirma får handle til greie priser. Det er vel slik det henger sammen for flere som handler der jeg handler.
Et eksempel på villedende priser: 50mm2 gul/grønn fikk jeg som ikke akkurat er den størst kunden, for tett under 80 + mva. Det var etter 78% rabatt!! Beklager at jeg var litt upresis mht hvem som kan handle hos elektrogrossister! Er riktig som du sier. | |
|
| |
knutove CARAVAN BOSS
| Tema: Re: noen elktrikere her? Ons 22 Feb 2012 - 20:04 | |
| De varene vi har best pris på er rabattert med over 90% på veiledende listepris. Dette sier sitt om hvor villedende disse prisene er. | |
|
| |
Perkrs CARAVANER
Antall Innlegg : 114 Localisation : Son i Akershus Registration date : 14.09.2011
| Tema: Re: noen elktrikere her? Ons 22 Feb 2012 - 22:28 | |
| Biltema eller ikke! tenk på forsikringen hvis det skulle skje noe.Tror det da blir småpenger iforhold til avkortning eller bortfall av forsikring. | |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: noen elktrikere her? Tor 23 Feb 2012 - 8:53 | |
| - Perkrs skrev:
- Biltema eller ikke! tenk på forsikringen hvis det skulle skje noe.Tror det da blir småpenger iforhold til avkortning eller bortfall av forsikring.
Tenk heller på naboen, penger er penger og folk er folk (på godt og vondt...) | |
|
| |
André ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 506 Localisation : Bodø Registration date : 29.08.2008
| Tema: Re: noen elktrikere her? Fre 24 Feb 2012 - 0:41 | |
| - uskedal1 skrev:
- ja.... sikkert lurest å ta kontakt med elektikker. Kan jo ikke koste allverden.
Noen som vet om hvordan de er med å kjøpe el utsyr selv eks. biltema og la en elektikker montere? Tenker på at de vil vel bruke og selge sitt eget utstyr til sin pris. Jeg er også elektriker, men jobber nå som serviceleder på kontoret. En del installatører bruker en høyere timepris når kunden selv skaffer materiellet. Det er selvfølgelig for at man ikke får levert materiell, som man også skal tjene penger på. Får du fagfolk til å gjøre dette, får du et godkjent anlegg som det skal følge med sluttkontroll-skjema og samsvarserklæring på. Hvis du absolutt vil kjøpe materiell selv, gå for kjente merker som Elko. Vet at Jula selger disse. | |
|
| |
Runerask NEWBIE!
Antall Innlegg : 300 Registration date : 18.07.2008
| Tema: Re: noen elktrikere her? Fre 24 Feb 2012 - 7:51 | |
| Jeg er installatør og det er livsfarlig å leke elektriker.
I dag er det nye regler (NEK400-2010) som gjør at kravene til sikringene er enda strengere. Dem gamle 10A og 16A sikringer kan ikke lengre brukes slik som før. I dag må man ha nye 10/16A sikringer for å holde kravet, Tviler på at Biltema er oppdatert..... | |
|
| |
TomA CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 180 Age : 57 Localisation : Oppland Registration date : 19.11.2010
| Tema: Re: noen elktrikere her? Fre 24 Feb 2012 - 16:44 | |
| - ArneO skrev:
- Perkrs skrev:
- Biltema eller ikke! tenk på forsikringen hvis det skulle skje noe.Tror det da blir småpenger iforhold til avkortning eller bortfall av forsikring.
Tenk heller på naboen, penger er penger og folk er folk (på godt og vondt...) Helt riktig ArneO Mennesker får man ikke kjøpt, det får man med vogn og Spikertelt. | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: noen elktrikere her? | |
| |
|
| |
| noen elktrikere her? | |
|