| noen elktrikere her? | |
|
+12ArneO Perkrs Harald- Lmc TomA janp Camelot knutove Sten Rune Stian C Jan Ole uskedal1 16 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: noen elktrikere her? Fre 24 Feb 2012 - 16:58 | |
| Hm, syns litt synd på de som jobber på Biltema jeg....... _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3370 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: noen elktrikere her? Fre 24 Feb 2012 - 17:45 | |
| Elektrikere, faglært eller ikke, jeg har undret meg over den kraften faglærte elektrikere bruker når de f.eks kobler en kontakt, bryter eller spesiellt i koblingsbokser med skrutilkoblinger. Jeg har vært inne i mange bokser og sett så mange ledere som er så flatklemte pga den voldsomme kraften mange elektrikere bruker at det har vært nesten brudd. Her hjemme var det i flere lysbrytere nesten kortslutning fordi lederne var avmantlet for langt ut og tok nesten borti ramma. Det ble ikke slik lenge da.. Biltema? Har mye bra der, men mye av elendig kvalitet også. En hobby-rørlegger kjøpt seg to stoppekraner som begge var kaputt. Nr 3 virket, og virker visst enda. Eller kanskje den også sluttet å virke. Ikke det lureste stedet å kjøpe kritiske dingser til huset kanskje. | |
|
| |
Harald- CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 328 Localisation : Måløy Registration date : 21.07.2010
| Tema: Re: noen elktrikere her? Lør 25 Feb 2012 - 0:00 | |
| For ikke å svartmale Biltema helt da, selv om ikke det hører til denne tråden her da....
10 års garanti håndverktøy er jo bra da fra Biltema. Har garasjen full, og har vel ikke ødelagt noe enda | |
|
| |
DigitalMe CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 211 Age : 47 Localisation : Trøgstad, Østfold Registration date : 27.02.2012
| Tema: Re: noen elktrikere her? Ons 29 Feb 2012 - 20:04 | |
| De fleste her villle vel være forsiktige med å koble 230V selv. Men svert mange ville gå løs på 12V i vogna. I en vogn vil jeg nesten si å tukle med 12V anlegget uten nødvendig kunskap vil være farligere (gjør en feil er det overveiende sannsynlig at en har flaks og jordfeilbryter slår ut). Ikke at jeg anbefaler ufaglerte å gi seg løs på 230V anlegg. Men jeg synes man har lett for å undervurdere 12V. Og mange el anlegg i vogner berer preg av det. Ett 12V batteri har kortslutningstrøm fra 1000 til 3000 A, mer enn nok til å få til en skikkelig eksplosjon/brann.
| |
|
| |
André ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 506 Localisation : Bodø Registration date : 29.08.2008
| Tema: Re: noen elktrikere her? Ons 29 Feb 2012 - 21:29 | |
| - DigitalMe skrev:
- De fleste her villle vel være forsiktige med å koble 230V selv. Men svert mange ville gå løs på 12V i vogna. I en vogn vil jeg nesten si å tukle med 12V anlegget uten nødvendig kunskap vil være farligere (gjør en feil er det overveiende sannsynlig at en har flaks og jordfeilbryter slår ut). Ikke at jeg anbefaler ufaglerte å gi seg løs på 230V anlegg. Men jeg synes man har lett for å undervurdere 12V. Og mange el anlegg i vogner berer preg av det. Ett 12V batteri har kortslutningstrøm fra 1000 til 3000 A, mer enn nok til å få til en skikkelig eksplosjon/brann.
Det er et godt poeng. 12V er farlig å tukle med hvis man ikke vet hva man holder på med. Tenk deg at i huset ditt har du inntil 63A på inntakssikringene, men på batteriet i vogna og i bilen har du kanskje 80-100A. | |
|
| |
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3370 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: noen elktrikere her? Ons 29 Feb 2012 - 21:34 | |
| Tuklet litt med et par hundre store batteri, men jeg lever enda. Ble noe brent og hårfestet flyttet seg noe, men alt i alt så klarte jeg meg bra. Måtte jage 2 rørleggere som brukte batteribanken som verkstedhylle for rørtanga si og andre sterkt kortsluttende verktøy: Og en rørleggernabo drakk opp Cognac'en min. Vet ikke hva det er med disse rørleggerne, men det hører vel uansett til i en annen tråd... | |
|
| |
Ronny BARON!
Antall Innlegg : 2184 Age : 56 Localisation : Rognan Registration date : 26.09.2007
| Tema: Re: noen elktrikere her? Søn 11 Mar 2012 - 16:33 | |
| Er ikke elektriker og har ikke lagt opp strøm hverken i vogna eller hjemme, men tatt av kontakter for oppussing og skiftet dimmere og trafoer har jeg gjort selv og jeg må si at kvaliteten på elko setter jeg spm ved, kontakter som ramler ut av veggen og dimmere som ryker etter kort tids bruk, og en trafo som brant sund og røykla hele kjelleren..samme om disse såkalte fagfolka, ledninger så vidt henger fast og lamper i taket som de hadde satt så stor pære i at alt i taket var brent sund. Måtte faktisk leie elektriker for å bytte taklampe og kabling til bryter..I kjelleren var det montert et brukt stikk som var svidd innvendig.. | |
|
| |
André ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: noen elktrikere her? Søn 11 Mar 2012 - 17:51 | |
| At kontakten ramler ut av boksen, har ikke noe med kontakten å gjøre. Hvis du har de hvite boksene med rød ring, så kunne disse ringene løsne pga at boksen er satt for langt inn i veggen i forhold til veggplata. Hvis du har en stikkontakt som har hurtigkobling, hvor man ikke skrur fast ledningen, men bare dytter den inn, så hadde elko en serie med kontakter som ikke var helt bra. Dimmere og trafoer er ikke evigvarende. Trafoer har en levetid på et visst antall timer. Dimmere har jeg selv, 10-12 stk i huset. Har hatt dem i rundt 7 år nå, og det har ikke vært feil med dem. Husk at en dimmer blir trykt på så og si hver dag. Jeg bruker å si at man skal slå på dimmeren, ikke slå på dimmeren. | |
|
| |
Ronny BARON!
Antall Innlegg : 2184 Age : 56 Localisation : Rognan Registration date : 26.09.2007
| Tema: Re: noen elktrikere her? Søn 11 Mar 2012 - 19:22 | |
| Føler bare at det var mye som ramla sund her en periode etter vi bygde og vi brukte autorisert elektriker og elko produkter... | |
|
| |
André ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: noen elktrikere her? Søn 11 Mar 2012 - 19:51 | |
| Du brukte sikkert bare feil firma... | |
|
| |
knutove CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 175 Age : 48 Localisation : Tønsberg, Vestfold Registration date : 14.08.2011
| Tema: Re: noen elktrikere her? Søn 11 Mar 2012 - 19:54 | |
| Elko sine produkter er vel en av de beste på markedet. Etter 17 år som elektriker synes jeg ikke det er mange av de produktene jeg har byttet pga at det har blitt defekt. Trafoer kan ryke av flere årsaker og ikke nødvendigvis fordi trafoen var dårlig. Her er det flere eksterne ting også som påvirker. Når det gjelder fagfolk kan man selvfølgelig ha uflaks, det er ikke alle som er like flinke. Noen burde vel ikke jobbet i faget i det hele tatt. | |
|
| |
Ronny BARON!
| Tema: Re: noen elktrikere her? Søn 11 Mar 2012 - 20:24 | |
| - André skrev:
- Du brukte sikkert bare feil firma...
Hva er rett firma da? :-) | |
|
| |
André ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: noen elktrikere her? Søn 11 Mar 2012 - 20:30 | |
| Det er selvfølgelig Haneseth AS. Vi har nettopp startet en avdeling på Fauske også | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: noen elktrikere her? | |
| |
|
| |
| noen elktrikere her? | |
|