CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Diagnoseverktøy for VW

Go down 
+6
offpist
joka
HobbyTom
DigitalMe
Jan Ole
Harald-
10 posters
AvInnlegg
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 6:00

Nå vet jeg ikke om dette er lagt under riktig "gruppe", men det blir vel flyttet om det er feil.

Ønsker å resette bl. a. airaglyset på en Caddy 99 mod, med OBD2 kobling.

Har funnet ett analyse sett som er tilpasset CARSOFT, men her står det at dette er tilpasset Mercedes, og Audi.
Noen som vet om dette kan brukes på VW?

Ser dem selger disse på www.dealextreme.com

I stedenfor å gå til ett verksted, ville jeg kjøpe denne uniten til en billigere penge enn å programere en gang på ett verksted.

Ser dem oså har ett rent reset tool for airag, dette er ikke interesant, hadde vært greitt å kunne brukt det til litt annet når man først skulle hatt det.

Kjøpte også en kodeleser fra Biltema, men denne finner ikke noen feilkoder, selv om der er airbaglys som lyser.

Så spørsmålet er om CARSOFT kan bruker på VW, eller om det er kun for Mercedes og Audi, eventuelt om der finnes andre typer som kan benyttes på VW.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 7:42

Åssen går det med døgnrytmen? Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 47
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 8:31

På Toyota holder det å trekke ut sikringen til ECU i 20 sekunder, men mer usikker på om det er en løsning på VAG
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 23:55

Døgnrytmen går det heller dårlig med, til køys kl.20, og opp igjen kl. 4 Very Happy

Har kjøpt en Super VAG K+CAN Car Vehicle Diagnostic Tool Scanner fra www.dealextreme.com så får jeg se om den fungerer da Smile
Har satt inn en dummy på en Caddy, men må inn og nullstille etter at motstanden er montert.

Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeLør 3 Mar 2012 - 9:54

Vet om flere som har kjøpt diagnoseverktøy fra Dealextreme og Alibaba. Litt varierende om de fungerer, tror ikke det lønner seg å kjøpe de billigste fra disse sidene... Les reviews først, hvertfall.

Ellers er jeg fristet til å si at man ikke trenger diagnoseverktøy til VAG-produkter, siden feilkilden som oftest er navngitt på bakluka...
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 47
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeLør 3 Mar 2012 - 10:02

HobbyTom skrev:
.

Ellers er jeg fristet til å si at man ikke trenger diagnoseverktøy til VAG-produkter, siden feilkilden som oftest er navngitt på bakluka...

Har aldrig vert serlig glad i VAG, men etter å ha hatt Renault,Citroen,Peugot og Ford pizzavogn må jeg si jeg forstår de som sverger til Caddy. Fy f hvor mye bedre den er enn konkurentene. Lånte en mens min Connect var på rep, men jeg beholdt den. Ikke f om jeg går tilbake til noen av de andre....
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeLør 3 Mar 2012 - 12:38

de billigkablene funker dårlig på biler med can-bus.. er bilen nyere enn 2005 mod er det nok can-bus på den

http://www.ross-tech.com/

"vcds lite" fra ross-tech (gratis) funker med mange billigkabler
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeLør 3 Mar 2012 - 14:28

Jeg kjøpte denne for 150 kr, og den støtter Can Bus.

http://www.etrendauction.com/vag-com-113-interface-diagnostic-tools-cable-for-vwaudiseat-and-skoda_p724.html

Fungerer akkurat som Ross-Tech sin, bare 1/10 av prisen.

Bruker den på min Audi A4 B8 2009 modell, og programmerte inn hengerfestet selv (ettermonitert). Samt dieselvarmereren (ettermontert).

I tilegg så har jeg fått tilgang nå til "hemmelige" menyer i MMI systemet, aktivert ting som needle sweep når man starter bilen, lap timer osv..
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeLør 3 Mar 2012 - 16:10

Skal melde tilbake når jeg har testet
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeLør 3 Mar 2012 - 16:14

offpist skrev:
Jeg kjøpte denne for 150 kr, og den støtter Can Bus.

http://www.etrendauction.com/vag-com-113-interface-diagnostic-tools-cable-for-vwaudiseat-and-skoda_p724.html

Fungerer akkurat som Ross-Tech sin, bare 1/10 av prisen.

Bruker den på min Audi A4 B8 2009 modell, og programmerte inn hengerfestet selv (ettermonitert). Samt dieselvarmereren (ettermontert).

I tilegg så har jeg fått tilgang nå til "hemmelige" menyer i MMI systemet, aktivert ting som needle sweep når man starter bilen, lap timer osv..

Hvilke programvare bruker du?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeLør 3 Mar 2012 - 18:47

Harald:
Det følger med en kopiert CD med Ross-Tech programvare...
Du skjønner sikkert tegninga Wink

Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeLør 3 Mar 2012 - 22:16

offpist skrev:
Jeg kjøpte denne for 150 kr, og den støtter Can Bus.

http://www.etrendauction.com/vag-com-113-interface-diagnostic-tools-cable-for-vwaudiseat-and-skoda_p724.html

Fungerer akkurat som Ross-Tech sin, bare 1/10 av prisen.

Bruker den på min Audi A4 B8 2009 modell, og programmerte inn hengerfestet selv (ettermonitert). Samt dieselvarmereren (ettermontert).

I tilegg så har jeg fått tilgang nå til "hemmelige" menyer i MMI systemet, aktivert ting som needle sweep når man starter bilen, lap timer osv..

nå har jeg bestillt en slik kabel.. 31 usd
billig kabelen jeg har nå vil ikke helt vite av min kones passat-06, og jeg synes ross-tech og andre "merke-kabler" som støtter can-bus er litt for dyre..
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeSøn 4 Mar 2012 - 8:16

offpist skrev:
Harald:
Det følger med en kopiert CD med Ross-Tech programvare...
Du skjønner sikkert tegninga Wink


Jepps, såg det når jeg studerte linken litt mer nøye Shocked

Vet du leveringstiden fra denne siden?
Dealextreme bruker lang tid.....

Har bestilt denne også
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeTir 27 Mar 2012 - 9:06

Fikk kabel i posten i dag.
Den skal være versjon 11.8, står også på den.

Men fungerer sålangt kun med versjon 10.6, noen som har erfaring med dette?

Sliter med reseting av airbag på en Caddy 09 mod.
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeTir 27 Mar 2012 - 21:59

jeg fikk min kabel på lørdag.. verson 11.8
pc'en sier denne kabelen er en ross-tech kabel

jeg lastet ned nyeste programvare fra: http://www.ross-tech.com/
versjon 11.11 (programmet er gratis, lisensen ligger i kabelen)

jeg har ikke hatt tid å teste den på konebilen, passat -06, som har can-bus.

funket greit på min sharan -99
hadde en kjøretur for å se på turbotrykket... ser ok ut Smile
gul er turbo, rød er turtall

Diagnoseverktøy for VW Turbotrykk






Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeTir 27 Mar 2012 - 22:01

Hva er grønn da, turbotrykk på ett annet sted?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeTir 27 Mar 2012 - 22:09

er litt usikker på den grønne.. "absolute" et eller annet..
har nok noe med høyden over havet å gjøre?
og bilen har faktisk "altimeter" for å kompansere trykket i høyden..

for å få turbotrykket så må atmosfæretrykket trekkes fra

fikk ikke sett så mye under kjøring.. var min sønn som sto for "loggingen"

Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeTir 27 Mar 2012 - 23:53

Kan hende dere får problemer når dere laster ned programvare fra Ross-Tech sine hjemmesider.. Det er jo en kopi-kabel, og gutta på Ross-tech er ikke dummere enn at de legger inn sperre for dette i programvaren sin.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeTor 29 Mar 2012 - 8:30

Iflg. instruksjonene skal man helst koble i fra internett når man kjører programmet for å unngå oppdatering fra Ross Tech.
Har fått kontakt på min Tiguan, og på Caddyen, men får ikke nullstilt airbag lyset. Virker som det fungerer bedre på K-Line eller Can Bus på Caddy'en
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeSøn 23 Jun 2013 - 22:17

Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 49
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeMan 24 Jun 2013 - 12:53

Noen som vet om det finnes en kabel som går til flere modeller, f.eks vag og Ford?

evt noen som har link til en ren ford can-bus kabel?
Til Toppen Go down
jafo
CARAVANER
CARAVANER
jafo


Male
Antall Innlegg : 67
Age : 54
Localisation : Langhus
Registration date : 01.07.2013

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeMan 1 Jul 2013 - 12:10

Jan Ole skrev:
Hva er grønn da, turbotrykk på ett annet sted?
Gammel spørsmål, menneh, Det er "Requested boost". Hvis turboen leverer noe som ikke er i nærheten får du Positive eller negative Deviation (for mye/for lite trykk), og motoren går i Limp mode.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeMan 1 Jul 2013 - 17:23

Det er ikke bare å slukke en airbaglampe, selv om du har rett utstyr. Den vil jo ikke slukke når det er en faktisk feil på systemet.
joka skrev:

og bilen har faktisk "altimeter" for å kompansere trykket i høyden..
Den har ikke noe altimeter. Den har en trykkmåler, som måler faktisk trykk der bilen er. Og den har massemåler som måler tettheten på luften og gir bensin/diesel der etter. Hjelper ikke å ha altimeter, da trykket på for eks 2000 fot, endrer seg hele tiden.
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeMan 1 Jul 2013 - 17:44

Breda skrev:
Det er ikke bare å slukke en airbaglampe, selv om du har rett utstyr. Den vil jo ikke slukke når det er en faktisk feil på systemet.
joka skrev:

og bilen har faktisk "altimeter" for å kompansere trykket i høyden..
Den har ikke noe altimeter. Den har en trykkmåler, som måler faktisk trykk der bilen er. Og den har massemåler som måler tettheten på luften og gir bensin/diesel der etter. Hjelper ikke å ha altimeter, da trykket på for eks 2000 fot, endrer seg hele tiden.

joda.. altimeter er det på min bil.. på tysk: höhengeber

mer om det her: (side 28 og 29)

https://www.dropbox.com/s/v5hzfd3io4pszis/SSP_153.pdf



Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeTir 2 Jul 2013 - 1:39

joka skrev:

joda.. altimeter er det på min bil.. på tysk: höhengeber

mer om det her: (side 28 og 29)
Et altimeter er et instrument som måler trykk og indikerer høyde over et punkt. Et barometrisk måler atmosfærisk trykk og viser høyde. Men siden atmosfærisk trykk endrer seg med været og temperatur, så må det kalibreres gjevnlig når man for eks er på kjent høyde, for å vise riktig.
Pressure altimeter bruker et referansetrykk, QNH, for å bli kalibrert til dagens trykk når flyet står på bakken, og vil da oppgi høyden i altitude (høyde over sea level) Ved å sette inn QFE i altimeteret vil det vise aktuell høyde over bakken.

Hvordan mener du at F96 følern får kalibrert seg selv til en kjent høyde, eller får satt inn dagens referansetrykk fra meteorologisk på blindern idag? Gps med kartdatabase for hele verden? Direkte via wifi?
F96 følern i vag gir absolutt ingen signal til ecu om høyde. Høyde er totalt uinteressant for ecu, fordi den ene dagen på 2000 fot, så er trykket et helt annet en dagen før. Ecu trenger trykk og lufttetthet for å gjøre AF (air/fuel ratio) riktig hele tiden. Om bilen din er ved vannflaten eller på 10000 fot driter den i, den trenger å vite om trykket er 1003 eller 1013 hektopascal.
F96 gir signal til ecu om det absolutte trykket som er der bilen er og ecu jobber ut ifra det.

15 år som bilmekaniker og snart ferdig nyutdannet som helikopterpilot har lært meg dette.  Wink
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeTir 2 Jul 2013 - 8:04

jeg vet vel egentlig ingenting Smile jeg leser bare det som står i den pdf fila..

höhengeber, altimeter sensor.. er vel feil oversettelse? eller det er brukt feil benevnelse

jeg er glad bilen min holder alle hjulene på bakken, uansett hva F96 og ECU sier Smile 

Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitimeTir 2 Jul 2013 - 10:22

joka skrev:
jeg vet vel egentlig ingenting Smile jeg leser bare det som står i den pdf fila..
Og i pdf fila står det jo at sensoren gir trykksignal til motorens styreenhet.

joka skrev:
höhengeber, altimeter sensor.. er vel feil oversettelse? eller det er brukt feil benevnelse
Jeg har lært at altimeter heter høhenmesser på tysk. Det er jo mye rart i bil som heter noe som ikke har helt sammenheng. Så lenge F96 ikke gir høydesignal, så vil den aldri være et altimeter Smile

joka skrev:
jeg er glad bilen min holder alle hjulene på bakken, uansett hva F96 og ECU sier Smile
Ja, hjulene på bilen blir på bakken og går rundt, fordi F96 gir ecu info til å jobbe slik den skal. Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Diagnoseverktøy for VW Empty
PosteTema: Re: Diagnoseverktøy for VW   Diagnoseverktøy for VW Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Diagnoseverktøy for VW
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: