CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ny begynner spørsmål.

Go down 
+11
Dethleffs
Harald-
ArneO
Løven
Jan Ole
Johnny
Markus Vesala
Camelot
quattro1
knutove
Rune R
15 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Ny begynner spørsmål. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ny begynner spørsmål.   Ny begynner spørsmål. - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jul 2012 - 1:43

Rune R skrev:
...via spenningsstyrt rele.
Så nå vedlikeholdslager jeg batteriet i vogna mens vi kjører og driver kjøleskap med 12 volt.
Tok og satt et vanlig 4 polet rele på kabelen til lading, dette relet blir styrt av det spennings styrte rele slik at både lading og kjøle skap koples vekk fra bilen så fort jeg stopper motoren.

Samme løsning som meg. Bruker Leab booster, den leverer 12A. Kjøleskap trekker max 10A. Har koblet om sånn at kjøleskap trekker strømmen fra vognas batteri, siden jeg har 7-pola kontakt. På den måten trekkes aldri mer enn 12A til lading og kjøleskap, uansett. 22A blir muligens litt mye over tåkelyspinnen... Og bruker styrerele sånn at kjøleskapet kun drives når ladestrøm er på.

Booster med batteri-isolering er viktig. I motsatt fall ødelegger man det beste av batteriene, enten i bil eller vogn.

Når kjøleskapen går på 12V er det kun av og på. På så snart den får strøm, og utetemperatur er over 5-6 grader. Har hørt om mange som har starta feilsøk på 12V-kjøleskap uten å finne feil, den starter bare ikke. Så kommer de plutselig på at det har blitt kaldt ute...

Før jeg kobla lading og kjøleskap som beskrevet, kjørte jeg med kjøleskapdrift på gass. Selvsagt burde jeg stoppe og slukke dette før jeg fylte drivstoff, det bør jo alle. Men det ble veldig sjeldent gjort... Jeg gjorde meg likevel noen tanker rundt dette, som bidro til at jeg velger å kjøre med kjøleskap på 12V.

Noen sier at de kjører diesel, og at det er mye viktigere å slukke gassflammen for dem som skal fylle bensin. Men som oftest er begge typer drivstoff på samme pumpe...
Noen, deriblant jeg, har kjøleskap på motsatt side av drivstoffpåfylling. Mye tryggere. Men likevel kan man passere nærme drivstoffpumper på den sida også, på tur inn eller ut fra fyllesonen...

Likevel, 12V anbefales. Litt jobb er det selvsagt. Men du verden så komfortabelt. Og trygt...
Til Toppen Go down
Rune R
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 60
Localisation : Arendal.
Registration date : 26.07.2011

Ny begynner spørsmål. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ny begynner spørsmål.   Ny begynner spørsmål. - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jul 2012 - 18:10

Tror det spøker jeg.
Hadde en tur i ettermiddag og handlet inn diverse som vi skal ha med på tur i sommer.
Når jeg er kommet hjem og låst meg inn i vogna så skrur jeg på hovedstrømmen,
hører så en lyd som høres ut som et rele som slår etterfulgt av lyden til en sikring som ryker.
Ser ganske kjapt at bla tv-en er død, denne er koplet inn på samme krets som vann og portapotti viser det seg.
Vel nå er jo jeg en gammel bilreperatør med forkjærlighet for elektronikk, så jeg setter i gang med feilsøking.
Og det viser seg faktisk at det er tv-en som er defekt! Shocked
Vi ha ikke vært ute å kjørt med vogna siden sist jeg hadde på tv-en så hva i all verden som er skjedd med tv-en aner jeg ikke.
Så nå for jeg bare håpe caravansenteret kan ordne en ny tv i løpet av uken, har time til Tirsdag for å montere reservehjuls feste vi har ventet på i en liten evighet.
Til Toppen Go down
 
Ny begynner spørsmål.
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» spørsmål
» spikertelt spørsmål
» Noen spørsmål om 610
» spørsmål ang panelet i vogna.
» 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: