CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Avvik i vektregelen

Go down 
+7
sanapo
DigitalMe
TomA
ArneO
janp
Jan Ole
Ludo
11 posters
AvInnlegg
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeLør 24 Mar 2012 - 8:40

Heisann, mulig dette postes på feil sted - men vi gir det et forsøk.

Jeg kan laste vogna med 175 kg last i forhold til hva bilen kan trekke.
Finnes det noe avvik i denne regelen, altså om det er +/- noen prosent
eller er det en absolutt regel uten avvik?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeLør 24 Mar 2012 - 8:44

Er vel 5 eller 10%, men da på disse 175kg, ikke på totalvekta så det er ikke mye å hente der.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeLør 24 Mar 2012 - 9:06

I sverige er det andre regler, sjekk dette om du skal dit. Er lastevenen 175 kg og vogna veier 175 kg over tillat totalvelt så har du 100% overvekt, og det koster deg ganske så mye.


Andre land har sikkert sine egne regler, anbefales å sjekke ut før ev. utenlandsreise.
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeLør 24 Mar 2012 - 9:55

Ok, 175kg pluss 17,5kg er ikke så veldig mye... Får sjekke med SVV om dette, legger ut info i tråden her Smile
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeLør 24 Mar 2012 - 15:36

http://www.campingnorge.no/unngaa-vektproblemer-miljoeproblemer-og-boeter.html

7% i Danmark
4% i Tyskland

med 350 kilo til nyttelast, korrigert for AC og mover, er jeg ganske trygg på at jeg kommer til å klare meg greit...
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeLør 24 Mar 2012 - 17:54

Forstår jeg spørsmålstilleren rett har han 175 kg ledig å laste før bilen når sin totalvekt,
da hjelper det vel ikke hva regelen er i andre land, for totalvekt er det vel ikke avvik på?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeLør 24 Mar 2012 - 18:00

Det er det han spør om, hvordan og hvor strengt blir dette håndhevet.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeLør 24 Mar 2012 - 18:08

Det er vel slik at det er en liten margin. I Sverige er den veldig liten siden de opererer med nyttelast og ikke totalvekt i sin beregning av overvekt.

Som jeg refererte til er det noen % margin i Danmark og Tyskland i alle fall.
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeLør 24 Mar 2012 - 18:15

TomA skrev:
Forstår jeg spørsmålstilleren rett har han 175 kg ledig å laste før bilen når sin totalvekt,
da hjelper det vel ikke hva regelen er i andre land, for totalvekt er det vel ikke avvik på?

Det er helt riktig, spørsmålet er om jeg kan laste 175kg pluss f.eks. et tillatt avvik på 5 / 10%... Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeLør 24 Mar 2012 - 18:16

Hva gir up på hastighet? Er ikke det 4%, alltid litt, det må det være, men ikke så lurt å kalkulere det inn.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeLør 24 Mar 2012 - 18:27

Ludo skrev:
TomA skrev:
Forstår jeg spørsmålstilleren rett har han 175 kg ledig å laste før bilen når sin totalvekt,
da hjelper det vel ikke hva regelen er i andre land, for totalvekt er det vel ikke avvik på?

Det er helt riktig, spørsmålet er om jeg kan laste 175kg pluss f.eks. et tillatt avvik på 5 / 10%... Smile
Og avviket og beregningen er forskjellig i forskjellige land...

Fant denne

Sitat :

Bøtesatsene for overlast ( maximilasten) i Sverige er i dag.
10- 20% 2000 svkr.
21-30% 2500 svkr.
31-40% 3000 svkr.
41-50% 4000 svkr.

Maximilvekten er vekten du har mellom tjeneste og totalvekt og bøtene blir da regnet ut fra dette.
Repotasjen står i Husvagn & camping nr 10-08

Kronebeløpet er vel sikkert øket, så med 18 kg overlast blir det (minst) 2000,- SEK

og det kan se ut til at marginen i Sverige da er 10%. Og de regner av nyttelast og ikke totalvekt.
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 21:24

Jeg sjekket med Biltilsynet idag, meldingen derfra var som følger:

- det blir nok ikke gjort noe om du bommer med 50kg, men om du bommer med 100kg vil du muligens bli bøtelagt og måtte flytte noe over i bilen...
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 21:46

Noe jeg egentlig har lurt på i denne sammenheng... I Norge har jeg sett de har veid vogner hengende på bilen, dvs at man har nyttelasten + kulevekten som lovlig kan være 50-100 kg alt etter hvilken bil. Men aner ikke om dette er "standard" prosedyre. I Sverige har jeg hørt de kobler av vogna, og en får hele vekten.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 23:07

Ludo skrev:
Jeg sjekket med Biltilsynet idag, meldingen derfra var som følger:

- det blir nok ikke gjort noe om du bommer med 50kg, men om du bommer med 100kg vil du muligens bli bøtelagt og måtte flytte noe over i bilen...

er ett rimlig "flyktig" svar å gi fra den etaten der ,dette. har 25 års erfaring som sjåfør og folk med uniform i fra den etaten er "konger" . en ting som er godkjent i ett fylke blir det mangellapp på i et annet (gjelder jo også traffikstasjon til trafikkstasjon) ..... så om en ikke navngitt person gir deg denne beskjeden så betyr den i praksis INGENTING , slik jeg ser det så har han/hun lurt deg til å tro det er ok , så kollega(kongen) skal få noe å gjøre og kr... triller i statskassa....
tror det beste er å forholde deg til regelverket eller vær forberedt på at det kan koste , er jo faktisk ikke ofte man ser/hører om campingvogner i kontroll selv om det jo skjer ....

har akkurat det samme problemet selv og har nå fått byttet "hanske" og fått time for oppjustering av total vekten med 100 kg , så nå får vi 260 , og det holder for oss akurat , med zipp og full vanntank ...
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeTir 8 Mai 2012 - 0:20

Jeg har sett det samme DigitalMe, og da jeg nylig kjørte opp til BE spurte jeg førerskole læreren om dette og han bekreftet at det er vanlig praksis på kontroller å bare måle vekten på akslingen(e). De kobler normalt sett ikke fra bilen med andre ord.

Da er de ganske runde i kantene vil jeg si, og mest ute etter å ta grov overvekt.. Ikke de som har 3 liter melk for mye i kjøleskapet.
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeTir 8 Mai 2012 - 5:44

offpist skrev:
Jeg har sett det samme DigitalMe, og da jeg nylig kjørte opp til BE spurte jeg førerskole læreren om dette og han bekreftet at det er vanlig praksis på kontroller å bare måle vekten på akslingen(e). De kobler normalt sett ikke fra bilen med andre ord.

Da er de ganske runde i kantene vil jeg si, og mest ute etter å ta grov overvekt.. Ikke de som har 3 liter melk for mye i kjøleskapet.


har aldri blitt stoppet med vogn bak , men har div . historier jeg kunne fortalt som yrkes sjåfør ,og i den etaten er de IKKE runde i kantene......men er jo bra om noen sitter med ett og annet positivt inntrykk av de .... ;-)
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 118
Localisation : Hovdebygda, Ørsta
Registration date : 19.01.2011

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeTir 8 Mai 2012 - 16:34

Vart stoppa på e6 i sverige ifjor. Vogna VART ikkje kopla frå bilen slik nokon antyder her. Vekta viste 1600 men dei runda ned til 1580 kg. Så litt slingringsmon trur eg dei fleste har.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeTir 8 Mai 2012 - 17:04

Runda ned 20kg? Det hadde nok ikke hjulpet meg og mange med meg.... Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeTir 8 Mai 2012 - 17:36

Jan Ole skrev:
Runda ned 20kg? Det hadde nok ikke hjulpet meg og mange med meg.... Rolling Eyes
Husk å hente ut barna fra oppbevaringsrommet så har du kanskje marginene på din side. lol!
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeTir 8 Mai 2012 - 17:52

Jeg var på kontroll med vogna i går, i regi av NCC Vestfold. Jeg spurte om dette da vogna ble veid der og fikk til svar at kulevekta gikk av bilens lastevekt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeTir 8 Mai 2012 - 18:33

janp skrev:
Jan Ole skrev:
Runda ned 20kg? Det hadde nok ikke hjulpet meg og mange med meg.... Rolling Eyes
Husk å hente ut barna fra oppbevaringsrommet så har du kanskje marginene på din side. lol!

Og hvor mange barn tror du jeg har inni der, et helt fotball lag? lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeTir 8 Mai 2012 - 19:21

Jan Ole skrev:
janp skrev:
Jan Ole skrev:
Runda ned 20kg? Det hadde nok ikke hjulpet meg og mange med meg.... Rolling Eyes
Husk å hente ut barna fra oppbevaringsrommet så har du kanskje marginene på din side. lol!

Og hvor mange barn tror du jeg har inni der, et helt fotball lag? lol!
Varetelling får du besørge sjøl, vi er 4 og det er sånn at jeg teller på en hånd. Flere enn det vil nok by på problemer å telle.. Suspect
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeTir 8 Mai 2012 - 19:37

Fint å være fastligger, trenger ikke tenke på vekta.... Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola


Male
Antall Innlegg : 58
Localisation : Østfold
Registration date : 24.07.2011

Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitimeLør 19 Mai 2012 - 16:48

Etter mitt skjønn så er det det som er den riktige måten å veie på også nemlig henger påkobblet bilen. Det er tross alt den vekta som viler på henger aksling når man kjører.
Men dersom man da har litt overvekt og vet dette så går det ann å laste vogna slik at man får litt mer på kroken og da vil man unngå overvekt om dem ikke kobbler fra og måler kule trykket også. Dette vil dem helt sikkert gjøre om nesa peker rett i været men det er jo mulighet for å slippe igjennom med den ekstra kassa med rødvin man kjøpte i tyskland ved å sette denne helt fremme i vogna.
Forøvrig så er det nok alt annet enn lurt å kalkulere med at man klarer seg med så og så mange prosent overvekt. Når man blir halt inn på vekta så finner man ut at den ekstra margarin pakken man tok i butikken blir vell dyr.
Det samme blir jo om man laster vogna helt feil og får negativt kule trykk for da overfører man jo vekt fra bilen til vogna. Ja jeg har sett dette også.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Avvik i vektregelen Empty
PosteTema: Re: Avvik i vektregelen   Avvik i vektregelen Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Avvik i vektregelen
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: